[WN] Hoe galopwissels leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Hoe galopwissels leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:20

@katchina : wat Spatter zegt. Ik had het niet duidelijker kunnen omschrijven Lachen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:37

DD dank je!
het zit er weer vers in omdat ik weer bezig ben een paardje de wissels te leren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:48

Je gaat harder als ik Lachen. Ik ben nog bezig om bij het geven van been aan te springen Haha!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:51

Bedankt Spatter.Echt heel duidelijk uitgelegd Ja Ts heeft iig ook het antwoord op haar vraag Lachen
Ik ben zelf nog niet zover in de praktijk maar ben wel bezig ernaar toe te werken.
Door iid veel voorwaarts-zijwaarts te oefenen in stap en draf.Het is zowieso belangrijk dat je paard soepel in de buiging is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:48

Ben je lid van De Quarter? Ik kreeg 'm vandaag; er staat een heel stuk in over het aanleren van de galopswissel (door trainer All Dunning).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:50

En wat zegt die er van ??

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:56

Weet ik nog niet. Haha! Wist alleen dat het daarover ging. Tong uitsteken Misschien kan ik het even scannen. Als ik dat ding tenminste aan de praat krijg (probeer ik nu al de hele tijd).

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:39

simodi schreef:
Hoe kun je het beste beginnen met het aanleren van lead changes bij een paard?
Het is geen jong paard, maar er zitten nog geen galopwissels op.

Iemand tips?

Kijk ff in de nieuwste quarter! Daar leggen ze het uit... Mijn Randy had ook veel moeilijkheden met de galopwissels.... slechte start gehad.... nu gaat t n stuk beter, maar ik ga het stuk ook lezen in de quarter!
groetjes

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:53

spatter schreef:
ik ben geen voorstander van contragalop
leuk voor stijve paarden maar bij lenige paarden worden ze er zo makkelijk in dat ze geen reden meer hebben om te wisselen
en juist het ongemakkelijke lopen moet je gebruiken dat het paard wil wisselen

Dat vind ik zo'n gekke gedachten....

Ik ben absoluut een voorstander van contra. Ik wil mijn paard alle kanten uit kunnen galoperen zonder dat hij wisselt. Links om rechtsom, korte wendingen in contra, maakt me niet uit. Gewoon lekker de hele bak door sturen (hele leuke oefening trouwens voor je paard omdat hij nooit weet waar je vervolgens heen gaat sturen en hij daardoor heel allert is Ja). Ik wissel ook graag van gewoon naar contra. Blijven ze mooi recht van.

Wanneer contra ongemakkelijk is voor het paard, is hij in mijn ogen niet lenig genoeg.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:59

marieke daar heb je zeker gelijk in

maar toch gebruik ik dat graag om een paard eerst te leren wisselen om daarna, als hij begrijpt wat ik bedoel met een wissel, door de gaan met de oefeningen die jij noemt om het paard verder te trainen en netter te leren wisselen

ik heb tot nu toe nog geen natuurlijke wisselaars onder mijn kont gehad die dat spontaan al wel aanboden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 06:59

dressuurruiter meldt zich Haha!

ik hoor de redenatie van "eerst wisselen, dan contra bevestigen" heel vaak, ook bij dressuurruiters. Ik vind het zelf niet zo'n logische gedachte. Immers, een paard dat omspringt uit de contra doet dat doorgaans uit een balansprobleem, kan nog niet genoeg sluiten om de graad van verzameling die nodig is voor de contra aan te kunnen, mist lenigheid in de lengtebuiging, etc etc. Dat zul je eerst op moeten lossen voor je die contra weer in zet. Domweg straffen als hij omspringt is zinloos, ook als je geen plannen zou hebben om in een later stadium van de africhting nog wissels mee te nemen.

Het argument dat paarden "te lenig" worden vind ik helemaal als een tang op een varken slaan Bloos wat is dan in godsnaam het doel van je training Verward

Goede wissels komen voort uit een goede kwaliteit van de galop. Een paard dat in balans op het achterbeen kan galopperen is een eerste vereiste voordat je uberhaupt kunt nadenken over het springen van een fatsoenlijke wissel. Problemen met de wissels kunnen in 8 van de 10 gevallen opgelost worden door de kwaliteit van de wissels te verbeteren.

Ik heb me in een eerder topic al eens laten uitleggen dat een reiningpaard de wissels heel vlak moet springen. Is het "schoon" springen van de wissel bij jullie ook een harde eis? Als een Z2 paard een wissel in 2-en springt krijgt ie er geen voldoende voor en zal de jury ook in de laatste cijfers (algemene beoordeling) dat gebrek aan kwaliteit van africhting laten meetellen. Werkt dat voor een reiningpaard ook of is het enige doel dat hij in de andere galop zit? Maw: wat zijn de criteria voor een reiningwissel voor een 9? (wordt dat eigenlijk per punt beoordeeld net zoals bij dressuur?)

Ik leer zelf mijn paarden wisselen vanuit de contragalop. Op een heel enkele getalenteerde 3 of 4 jarige na, die heel veel balans in het galopperen heeft en die je bij omstellen op een slangenvolte zo laat wisselen.

Ik vraag in de contragalop een heel lichte renvers-stelling, dus stel ik wil van links naar rechts wisselen, dan rijd ik rechtsom met een hele lichte linkerstelling en plaats de schouder/voorhand naar rechts. Vervolgens laat ik mijn paard vanaf mijn linkerbeen "af" naar rechts toe wisselen. Een van de redenen waarom ik mijn paarden consequent leer aangalopperen op het buitenbeen. Het buitenachterbeen is immers het eerste been dat de grond raakt na het zweefmoment.

Het idee achter een paard de wissel leren is dat je hem wilt leren die van achter uit te springen, als hij achter wisselt, wisselt hij voor vanzelf mee, andersom niet. Wissels aanleren over balken, of hem in een scherpe hoek om"trekkken" krijg je vrijwel altijd in tweeën gesprongen wissels van. Heb dat soort paarden wel eens in training gehad: daar zit héél veel werk in om dat er weer uit te krijgen.

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:45

Sonja schreef:
Lado schreef:
van hand gaan veranderen in de galop, zodra je op X bent, 1 pas draven en in de andere galop aan springen, als dit goed gaat en je paard het snapt kan je proberen om in de galop te blijven

En wat is het rijtechnische hieraan? Of heet deze methode "maybemaybe"?

Het is een handige manier om je paard zo een galopswissel te leren als je paard er moeite mee heeft, zo hoeft je paard niet van de ene galop in de andere galop over te springen, maar heeft ie nog wat ruimte om over te springen en na een paar keer dat gedaan te hebben heeft je paard op ten duur wel in de gaten dat het de bedoeling is om over te springen dus kan je de drafpassen verkorten naar 1 drafpas en uiteindelijk naar geen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:32

Zep schreef:
dressuurruiter meldt zich Haha!

ik hoor de redenatie van "eerst wisselen, dan contra bevestigen" heel vaak, ook bij dressuurruiters. Ik vind het zelf niet zo'n logische gedachte. Immers, een paard dat omspringt uit de contra doet dat doorgaans uit een balansprobleem, kan nog niet genoeg sluiten om de graad van verzameling die nodig is voor de contra aan te kunnen, mist lenigheid in de lengtebuiging, etc etc. Dat zul je eerst op moeten lossen voor je die contra weer in zet. Domweg straffen als hij omspringt is zinloos, ook als je geen plannen zou hebben om in een later stadium van de africhting nog wissels mee te nemen.

Het argument dat paarden "te lenig" worden vind ik helemaal als een tang op een varken slaan Bloos wat is dan in godsnaam het doel van je training Verward

Goede wissels komen voort uit een goede kwaliteit van de galop. Een paard dat in balans op het achterbeen kan galopperen is een eerste vereiste voordat je uberhaupt kunt nadenken over het springen van een fatsoenlijke wissel. Problemen met de wissels kunnen in 8 van de 10 gevallen opgelost worden door de kwaliteit van de galop te verbeteren.

Ik heb me in een eerder topic al eens laten uitleggen dat een reiningpaard de wissels heel vlak moet springen. Is het "schoon" springen van de wissel bij jullie ook een harde eis? Als een Z2 paard een wissel in 2-en springt krijgt ie er geen voldoende voor en zal de jury ook in de laatste cijfers (algemene beoordeling) dat gebrek aan kwaliteit van africhting laten meetellen. Werkt dat voor een reiningpaard ook of is het enige doel dat hij in de andere galop zit? Maw: wat zijn de criteria voor een reiningwissel voor een 9? (wordt dat eigenlijk per punt beoordeeld net zoals bij dressuur?)

Ik leer zelf mijn paarden wisselen vanuit de contragalop. Op een heel enkele getalenteerde 3 of 4 jarige na, die heel veel balans in het galopperen heeft en die je bij omstellen op een slangenvolte zo laat wisselen.

Ik vraag in de contragalop een heel lichte renvers-stelling, dus stel ik wil van links naar rechts wisselen, dan rijd ik rechtsom met een hele lichte linkerstelling en plaats de schouder/voorhand naar rechts. Vervolgens laat ik mijn paard vanaf mijn linkerbeen "af" naar rechts toe wisselen. Een van de redenen waarom ik mijn paarden consequent leer aangalopperen op het buitenbeen. Het buitenachterbeen is immers het eerste been dat de grond raakt na het zweefmoment.

Het idee achter een paard de wissel leren is dat je hem wilt leren die van achter uit te springen, als hij achter wisselt, wisselt hij voor vanzelf mee, andersom niet. Wissels aanleren over balken, of hem in een scherpe hoek om"trekkken" krijg je vrijwel altijd in tweeën gesprongen wissels van. Heb dat soort paarden wel eens in training gehad: daar zit héél veel werk in om dat er weer uit te krijgen.

ik kon niet meer editten maar er stond wissel waar galop moest staan

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:09

Zep schreef:
Is het "schoon" springen van de wissel bij jullie ook een harde eis?

Ja, anders krijg je een penalty.
In western wordt er meestal uit gegaan van 0. Dan kun je penalties krijgen en uitvoeringsminpunten.

Globaal gesproken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:51

He getrouwde man, nog gefeliciteerd met je huwelijk! OK dan!
Kun je iets meer uitleggen over het puntensysteem? Is dat vergelijkbaar met reguliere dressuur (of gaan we dan te ver off-topic?)

Het viel mij bij het WK reining in Aken bijv op dat sommige paarden de wissels op het midden van de 2 grote voltes wel 6 passen na sprongen Nagelbijten / Gniffelen daar kom je in het Z2 nog niet mee weg laat staan op een WK...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:57

Daar kom je ook op het WK reining niet mee weg zep Haha!

Voor de puntentelling kun je hier even kijken, ergens onderaan in het linkermenu staan de onderdelen wel en ook de puntentelling. Het is niet allemaal even actueel, maar het geeft je wel een goed idee. De reiningtelling is absoluut niet te vergelijken, bij dressuur krijg je cijfers op een onderdeel, bij reining gaan ze uit van 0 en als je het slecht doet krijg je minpunten en als je het goed doet krijg je pluspunten. Dit is het stukje jurysport in de reining. Elke jury kan meer of minder streng zijn als bv het paard wat onrustig is of met het hoofd c.q. staart zwaait.
Daarnaast kun je nog strafpunten krijgen. Dat zijn redelijk vast omlijnde (in theorie) regels. bv zoals jij noemt te laat wisselen levert penalties op.
Jouw voorbeeld zou 1,5 strafpunten zijn.
0,5 voor het te laat wisselen en 1 voor het eerste kwart van de cirkel in de verkeerde galop zitten. Het volgende kwart is weer 1 erbij etc. Lees die link maar ff, krijg je wel een beeld Lachen

En bedankt voor je felicitaties Haha!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:37

Zit ik nog wel op het westernforum van Bokt???? ROFL ROFL ROFL Huilen van het lachen

Ik ben het geheel met Ibbel en Spatter eens. Maar ja ik ben ook dressuurruiter van oorsprong Clown Een goede in balans gesprongen galop (zoals Ibbel beschrijft) is eerste vereiste, en als je je paard door middel van een drafpasje het wil vergemakkelijken is hij dus nog lang niet goed genoeg in balans, en zou dus ook nog niet met de wissels bezig moeten zijn. (mijn mening)

[Edit: Effe wat letters toegevoegd. Men wat een crime tikken met een gekneusde ringvinger Boos! [/Edit]

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:34

Ik heb een niet natuurlijke wisselaar (Lan) en een natuurlijke wisselaar (Wiz). Ik verwacht met Wiz dus een aantal dingen anders aan te pakken.

Maar ik ga met Spatter mee dat voor een niet natuurlijke wisselaar starten vanuit de contragalop geen makkelijke optie is. Lan galoppeerde zo makkelijk in de contragalop en wisselen vond ze duidelijk moeilijker, dat je er geen mooie wissels van kreeg. Een wissel door de draf heb ik nooit om die reden gedaan. Ik zie er persoonlijk geen nu van in.

Uiteindelijk heeft ze het geleerd door wijken in galop (zoals Silvester aangeeft). Wijk voor je been weg in galop, zet je zit om en wijk voor je andere been weg. Hulp op het juiste moment gegeven levert dan een nette wissel op. Het is wel belangrijk in het begin om door te wijken na de wissel zelf. Anders krijg je afgeraffelde wissels. Het wijken kun je na verloop van tijd kleiner maken.

Misschien is het niet de perfecte manier, maar dit is in ieder geval de manier zoals die na een poos zoeken voor mijn paard wel heeft gewerkt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:25

Op het moment zijn wij bezig onze Lusitano, onder begeleiding van een instructeur van de Portugese Rijschool naar de changementen te trainen. Dit gebeurt dus puur dressuurmatig, niet alleen heeft hij eerst geleerd om zijn balans te vinden in de contragalop, in cirkels, rechte stukken, tijdens wendingen maar ook gewoon contra aanspringen maar nu moet hij eerst ook de schouderbinnenwaarts/ buitenwaarts op zijn sokken kunnen lopen voordat we verder gaan met de wissels.
Puur voor de balans en lenigheid voor het paard, en het perfect aan de hulpen leren staan.
Ook voor een western gereden paard is dat erg belangrijk. Het kost even wat tijd, maar dan krijg je ook een paard wat op elk moment kan wisselen, zonder enige moeite.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:34

schouder- en achterhand beheersen is inderdaad een voorwaarde. Ik geloof alleen niet dat je ieder paard makkelijk leert wisselen vanuit de contragalop.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:08

Ik denk dat het er ook bij elk paard anders ligt mijn paardje bijvoorbeeld heeft nooit geen moeite gehad met zijn wissels.
Deze zaten er volgens mij bij zijn geboorte al in.
En anngezien in de reining alleen maar richtings wissels gevraagd worden ga ik verder ook niet moeilijk doen.
Maar idd heb geen idee hoe je het gaat aanpakken elk paard vraagt een andere aanpak.
Ik heb hem wel de goedehulpen aangegeven en ook in de conta geoefend omdat hij op een gegeven moment op de grote volte al naar de andere kant viel om zo de andere stelling te kunnen pakken en zich voor te bereiden op een wissel.
Dus ook veel contra gedaan zodat hij niet elke keer de wissels opzocht,een beetje meedenken vind ik fijn maar ik wil toch wel het grootste brein van ons 2en blijven.