Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ik ben nog bezig om bij het geven van been aan te springen
Ts heeft iig ook het antwoord op haar vraag
Wist alleen dat het daarover ging.
Misschien kan ik het even scannen. Als ik dat ding tenminste aan de praat krijg (probeer ik nu al de hele tijd). 
simodi schreef:Hoe kun je het beste beginnen met het aanleren van lead changes bij een paard?
Het is geen jong paard, maar er zitten nog geen galopwissels op.
Iemand tips?
spatter schreef:ik ben geen voorstander van contragalop
leuk voor stijve paarden maar bij lenige paarden worden ze er zo makkelijk in dat ze geen reden meer hebben om te wisselen
en juist het ongemakkelijke lopen moet je gebruiken dat het paard wil wisselen
). Ik wissel ook graag van gewoon naar contra. Blijven ze mooi recht van. 
wat is dan in godsnaam het doel van je training 
Sonja schreef:Lado schreef:van hand gaan veranderen in de galop, zodra je op X bent, 1 pas draven en in de andere galop aan springen, als dit goed gaat en je paard het snapt kan je proberen om in de galop te blijven
En wat is het rijtechnische hieraan? Of heet deze methode "maybemaybe"?
Zep schreef:dressuurruiter meldt zich
ik hoor de redenatie van "eerst wisselen, dan contra bevestigen" heel vaak, ook bij dressuurruiters. Ik vind het zelf niet zo'n logische gedachte. Immers, een paard dat omspringt uit de contra doet dat doorgaans uit een balansprobleem, kan nog niet genoeg sluiten om de graad van verzameling die nodig is voor de contra aan te kunnen, mist lenigheid in de lengtebuiging, etc etc. Dat zul je eerst op moeten lossen voor je die contra weer in zet. Domweg straffen als hij omspringt is zinloos, ook als je geen plannen zou hebben om in een later stadium van de africhting nog wissels mee te nemen.
Het argument dat paarden "te lenig" worden vind ik helemaal als een tang op een varken slaanwat is dan in godsnaam het doel van je training
Goede wissels komen voort uit een goede kwaliteit van de galop. Een paard dat in balans op het achterbeen kan galopperen is een eerste vereiste voordat je uberhaupt kunt nadenken over het springen van een fatsoenlijke wissel. Problemen met de wissels kunnen in 8 van de 10 gevallen opgelost worden door de kwaliteit van de galop te verbeteren.
Ik heb me in een eerder topic al eens laten uitleggen dat een reiningpaard de wissels heel vlak moet springen. Is het "schoon" springen van de wissel bij jullie ook een harde eis? Als een Z2 paard een wissel in 2-en springt krijgt ie er geen voldoende voor en zal de jury ook in de laatste cijfers (algemene beoordeling) dat gebrek aan kwaliteit van africhting laten meetellen. Werkt dat voor een reiningpaard ook of is het enige doel dat hij in de andere galop zit? Maw: wat zijn de criteria voor een reiningwissel voor een 9? (wordt dat eigenlijk per punt beoordeeld net zoals bij dressuur?)
Ik leer zelf mijn paarden wisselen vanuit de contragalop. Op een heel enkele getalenteerde 3 of 4 jarige na, die heel veel balans in het galopperen heeft en die je bij omstellen op een slangenvolte zo laat wisselen.
Ik vraag in de contragalop een heel lichte renvers-stelling, dus stel ik wil van links naar rechts wisselen, dan rijd ik rechtsom met een hele lichte linkerstelling en plaats de schouder/voorhand naar rechts. Vervolgens laat ik mijn paard vanaf mijn linkerbeen "af" naar rechts toe wisselen. Een van de redenen waarom ik mijn paarden consequent leer aangalopperen op het buitenbeen. Het buitenachterbeen is immers het eerste been dat de grond raakt na het zweefmoment.
Het idee achter een paard de wissel leren is dat je hem wilt leren die van achter uit te springen, als hij achter wisselt, wisselt hij voor vanzelf mee, andersom niet. Wissels aanleren over balken, of hem in een scherpe hoek om"trekkken" krijg je vrijwel altijd in tweeën gesprongen wissels van. Heb dat soort paarden wel eens in training gehad: daar zit héél veel werk in om dat er weer uit te krijgen.
Zep schreef:Is het "schoon" springen van de wissel bij jullie ook een harde eis?
daar kom je in het Z2 nog niet mee weg laat staan op een WK... 

Een goede in balans gesprongen galop (zoals Ibbel beschrijft) is eerste vereiste, en als je je paard door middel van een drafpasje het wil vergemakkelijken is hij dus nog lang niet goed genoeg in balans, en zou dus ook nog niet met de wissels bezig moeten zijn. (mijn mening)
[/Edit]