Hartslag van jullie paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arabianpride

Re: Hartslag van jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:22

mijn ervaring

arabier, hengst, 4 jaar
rust 35-45
stap 60-80
draf 95-120
galop 130-150
afstappen 40

arabier, ruin, 11 jaar (beter getraint)
rust 45
stap 75-85
draf 123
galop 130
afstappen 50

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:05

gister voor het 1e met mijn hartslag meter getraind.
wel erg grappig.
ze hersteld goed, had verwacht dat haar galop moeilijker zou zijn dan draf kwa weer zakken maar dat viel reuze mee.
in rust 45 maar toen ik opstappte ging hij al omhoog.
paar stukjes werd ze erg druk/sterk maar deed niet veel met hartslag.
morgen nog een keer met hartslagmeter rijden, ben benieuwd.

hoe zit het trouwens met die draadjes, vind vervelend dat er eentje tussen haar voorbenen omhoog naar haar schoft hangt, hebben jullie daar last van.
heb nl idee dat als ik langs een tak race of wat ook hij stuk gaat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:11

Tussen de voorbenen Verward
Die van mij zit aan de zijkant onder de singel en loopt voor het zadel langs omhoog.
Ik heb er nu zo'n 'telefoondraad' aan, zo'n gekrulde zegmaar

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:18

Lenneke_ schreef:
Die van mij zit aan de zijkant onder de singel en loopt voor het zadel langs omhoog.

mij werd verteld doen ik hem op ging halen dat hij tussen de voorbenen en dan beetje links moest zitten maar misschien is wat jij zegt stuk makkelijker idd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:26

De zender hangt bij mij aan de linkerkant van het zadel. De elektrode die naast de schoft zit gaat over de schoft naar de rechterkant en de elektrode die onder de singel zit gaat recht naar beneden en gaat achter het linkervoorbeen onder de singel

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:30

naiade schreef:
Lenneke_ schreef:

mij werd verteld doen ik hem op ging halen dat hij tussen de voorbenen en dan beetje links moest zitten maar misschien is wat jij zegt stuk makkelijker idd.

Dat heb je denk ik verkeerd begrepen (of ze wisten het zelf niet). Haha! Eentje moet zo dicht mogelijk bij het hart, de andere er zover mogelijk van vandaan.
Daarvoor kun je het beste 1 electrode onder het zadel doen, en de andere electrode aan de andere kant van het lichaam onder de singel. Net achter de oksel zeg maar, waar ze bij wedstrijden ook de hartslag meten, daar zit nl het hart. Knipoog

Er zijn ook mensen die ze niet onder het zadel doen ivm angst voor drukkingen, die doen beide electroden onder de singel, eentje links en eentje rechts. Beetje uitproberen wat voor jou paard goed werkt.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:55

ga het zo eens proberen
dan heb ik dus die draad ook niet tussen haar benen hangen

had hem nu links onder zadel maar kan ook rechts doen, heb ik minder draad over

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:06

Lenneke_ schreef:
Hartslag in rust kan je niet trainen, maar naarmate je paard fitter wordt zakt de hartslag veel sneller.

De rust hartslag van een paard wordt wel getraind. Je traint namelijk het volledige hart, en op een gegeven moment kom je op het punt waarin één pomp meer bloed wegpompt. Dan wordt de rusthartslag lager, want het lichaam kan met minder pompen voorzien worden van alle nodige zuurstof/bloed.

Nagyl schreef:
euh even wat anders, mijn paardje heeft normaal (zoals lenneke al weet) in rust thuis, zo rond de 25.
Hij had 20 en toen die wat bewoog werd het 21

Kunnen 2 dingen zijn;
-of jouw hartslagmeter heeft alleen de onderwaarde gepakt. Dan krijg je dit soort lage waardes.
-jouw paard heeft een 'sporthart' (AV-blok). Dit komt vaker voor bij bepaalde types. Mijn merrie Navy heeft dit ook. Die is op de Fasna trail in 2005 gemeten met een hartslag van 19.
Simpel betekend dit dat het paard in rust één slag overslaat. Vaak is dit gevolg van training, maar dat hoeft niet, het kan ook voorkomen bij jaarlingen bijvoorbeeld. Na 3 passen draven moet het hart weer in een normaal ritme kloppen, dus na het meten even draven, stilstaan en dan alsnog de rusthartslag meten. Als het goed is krijg je dan een normale waarde in de orde van grote van ong. 40 (20x2).

Bedenk overigens dat hartslag genetisch bepaald is. Navy (mijn Draver) heeft in momenten van training en 160-er klaar zijn een gemiddelde hartslag in draf van 128-135. Dat is vrij hoog. Sam (mijn Arabier) heeft zonder training een gemiddelde hartslag in draf van 100..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:02

Ik heb altijd begrepen dat jij bij mensen idd de hartslag in rust kan verlagen dmv training, maar dat dit bij paarden niet zo is

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 19:20

Lenneke_ schreef:
Ik heb altijd begrepen dat jij bij mensen idd de hartslag in rust kan verlagen dmv training, maar dat dit bij paarden niet zo is

Dit heb ik ook eens ergens gelezen.

De laatste endurancerit (afgelopen zondag) startte Mix met hartslag 45. Na aankomst (initiatierit) en 30 min wachten was deze 42. Ik was erg tevreden hierover maar ik heb het gevoel dat de hartslag van mijn paard nog erg 'wisselend' is. Thuis meet ik vaak in 'rust' en het ene moment is het 39, dan 45 dan 56. Ik wijt het aan de 'prikkels' uit de omgeving. MIsschien vergis ik me.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:40

Ik heb geleerd, vanuit het C-kader, dat je de rusthartslag ook verlaagd. Je gaat dit echt niet 'trainen', want wat is er nuttig aan een rusthartslag van 40 of 36? Dat maakt vrij weinig uit, IMO. Het is gewoon een bijkomstigheid van een getraind hart.

Als het hart gespierder wordt, pompt het krachtig bloed rond. Er zijn dan minder pompen nodig, om tot dezelfde hoeveelheid zuurstofvoorziening te komen.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:20

was gister helemaal trots na onze fanatieke training
hartslag zakt keurig

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:58

NaVy! schreef:
Ik heb geleerd, vanuit het C-kader, dat je de rusthartslag ook verlaagd. Je gaat dit echt niet 'trainen', want wat is er nuttig aan een rusthartslag van 40 of 36? Dat maakt vrij weinig uit, IMO. Het is gewoon een bijkomstigheid van een getraind hart.

Als het hart gespierder wordt, pompt het krachtig bloed rond. Er zijn dan minder pompen nodig, om tot dezelfde hoeveelheid zuurstofvoorziening te komen.

Ik heb juist altijd geleerd, net als Lenneke, dat het paardenhart van zichzelf al zo gericht is op lichamelijke inspanning dat je met training niks meer aan de rusthartslag verandert. Bij mensen is dat heel anders, maar atletische paarden hebben van zichzelf al ene rusthartslag van tussen de 20 en 30, veel lager is volgens mij niet mogelijk.

Dat leert ook mijn eigen ervaring; na 5 jaar endurance heeft mijn paard nog altijd dezelfde rusthartslag (rond de 27), en ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit van iemand gehoord dat de rusthartslag wél lager was geworden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:08

Anouar z'n hartslag is ook niet lager geworden, nog steeds rond de 50 (best hoog dus)

Macy heeft een rust hartslag van 65 Bloos! Ik denk dat dat te maken heeft met overgewicht Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:46

Lenneke_ schreef:
Macy heeft een rust hartslag van 65 Bloos! Ik denk dat dat te maken heeft met overgewicht Clown

Haha misschien kun je daar dan wel door training de rusthartslag verlagen, als ze afvalt! Haha!