[WN] meer bekendheid geven aan westernsport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klaasje

Re: meer bekendheid geven aan westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:58

Ik heb het ook maar gehoord hoor, weet het ook niet zeker, maar er waren meerdere mensen die het zeiden.

Weet iemand hier toevallig meer van? Misschien dat we dan wel meer bekendheid krijgen! Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 00:12

Klaas ik denk niet dat dit waar is

Soxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 07:32

Al lezende in dit topic, moet me toch iets van het hart dat mij al langer dwars zit. Twee jaar geleden hadden wij op het NK bezoek van een commentator en regisseur van Studio Sport. Verzoek aan de organisatie om ook even met deze mensen te komen praten, werd niet gehonoreerd. Er was immers de voorgaande dag al een ploeg van een ander programma aan het filmen geweest. Onze gasten hebben mij een paar titels zien winnen en ons na afloop enkele uitstekend bruikbare tips gegeven om de westernsport onder de aandacht van de media te brengen. Hoewel ze het NK een erg leuk evenement vonden, vonden ze het voor Studio Sport op dat moment niet echt geschikt. De suggesties die ze hebben gedaan, hebben we doorgegeven aan de organisatie. Tot op heden is daar voor zover mij bekend nog niets mee gedaan. Maar wie weet, naar aanleding van dit topic.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 15:50

dat is jammer soxy. vandaar dat ik ook deze discussie wil voeren omdat iedereen misschien wel een idee heeft om elkaar te helpen. samen moeten we de sport promoten

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:56

dat vind ik ook want hier in de beurt zitten ze me maar af te zijken. Boos! dat ik sporen in de bak trek met sliding stops Sigaar enzo en dat sporen echt zielig zijn en stops slecht zijn voor de benen wordt er echt moe van die mensen moeten eerst weten wat wij doen voor ze iets zeggen. Duivel Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:01

En hoe ga je daar dan mee om Chrispy?

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:05

gewoon rustig ik zeg soms wel ik hark het wel weer en een andere keer zeg ik dat springen super !! goed is voor een paard en voor al het landen is het beste maar ik ga niet schelde en scheeuwen meestal laat ik langs me af komen. Knipoog

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:19

De verschillende western organisaties doen heus hun best. Tuurlijk zal er weleens iets verkeerd gaan....gelukkig we zijn mensen!

Ik vind dat we ook best zelf ons steentje bij kunnen dragen om de sport meer in de picture te zetten.

Laten we klein beginnen....bv in onze eigen regio!
Onze sport heeft geen regionale competitie, zoals dressuur dat kent. Bij dressuur is het zo dat de lokale ruitervereniging de plaatselijke krant inlicht over de verreden prestaties van een inwoner. De plaatselijke krant kent ook deze vereningingen goed (de lijnen zijn kort, ons kent ons).
Bij onze sport ligt dit dus heel anders en de regionale krant heeft geen erg in "onze" sport. Waarom?? Tja wie licht ze in dan!? Dus zullen we dat zelf moeten doen door bv de plaatselijke krant op de hoogte te brengen van je eigen prestaties of die van andere uit de regio.

En geloof me....een westernartikel geeft reacties!!! Je weet opeens weer hoe groot je regio is!!! Vorig jaar heb ik op die manier de westernsport d.m.v. mijn eigen paard in het zonnetje gezet met haar goede prestaties op het NK Tong uitsteken Knipoog . Ook heb ik de krant uit een andere regio weleens getipt over de super prestaties van een inwoner uit die regio! Er werd contact opgenomen en een interview volgde compleet met foto's!! Ook daar kreeg die persoon heel veel reacties op. Het jaar daarop was de stap naar de krant door de persoon zelf gedaan en werd ze mede daardoor zelfs genomineerd voor de Rabobank talenten prijs. Dit was vast de allereerste keer dat een westernruiter daarvoor in aanmerking kwam en het resulteerde in een mooie derde plaats!!

Dus ja....we kunnen er zelf ook een hoop aan doen, kwestie van in de pen klimmen en hopen dat er een reactie op komt. En die reactie komt meestal wel, want ook voor een krant is westernsport een hot item en leuk nieuws... Maar helaas lukt het ook niet altijd. Huilen

Er zijn Western Ruiters genoeg in Nederland, als we nou massaal onze regionale kranten aanschrijven dan volgt de landelijke krant en tv vanzelf wel Cool.

En ik ben het er zeker mee eens dat de gratis WHW een hele goede stap is geweest. Ik heb me dan ook meteen als verdeelpunt aangemeld en ik zorg dat de krant m.n. terecht komt op niet western-plekken, zodat men kennis kan maken met de westernsport.....bv een klein stapeltje bij de plaatselijke benzinepomp station, een paar in de bibliotheek, verdelen op de basisschool, kantine van de (dressuur)manege etc.
Laatst bijgewerkt door CounTree op 11-07-07 22:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:34

Hey,

ik rij nu bijna 10 jaar paard, en rij de laatste 2 jaar western. Ben bezig met het kopen van een quarter en het gaat me aardig goed af. (voltraind paard, elke zoutzak kan er wat mee Tong uitsteken maar goed) Ik zou toch ook graag iets hoger in de sport willen komen. Heb al wat contacten. Toch wil ik iets meer weten waar ik allemaal rekening mee moet houden als ik de wedstrijden in ga. Jullie misschien wat tips?

Groetjes Bienie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:36

Lijkt me een beetje offtopic hier. Misschien even eigen topicje starten?

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:48

Kan niet, ik heb nog geen 25 berichten gepost Tong uitsteken. Even wel over het onderwerp.

Ik denk dat het goed is dat nu de reining op de Olympische Spelen komt. Nu moet het nog in NL uitgezonden worden op fatsoenlijke tijden.
Voor de rest denk ik inderdaad dat het een goed idee is om zelf de kranten maar is te bellen over de prestaties die geleverd worden. Het is appart, dus interessant.

Voor de rest moeten de western maneges aangespoort worden om bijv. provinciale wedstrijden te doen. Zodat het wat groter wordt. Ja het is even een stukje rijden. Maar bijvoorbeeld in noord holland heb je in het de noorden een westernclub en bijv de Kalverhoek. Die zouden onderling competities kunnen organiseren. En zo meer het dressuur effect te krijgen. De meer punten, de hogere competities je mag spelen. (ik moet je daarbij bekennen, ik weet niet of er al zo'n huidig systeem is)
Daarvan vind ik alleen wel, en dat vind ik jammer van de dressuur en misschien is dat wel alleen mijn nare ervaring. Alles draait om die winstpunten. Je bent niet alleen binnen de ring mekaars tegenstander, maar ook buiten de ring en paarden werden daar op stal bewust verwond e.d.

Maar door middelmatige competities wordt is misschien makkelijker aan wedstrijden deel te nemen en wordt het daardoor ook commercieel wat groter.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:26

Biieniie je kunt op WN-AM wel je eigen topic starten daar hoef je geen 25 posts voor te hebben

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:14

Meer bekendheid geven aan westernsport luid de opening tekst van de TS.
Dan zal hier voor een educatief programma op poten gezet moeten worden, en dit ook juist voor die beginnende ruiter zodat deze stap voor stap kan groeien binnen deze sport.
Het vast leggen van verrichtingen die je op een bepaald niveau van rijd mag doen, en om in een hoger niveau te willen rijden moet kunnen doen, dat zal gaan bepalen in hoeverre je sport serieus genomen gaat worden, dan wel niet volwassen te boek zal komen te staan.

Dit systeem is zoek binnen de huidige structuur van western rijden, immers kan je nog steeds je ding vertonen in een klasse met de moeilijkste graad, en dit terwijl je BV nog niet eens in het zadel kan zitten.

Van dit systeem zal je af moeten, en de eerste stappen zijn ook inmiddels gezet om er vanaf te willen komen. Voor alle organisaties die zich bezig houden, in wat voor een vorm dan ook met deze sport, wordt het steeds duidelijker dat uiteindelijk een soort van licentie gaat bepalen wat en hoe jij je ding mag gaan uitvoeren op het paard.
Steeds strakker worden normen en waarden aangetrokken, je zal haast kunnen zeggen dat wij als western georiënteerde als het ware worden opgesloten tussen regels die nota bene verzonnen worden de andere hippische sporten, die zich al wat langer bewust zijn van het feit, dat de ontwikkeling op BV veiligheid, welzijn van het dier, bepaald hoe je de hippische sport in de toekomst zal mogen blijven uitvoeren.

Bekendheid geven aan een sport gaat uiteindelijk samen vallen met het gegeven feit hoe volwassen die sport zich zelf neemt.
Voorbeeld,
Bij ons in de buurt, tussen de duinen, heb je BV cros motor clubs die zich als het ware ook de benen onder de kont vandaan lobbyen om bekendheid te krijgen via de media.
Dit lukt maar niet, en lukt maar niet, en als je aangeeft dat deze sport toch best bekendheid geniet via studiosport, krijg je te horen dat je dan lid moet zijn van de grote motor sportbond, en moet voldoen aan dit en dat, en daar is hun baan niet geschikt voor.
Als je dan nog even werden vraagt waar je BV aan moet voldoen om bij hun met een motor te mogen rijden, maakt dat niet uit, als het rookt en knalt mag je aan start.

Binnen het huidige western rijden tref je een soort gelijk van instelling aan, je mag, er wordt niet gekeken naar het feit of je het kan, laat staan dat men zich er van bewust is, of de rijbaan waar gereden wordt wel aan de afgesproken normen en waarde voldoen, en die gaan toch echt in de nabije toekomst het beeld bepalen waar jij je ding straks mag gaan uitvoeren.

Binnen de Federatie van Nederlandse western verenigingen wordt breed gesproken en ook actie onder nomen om de basis die nodig is om serieus genomen te gaan worden, te bewerkstellingen. Het is uiteindelijk aan de bobo’s van nu, hoe deze bereid zijn de nek uit te steken, of het zicht af te wenden voor de veranderingen die wij dan straks gewoon opgelegd gaan krijgen, en niet zullen stroken met onze sport.

Gezond verstand zal uiteindelijk gaan bepalen, of deze sport ooit de bekendheid zal gaan genieten die het naar mijn beleving toch echt verdient.

Peter

PS bobo’s, bedoel ik niet oneerbiedig.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:19

En ja, die Anky toch hé, ik heb het ook gehoord.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:39

Ieder jaar hebben wij bij de Circle A een onderlinge wedstrijd. Van te voren licht ik de kranten in (zowel regionaal als provinciaal) over de wedstrijd. Er komen dus ook heel veel mensen op af. Alleen dit jaar al heeft de wedstrijd 10 nieuwe lessers opgeleverd.
Na de wedstrijd kreeg ik een mailtje of ik een kort verslagje wilde schrijven.. ook dat leverde nog mensen op die kwamen kijken. Heel erg leuk natuurlijk, zeker als mensen het serieus oppakken.
Er komen ook mensen die denken "even" het western rijden te leren en yihaa-end rondgalopperen. Die mensen zijn vrij snel weer weg als ze merken dat het toch echt veel moeilijker is dan ze dachten. De echte ruiters houd je over.. en zo scheidt het kaf zich van het koren Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:17

een voordeel voor Anky is wel dat ze met een quarter misschien wat minder aan de kletter gaat Lachen
dat zou een bak zijn als zij over zou stappen! Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:21

Ik heb ook wel eens ergens iets gelezen.. maar volgens mij wil ze eerst met Painted Black nog de top bereiken en dan was het welletjes voor haar.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:30

crazycactus schreef:
....maar volgens mij wil ze eerst met Painted Black nog de top bereiken en dan was het welletjes voor haar.

Wat een blondje zeg....de Rolling Stones waren haar jaren geleden al voor!

Ik heb een paar weken geleden afspraken gemaakt met de Friesland Post om belangeloos wedstrijdverslagen met foto's aan te leveren van de wedstrijden in de regio.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:46

Pannenkoek schreef:
crazycactus schreef:
....maar volgens mij wil ze eerst met Painted Black nog de top bereiken en dan was het welletjes voor haar.

Wat een blondje zeg....de Rolling Stones waren haar jaren geleden al voor!

Wie, Anky of ik??? Tong uitsteken

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:54

cowboyberend schreef:
je kan ook eens hart van nederland uitnodigen of zo

maar het gaat mij om ideeen te maken waar iedereen iets aan heeft, beetje promotie voor onze sport is goed ,want er moet meer instroom komen anders bloed het straks nog eens dood!

Vorig jaar stonden wij met onze sport in de panorama.. ik was er niet trots op.. we werden beschreven als dolly partons die altijd de rijbak als asbak gebruiken.. mooie reclame hoor... nee dan liever geen reclame of mond op mond..

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:02

tenzij de ruiter zelf de verhalen schrijft.. laat een blad of krant er geen eigen draai aangeven.. dat doet de sport niet altijd even goed.. ik rijd zelf geen wedstrijden... dus verslagje van een verreden wedstrijd is aan mij helaas niet besteed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:17

Natural_K schreef:
Vorig jaar stonden wij met onze sport in de panorama.. ik was er niet trots op.. we werden beschreven als dolly partons die altijd de rijbak als asbak gebruiken.. mooie reclame hoor... nee dan liever geen reclame of mond op mond..

Hmmmzzzz nou zoveel bijzonders rijdt er ook weer niet rond. Ik pas....

Clown

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:59

Hihihi.. en als het wat is is het homo Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:01

O getrouwd, of ik woon er al mee samen Nagelbijten / Gniffelen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:20

Natural_K schreef:

Ik heb het gelezen ja, met afschuwelijke foto's erbij waar men met een peuk in de *** op staat echt te belachelijk voor woorden gewoon