Pus-plekjes boven hoef na endurance Laag Soeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Re: Pus-plekjes boven hoef na endurance Laag Soeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 22:02

teken zouden dan inderdaad kunnen, even voor de duidelijkheid: pim heeft dus en die grote kortsen en die kleine kortsen. die kleine pusplekjes zijn denk ik van distels, die staan inderdaad in de wei en eigenlijk dacht ik dat ook al. vorige keer toen hij dit had heeft de DA gezegd dat het een bacteriele infectie was. ik weet niet waar dat vandaan komt dan maargoed. hij zei dat ik het dan met betadinescrub goed moest scrubben. rausen Clown noemde de assistent het. grappig dat meerdere paarden het hebben. ik denk eerlijk gezegd niet dat het iets ernstigs is. maar zijn teken eigenlijk voor dieren gevaarlijk? (net als voor mensen)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:31

Ik ga even op zoek bij het draversforum. Na de dravermeeting op camping Boszicht in Laag Soeren hadden veel paarden ook last van die kleine plekjes met korstjes. Dit jaar op de veluwe had mijn cookie het ook weer. Wij hebben toen inderdaad we teken gezien. Deze waren echt heel speldenknopjes klein.

Edit toevoeging topic: http://www.draverspraat.nl/forum/viewto ... ight=folie

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:27

Mijn paard had een hele kleine teek bij zijn mond, een paar mm leek hij en ik kreeg het er niet goed uit. Ik denk dat er pootjes zijn blijven zitten en hij heeft daardoor een 'fistel' gekregen. (ik weet niet hoe jullie dat noemen) Het is echt gaan ontsteken en ik moet met een spuitje in het gaatje iets inspuiten van mijn DA.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:13

Zie oudere topics hierover op het end forum.
monty heeft na laag soeren al jaren 'last' van deze plekjes. bleken idd heeeeeel kleine teekjes te zijn. ze vallen 'af' als het korstje opdroogt. onder de microscoop gezien.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:05

Gore beesten hè!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 21:08

jakkes! maar dat zal het dan inderdaad wel zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:17

Apart, Ret had het dus een maand geleden bij de laatste beslagbeurt (het was ook de smid die met de theorie van de distels kwam, ze waren toen net de achterste wei op gegaan waar die dingen staan) en na de rit in Laag Soeren juist niet meer. Verward

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:00

Ik vind het wel apart dat ik gewoon elke week in dit gebied rij en mijn paard er helemaal geen last van heeft...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:00

Karin schreef:
Dachten wij in eerste instantie ook, benen (van alle drie de paarden) zijn volledig bekeken maar geen teek kunnen vinden, alleen ingedroogde korstjes. Dan is het toch iets anders...

Ook niet die hele kleine teken?? Ze zijn zo klein dat je ze echt moet zoeken in de korst met pus Ja
Sabiha had ze vorig jaar over heel haar lijf... Ze stond toen ook in een gebied waar heel veel van die kleine rotzakken zaten. Ze kreeg er ook flinke bulten van, maar dat krijgt ze ook van horzelbeten Boos!

Liekie heeft overigens nergens last van na LS

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:01

Nagyl schreef:
Euh eigelijk doe me verhalen van beentjes die vol met kleine wondjes zitten, denken aan wat anders dan teken.

Moet effe narvragen aan wat presies, mijn verzorgpony had dat ook altijd, maar vooral als die door hoog gras was gelopen (ook in de wei)
Een soort mijt volgens mij.. Maar dit is met een speciaaal spul en daarmee wassen zo opgelost.

Daar zitten ze juist, de teken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:03

Djilan schreef:
Ik vind het wel apart dat ik gewoon elke week in dit gebied rij en mijn paard er helemaal geen last van heeft...

Misschien vinden ze schimmels niet lekker Tong uitsteken

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:07

Sash schreef:
teken zouden dan inderdaad kunnen, even voor de duidelijkheid: pim heeft dus en die grote kortsen en die kleine kortsen. die kleine pusplekjes zijn denk ik van distels, die staan inderdaad in de wei en eigenlijk dacht ik dat ook al. vorige keer toen hij dit had heeft de DA gezegd dat het een bacteriele infectie was. ik weet niet waar dat vandaan komt dan maargoed. hij zei dat ik het dan met betadinescrub goed moest scrubben. rausen Clown noemde de assistent het. grappig dat meerdere paarden het hebben. ik denk eerlijk gezegd niet dat het iets ernstigs is. maar zijn teken eigenlijk voor dieren gevaarlijk? (net als voor mensen)

Mijn merrie heeft precies hetzelfde gehad maar ben ik niet op wedstrijd geweest en hebben wij geen distels in de wei...
Bij ons op stal zijn nog 4 paardne di ehet ook hebben, en ja, eze paaden hebben allemaal in dezelfde wei gestaan...
Het de VA laten kijken, want vertrouwde he tniet, en het zijn idd tekenbeten.
je moet het goed wassen met betadine, en ik heb de benen van mijn pony tot de kogel opgeschoren zodat je de plekken beter kunt zien en dus beter kan behandelen.
Het kan niet heel veel kwaad maar je moet er wel op blijven letten zei mijn VA.
Er kan natuurlijk altijd een teek tussen zitten met een ziekte, maar die kans iks vrij klein....

Niet elk paard is hiet even gevoelig voor, paarden met hele dikke haren bijvoorbeeld zullen een teek meestal al af weten te schudden voor ie goed en wel kan bijten, aan de andere kant, met geen haar (dus geschoren) hebben ze weer niks om zich aan vast te houden....

Ik heb bij de dierenwinkel geinformeerd (want bij de paardenwinkels is het zoiezo niet verkrijgbaar) en er bestaat anti-teken spray, die ga ik mroegn kopen en die spuit ik dan op d'r benen, kijken of het helpt, misschien voor de andere ook wel een tip...

nog even een kleine toevoeging:

Dat je geen teken vind kan 2 oorzaken hebben: 1 ze zijn idd zoals al eerder gezegd zo klein dat je zo over het hoofd ziet of dat ze in de pusplek zitten
2 een paardenhoud is vrij dik, zeker dicht bij de hoef, als de teek dan bijt, en hij komt er niet doorheen of niet vergenoeg naar zijn zin, spuugt ie wel zijn gif uit (waar dus die pusbulten van komen) maar laat ie zelf meteen weer los....

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:01

Ik heb bij de dierenwinkel geinformeerd (want bij de paardenwinkels is het zoiezo niet verkrijgbaar) en er bestaat anti-teken spray, die ga ik mroegn kopen en die spuit ik dan op d'r benen, kijken of het helpt, misschien voor de andere ook wel een tip...

frontline spray kan je ook gebruiken. Werkt goed!!+:)+

Wel de spray gebruiken he en niet de pipetjes Knipoog
Weten ze vast ook wel bij de dierenwinkel.