Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

). Dus ik denk zelf ook niet dat het daar aan ligt.
Ik ga verder met de rust erin bouwen tijdens de westernlessen...ik ermoed alleen dat je het drukke er niet helemaal uit gaat krijgen (voor mij is het een grote ergernis, maar ook een reden dat ik zo gek ben op mijn paardje..hoezo tegenstrijdig
)
. Wat gebeurd er (en dat élke keer); Ik haal haar uit de weide ( de kalmte zelve), ik poets haar ( ze valt bijna in slaap), ik stap op ( ze ontploft!). Wanneer ik haar longeer is ze ookwel heel actief maar niet compleet gek, ze is erg controleerbaar dan. Ik vind het echt raar!Ik stap op , wanneer ik haar daarvoor gelongeerd heb is ze zo'n 2-tal rondjes 'braaf' en stapt ze gewoon door. Meestal gaat ze dus onmiddelijk aan het trippelen. Figuren rijden en afleiden heeft geen zin. Dan probeer ik als ze even kalm geweest is aan te draven, weer hetzelfde. Harder harder harder! Begint aan te galopperen, is niet meer te houden. Ik probeer haar altijd met rust te laten in haar mond als ze 'normaal 'doet en te corrigeren als het fout gaat. Ook is het niet dat je na een uurtje rijden weer normaal kunt rijden, ze zou zich nog doodlopen! We hebben er al een ander bit ingestoken dat ze beter lijkt te verdragen, zeker bij het longeren schuimt ze er heerlijk op! Nu weet ik niet of het nu aan MIJ ligt of dat het gewoon haar karakter is ofzo... 
sofie123 schreef:Ik ga dit topic ook volgen! Heb hier ook zo een gevalletje rondlopen. Wat gebeurd er (en dat élke keer); Ik haal haar uit de weide ( de kalmte zelve), ik poets haar ( ze valt bijna in slaap), ik stap op ( ze ontploft!). Wanneer ik haar longeer is ze ookwel heel actief maar niet compleet gek, ze is erg controleerbaar dan. Ik vind het echt raar!Ik stap op , wanneer ik haar daarvoor gelongeerd heb is ze zo'n 2-tal rondjes 'braaf' en stapt ze gewoon door. Meestal gaat ze dus onmiddelijk aan het trippelen. Figuren rijden en afleiden heeft geen zin. Dan probeer ik als ze even kalm geweest is aan te draven, weer hetzelfde. Harder harder harder! Begint aan te galopperen, is niet meer te houden. Ik probeer haar altijd met rust te laten in haar mond als ze 'normaal 'doet en te corrigeren als het fout gaat. Ook is het niet dat je na een uurtje rijden weer normaal kunt rijden, ze zou zich nog doodlopen! We hebben er al een ander bit ingestoken dat ze beter lijkt te verdragen, zeker bij het longeren schuimt ze er heerlijk op! Nu weet ik niet of het nu aan MIJ ligt of dat het gewoon haar karakter is ofzo...

Citaat:linkt misschien gek, maar Anouar is veel minder drammerig zonder bit dan met bit. Als hij een bit in heeft en ik maak een ophouding begint hij een beetje nijdig te kauwen en op z'n plaats te springen, zonder bit doet hij wel wat ik wil.
Citaat:En ik heb nu een crosslink (bitloos) waardoor ze ook een stuk braver is geworden.
griebels schreef:Ruud, liekie doet het allebei de kanten op
Ik kan hem nu beter onder controle houden (behalve dan in LS), maar meestal lukt het aardig.

Ruudjw schreef:griebels schreef:Ruud, liekie doet het allebei de kanten op
Ik kan hem nu beter onder controle houden (behalve dan in LS), maar meestal lukt het aardig.
Blijkt maar weer dat ieder paard zijn eigen aanpak nodig heeft.
De hier genoemde crosslinks en bitless bridles hadden op Madjied een averechts effect.
) maar dat werkte oo averechts

griebels schreef:Ruudjw schreef:Blijkt maar weer dat ieder paard zijn eigen aanpak nodig heeft.
De hier genoemde crosslinks en bitless bridles hadden op Madjied een averechts effect.
heb het zachtjes geprobeerd met hack (durfde niet met de door jou genoemde hoofdstellen) maar dat werkte oo averechts