Hoe een paard rustig te krijgen tijdens een rit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: Hoe een paard rustig te krijgen tijdens een rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:11

Ik ben het eens met Lenneke.

En ik zou liever hard stappen, dan dribbelen. Dribbelen is echt heel irritant, en als ze eenmaal over de zeik zijn kan je er weinig meer aan doen. Ik zou wel proberen om het eerst thuis en op trainingsritten elders goed voor elkaar te krijgen, voordat je op wedstrijd gaat.

Maaikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:32

Is idd erg lastigg, een té fanatiek paard..
Maar is hij alleen buiten zo, of ook gewoon met dressur etc.?
Idd, veel overgangen rijden, zelf rustig proberen te blijven, zulke dingen...maar dat zal je ook vast wel allemaal hebben geprobeerd;)
Blijven proberen, en telkens als hij het goed doet duidelijk laten merken dat het zo goed is, beloon hem goed.
Heel veel succes nog!

xx

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:46

Mijn paardje heeft ook dat gedribbel en dergelijke, gewoon er graag nóg weer willen galopperen en draven e.d. Ik heb bij mijzelf gemerkt, en bij andere gezien, dat je dan snel de neiging hebt om te verkrampen in je bovenlijf, en met name je schouders, armen en nek. Dat voelt een paard ook natuurlijk. Dit is niet de oorzaak van het dribbelen, maar speelt wel me wanneer je het paard daarmee wilt laten ophouden. Misschien kun je daar ook op letten?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:00

Klinkt misschien gek, maar Anouar is veel minder drammerig zonder bit dan met bit. Als hij een bit in heeft en ik maak een ophouding begint hij een beetje nijdig te kauwen en op z'n plaats te springen, zonder bit doet hij wel wat ik wil.

Ik laat Anouar ook nooit voluit galoperen. Hij mag wel eens wat harder, maar nooit zo hard als hij wil. Dat doet hij maar in de wei.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:50

Harm is inderdaad een best goed opgevoed paard, loopt zowel los als vast keurig mee en niet over of door je heen. Laadt makkelijk op de trailer, ga regelmatig alleen op pad met hem en kan eigenlijk alles wel doen (behalve springen maar goed hij heeft gewoon geen aanleg Haha! Haha! ). Dus ik denk zelf ook niet dat het daar aan ligt.

Dat dribbelen vind ik inderdaad het allerirritantst wat hij kan doen, ik weet ook echt op een gegeven moment zoals in Epe niet meer hoe ik moet zitten en zal dan best verkrampen,das wel een goeie ja.

Zonder bit rijd ik bij ons over de weg wel maar niet als ik lange ritten doe. Ik heb geen bos of strand in de directe omgeving dus als ik vanaf stal de weg op ga, is dat een "asfalt" rit, maar goed die zijn ook onwijs leuk.

Wel heb ik het idee dat hij op asfalt minder erg is dan op bosgrond. Als ik op het asfalt een flink stuk gedraafd heb, gaat ie wel heel even dribbelen maar kan ik redelijk vlot weer normaal stappen. Het zijn juist die langere tochten met flinke stukken galop en draf waarna hij niet meer normaal doet.

In Epe was ik samen met mijn andere paard waar een vriendinnetje op reed en hij kijkt er niet eens naar, maakt m niets uit of dat paard voor m loopt, achter m of ernaast, ook groepen maakte hem niets uit, zelf karretjes in volle draf erlangs leveren geen verschil op, dat is best typisch.

Hij is met dressuur ook erg werkwillig, je zal hem nooit hoeven porren om voorwaarts te gaan, eerder afremmen, loopt graag onder je vandaan maar laat zich tegenwoordig best goed terugsluiten zonder "toestanden".

Ik blijf ook oefenen hoor, want ik geef het niet op, maar wil ik echt met hem gaan starten, moet ie toch te hanteren zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:09

is er ook regelmaat in zijn opgewonden raken?
doet hij dat pas na een bepaalde afstand te hebben afgelegd in een bepaalde gang, of maakt dat totaal geen verschil?
wat geef je qua krachtvoer eigenlijk?

geen idee wat je allemaal al geprobeerd hebt,maar heb je al es geprobeerd om vaste tijden te rijden in een draf en hem na een vast tijd terug te nemen..
bijv 10 minuten draf,dan 2 minuten stap.etc,misschien zit er een patroon in na heveel tijd hij begint druk te worden?

hartslagmeter is inderdaad een hele goede om in de gaten te houden hoe zijn hartslag is, als die inderdaad net te hoog is kunnen ze daar inderdaad behoorlijk opgewonden van blijven...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 21:28

Ilana, heb je ook wat te melden of plaats je overal alleen maar smilies??? Heb getemd....

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:05

Ik heb ook een beetje zo'n drammert, zelfs aan de hand is het lastig (ik ga weleens een uurtje aan de hand stappen, en op de terugweg kan ik haar regelmatig wel achter het behang plakken). Op wedstrijden gedraagt ze zich inmiddels redelijk, maar ze heeft nog steeds niet de rust om ook te drinken op groomplaatsen.

Ik heb twee tips:
- wees consequent. En dan niet alleen in het afstraffen, maar ook in het belonen. Ho is ho, en als hij luistert is hij braaf.
Als die van mij aan de hand irritant loopt te doen, laat ik regelmatig halthouden, belonen als ze braaf staat, verder stappen. Als ze me dan weer voorbij loopt weer halthouden, belonen, enz.
- blijf zelf lekker ontspannen zitten: been laten afhangen, teugels in licht contact, en kijk lekker een beetje om je heen. En zorg dat je rustig en diep ademhaalt.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:10

Moeilijk hoor. Ik heb ook zo'n fanatiekeling. Dat is de grootste reden dat ik tot noch toe geen enkele wedstrijd gereden heb. Als hij eenmaal door het lint gaat krijg ik hem ook niet meer rustig. Hij gaat er ook niet vandoor of zo, maar hij gaat "moeilijke zelfverzonnen" oefeningen doen, dribbelen als een gek. En helaas word het alleen maar erger als ik word ingehaald.......dus voorlopig doe ik nog even niet mee Haha! Ik ga verder met de rust erin bouwen tijdens de westernlessen...ik ermoed alleen dat je het drukke er niet helemaal uit gaat krijgen (voor mij is het een grote ergernis, maar ook een reden dat ik zo gek ben op mijn paardje..hoezo tegenstrijdig Haha! )

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:01

Naiade deed het ook maar kwam haar zelf op een gegeven moment tegen en toen was het probleem helemaal over.
Kon zelfs ingehaald worden in galop als ik aan lang teugeltje aan het stappen was.
Zou idd kortere ritten maken en het steeds meer uitbreiden.
Ik vind mijn stap stukken tussen door wel erg belangrijk maar als je paard het kan kan je natuurlijk ook in 1 contant tempo blijven rijdne.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:55

Met Madjied heeft het gewoon blijven gebruiken van een goed afgesteld hoofdstel veel geholpen (naast mij van z'n rug halen).
Verder doe je al aan dressuur.

Wat wij ook wel deden was zodra hij begon te drammen, omdraaien en de andere kant op. Wel stevig in je schoenen/beugels staan, want kan heftig reageren.

Verder consequent terug vragen naar de gewenste tempo, aanhouder wint is hier het motto.

Madjied is inmiddels een stuk prettiger te rijden nu.
Succes

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:08

Ik ga dit topic ook volgen! Heb hier ook zo een gevalletje rondlopen Clown . Wat gebeurd er (en dat élke keer); Ik haal haar uit de weide ( de kalmte zelve), ik poets haar ( ze valt bijna in slaap), ik stap op ( ze ontploft!). Wanneer ik haar longeer is ze ookwel heel actief maar niet compleet gek, ze is erg controleerbaar dan. Ik vind het echt raar!Ik stap op , wanneer ik haar daarvoor gelongeerd heb is ze zo'n 2-tal rondjes 'braaf' en stapt ze gewoon door. Meestal gaat ze dus onmiddelijk aan het trippelen. Figuren rijden en afleiden heeft geen zin. Dan probeer ik als ze even kalm geweest is aan te draven, weer hetzelfde. Harder harder harder! Begint aan te galopperen, is niet meer te houden. Ik probeer haar altijd met rust te laten in haar mond als ze 'normaal 'doet en te corrigeren als het fout gaat. Ook is het niet dat je na een uurtje rijden weer normaal kunt rijden, ze zou zich nog doodlopen! We hebben er al een ander bit ingestoken dat ze beter lijkt te verdragen, zeker bij het longeren schuimt ze er heerlijk op! Nu weet ik niet of het nu aan MIJ ligt of dat het gewoon haar karakter is ofzo...

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:25

sofie123 schreef:
Ik ga dit topic ook volgen! Heb hier ook zo een gevalletje rondlopen Clown . Wat gebeurd er (en dat élke keer); Ik haal haar uit de weide ( de kalmte zelve), ik poets haar ( ze valt bijna in slaap), ik stap op ( ze ontploft!). Wanneer ik haar longeer is ze ookwel heel actief maar niet compleet gek, ze is erg controleerbaar dan. Ik vind het echt raar!Ik stap op , wanneer ik haar daarvoor gelongeerd heb is ze zo'n 2-tal rondjes 'braaf' en stapt ze gewoon door. Meestal gaat ze dus onmiddelijk aan het trippelen. Figuren rijden en afleiden heeft geen zin. Dan probeer ik als ze even kalm geweest is aan te draven, weer hetzelfde. Harder harder harder! Begint aan te galopperen, is niet meer te houden. Ik probeer haar altijd met rust te laten in haar mond als ze 'normaal 'doet en te corrigeren als het fout gaat. Ook is het niet dat je na een uurtje rijden weer normaal kunt rijden, ze zou zich nog doodlopen! We hebben er al een ander bit ingestoken dat ze beter lijkt te verdragen, zeker bij het longeren schuimt ze er heerlijk op! Nu weet ik niet of het nu aan MIJ ligt of dat het gewoon haar karakter is ofzo...

Heb je al eens goed naar je zadel gekeken of die echt goed past? Ik heb dit zelfde probleem ook gehad maar bleek achteraf dat het zadel niet helemaal correct was waardoor ze dit "vreemde"gedrag ging vertonen.

Nu is ze nog steeds erg actief maar toch anders. Pling

En ik heb nu een crosslink (bitloos) waardoor ze ook een stuk braver is geworden.

succes en de aanhouder wint!! Ja

(ps . naarmate ik nu meer wedstrijden rij wordt ze ook braver, ze krijgt nu door dat ze misschien toch nog een stuk verder moet....)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:33

Ruud, liekie doet het allebei de kanten op Haha!
Ik kan hem nu beter onder controle houden (behalve dan in LS), maar meestal lukt het aardig.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:41

Citaat:
linkt misschien gek, maar Anouar is veel minder drammerig zonder bit dan met bit. Als hij een bit in heeft en ik maak een ophouding begint hij een beetje nijdig te kauwen en op z'n plaats te springen, zonder bit doet hij wel wat ik wil.

Citaat:
En ik heb nu een crosslink (bitloos) waardoor ze ook een stuk braver is geworden.

pim kan ook best wel drammerig zijn, maar ik durf niet echt zonder bit te rijden. zijn jullie begonnen in de bak zonder bit, hoe hebben jullie dat aangepakt?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:16

griebels schreef:
Ik kan hem nu beter onder controle houden (behalve dan in LS), maar meestal lukt het aardig.

Blijkt maar weer dat ieder paard zijn eigen aanpak nodig heeft.

De hier genoemde crosslinks en bitless bridles hadden op Madjied een averechts effect.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:32

bij de crosslink krijg je ook bit hangers, zodat als het paard niet op de druk op de neus en achter de oren reageert. Je ook nog het bit er bij kan pakken.

Ik heb deze eigenlijk niet gebruikt.
Heb de luxe een grote grasdijk te hebben waar ik geen andere kant uit kon behalve iets te hard maar dat was in 1 keer klaar.
Mijn merrie reageerde meteen goed op de druk.

Nu wissel ,ik het bit en de crosslink af om op alletwee scherp aan de hulpen te blijven.
Mij bevalt dit op het moment goed.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:20

Ruudjw schreef:
griebels schreef:

De hier genoemde crosslinks en bitless bridles hadden op Madjied een averechts effect.

heb het zachtjes geprobeerd met hack (durfde niet met de door jou genoemde hoofdstellen Schijnheilig ) maar dat werkte oo averechts Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:29

Hack werkte bij Madjied nog wel aardig, alleen krijg je ze dan wat minder makkelijk over de rug (zeker toen ik er nog op zat)

Nu gewoon engels hoofdstel met sperriem en het gaat toppie

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:41

hack heb ik ook geprobeerd maar dat werkte inderdaad averechts.

dood eng!! Schijnheilig

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:07

griebels schreef:
Ruudjw schreef:

heb het zachtjes geprobeerd met hack (durfde niet met de door jou genoemde hoofdstellen Schijnheilig ) maar dat werkte oo averechts Haha!

En wat wij ook doen is 2x per week prive dressuurles van 1 a 1,5 uur.
Yvonne begint nu zelfs ook aan wedstrijdjes te denken (dressuur).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:15

Ik ga nu ook over op 2x per week Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 07:33

ik ken je probleem ook wel. Mijn pony is ook zo'n drukte maker en ik word zo af en toe ook helemaal ge stoort van hem.. Maar ik probeer hem gewon zo goed en zo kwaad als het gaat eenig sinds op mijn tempo te laten lopen en voor stappen desnoods afstappen want dat zit er vaak niet in, heeft hij een hekel aan. Maar aan de andere kant gaat hij zo hard in draf dat hij wel moet...

Zo tijdschema mee nemen is handig, kun je vinden op http://www.bluebalance.nl/ dan weet je precies hoelang je over bepaalde stukken moet/mag doen en dan kun je proberen het tempo aan te passen.

Ik ken jou paard natuurlijk niet, maar ik denk niet dat je die op wedstrijd rustig krijg. Lukt met mijne ook niet en zijn een hele hoop mensen die er last van hebben. Mischien dat je met iemand mee kan rijden, als hij daar rustiger van word? Of zo veel mogelijk de rustige stukken proberen te vinden en die bentten om het tempo wat te drukken? (zo probeer ik het te doen) Er was ook iemand die me aanrade om een wedstrijd ritme te gebruiken, dus bijv. 5 min stap dan 15 min draf en 5 min. gallop. Daar schijnen paarden ook goed op te reageren met weer wat rustiger doen, maar ik heb het zelf nooit geprobeert.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 07:39

ik laat dan de teugels los, en dan weer vast, en weer los...
niet zagen, maar als je dan los laat even belonen als ie niet in draf gaat.. het hielp bij mij heel goed, uiteindelijk waren we allebei heel erg rustig..

edit: als je blijft tegenhouden en trekken ging mijn pony het bit vastpakken..

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 07:51

Mijn paard is precies zo. Ik rijd dan geen endurance maar met buitenritten is hij slecht te houden en hij dribbelt ook zo.
Wat ik nu aan doen ben geweest: Eerst alleen maar stapritten, zodat hij leerde dat gras of zand niet hetzelfde was als crossen.
Moet zeggen dat hij dat na een tijdje wel goed deed. Daarna stukken draf ingebouwd. Maar zodra hij onder mij uitloopt stop ik en ga ik stappen. Daarna weer proberen en doet hij het goed dan draaf ik langer. Vervolgend hetzelfde met galop.
Met dribbelen blijf ik zelf ontspannen zitten en maak ik de teugel niet korter want dan wordt het erger. Wel maak ik een ophouding om hem weer normaal te laten stappen. Maar daar luistert hij niet altijd naar. Als hij heel druk is lukt het me niet.
Ik weet wel dat hij op bepaalde stukken drukker is dan op andere. Ik denk dat je vooral vol moet houden. Succes met alle tips.