boomlooszadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: boomlooszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:50

Thanks Ibbel! Ja

Nina_rex

Re: boomlooszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:48

Ibbel schreef:
en ook een voormalige wereldkampioene uit de VS heeft 100-milers gereden op een boomloos zadel.

Dan heb je het over Valery Kanavy, neem ik aan? Lachen Zij werd (wordt) ook altijd gebruikt als reclame voor Torsion of voor het nut van boomloos in endurance in het algemeen, maar ze rijdt al jaren niet meer boomloos!

Toevallig was ik vorig jaar op een clinic van haar, en heb ik haar nog speciaal gevraagd waarom ze vroeger wel met Torsion reed maar nu al lang niet meer. Haar antwoord: leuk zadeltje, maar niet voor meer dan 80 kilometer, want dan krijgt je paard gegarandeerd last van zijn rug! En dan hebben we het over een heel klein vrouwtje dat nu op haar 65e 54 kg weegt, en vroeger nog minder...

Ik ken eigenlijk niemand die langer dan een jaar ofzo boomloos heeft gereden in de endurance, iedereen die ik ken is na verloop van tijd weer overgestapt op een boomzadel wegens rugproblemen van het paard.
En als je er 2 of zelfs 3 pads onder moet leggen om het goed te laten functioneren... dan is het m.i. gewoon geen goed zadel. Lachen

Natuurlijk moet een boomzadel goed passen, maar er zijn ook zadels die flexibel zijn, bijv. mijn ROC is een boom gemonteerd op flexibele panelen die meebewegen met de rug.
Van de andere kant zijn er zelfs zadelsmakers die tegen elke vorm van flexibiliteit zijn (flexibele boom, panelelen, luchtkussens...), omdat dat per definitie de druk minder goed verdeelt.