[WN] is dit te combineren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Re: is dit te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:17

Springen kan naar mijn idee wel, dat maakt niet uit of je dressuur of western rijdt, al zou ik het niet met een westernzadel doen Haha! . Maar waar Splash het over heeft is verschillen tussen dressuur en western en daar kan ik alleen maar in mee gaan in wat ze schrijft.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:28

Dat zijn jullie al met z'n 3-en Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:11

Met drieen? Dat kan ik denk ik bijna ook over jou zeggen Clown
Zomaar wat quotes die ik in een paar minuten tijd gezien heb in een paar topics van verschillende bokkers die van dressuur naar western zijn overgestapt:

Citaat:
Ik ben ook zo begonnen hoor! Ik vond het als Engelse ruiter een cultuurshock! Zei al, het lijkt wel of je niet meer kunt paardrijden zeg!!!

Citaat:
en idd ik heb t gevoel dat ik niet meer kan rijden haha
af en toe was t wel ff pffff ik kan t niet

Citaat:
En inderdaad, je moet een hoop afleren. Daar kan ik over meepraten

Citaat:
O wat vond ik het een ramp.. zadel zat niet lekker, en kreeg steeds
te horen "benen eraf" "handen uit elkaar !" "benen eraf" "handen uit elkaar !"
Uiteindelijk na even doorzetten... wilde ik al snel niet meer terug !

Citaat:
Was echt wennen, was moeilijk om paard te sturen etc! Ik leek wel beginner man, ookal rijd ik al 7/8 jaar dressuur ofzo!

Citaat:
En tuurlijk heb je een voordeel met je jarenlange ervaring omdat je weet hoe een paard voelt, je weet hoe de draf, stap, galop zou moeten aanvoelen, je bent niet bang enz.
Maar waar zaten al die knoppen nu? waar is de rem? het stuur?
Het was wel wennen hoor!

Citaat:
mijn eerste westernervaring was op een goed gereden reiner.
Ik eh...kon geen rechte lijn meer rijden

Citaat:
Mijn eerste ervaring was heel goed, maar ik moet zeggen dat ik heel erg heb moeten wennen aan het feit dat je bij western de teugels echt los moet laten hangen, ik zocht in het begin veel te veel aanleuning bij de teugels.

Citaat:
Hoewel ik toch het gevoel heb, dat ik nog veel "Engels" af moet leren en elke trainer op een andere manier rijdt en les geeft.

Maar back on topic: springen zou geen probleem moeten zijn Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:18

jolanda nu heb je het over of de ruiter het wel kan
tja, die moet een hoop leren

maar het paard kan het wel hoor, als de ruiter het maar kan

ben wel van mening dat een goed getraint westernpaard met de goede bouw makkelijk dressuur zal kunnen, terwijl een engels getraint paard nog wel wat zal moeten bijleren voordat je die kan starten in de westernsport

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:23

Anya schreef:
western
Afbeelding

springen
Afbeelding

Heb ook nog wel ergens een dressuurfoto met jawel hetzelfde paard.

Ik vind die laatste foto er toch niet echt lekker uit zien. Vind je zelf van wel?
Maar goed........ik heb nooit gezegd dat je niet kunt springen met een westernpaard. Doe ik ook af en toe, vooral met uitritten en gewoon voor de afwisseling. Als je normaal gesproken western rijdt met hetzelfde paard gebruik je dus waarschijnlijk gewoon de gebruikelijke hulpen en ga je niet opeens helemaal anders rijden.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:41

Jolande schreef:
@Splash, ik ben het volkomen met je eens maar ik ben bang dat het vechten tegen de zogeheten bierkaai is hier op bokt om te beweren dat er wel degelijk behoorlijke verschillen zijn. Ben benieuwd of je met jou ervaringen die zo te lezen erg veelzijdig zijn, wel voor elkaar krijgt wat velen voor je al geprobeerd hebben, succes! Haha!

Haha, ja daar ben ik ook bang voor maar het valt te proberen toch. Met een beetje hulp van jou moet het lukken Knipoog
Ach ja, we hoeven het er ook niet eens over te worden maar wil wel altijd mijn mening hierover kwijt net als anderen.

@romkabouter; Nou, aan Stacey Westfall kan niemand tippen, ook al zie jij af en toe een lichte hulp. Daar kun je je ogen niet voor sluiten. Een goed getraind western paard kan dus zonder bridle gereden worden, alleen maar op druk, zit en gewichtsverplaatsing. Dit kun je gewoon niet doen op een dressuur of springpaard omdat deze paarden rekenen op je handen.

Verder heeft het verschil dressuur of springpaard weinig te maken met mijn vergelijkingen. Ook een springpaard wordt als basis gereden met dressuur technieken. Nog steeds veel verschil met western technieken dus.

@wranglerbut; heb je mij dat horen zeggen?

@anya; dus als iemand een andere (onderbouwde) mening heeft is het opeens 'het moet niet gekker worden'.
Trouwens, western en dressuur met hetzelfde paard vind ik echt helemaal taboe.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:51

Tjees Jolande, was maar geintje hoor *LOL*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:52

splash ik begin me nu toch af te vragen hoe jij western rijdt Verward

jammer dat je zo ver weg zit anders had ik je kunnen laten zien dat een western getraint paard prima dressuur kan lopen
toen ik eens les had op een stal voor barokke paarden vroegen ze mij of ik niet met hun wedstrijden mee wilde rijden

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:54

Splash schreef:
@wranglerbut; heb je mij dat horen zeggen?

Nee, maar ik had het ook niet tegen jou Clown
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 21-06-07 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:00

Splash schreef:
Een goed getraind western paard kan dus zonder bridle gereden worden, alleen maar op druk, zit en gewichtsverplaatsing. Dit kun je gewoon niet doen op een dressuur of springpaard omdat deze paarden rekenen op je handen.

Dit is echt de grootste flauwekul die in dit topic voorbij is gekomen Haha!
*weet link van die rus niet meer* Ik zal wel ff plaatje zoeken Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:14

spatter schreef:

jammer dat je zo ver weg zit anders had ik je kunnen laten zien dat een western getraint paard prima dressuur kan lopen
toen ik eens les had op een stal voor barokke paarden vroegen ze mij of ik niet met hun wedstrijden mee wilde rijden

euh, nou wordt je toch wel een beetje persoonlijk. Je weet niet hoe ik rijd dus kun je daar ook niet over oordelen.

@romkabouter: Flauwekul? Ik heb het hier over normale allerdaagse dressuur/spring/western paarden. Geen cirsuspaarden Knipoog

@wranglerbut: oh, okay Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:54

Sorry Splash.. ik vind het ook flauwelkul. En hoezo niet lekker. Dit is een KWPN-er. Die voor de grap even over de balken mocht. En alles te hoog springt omdat ze er ontzettende lol in heeft. Ik zie geen paard dat in de mond gerukt wordt. Wel een ruiter die weet dat ze hoog springt en ernaar gaat zitten. Ik geef toe dat een springzadel handiger is, maar dit is haar beloning na de training. Vindt ze leuk Ja

Maar wij zullen het nooit eens worden. Het gaat me ook eerlijk gezegd niet om jouw mening. Maar om de vraag van topicstarter te beantwoorden vanuit een ander perspectief dan het jouwe. Want die discussie of dat wel of niet mogelijk is, die voer ik allang niet meer.

Ieder het zijne/hare zou ik zo zeggen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:04

Splash schreef:
spatter schreef:

euh, nou wordt je toch wel een beetje persoonlijk. Je weet niet hoe ik rijd dus kun je daar ook niet over oordelen.

ik oordeel helemaal niet!
volgens mij betekent deze smilie Verward nog altijd verward, dus ikke niet begrijpen
aangezien jij zo stellig zegt dat iets niet kan, wat ik wel kan, vraag ik me af hoe jij rijdt
gewoon oprecht

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:08

Anya schreef:
Ieder het zijne/hare zou ik zo zeggen.

Juist!!!! Daarom zeg ik niet tegen anderen dat iets volkomen flauwekul is!

Nogmaals, ik heb niks tegen af en toe een sprongetje met een western paard! Juist omdat ze het leuk vinden.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:17

@spatter:
Ik vertel hier gewoon mijn mening dmv mijn ervaringen, net zoals jij en iedereen maar ik probeer wel mensen in hun waarde te laten.

Hoe ik rijd? Ik streef naar lange losse teugels (het liefst zonder shanks) met zo weinig mogelijk contact maar wel verzameld (in het kort gezegd dan).

En dan kom ik weer met; dan vraag ik me af hoe jij western rijd met het zelfde paard waar je dressuur mee rijdt! Ook eerlijk en oprecht.
Laatst bijgewerkt door Splash op 21-06-07 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:19

haha, dat is de vraag terug spelen Haha!

kom ik op terug, moet nu een kind naar sport brengen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:55

O.a. de teugelvoering is bij mijn beide instructeurs (engels en western) anders.
Daarnaast de hulpen voor galop zijn bij western gehalveerd (lees alleen buiten ben achter de singel).
Ik merk dus ook zeer zeker hobbeltjes in het rijden door het trainen van beide disciplines (zelfs in de basisfase waar ik me nog in bevind met mijn paardje). Toch probeer ik beide goede kanten te combineren. Hij reageert overigens wel errug goed op de engelse teugelvoering, dat wel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:38

Maar Chev. Dat hangt wel erg af van de instructeur. Want ooit bij dressuur heb ik al geleerd op het buitenbeen aan te galopperen. Mijn galopshulp is bij western niet anders dan bij engels.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:44

Bij mij wel, heel mijn leven in de dressuur met binnenbeen en buitenbeen, nu jaren later de western erbij en alleen buitenbeen (bij alle instr. die ik heb gehad, heb er een paar gehad zowel engels als western).

Best een verschil als je dat al in de basis verschillend aangeleerd kan krijgen. Dan is het niet gek dat de een wel en de ander geen verschillen kent.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:44

Splash schreef:
@romkabouter: Flauwekul? Ik heb het hier over normale allerdaagse dressuur/spring/western paarden. Geen cirsuspaarden Knipoog

Ik ook Haha!

Toch die link even zoeken Lachen
Maar ik vind het niet erg dat jij mijn mening niet deelt hoor, dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Wat ik gewoon niet begrijp is dat iemand die van beide kanten voldoende gesnoept heeft kan zeggen dat het zo ontzettend veel verschil maakt.
Tuurlijk heb je verschillen, maar dat is niet western-engels gerelateerd, dat is de manier op hoe je het geleerd hebt.
In western heb je al tig verschillende stromingen en in engels ook, waarom zou je dan verschil maken tussen western of engels? Dat is waar ik persoonlijk zo verbaasd over ben.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:48

De laatste vraag van Rom. Wellicht omdat je alleen al bij dressuurwedstrijden niet met westernhals/teugelhouding hoeft aan te komen en bij westernwedstrijden niet echt zal scoren met een dressuurhals/teugelhouding zou ik zo bedenken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:50

@Chev: dan kom je dus uit bij wat Rom ook al zegt: er zijn tig stromingen in de verschillende disciplines.

Ik heb ooit eens een topic op rijtechnisch gestart en de engelse ruiters gevraagd op welke hulp zijn galop vragen. En dan krijg je toch een hoop verschillende antwoorden.

Grofweg onderverdelend in binnenbeen drukt door en buitenbeen waakt tot buitenbeen geeft hulp (al dan niet op of achter de singel). En dat is binnen de disicpline 'engels' dressuur en of springen.

Kijkend naar western: als je vraagt aan mensen of ze stelling vragen bij hun paard in bijvoorbeeld bochten of op een cirkel dan krijg je ook geen eenduidig antwoord. Een deel doet dat wel en een ander deel absoluut niet.

Daarom is het ook zo'n heilloze discussie of de combinatie kan. In mijn optiek dan.

En op je andere vraag.. dat is een zaak van plaatje en hoog of laag instellen. Ook pakweg Anky stelt haar paarden laag in bij de training en hoog bij de wedstrijden. Ook westernruiters zie ik wel met druk rijden en hoger instellen tijdens de training (bijvoorbeeld bij paarden die anders in pakweg de pleasure te laag lopen).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:51

Cheveyo schreef:
Daarnaast de hulpen voor galop zijn bij western gehalveerd (lees alleen buiten ben achter de singel).

Maar dat is toch juist leuk, dan verbeter je je dressuur ook Lachen

Anekdote: Ik zou even rijden op een paard bij ons op stal en zij op mijn paard.
Ik rij op verschillende paarden (springen/dressuur/cross/pleasure/hmship/trial etc etc) en doe dus gewoon in den basis hetzelfde ding, zoals aanspringen in galop.
Mijn dressuurpaard gaat dus op dezelfde manier in galop als mijn westernpaard.

Nu was het zo dat ik dat paard van haar ontzettende moeilijk in galop kreeg en die van mij er bij haar als een speer vandoor ging in de galop Haha!

Op zich wel sneu, maar wat ik ermee bedoel is dat het niet het verschil engels-western is, maar op de manier zoals het je is aangeleerd

Verder absoluut niet relevant, maar vond het een leuk verhaal Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:55

Cheveyo schreef:
Wellicht omdat je alleen al bij dressuurwedstrijden niet met westernhals/teugelhouding hoeft aan te komen en bij westernwedstrijden niet echt zal scoren met een dressuurhals/teugelhouding zou ik zo bedenken.

O nee? Ga maar eens met een lekker door de hals getraind reiningpaard een L-proefje rijden, moet jij eens kijken hoeveel punten je haalt!
Gewoon om het feit dat het paard netjes gereden is Knipoog

En op westernwedstrijd niet scoren met een dressuurhouding? Op de summershow was er een arabier 1ste in de amateur horsemanship van de 22 ruiters!
En dat niet te vergeten de arabier Penthor die vorig jaar nog NKamp trial was!

Hoe hoog of laag je je paard in wilt stellen is een kwestie van frame, niet van hulpen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:58

OH ik vind de combi ook fijn hoor, beiden verbeterd door de andere discipline (of ga ik het nu pas beginnen te snappen na al die jaren? hihi).

Dat van die teugels op wedstrijd bedoel ik nog uitgebreider eigenlijk. Met de dressuurles krijg ik bijwijze een knoop in de teugels zodat ik maar (overdreven) 30 cm teugel over heb. In de western moet je (ik althans tot nog toe) hem ruimte geven van voren en inene hangt er zomaar een cm of 90 aan teugel ofzo Knipoog. Voor mij is dat echt tegengesteld en raak ik soms de weg kwijt en mijn paardje ook Lachen. Dus dan smokkelen we wat omdat ik hem en mezelf niet helemaal het riet in wil sturen maar op wedstrijd wil ik het toch wel heel graag goed doen.

En dat er vandoor schieten onder die ander kan ook nog met de combi en hoeveelheid druk etc te maken hebben Knipoog