. Maar waar Splash het over heeft is verschillen tussen dressuur en western en daar kan ik alleen maar in mee gaan in wat ze schrijft. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Maar waar Splash het over heeft is verschillen tussen dressuur en western en daar kan ik alleen maar in mee gaan in wat ze schrijft.

Citaat:Ik ben ook zo begonnen hoor! Ik vond het als Engelse ruiter een cultuurshock! Zei al, het lijkt wel of je niet meer kunt paardrijden zeg!!!
Citaat:en idd ik heb t gevoel dat ik niet meer kan rijden haha
af en toe was t wel ff pffff ik kan t niet
Citaat:En inderdaad, je moet een hoop afleren. Daar kan ik over meepraten
Citaat:O wat vond ik het een ramp.. zadel zat niet lekker, en kreeg steeds
te horen "benen eraf" "handen uit elkaar !" "benen eraf" "handen uit elkaar !"
Uiteindelijk na even doorzetten... wilde ik al snel niet meer terug !
Citaat:Was echt wennen, was moeilijk om paard te sturen etc! Ik leek wel beginner man, ookal rijd ik al 7/8 jaar dressuur ofzo!
Citaat:En tuurlijk heb je een voordeel met je jarenlange ervaring omdat je weet hoe een paard voelt, je weet hoe de draf, stap, galop zou moeten aanvoelen, je bent niet bang enz.
Maar waar zaten al die knoppen nu? waar is de rem? het stuur?
Het was wel wennen hoor!
Citaat:mijn eerste westernervaring was op een goed gereden reiner.
Ik eh...kon geen rechte lijn meer rijden
Citaat:Mijn eerste ervaring was heel goed, maar ik moet zeggen dat ik heel erg heb moeten wennen aan het feit dat je bij western de teugels echt los moet laten hangen, ik zocht in het begin veel te veel aanleuning bij de teugels.
Citaat:Hoewel ik toch het gevoel heb, dat ik nog veel "Engels" af moet leren en elke trainer op een andere manier rijdt en les geeft.
Anya schreef:western
springen
Heb ook nog wel ergens een dressuurfoto met jawel hetzelfde paard.
Jolande schreef:@Splash, ik ben het volkomen met je eens maar ik ben bang dat het vechten tegen de zogeheten bierkaai is hier op bokt om te beweren dat er wel degelijk behoorlijke verschillen zijn. Ben benieuwd of je met jou ervaringen die zo te lezen erg veelzijdig zijn, wel voor elkaar krijgt wat velen voor je al geprobeerd hebben, succes!
Splash schreef:@wranglerbut; heb je mij dat horen zeggen?
Splash schreef:Een goed getraind western paard kan dus zonder bridle gereden worden, alleen maar op druk, zit en gewichtsverplaatsing. Dit kun je gewoon niet doen op een dressuur of springpaard omdat deze paarden rekenen op je handen.

spatter schreef:splash ik begin me nu toch af te vragen hoe jij western rijdt![]()
jammer dat je zo ver weg zit anders had ik je kunnen laten zien dat een western getraint paard prima dressuur kan lopen
toen ik eens les had op een stal voor barokke paarden vroegen ze mij of ik niet met hun wedstrijden mee wilde rijden

Splash schreef:spatter schreef:splash ik begin me nu toch af te vragen hoe jij western rijdt![]()
jammer dat je zo ver weg zit anders had ik je kunnen laten zien dat een western getraint paard prima dressuur kan lopen
toen ik eens les had op een stal voor barokke paarden vroegen ze mij of ik niet met hun wedstrijden mee wilde rijden
euh, nou wordt je toch wel een beetje persoonlijk. Je weet niet hoe ik rijd dus kun je daar ook niet over oordelen.
nog altijd verward, dus ikke niet begrijpenAnya schreef:Ieder het zijne/hare zou ik zo zeggen.
Splash schreef:@romkabouter: Flauwekul? Ik heb het hier over normale allerdaagse dressuur/spring/western paarden. Geen cirsuspaarden

Cheveyo schreef:Daarnaast de hulpen voor galop zijn bij western gehalveerd (lees alleen buiten ben achter de singel).

Cheveyo schreef:Wellicht omdat je alleen al bij dressuurwedstrijden niet met westernhals/teugelhouding hoeft aan te komen en bij westernwedstrijden niet echt zal scoren met een dressuurhals/teugelhouding zou ik zo bedenken.

. Voor mij is dat echt tegengesteld en raak ik soms de weg kwijt en mijn paardje ook
. Dus dan smokkelen we wat omdat ik hem en mezelf niet helemaal het riet in wil sturen maar op wedstrijd wil ik het toch wel heel graag goed doen.