Het ligt inderdaad niet ideaal misschien. Maar mijn zoontje was 3 dat ie het zadeltje kreeg en is nu 10! De pony is met de jaren steeds liever geworden en mijn zoontje heeft hem erg veel geleerd ermee. Hij heeft er wel een dikke pad onder en gebruikt een staartriempje. Dit hebben we ooit gedaan, omdat ie in het begin weleens omdraaide en wegrende al bokkend. daarna stopte hij met zijn hoofd tussen zijn benen en werd mijn kind gelanceerd. Maar dat is helemaal over gegaan met rijden en doorzetten. Zijn shet heeft niet de mooiste bouw ook verder.
Nu is de zitting echt te klein en kunnen de beugels niet meer langer. Qua gewicht kan mijn zoontje nog jaren op de shet en hij is stapel ermee, dus heeft hij zelf een iets groter kunststof zadeltje gekocht. Ligt best goed eigenlijk.
Hiermee kan ie rijden tot zijn benen 2 meter lang worden geloof ik, maar goed. Hij kan voorlopig voort. En ook deze leggen we op die van mij als hij die rijdt, omdat de zitting net kleiner is dan mijn 15 inch. Maar op mijn huidige zadel kunnen de beugels kort genoeg, dus als het erop ligt rijdt ie er wel mee.
Ik heb met de shetlander naast de normale koppigheid geen problemen gehad. Eerder als ie er zonder zadel op springt en iets te ver naar achter terecht komt, maar daar lacht ie om. Dat schijnt echt te wennen. Overigens is de pony daar ook aan gewend en gaat meteen stilstaan en kijken wat ie daar op de grond aan het doen is........Heel verbaasd ook!!
Natuurlijk moet een zadel goed liggen, maar de lastige kinderpony's hebben soms meer redenen om stout te zijn als je weet wat kinderen zonder begeleiding doen.
Onze shet is een van de fijnste geworden die er rond loopt door hem als elk ander paard te behandelen, niks meer en niks minder.
En zo kan het met elk paardje. Mijn d New Forest was 4 en niet super braaf, maar dat is vanzelf goedgekomen. Hij is nu 9 en echt ook een van de fijnste pony's.
Ik ben ook bang dat die helaas met een meest afschuwelijke zadel niet gaat protesteren, maar dit ter zijde.
Het komt vast goed!!!