hoefschoen ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: hoefschoen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:32

Ik begrijp jullie mening wel hoor, maar het is gewoon iets wat ik zelf nooit zal doen. Mocht mijn paard ooit iets medisch hebben waarom hij op ijzers moet, dan moet het maar. Maar ik zal mijn paard nooit en te nimmer op ijzers zitten omdat ik zonodig een langere afstand wil rijden. Dan maar geen endurance. Hoefschoenen wil ik wel proberen, om de simpele reden dat je die gewoon weer uit kan doen en ze er geen schade van ondervinden.

@jorie: ik loopt trouwens wel eens lange afstanden op blote voeten, wil prima Ja Ik weet dat een mensenvoet niet te vergelijken is met een paarden voet. De eerste keer dat ik het deed meteen hele kilometers over asfalt gelopen, en de vellen hingen er bij. Sinds dien nooit meer ergens last van gehad. (alleen zijn mijn voeten nu wel lekker eeltig Nagelbijten / Gniffelen ) Denk dat het met paardenhoeven ook zo zit, eenmaal gewend aan vele kilometers maken passen de hoeven aan. Ik denk dat het wel een keerpunt zal zijn dat de hoeven het niet meer aankunnen en er niet meer tegen te trainen valt. Op dat moment overstijg je de natuurlijke grens van een paard, en zou ik persoonlijk er mee stoppen. Of in iedergeval niet verder gaan.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:50

Ik begrijp ook wel dat er mensen zijn die het nooit zouden doen. Zo heeft ieder zijn "ding". Mijn paarden ondervinden er géén schade van, mochten ze dat er wel van ondervinden zou ik uiteraard ook geen Ijzers onderslaan. Net wat Jorie zegt, ze gaan er in de winter vanaf en ze lopen dan ook net zo makkelijk een seizoen zonder. Maar in het seizoen lopen ze gewoon teveel km's op het harde. De groei kan de slijtage niet bijhouden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:57

Ik vind ook juist dat in de Endurance mensen meer open staan voor andere vormen van hoefbescherming. En dat mensen in de Endurance kritischer kijken naar of hoefijzers daadwerkelijk 'nodig' zijn ipv ze er maar onder laten zitten omdat het wel makkelijk is.

En tuurlijk ben je vrij om te kiezen voor wel of geen ijzers. Mijn paard ondervindt er ook geen schade van. Hij heeft geen brokkelvoeten of andere nadelige dingetjes. En net als Jeddah zegt, als dat zo was dan zou ik ook niet meer kiezen voor ijzers.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:04

Ik vind het trouwens wel gewaagd om te beweren dat je paard er geen schade van ondervind. Want volgens mij ondervinden ze dit altijd met ijzers, het gaat er alleen om in welke vorm en of ze er ooit last van zullen hebben. Het is een gok die je moet wagen, neem nou onze 26 jarige merrie Kim. Kim staat nog altijd te genieten van haar pensioen, stond vanaf haar 3de op ijzers en heeft daar nooit hinder van ondervonden. Maar Kohinoor is slechts 15, ook vanaf haar 3de op ijzers en nu volkomen versleten.

Kortom, het blijft een gok en ik ga die gok niet wagen

Maar goed, we gaan offtopic. Weet iemand of je die sokken er los bij kunt kopen en gewoon aan de easyboots vast kunt maken?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:10

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:27

Ik vind het gewaagd om te beweren dat ze wel schade ondervinden. Ik ken ook verslaten paarden met wat voor mankementen ook die nooit een ijzer gezien hebben. Knipoog

Uiteraard hoef jij die gok ook niet te wagen. Haha! Ik voel het ook niet als gok.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:37

ik zit er ook over te denken hoefschoenen te kopen, niet voor endurance. maar omdat ik m'n paard af en toe eens voor de kar wil rijden en geen ijzers wil nemen voor die paar keer op de weg, maar toch ook niet wil gokken dat de hoeven te kort worden.
Twee stalgenoten hebben beide net nieuwe hoefschoenen (Easyboot Bare), dus ik ga maar eens aanhoren hoe het bij hun bevalt..

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:54

Voor mij hetzelfde.... Ik overweeg hoefschoenen voor mijn 24 jarige paardje.... Hij heeft gevoelige voetzolen en over steentjes lopen is een crime voor hem. Die enkele keer dat we over de stenen rijden lijkt het me ideaal schoenen aan te kunnen doen want om hem nou op zijn leeftijd (hij heeft altijd blootsvoets gelopen) nog te gaan beslaan vind ik ook zoiets!!

Ik neig naar MARQUIS.... ondanks dat ze wat duurder zijn....

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:09

Ik hoor niet zulke goede dingen over Marquis moet ik zeggen, zouden veel schuiven etc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:17

Ik heb wel met blote voeten geprobeerd, maar Anouar ging toch gevoelig lopen. Toen moest ik een keus maken, verder in de endurance of blote voeten. Ik heb voor het eerste gekozen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:42

Citaat:
Toen moest ik een keus maken, verder in de endurance of blote voeten. Ik heb voor het eerste gekozen

Er was nog een keuze: hoefschoenen. Waar dit topic dus overgaat. Ben benieuwd waarom je daarvoor niet hebt gekozen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 05:31

Dat heb ik aan het begin van het topic al geschreven. Ik denk dat die dingen gaan schuren op de langere ritten.

Ik heb nog niemand klasse 4 zien rijden met hoefschoenen. Maar misshien zijn die er wel.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:40

Er is wel iemand die een klasse 3 (of 4 ?) heeft gereden met de easyboot epics... Maar je zit er idd nog weinig mensen mee, maar voor mij geen reden om het niet te proberen. Hoefschoenen is een vrij nieuw consept maar ik geloof dat het in de toekomst een zeer goed alternatief gaat worden voor ijzers Ja

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:20

Wie dan? Ben wel nieuschierig. Ken wel iemand die blootvoets rijdt, zij neemt genoegen met de beperkingen die dat met zich mee brengt. Maar ik denk niet dat hoefschoenen het ooit gaan winnen van de ijzers, dan moet er nog wel het een en ander verbeterd worden. Ik vind ze nu gewoon niet praktisch.

sharonc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 12:06

ik denk niet dat het een kwestie is van winnen tussen ijzers en hoefschoenen. het is wetenschappelijk bewezen hoe slecht ijzers zijn voor de gezondheid van de paardenhoeven. hoefschoenen zijn er dan ook met name voor de overgang van ijzers naar blootvoets. de hoeven zullen, mits op de juiste manier bekapt, binnen no time gewend zijn aan blootvoets( simpelweg omdat dat het gezondst is voor de hoeven) en nogmaals mits goed bekapt heb je een vrolijk radlopend paard die wel degelijk blootsvoets endurance aankunnen. de reden dat het paard gevoelig loopt is omdat de meeste hoefsmeden de zool uitsnijden. Dit is zo fout!!!! paarden hebben een dikke zool nodig.
er zijn koetspaarden die dagelijks km's op het asfalt blootsvoet lopen voor de kost.en dan zouden wij niet eens in de zoveel tijd een endurancewedstrijd kunnen rijden blootsvoets????

dat is toch raar????? wonder why

Btw persoonlijk zou ik nooit mijn sportprestaties voor de gezondheid van mijn paard laten gaan.......

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:18

sharonc schreef:
ik denk niet dat het een kwestie is van winnen tussen ijzers en hoefschoenen. het is wetenschappelijk bewezen hoe slecht ijzers zijn voor de gezondheid van de paardenhoeven. hoefschoenen zijn er dan ook met name voor de overgang van ijzers naar blootvoets. de hoeven zullen, mits op de juiste manier bekapt, binnen no time gewend zijn aan blootvoets( simpelweg omdat dat het gezondst is voor de hoeven) en nogmaals mits goed bekapt heb je een vrolijk radlopend paard die wel degelijk blootsvoets endurance aankunnen. de reden dat het paard gevoelig loopt is omdat de meeste hoefsmeden de zool uitsnijden. Dit is zo fout!!!! paarden hebben een dikke zool nodig.er zijn koetspaarden die dagelijks km's op het asfalt blootsvoet lopen voor de kost.en dan zouden wij niet eens in de zoveel tijd een endurancewedstrijd kunnen rijden blootsvoets????

dat is toch raar????? wonder why

Btw persoonlijk zou ik nooit mijn sportprestaties voor de gezondheid van mijn paard laten gaan.......

Sharonc, dat is niet waar. Althans, wat je zegt is nogal erg zwart/wit. En die discussie moet hier trouwens helemaal niet gevoerd worden.
Maar om even aan te geven, mijn paard heeft nu bijna een jaar blootvoets gelopen (vanaf het inrijden, daarvoor dus ook nooit beslag) en heeft er een hele tijd geen last van gehad omdat hij keiharde hoeven heeft. Hij liep soepeltjes over grindpaden ed, geen greintje pijn. Maar met nat weer bleek dat hij wel na een week of 2 ineens gevoelig ging lopen op stenige paden en daar hebben we er hier nou eenmaal heel veel van. Dus toen besloten voor kunststof beslag voor. Dat is sinds afgelopen donderdag.

Ondanks dat ik hem nl zo lang mogelijk op blote voeten wil houden, vind ik niet dat dat tenkoste van mijn paard zijn loopplezier moet gaan. Ik ga mijn paard niet dwingen blootvoets te lopen als ik weet dat het hem zeer doet. En nee, mijn hoefsmid snijdt de zool niet uit, vijlt de hoef hoogstens wat bij want meer hoefde ze niet te doen.
En hallo, asfalt is totaal iets anders dan stenige paden hoor! Op asfalt lopen de meeste paarden blootvoets prima. Maar ga maar eens op paden met steentjes/grind draven!

En dat heeft niets eens met de keuze voor sport te maken, want als ik hier recreatief zou gaan rijden loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Hoefschoenen ga ik evt van de winter proberen, maar nu eerst kunststof beslag.

Ik kan er niet zo goed tegen als alle paarden over 1 kam geschoren worden. Er zijn paarden met van nature platte zolen of dunne zolen. Die kun je het niet aandoen om alles blootvoets te doen. En dan is het aan de ruiter om zijn of haar paard in de wei te laten staan of alleen rondjes in de bak te laten lopen of om hoefschoenen of beslag te gaan proberen...

En aangezien het in de openingspost gaat om hoefschoen ervaringen en niet de discussie over blote voeten svp (weer) ontopic...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:24

Heb trouwens nog een leuk stukje op internet gevonden:
Citaat:
Easyboots® were used to complete the longest horseback journey in history - 18,000 miles in five and a half years through fourteen countries. The journey began at Ushuaia, Tierra del Fuego, Argentina on the Beagle Channel on February 18, 1988 and ended in the Arctic Ocean at Prudhoe Bay, Alaska, USA on September 2, 1993.

En hier nog wat leuke foto's van mensen die easyboots gebruiken: http://www.easycareinc.com/_System/Lib/ ... boots.html

op http://www.easyboot.com kun je meerdere verhalen vinden, onderanderen van mensen die dus hogere klasse endurance rijden.

Ik heb trouwens 4 old macs besteld Haha! Ben erg benieuwd Ja Het is bekend dat ze een inloop periode hebben. DFW schijnt niet zo'n moeilijke bodem te zijn dus daar kan hij waarschijnlijk nog wel blootsvoets. Ga zo veel mogelijk proberen op blote voetjes te rijden, maar heb de hoefschoenen achter de hand als noodgeval zeg maar.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:14

Ik heb een een Duitse test in een blad gelezen waarin ze verschillende hoefschoenen uitprobeerden. Die Old Mac´s kwamen als een van de besten uit de test herrinner ik me. Ik geloof alleen dat het nogal een werkje is om ze aan en uit te trekken. En alles wat dus op de voet kan schuren ben ik een beetje huiverig voor.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:40

sharonc schreef:
en dan zouden wij niet eens in de zoveel tijd een endurancewedstrijd kunnen rijden blootsvoets????

Ja hoor, dat kan makkelijk. Maar klasse III / IV endurance is vrijwel onhaalbaar zonder hoefbeslag (ijzers of kunststof). En zoooo slecht zijn die nou ook weer niet hoor, voor de 'gezondheid' van je paard. Ik heb nog nooit een wetenschappelijk onderzoek gevonden wat bewijst dat paarden zonder ijzers minder gewrichts/beenproblemen zouden hebben als paarden met ijzers.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:43

@carola: dan word het hoogtijd dat je je daar eens in gaat verdiepen Knipoog is namelijk zeer veel onderzoek naar gedaan.

Citaat:
En alles wat dus op de voet kan schuren ben ik een beetje huiverig voor.

Daarom twijfdelde ik een tijdje, maar je kunt er ook sokjes bij kopen vooral het gaat schuren. Ga het gewoon proberen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:41

Kom maar eens op dan met een statistisch bewezen onderzoek met voldoende grote groep paarden die deelneemt en zonder andere factoren die van invloed zijn.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:48

tja als je zulke eisen gaat stellen kom je natuurlijk nooit verder, ik bedoel je moet het wel realistisch houden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:08

Onze fjord loopt af en toe op de Marquis schoenen. We gebruiken ze alleen als we gaan rijden op paden met kiezels in het zand of heel harde paden. Dan loopt ze gevoelig en met de hoefschoenen niet meer. We rijden weliswaar geen endurance, maar maken wel lange ritten (tot ruim 4 uur). De Marquis schoenen passen heel goed bij haar en we verliezen ze NOOIT, ook niet met zwemmen, door modder, in rengalop, etc. Ze moeten wel goed passen. Hoor van mensen met ijslanders dat het moeilijk is om passende Marquis te krijgen...

Trouwens, reden voor ons om geen ijzers meer te gebruiken (Ofke heeft 5 jaar vierkant op ijzers gestaan): slijten supersnel, omdat ze steeds meer ging sloffen (ook bij voorwaarts lopen), ze kreeg flinke brokkelhoeven die erg zacht waren, verloor regelmatig ijzers door ze af te trappen in het weiland waardoor er weer flinke stukken hoef afbraken etc...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:16

Visconti schreef:
tja als je zulke eisen gaat stellen kom je natuurlijk nooit verder, ik bedoel je moet het wel realistisch houden.

Ik wil niet vervelend doen hoor, maar je schrijft eerst dat er wel degelijk onderzoek naar is gedaan. Vervolgens vraagt Carola naar deze onderzoeken en dan schrijf je dat ze niet zulke eisen moet stellen.

Als jij weet dat er onderzoek naar is gedaan weet je ook hoe je aan deze info komt. Lijkt mij.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:13

Whaha, goed wetenschappelijk onderzoek is toch het enige echte bewijs wat je kan hebben in dit soort kwesties? Anders ga je toch alleen meningen voor en tegen tegen elkaar afzetten?

Tot nu toe heb ik nooit goed wetenschappelijk onderzoek kunnen vinden wat significant aantoont dat ijzers schadelijk zijn. En aangezien ik zeer wetenschappelijk denk, ga ik daar dus ook vanuit.