sharonc schreef:ik denk niet dat het een kwestie is van winnen tussen ijzers en hoefschoenen. het is wetenschappelijk bewezen hoe slecht ijzers zijn voor de gezondheid van de paardenhoeven. hoefschoenen zijn er dan ook met name voor de overgang van ijzers naar blootvoets. de hoeven zullen, mits op de juiste manier bekapt, binnen no time gewend zijn aan blootvoets( simpelweg omdat dat het gezondst is voor de hoeven) en nogmaals mits goed bekapt heb je een vrolijk radlopend paard die wel degelijk blootsvoets endurance aankunnen. de reden dat het paard gevoelig loopt is omdat de meeste hoefsmeden de zool uitsnijden. Dit is zo fout!!!! paarden hebben een dikke zool nodig.er zijn koetspaarden die dagelijks km's op het asfalt blootsvoet lopen voor de kost.en dan zouden wij niet eens in de zoveel tijd een endurancewedstrijd kunnen rijden blootsvoets????
dat is toch raar????? wonder why
Btw persoonlijk zou ik nooit mijn sportprestaties voor de gezondheid van mijn paard laten gaan.......
Sharonc, dat is niet waar. Althans, wat je zegt is nogal erg zwart/wit. En die discussie moet hier trouwens helemaal niet gevoerd worden.
Maar om even aan te geven, mijn paard heeft nu bijna een jaar blootvoets gelopen (vanaf het inrijden, daarvoor dus ook nooit beslag) en heeft er een hele tijd geen last van gehad omdat hij keiharde hoeven heeft. Hij liep soepeltjes over grindpaden ed, geen greintje pijn. Maar met nat weer bleek dat hij wel na een week of 2 ineens gevoelig ging lopen op stenige paden en daar hebben we er hier nou eenmaal heel veel van. Dus toen besloten voor kunststof beslag voor. Dat is sinds afgelopen donderdag.
Ondanks dat ik hem nl zo lang mogelijk op blote voeten wil houden, vind ik niet dat dat tenkoste van mijn paard zijn loopplezier moet gaan. Ik ga mijn paard niet dwingen blootvoets te lopen als ik weet dat het hem zeer doet. En nee, mijn hoefsmid snijdt de zool niet uit, vijlt de hoef hoogstens wat bij want meer hoefde ze niet te doen.
En hallo, asfalt is totaal iets anders dan stenige paden hoor! Op asfalt lopen de meeste paarden blootvoets prima. Maar ga maar eens op paden met steentjes/grind draven!
En dat heeft niets eens met de keuze voor sport te maken, want als ik hier recreatief zou gaan rijden loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Hoefschoenen ga ik evt van de winter proberen, maar nu eerst kunststof beslag.
Ik kan er niet zo goed tegen als alle paarden over 1 kam geschoren worden. Er zijn paarden met van nature platte zolen of dunne zolen. Die kun je het niet aandoen om alles blootvoets te doen. En dan is het aan de ruiter om zijn of haar paard in de wei te laten staan of alleen rondjes in de bak te laten lopen of om hoefschoenen of beslag te gaan proberen...
En aangezien het in de openingspost gaat om hoefschoen ervaringen en niet de discussie over blote voeten svp (weer) ontopic...