[WN] voor het eerst op Powell...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:54

ik vind het een onwijs leuk paardje! Maar hij heeft een stukje blonden manen zeg maar, dan is het toch geen buckskin? Wat is ie verder? Aangezien ie nog zo smal is. Is ie gewoon smal of moet ie nog uitdijen?

Verder, als je bokt een beetje gevolgd had, had je kunnen weten dat je zulke reacties krijgt

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 10:09

Ik zal het nog een keer opsommen v.w. mijn "optoming" betreft:
1- ik rijd met gewone teugels
2- daarnaast zit er een slof bij (voor extra zachte werking in de mond)
3- we gebruiken dus of slof of gewone teugel, nooit teglijk.
4- we rijden met een hele losse teugel. Zo los als mogelijk is, zodat Powell alle vrijheid heeft. Totaal geen gevaar voor ongelukken dus. Ik kan immers de teugels gebruiken die nodig acht.
Nogmaals: heel vriendelijk, losjes en voorzichtig. We gebruiken de teugels natuurlijk niet zoals bij een 16 jarig verreden paard. Ik rij met zorg mijn jonge paardje in hoor.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 10:14

ha stef,
ik weet dat ik zulke reacties kon verwachten hoor. Ik vind het ook niet erg. ik vind het wel leuk om een beetje heen en weer te steggelen.
Powell is een New Forest trouwens. Zijn vader is van kantjes, en erg groot in de maat, zijn moeder is ook redelijk hoog. Dus hij groet nog wel wat door, hij is nu zo'n 1.47 m.
Zijn kleur is dus officieel gewoon valk. maar buckskin klinkt zo leuk.
Hoe zou zijn kleur zijn als hij een quarter was dan denk je?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:24

geen idee, maar volgens mij heeft een buckskin echt enkel zwarte manen (ook geen aalstreep)
Dus dan zou het dun zijn ofzo

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:40

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:34

Ik vind het commentaar wel meevallen hoor. Western staat er toch om bekend dat we allemaal onze eigen mening geven?
Echter, de algemene mening hier is denk ik wel, begin niet te jong en wees voorzichtig met je paard. En als er dan staat dat het paardje als in training staat, denk ik dat in training betekent, iedere dag flink aan het werk. Bonnigje legde toch zelf al uit dat dat niet het geval is?
En we vinden het allemaal een schat om te zien, inpakken, strikje erom en stuur maar naar me op hoor Bonnigje. Ik maak wel ruimte! Lovers

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:56

Weet je waar ik zo moe van word..... dat gezeur over het verschil tussen western en engels. Overal zitten rotte appels en dat heeft NIETS te maken met de rijstijl die er op na houd!!!

KWPN, Welsh, Quarter Of Haflinger, 2,5 is gewoon te jong! (mijn menig!!) Wij hebben met een aantal, toevallig, in het zelfde jaar (2000) een veulen gekocht, van de vier veulens zijn wij de enige die wachten. Het commentaar ben ik zat. Alsof ik gek ben dat ik één jaar wacht. Wat is nu één jaar op een paardenleven??

En hulpteugels gebruiken bij het beleren van je paard.....heb ik geen begrip voor. Vertel mij maar eens wat voor nut DAT heeft.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:14

Leuk paardje, hardstikke zonde is het wel om hem met 2,5 te gaan inrijden..
Die slof zal ik eraf halen, met gewone teugels kun je ook hardstikke zacht in de mond zijn, met dit trek je hem toch in een andere stand.
Waarom niet een jaartje later? Laat je pony uitgroeien tot hij er aan toe is!

Vind het heel dom van jullie om hem nu al in te rijden..Maar over 10 jaar kom je daar wel achter..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:24

Gaaaap Als je een jong paard hebt en rijdt, kun je hier beter een beetje jokken over zijn leeftijd... scheelt een hoop onnodig discussie. Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 19:21

Ik vind 2,5 ook veel te jong . Het is een New Forest , geen Quarter , die zijn vaak wat vroeger rijp. Ik snap ook niet dat omdat het hier om western gaat het wel zou kunnen om zo jong te beginnen. De kans is groot dat groeischijven nog niet dicht zijn bij deze pony en dat het kraakbeen onherstelbaar beschadigd wordt.
IK maak mijn jonge paarden zadelmak als 3 -jarige , leer ze wat sturen , halthouden en de basishulpen en dan de zomer het land op . Als ze dan terugkomen zijn ze 3,5 en ga ik rusig aan weer verder. Met het echte werk wacht ik dan tot het jaar dat ze 4 worden.
Hulpteugels ben ik , zeker bij zo' jong paard , meestal op tegen . Het enige wat zo'n jong dier hoef te kunnen is rechtuit lopen , hoofdhouding komt vanzelf. Belachelijk om dan al een slof te gebruiken ( als een scheermes in handen van een aap , als je niet heel goed weet wat je doet ). En idd als zo'n jong dier plots wegspringt kan je hem compleet uit balans trekken , heel gevaarlijk!!!! Het zou niet de 1e keer zijn dat een paard daardoor over de kop vliegt.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:21

Bonnigje schreef:
Ik zal het nog een keer opsommen v.w. mijn "optoming" betreft:
2- daarnaast zit er een slof bij (voor extra zachte werking in de mond)

Hoi,

Dit is nieuw voor me.... maar misschien leer ik er nog iets bij en kun je me hetvolgende uitleggen;

Ik heb namelelijk altijd geleerd dat het gebruik van een slofteugel de paardenmond niet 'zachter' kan maken... wel harder...
De 'gemiddelde' ruiter rijdt al met té veel hand/contact/druk, in combinatie met bijv. een 'slof'... vindt ik dat dus eng....
Dat is voor mij dus 1 reden om het gebruik v. hulpteugels zoveel mogelijk te beperken tot alleen 'longeren met hulpteugel'.

Verder;
kraak ik niks af hoor, iedereen heeft zo zijn eigen methodes waar ie zich happy bij voelt...
en vindt het nog steeds een hartstikke gaaf dier Kwijl
nog veel plezier ermee !!!

groetjes Jolanda

seapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:41

Bonnigje schreef:
Alsof iedereen die hier heeft gereageerd zo schijnheilig is dat zo nooit hulpmiddelen gebruiken.
Trouwens, Powell is inmiddels zo ver dat we alleen op gewone teugels rijden.
iedereen gelukkig nu?

Ik zal je een ding vertellen over de reakties van bokt: iedereen weet het altijd beter en zijn het er totaal niet over eens dat je je 2 jarige "rijdt". Ik heb zelf een 3.5 jarige die ik al meer als een jaar rijd. Toen ik hier op bokt kwam en men las mijn profiel werd ik echt via een pb uitgescholden hoe ik het in mijn hoofd haalde om op een 2jarige te gaan rijden. De vraag is alleen: Wat verstaat men onder rijden????? 3 a 4 x per week een kwatiertje. Een beetje stappen draven en een galopje. Nee dat was schandalig. Een hengst van 2.5 de tent (zijn stal) af laten breken, dat is gezond en dat brengt geen blesures met zich mee. Ga vooral lekker door met je 2 jarige maar zet het niet meer hier op bokt, je krijgt alleen maar commentaar, ik ben ook al een tijd geleden gestopt met het overbrengen van mijn enthousiaste van het rijden met een jong paard. En bekijk eerst het profiel maar van de mensen die zoveel commentaar hebben..... Die gaan lekker met hun fjord of tinker naar de nk Slapen en maar zeiken dat het niveau zo slecht is. Wordt je ook niet vrolijk van Boos!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:56

Hee Seapy bedankt he!
Over een kam scheren gesproken...

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:10

er zijn ook mensen die met hun quarter naar het NK gaan Knipoog
en mensen met haflingers en met paints en met een gewoon niets paard
daarvoor is de WRAN toch?
ik wacht nog steeds op een WWK klasse Haha!

niet iedereen zeurt over nivo, ras of leeftijd }>
Laatst bijgewerkt door Jos op 01-10-02 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:14

Waarom bekruipt mij het gevoel dat dit topic weer de verkeerde kant op gaat Verdrietig
Zoveel mensen, zoveel meningen. Wat zou Nederland ongezellig worden als we het altijd overal met elkaar eens zouden zijn.

Probeer gefundeerd een mening te weerleggen en niet meteen gaan hakken of met een vingertje wijzen.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 07:43

hallo allemaal,

Deze discussie heeft me uiteraard wel aan het denken gezet. Ik heb gisteren dan ook nog eens met mijn instructeur gesproken over het heel draw-reins gebeuren.
Dit trainings systeem blijkt direct afkomstig van Peter Simons waar mijn trainer les van heeft. Peter heeft deze manier meegenomen uit America waar dit bij grote ranches de gebruikelijke manier is van trainen met een jong paard.
En met trainen bedoel ik in dit geval dus inderdaad een paar keer per week een kwartietje. Bij de foto's van Marion Keijzer kan je mijn trainer in actie zien onder Dikhoof.
Het gaat trouwens met de dag beter met Powell, het is een echte successtory. Vanavond mag ik weer!
Haha!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:44

powell is een leuk paardje, maar hij is inderdaad nog wat ieltjes. en voor de zoveelste keer: quarter horses zijn niet vroeger rijp dan andere paarden. ziet er alleen maar zo uit vanwege hun meestal dikke achterwerk Frusty . een kennis van mij heeft een tweejarige merrie die eruit ziet als een volgroeid paard.

ik vind het niet goed om tweejarige paarden in te rijden, hoe "paardvriendelijk" dan ook. twee jaar vind ik gewoon te jong.
drie jaar is vroeg genoeg, en dan ook nog rustig aan. heb ik met mijn zelf gefokte merrie ook gedaan. haar moeder die ik als veulen gekocht heb, heb ik als tweejarige ingereden. wist toen ook niet beter. ze had erg veel moeite met mij erop. voelde heel onzeker aan.na een ongeluk in de wei was ze een half jaar kreupel en ik ging er pas weer op toen ze drie was. wat een verschil!!!!! ze was veel sterker en kon mij beter dragen. dit heeft mij de ogen geopend.

wat de tuigage van powell betreft, had ik ook zoiets van, wat hangt er nou toch allemaal aan. maar na beter gekeken te hebben zag ik dat inderdaad de teugels aan het zadel bevestigd waren en alleen met de slof gereden werd. als je weet hoe je met zoiets om moet gaan, prima.
mijn voorkeur gaat er niet naar uit.

bij de eerste keer opstappen gebruik ik een halster met halstertouw. en ook voor de eerste paar keer rondstappen. daarna doe ik wat aan ground driving om het paard bitwijs te maken. voor de basistraining gebruik ik snaffle bit met split reins en martingaal of een thiedeman teugel (german martingale, het beestje moet toch een naam hebben).

heb ook weleens een paard met side-pull ingereden en ben dan na een paar weken overgestapt op snaffle. allemaal persoonlijke voorkeur.

ik ben overigens in bezit van een 17jarige halfarabier die door zijn vorige baas als 2jarige is ingereden met een slofteugel. hij is er niet echt beter van geworden. hij heeft nooit van zijn leven een kreupele stap gezet maar omdat hij steeds omlaag gedwongen werd door de slof, ging hij niet echt ontspannen lopen. heeft mij jaren gekost om hem redelijk goed te krijgen.

ik begrijp dat je van plan bent om powell een tijdje in de wei te zetten als hij weer thuis is. heel goed idee. wat hij geleerd heeft tot nu toe zal hij niet vergeten. Knipoog

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 09:09

2 jaar en 8 maanden!

Hij loopt nu een paar keer in de week en over 3 weken gaat'ie de wei in en dan nog maar 1 x in de week!

Mensen lezen mijn verhaal niet zo goed geloof ik.

schimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:27

ik vind het erg knap dat jullie uit één foto op kunnen maken wat er allemaal verkeerd is aan de manier van inrijden bonnigje. ga eerst eens kijken wat er allemaal echt gebeurd en of het wel allemaal wel gegrond is wat jullie roepen. ik kan niet uit de foto opmaken of het beestje in de krul getrokken wordt, of op enig andere manier "mis"handeld wordt. er zijn veel verschillende meningen over het inrijden, en ik heb mensen ook zonder hulpmiddelen op hele verkeerde manieren aan teugels zien trekken.
bonnigje succes met het inrijden van je prachtig beestje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:26

Hier het antwoord van een 'redelijk bekende' trainer in Amerika die regelmatig jonge paarden beleerd en op wedstrijden uitbrengt.
Let wel: het is maar één antwoord van één trainer.

Citaat:
Draw reins are one of the many tools available to help a horse learn what you want him to know, but not all trainers use them on every horse!
The idea of draw reins is to teach a horse to flex at the poll and round his body up. If overused, or used incorrectly, draw reins can easily teach a horse to give ONLY at the poll, putting him even more on the forehand and thus allowing his haunches to drop out behind him, which is not what you want.
I wouldn't use draw reins on a very green horse as a green horse needs to learn to go freely forward first. He also needs to develope the musculature to carry a saddle and rider. Then he needs to find his own balance under all that. Draw reins just confuse those basic issues.
A running martingale, adjusted somewhat loosely, is a better tool to give the rider some extra control on a green horse who wants to be too strong in the bridle. A running martingale will only come into the game when the rider wants it to....
It would seem to me that using draw reins on a green baby is just asking too much too soon and that way lies disaster!

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 15:35

oke, ik geef op.
Het is een goed verhaal van die trainer.
Ik blijf erbij dat het Powell veel goed heeft gedaan. Door al jullie waarschuwingen zal ik bij een volgend paard wel goed opletten of het daar verstandig is.
Het kan geen kwaad om meningen te delen. Knipoog

jenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:37

Een groen paard met hulpteugel vind ik zowieso al onzin. Als ik het paard was geweest, zou ik denken "zoek het maar uit met je paardrijden". Zonde van alle voorbereidingen! En zonde van het paard natuurlijk!
Ik heb voor het western ong. 11 jaar dressuur gereden, en ik ben ook niet echt een voorstander van al die hulpteugels. Ze worden zo vaak verkeerd en vaak ook door de verkeerde ruiters gebruikt!
Ik ben een slof-teugel ook nooit tegengekomen in de westernsport. Alleen een martingaal en in extreme gevallen de trainingsfork (die sugarmiss hieboven gebruikt).
Een groen paard moet de ruimte hebben, en moet dus ook veel gang hebben om in balans te blijven. Dus jij geeft een rukje aan de slof die je vast hebt op de foto als ze te snel gaat? Dan trek je dus haar hoofd naar beneden! Want het uiteinde zit vast aan het zadel. Het ziet er wel allemaal losjes uit, maar ik denk toch niet de goede manier!

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:06

Bonnigje schreef:
oke, ik geef op.
Ik blijf erbij dat het Powell veel goed heeft gedaan. Door al jullie waarschuwingen zal ik bij een volgend paard wel goed opletten of het daar verstandig is.

kijk ! Dit vindt ik nu een pluim waard Knipoog

Je staat in ieder geval 'open' voor de verhalen, en bent bereid hierover na te denken... en zonodig van te leren !!!
Super... en er is lef voor nodig Cool

Ik hoop in ieder geval dat wat het voor jouw Powell gedaan heeft, blijvend is en er 'weinig' tot 'niks' aan hoeft te hangen... Knipoog

Tegen mij zeiden ze altijd; alles wat je extra aan je paard hangt, geeft de 'onkunde' van de ruiter aan... Scheve mond en ik denk dat er best een kern v. waarheid inzit....

Groetjes en nog veel plezier met je Powell !!!!
Jolanda

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 04:58

Colinda"]
[quote="Bonnigje schreef:
oke, ik geef op.

kijk ! Dit vindt ik nu een pluim waard Knipoog

Je staat in ieder geval 'open' voor de verhalen, en bent bereid hierover na te denken... en zonodig van te leren !!!
Super... en er is lef voor nodig Cool

Ik hoop in ieder geval dat wat het voor jouw Powell gedaan heeft, blijvend is en er 'weinig' tot 'niks' aan hoeft te hangen... Knipoog

Tegen mij zeiden ze altijd; alles wat je extra aan je paard hangt, geeft de 'onkunde' van de ruiter aan... Scheve mond en ik denk dat er best een kern v. waarheid inzit....

Groetjes en nog veel plezier met je Powell !!!!
Jolanda
[/quote]

Vind ik ook! Ik zeg ook niks van de trainings methode, of de leeftijd van je paard, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en je hebt absoluut het beste met je paard voor. Waar ik over viel was dat je voor de eerste keer op je paard stapt met zo'n optoming. In mijn ogen gewoon gevaarlijk en verderop al beschreven waarom. Maar nu lees ik weer even verder dat dit niet de eerste keer was voor Powell dat hij iemand op zijn rug had. Dat verandert de zaak natuurlijk een beetje. Maar ik ben het in ieder geval wel eens met Collinda, ik vind het goed dat je ook open staat voor meningen van anderen (of die nu ergens op slaan of niet) zo kom je tenminste verder! Veel plezier verder met Powell!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 22:00

Sugarmiss schreef:
Citaat:
Draw reins are one of the many tools available to help a horse learn what you want him to know, but not all trainers use them on every horse!
The idea of draw reins is to teach a horse to flex at the poll and round his body up. If overused, or used incorrectly, draw reins can easily teach a horse to give ONLY at the poll, putting him even more on the forehand and thus allowing his haunches to drop out behind him, which is not what you want.
I wouldn't use draw reins on a very green horse as a green horse needs to learn to go freely forward first. He also needs to develope the musculature to carry a saddle and rider. Then he needs to find his own balance under all that. Draw reins just confuse those basic issues.
A running martingale, adjusted somewhat loosely, is a better tool to give the rider some extra control on a green horse who wants to be too strong in the bridle. A running martingale will only come into the game when the rider wants it to....
It would seem to me that using draw reins on a green baby is just asking too much too soon and that way lies disaster!

Da's dus zo'n beetje precies wat ik had willen schrijven. (maar dan in't nederlands dus Haha! ...)
Draw-reins zijn NIET geschikt voor een groen paard, en zijn juist stérker dan gewone teugels, niet zachter (en door de katrol zelfs sterker dan een 'engelse' slof). En bij foutief gebruik krijg je juist een averechts effect!
Alleen voor of onder begeleiding van 'gevorderden' dus... ruiter én paard!
Ik begrijp uit je stukjes dat het allemaal heel lief, zacht en rustig gaat, en daar twijfelt ook denk ik niemand aan, maar dan nog blijven draw-reins een te zwaar middel voor een groen paard. Door de katrollen voel je zelf maar een fractie van de druk die je paard voelt. Daardoor werkt 'ie dus al bij een heel licht hulpje al behoorlijk in.
Ik zou dus juist zo min mogelijk hulpmiddelen op een jong paard 'hangen' en hoogstens, zoals ook hierboven al staat, een martingaaltje en/of neusriem gebruiken.
In ieder geval succes met je paardje!

Spreekwoord:
"Daar waar de kennis ophoudt, beginnen de hulpmiddelen."