Jolande schreef:Ik denk dat je dan een minder fijn zadel te pakken hebt gehad. De knieen zouden meer ontlast moeten zijn omdat je veel 'losser' in een westernzadel zit dan in een dressuurzadel. Je benen hangen langer, bij een dressuur zadel heb je een veel meer gebogen knie. Dus wellicht heb je de stijgbeugels te kort gelaten? Ik krijg ook last van mijn knie als ik de beugels te kort heb, maar op de juiste lengte heb ik geen enkel probleem.
De zit van een westernzadel is ook totaal anders dan die van een dressuurzadel. Daarom zie je zo vaak dressuurruiters vooroverhangen als ze op een westernzadel gaan zitten. Je moet echt 'leren' zitten. Het is en blijft echter ook vereiste dat je dat zadel koopt dat bij je wensen aansluit en dat je zelf lekker vind zitten. Er keuze zat uit diverse soorten zadels die bij een ieders wensen kan aansluiten en natuurlijk ook nog past op hun paard
Uhhh, correctie, op een dressuurzadel heb je een nauwelijks gebogen knie, het gros van de westernruiters heeft de knie echt meer gebogen..... En nee, de beugels langer doen had geen nut, het enige wat hielp was de beugelophanging verder naar achteren plaatsen zodat je die stoelzit kwijt bent en het been gewoon kunt laten afhangen, net zoals ik bij mijn dressuurzadels heb. Maar die mogelijkheid bieden de westernzadels meestal niet (ben er laatst eentje tegengekomen, van Specialized Saddles, zie site van Goedhard, daar heb je drie mogelijke standen voor beugelophanging). Want met afhangend been zit er geen spanning op de knie. Wat is dat toch dat westernruiters er maar vanuit gaan dat je met dressuurrijden overal maar spanning op hebt?

.