[WN] Beginnend westernruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Beginnend westernruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:31

Jolande schreef:
Ik denk dat je dan een minder fijn zadel te pakken hebt gehad. De knieen zouden meer ontlast moeten zijn omdat je veel 'losser' in een westernzadel zit dan in een dressuurzadel. Je benen hangen langer, bij een dressuur zadel heb je een veel meer gebogen knie. Dus wellicht heb je de stijgbeugels te kort gelaten? Ik krijg ook last van mijn knie als ik de beugels te kort heb, maar op de juiste lengte heb ik geen enkel probleem.
De zit van een westernzadel is ook totaal anders dan die van een dressuurzadel. Daarom zie je zo vaak dressuurruiters vooroverhangen als ze op een westernzadel gaan zitten. Je moet echt 'leren' zitten. Het is en blijft echter ook vereiste dat je dat zadel koopt dat bij je wensen aansluit en dat je zelf lekker vind zitten. Er keuze zat uit diverse soorten zadels die bij een ieders wensen kan aansluiten en natuurlijk ook nog past op hun paard Haha!

Uhhh, correctie, op een dressuurzadel heb je een nauwelijks gebogen knie, het gros van de westernruiters heeft de knie echt meer gebogen..... En nee, de beugels langer doen had geen nut, het enige wat hielp was de beugelophanging verder naar achteren plaatsen zodat je die stoelzit kwijt bent en het been gewoon kunt laten afhangen, net zoals ik bij mijn dressuurzadels heb. Maar die mogelijkheid bieden de westernzadels meestal niet (ben er laatst eentje tegengekomen, van Specialized Saddles, zie site van Goedhard, daar heb je drie mogelijke standen voor beugelophanging). Want met afhangend been zit er geen spanning op de knie. Wat is dat toch dat westernruiters er maar vanuit gaan dat je met dressuurrijden overal maar spanning op hebt? Verward

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:08

Misschien omdat ik dressuurruiters altijd met redelijk gebogen knieen zie rijden? Maar dat zullen dan de zogeheten uitzonderingen wel zijn die niet beseffen dat dat niet hoort, zoals ik altijd hoor dat dat wat ik waarneem niet zo hoort te zijn op dressuurgebied maar eigenlijk het zelfde als in de western Clown .
Als jij zadels hebt geprobeerd waar maar drie standen op zitten om je beugelhoogte te verzetten weet ik niet wat voor zadels dat zijn geweest. Ik denk dat ik op die van mij wel 10 a 12 mogelijke hoogtes heb met een afstand van een cm of 5 ertussen en dit is eigenlijk zo bij alle zadels die ik ken in mijn kennissenkring en die ik getest heb bij in de winkel.
Een kanttekening, die opmerking over 'Wat is dat toch dat westernruiters er maar vanuit gaan dat je met dressuurrijden overal maar spanning op hebt' vind ik beetje raar. Ik zeg toch niets negatief? Dit heeft imo niets met 'spanning' te maken zoals jij het bedoeld te maken, sterker nog dat was niet eens in me opgekomen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:21

Jolande schreef:
Misschien omdat ik dressuurruiters altijd met redelijk gebogen knieen zie rijden? Maar dat zullen dan de zogeheten uitzonderingen wel zijn die niet beseffen dat dat niet hoort, zoals ik altijd hoor dat dat wat ik waarneem niet zo hoort te zijn op dressuurgebied maar eigenlijk het zelfde als in de western Clown .
Als jij zadels hebt geprobeerd waar maar drie standen op zitten om je beugelhoogte te verzetten weet ik niet wat voor zadels dat zijn geweest. Ik denk dat ik op die van mij wel 10 a 12 mogelijke hoogtes heb met een afstand van een cm of 5 ertussen en dit is eigenlijk zo bij alle zadels die ik ken in mijn kennissenkring en die ik getest heb bij in de winkel.
Een kanttekening, die opmerking over 'Wat is dat toch dat westernruiters er maar vanuit gaan dat je met dressuurrijden overal maar spanning op hebt' vind ik beetje raar. Ik zeg toch niets negatief? Dit heeft imo niets met 'spanning' te maken zoals jij het bedoeld te maken, sterker nog dat was niet eens in me opgekomen.

Die drie standen waar ik het over heb gaan niet over de lengte, maar over de plaats waar de ophanging aan de boom zit. Dus van voor naar achteren drie keuzes. Die drie standen geven dus keuze uit meer, minder of geen stoelzit.
Wat die spanning betreft, je geeft aan:
Citaat:
De knieen zouden meer ontlast moeten zijn omdat je veel 'losser' in een westernzadel zit dan in een dressuurzadel. Je benen hangen langer, bij een dressuur zadel heb je een veel meer gebogen knie.

Hieruit lees ik dat jij denkt dat je in een dressuurzadel meer spanning hebt (want western = losser) en de benen niet hangen. Dit soort opmerkingen zie en hoor ik westernruiters wel vaker maken, vandaar mijn verzuchting.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:32

Waratje schreef:
Die drie standen waar ik het over heb gaan niet over de lengte, maar over de plaats waar de ophanging aan de boom zit. Dus van voor naar achteren drie keuzes. Die drie standen geven dus keuze uit meer, minder of geen stoelzit.

Dan klinkt het als een zeer flexibel zadel Haha!
Waratje schreef:
Wat die spanning betreft, je geeft aan:
Citaat:
De knieen zouden meer ontlast moeten zijn omdat je veel 'losser' in een westernzadel zit dan in een dressuurzadel. Je benen hangen langer, bij een dressuur zadel heb je een veel meer gebogen knie.

Hieruit lees ik dat jij denkt dat je in een dressuurzadel meer spanning hebt (want western = losser) en de benen niet hangen. Dit soort opmerkingen zie en hoor ik westernruiters wel vaker maken, vandaar mijn verzuchting.

Nee hoor, ik zie dat niet als spanning, je zit gewoon heel anders en met krommere knieen (of het nu zo hoort of niet) geven eerder druk op je knieen. Dus dat was het enige wat ik er mee wilde zeggen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 16:06

Jeminee wat een hoop reacties als je even niet meer online bent geweest.

Ik had na de eerste reactie van Romkabouter een hele mooie reply getikt, toen plotseling mijn computer uitviel en compleet crashte. Zal je altijd zien. Clown

Allereerst wil ik even duidelijk maken dat het ABSOLUUT NIET de bedoeling is om mijn KWPN'er op een later tijdstip te verkopen! Ik heb gewoon de bedoeling om naderhand (zodra mijn kennis en ervaring hier dus naar is) een goed western getraind paard ERBIJ te kopen. Momenteel heb ik namelijk nog een zwarte jaarling merrie staan, die waarschijnlijk verkocht gaat worden over een paar jaar: Ik wil namelijk niet meer verder in de dressuur/springsport en het is dan zonde om een tegen die tijd 3/4 jarig dier met potentie op stal te laten staan. Ik heb dan dus nog heel wat jaren om mezelf te orienteren, en om duidelijk te krijgen wat ik precies wil.

Waarom ik over wil stappen naar een westernoptoming? Doodsimpel, dat heeft meerdere redenen. Ik heb tijdens de westernritjes die ik heb gemaakt (en dat zijn er nu een stuk of 12, waarvan ook meerdere dagtochten) echt genoten van de vrijheid die een westernzadel bied. In een dressuurzadel wordt je als het ware gedwongen om in een bepaalde houding te zitten, en dat is funest voor een ruiter met chronische rugpijn (na een hevige val van mijn paard, jaren geleden) en reuma. In een westernzadel heb ik tot op heden 0,0 pijn gehad, terwijl het rijden met engelse optoming het plezier in rijden al jaren verminderd. Daarnaast wil mijn paard tijdens buitenritten nogal eens een spring-int-veld zijn, en gaf een westernzadel bij vorige ervaringen gewoon een net iets zekerder gevoel. En dan heb ik nog de motivatie dat mijn moeder dolgraag weer haar paardenhobby wil hervatten (en over een paar jaar dus 1 van mijn paarden overneemt) en dit bij voorkeur met een westernzadel doet. Maar de voornaamste reden is gewoon het 'zekere gevoel' en de 'vrijheid', de rest is bijzaak.

Enkele van jullie hebben eerder in dit topic gezegd: "Verkoop je huidige paard, en koop gelijk een western getraind dier". Dat zou inderdaad een optie zijn, maar ik denk dat ik er niets aan heb wanneer ik achteraf ontdek 'God, reining is toch wel errrrrug leuk' terwijl ik met een -welliswaar goed maar - anders getraind dier zit, dat bijwijze van helemaal niet geschikt is voor dat wat ik wil. Zoiets als een grandprix-dressuurpaard kopen, terwijl je eigenlijk op het hoogste niveau wilt springen. Nogmaals; Ik wil dus eerst EXACT ontdekken wat ik echt leuk vind, en dit doe ik bij voorkeur met mijn aanwezige KWPN'er die anders toch maar staat te niksen omdat ik mijn engelse optoming langzamerhand uitkots. Dat ik mezelf hier een hoop kosten mee op de hals haal? Ja och, jammer dan... Lol VOOR en MET mijn knol gaat boven alles.

@ Romkabouter: Ik begrijp niet waarom je insinueert dat ik het het idee dat ontspanning afhankelijk is van de optoming die ik gebruik: Ik begrijp ook wel dat ik geen westernoptoming nodig heb om mijn paard meer naar de ontspanning te krijgen, maar volgens mij was dat ook mijn vraag helemaal niet. Het is duidelijk dat ik uiteindelijk wil overstappen, ik wil alleen eerst nog even ontdekken wat mijn interesse het meest wekt... En ik vraag dus juist naar welk bit ik het beste kan gaan kijken (bij een uiteindelijke overstap) om het stukje ontspanning dat ik na heel wat uurtjes ploeteren in mijn paard heb weten te krijgen, kan behouden en niet 'gelijk' vergooi door een foute bit-keuze.
Daarnaast zal een overstap naar western rijden (indirect) op den duur wel degelijk tot meer ontspanning leiden, omdat ik tot nu toe zelf alleen nog maar heb mogen ervaren dat ik zelf in een westernzadel minder pijn heb, minder/niet verkramp en dus ook mijn paard niet kan belemmeren in zijn bewegingen (bij langere ritten, als de pijn pas opspeelt). Althans, dat klinkt mij niet meer dan redelijk in de oren.

We kunnen nu eeuwig discussieren over het rijtechnische aspect, maar ik weet vrijwel zeker dat hier niet het probleem ligt (Was het maar zo... dan was het zoveel makkelijker op te lossen...). Ik heb inmiddels les gehad van tig verschillende instructeurs en instructrices, van Karin Nijvelt tot clinics bij Tineke Bartels. Mijn paard heeft maanden in training gestaan, en we hebben menig zitles en manueel therapeut + dierenarts met zijn tweetjes versleten. Andere dieren krijg ik over het algemeen genomen wel degelijk lekker aan het lopen, maar mijn eigen dier zit voor mijn gevoel nog steeds niet lekker in zijn vel en blijft vreselijk gespannen. Een scherper bit is voor mij persoonlijk geen optie; Mijn paard vordert in zijn ontspanning, ookal zijn we al jaren bezig... Maar die kleine vorderingen heeft hij wel gemaakt op dit dubbelgebroken watertrensje, en koester ik enorm. Een scherper bit is naar mijn ervaring altijd maar een tijdelijke oplossing, en ik denk liever op de langere termijn. Vandaar dat ik o.a. bitkeuze ook zo ontzettend belangrijk vind.. Ja

Verder bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat het verhaal nu voor iedereen iets duidelijker is geworden. Lachen

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 07:39

Dit zorgt tenminste wel voor wat opheldering, want het was dus niet echt duidelijk wat je nu wilde met je huidige paard, daarom had ik ook in een eerder bericht gezet dat als je een westernzadel wilt kopen voor je kwpner je dat vooral moet doen en je niet tegen hoeft te laten houden door wat een paar mensen op internet tegen je zeggen. Wel is het handig om een goede zadelmaker of passervice te vinden Knipoog

Ik zou dus gewoon dan op zoek gaan naar een goed zadel en eens westernlessen gaan nemen met je paard. Blijkbaar ben je ook geen echte leek op westerngebied als je wel al weet dat je voor de reining een ander type paard nodig hebt. Voor de basis is echter elk paard geschikt alleen zal je nog steeds je kwpner moeten omscholen wat me niet makkelijk lijkt als je zelf ook nog omgeschoold wilt worden, maar als jij dat als een uitdaging ziet moet je je vooral niet laten tegenhouden Haha!

Wat betreft bitkeuze: als je paard nu redelijk goed loopt op je hudige bit, laat die er dan gewoon in!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 08:26

Brendageene schreef:
Blijkbaar ben je ook geen echte leek op westerngebied als je wel al weet dat je voor de reining een ander type paard nodig hebt.

Och, dat voorbeeld kwam meer uit mijn logische beredenatie voort. Een flink stevig gebouwd persoon zal ook minder snel een 40km marathon uitlopen, een iel figuur zal je zelden aantreffen bij de Weightwatchers, een belgisch trekpaard is eerder uitzondering dan regel wanneer hij/zij een 1,20 parcour aflegd enz. Knipoog
M.a.w. ik kan me gewoon heel goed voorstellen dat voor bepaalde taken van het westernrijden een ander soort bouw, ander soort training, een sneller paard, of juist wendbaarder paard nodig hebt. Ik ben hier alleen nog niet zo in thuis, en kom bij voorkeur eerst eens alles te weten over het exterieur van een goedgebouwd westernpaard (door keuringen af te lopen, of door met kenners op pad te gaan) en over mijn eigen wensen, alvorens ik daadwerkelijk een westerngetraind dier aan schaf. Daarbij denk ik dat geen enkel GOED westerngetraind dier gebaat is bij een klungelige beginner (want dat ben ik dan toch feitelijk gezien), althans ik zet zelf een beginnend dressuur/springruiter ook bij voorkeur eerst op een leuk basis-paardje met een evenwichtig karakter... Inplaats van gelijk op mijn ZZ-L dressuurtank. Mede omdat de laatste gewoon TE slim is, en beginnende ruiters nu eenmaal sneller in de maling nemen (Ik kan me nog een keer herinneren dat een redelijk ervaren meneer op mijn KWPN'er ging zitten, die gewoon wat rondjes galoppeerde toen mijn dier ineens 8 vliegende galopschangementen om de 2 passen eruit knalde... De man op zijn rug kon alleen nog maar zeggen: Ik doe niks hoor, ik doe niks. Haha! Als mijn paard had kunnen lachen, dan had ie dat gedaan. Clown )

Bij een eventuele overstap behoud ik gewoon mijn huidige bit, daar had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht, het zou veel gezeur besparen in ieder geval.

Wat me trouwens opvalt is dat ik maar weinig westernstores in Zuid-Holland heb kunnen vinden. Nu vind ik het niet zo erg om mijn paard in de trailer te zetten en even kilometers te maken, maar dan moet natuurlijk wel de mogelijkheid aanwezig zijn om het 1 en ander uit te proberen. Heeft iemand misschien tips?

Bedankt voor je reactie trouwens!! Ja

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:40

Pinda_Dipje schreef:
@ Romkabouter: Ik begrijp niet waarom je insinueert dat ik het het idee dat ontspanning afhankelijk is van de optoming die ik gebruik:

Ehmm, ontspanning is juist niet afhankelijk van optoming hoor Haha!

Pinda_Dipje schreef:
Ik begrijp ook wel dat ik geen westernoptoming nodig heb om mijn paard meer naar de ontspanning te krijgen, maar volgens mij was dat ook mijn vraag helemaal niet.

Zo kwam het wel op mij over Knipoog

Pinda_Dipje schreef:
En ik vraag dus juist naar welk bit ik het beste kan gaan kijken (bij een uiteindelijke overstap) om het stukje ontspanning dat ik na heel wat uurtjes ploeteren in mijn paard heb weten te krijgen, kan behouden en niet 'gelijk' vergooi door een foute bit-keuze.

Ook dat zeg ik al: Gewoon een trens Knipoog

Pinda_Dipje schreef:
Daarnaast zal een overstap naar western rijden (indirect) op den duur wel degelijk tot meer ontspanning leiden, omdat ik tot nu toe zelf alleen nog maar heb mogen ervaren dat ik zelf in een westernzadel minder pijn heb, minder/niet verkramp en dus ook mijn paard niet kan belemmeren in zijn bewegingen (bij langere ritten, als de pijn pas opspeelt). Althans, dat klinkt mij niet meer dan redelijk in de oren.

Daar heb je gelijk in Lachen

Pinda_Dipje schreef:
We kunnen nu eeuwig discussieren over het rijtechnische aspect, maar ik weet vrijwel zeker dat hier niet het probleem ligt

Laten we die discussie dan inderdaad maar niet aangaan Knipoog

Pinda_Dipje schreef:
Maar die kleine vorderingen heeft hij wel gemaakt op dit dubbelgebroken watertrensje, en koester ik enorm.

Dat is natuurlijk super Ja
Komt mijn vraag: Waarom zou je er dan nu een ander bit in willen hangen als:
a) Je paard er veel vooruit is gegaan en er lekker mee loopt?
b) Je als ik het zo lees recreatief wil gaan rijden en dan een scharenbit absoluut geen vereiste is?
c) Je uiteindelijk als je wel een wedstrijd wilt rijden waarschijnlijk in de beginners gaat starten om te proberen en daar geen scharenbit vereist is?

Gewoon lekker op je huidige bit rijden dus, daar kun je nog jaren mee vooruit en je paard loopt er zo te horen goed op Lachen
En het zadel tja, misschien zijn er ook wel goedkopere andere zadels die ook lekker zitten Lachen
Bv een endurance zadel of zo? Zou je kunnen proberen als je die mogelijkheid hebt Lachen