Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
spinninggirl schreef:ik heb altijd met engelse paarden getraind en het is gewoon zo dat quarters en paints idd een cooler karakter hebben. (vrijwel de meeste dan) en ook ligt het veel/vaak aan de ruiter...
) met quarters is hij ook van mening dat ze cooler en veel nuchterder zijn. maar er zullen er ook wel bij zitten die dat niet zijn.
) en loopt dan weer gewoon verder..
, het paard zal dan al gauw denken " Ojee, er gaat vast iets vreselijk engs gebeuren" en is dus zo gestresst als een kip... als je jezelf dwingt om relaxt te blijven zitten, niet aan die teugels te gaan trekken en rust blijft uitstralen alsof het allemaal de normaalste zaak van de wereld is, zullen de meeste paarden rustig blijven
)
Wordt vast nog wel een helemaal bomproof paard.
, ontklitters met verstuivers zijn nog enger. 

Romkabouter schreef:Randypaard: Blijkbaar ken jij beide werelden niet goed genoeg. Want bij een engelse wedstrijd rij je ook met tig mensen tegelijk in en dat is ook geen probleem. Of ben je wel eens bij een springwedstrijd geweest?

dropje2 schreef:Ja, hier net zo; BlackRose (Paint) gaat eerst eens even kijken wat er voor vreemds is, als er iets ligt/staat wat er niet eerder was, loopt ze er uit zichzelf heen, bekijkt het, besnuffeld het (zet soms haar tanden erin) en loopt dan weer gewoon verder..
Onze Arabier vluchtte in het begin voor alles wat "anders" was; toen we hem de gelegenheid gaven om te gaan kijken naar het "vreemde" ging het steeds beter; nu loopt hij er ook gewoon op af.![]()
Wat mij vaak opvalt, welk ras dan ook, dat de "ruiter" al verstijft en de teugels eens goed aanhaalt als er bv. een auto of een trekker aankomt, het paard zal dan al gauw denken " Ojee, er gaat vast iets vreselijk engs gebeuren" en is dus zo gestresst als een kip... als je jezelf dwingt om relaxt te blijven zitten, niet aan die teugels te gaan trekken en rust blijft uitstralen alsof het allemaal de normaalste zaak van de wereld is, zullen de meeste paarden rustig blijven
![]()
Enne.. driftkikkers heb je bij elk ras (zelfs het menselijke![]()
)
Randypaard schreef:Ik werd al weer helemaal moe van dat hieperdepiep gedrag wat daar in de inrijbak gebeurde!!!! Inderdaad meerdere ruiters tegelijk... maar ik ben zo blij dat ik in het Western wereldje zit en het gewoon allemaal niet zo hysterisch gaat. Het begint al bij de trailers, de boxen, het inrijden.... en dan de mensen aan de kant....
Ach ieder zn "wereld"......

Schrikken doet hij ook als hij alleen op buitenrit is, blijft beperkt tot het bekende sprongetje opzij met neiging tot op een drafje weglopen. Het komische is dat hij met een ander paard erbij dus nergens van opkijkt, ook niet als hij voorop loopt. Helemaal het schoolvoorbeeld van de koele quarter, maar in z'n eentje doet hij dus ongeveer hetzelfde als mijn maffe merrie (flinke portie arab), alleen zijn de uitingen van boosheid verschillend. Al met al heb ik in een stuip gelegen om dat beest
crazycactus schreef:Mijn merries doen het ook allebei, de jongste gaat nog een tandje verder.. die trekt naar het "enge" toe. Jae niet die kijkt (bijna) nergens meer van op
,
(verder wel een schatje hoor
) LindyH schreef:Ik vind het zo fijn dat er een knop op mijn zadel zit. Als ik iets zie waarvan ik vermoed dat mijn paard gaat schrikken, pak ik de knop vast. Ik voel mezelf dan zekerder, en dat geef ik hopelijk door aan mijn paard. Ik kan de teugels verder met rust laten. En 9 van de 10 keer schrikt hij dan ook niet.
Dat zou ik wel erg missen aan een engels zadel.
Vraag ik me dan even af, en meng me even in de discussie met een zijsprong. Ik zie in de engelse ' wereld` er met enig regelmaat iemand van afvallen, en in de western`wereld` heb ik er nog nooit iemand van af zien vallen. zeker op t strand, met de kwpners was t altijd raak, minstens een per les/strandrit.
Vraag ik me dan even af, en meng me even in de discussie met een zijsprong. Ik zie in de engelse ' wereld` er met enig regelmaat iemand van afvallen, en in de western`wereld` heb ik er nog nooit iemand van af zien vallen. zeker op t strand, met de kwpners was t altijd raak, minstens een per les/strandrit.

) en de paarden dus ook.