[WN] Eerst kijken en niet gelijk weg rennen, typisch western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spinninggirl

Re: Eerst kijken en niet gelijk weg rennen, typisch western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:32

ik heb altijd met engelse paarden getraind en het is gewoon zo dat quarters en paints idd een cooler karakter hebben. (vrijwel de meeste dan) en ook ligt het veel/vaak aan de ruiter...

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:39

spinninggirl schreef:
ik heb altijd met engelse paarden getraind en het is gewoon zo dat quarters en paints idd een cooler karakter hebben. (vrijwel de meeste dan) en ook ligt het veel/vaak aan de ruiter...

ja ik heb dat ook zo ervaren, mijn man (zit al 35 jaar in de paardensport) heeft vaak deelgenomen aan internationale springwedstrijden en nu hij in contact komt (door mij hihi Haha! ) met quarters is hij ook van mening dat ze cooler en veel nuchterder zijn. maar er zullen er ook wel bij zitten die dat niet zijn.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:37

Ja, hier net zo; BlackRose (Paint) gaat eerst eens even kijken wat er voor vreemds is, als er iets ligt/staat wat er niet eerder was, loopt ze er uit zichzelf heen, bekijkt het, besnuffeld het (zet soms haar tanden erin Knipoog ) en loopt dan weer gewoon verder..
Onze Arabier vluchtte in het begin voor alles wat "anders" was; toen we hem de gelegenheid gaven om te gaan kijken naar het "vreemde" ging het steeds beter; nu loopt hij er ook gewoon op af. Ja

Wat mij vaak opvalt, welk ras dan ook, dat de "ruiter" al verstijft en de teugels eens goed aanhaalt als er bv. een auto of een trekker aankomt Nors opkijken , het paard zal dan al gauw denken " Ojee, er gaat vast iets vreselijk engs gebeuren" en is dus zo gestresst als een kip... als je jezelf dwingt om relaxt te blijven zitten, niet aan die teugels te gaan trekken en rust blijft uitstralen alsof het allemaal de normaalste zaak van de wereld is, zullen de meeste paarden rustig blijven Dromen

Enne.. driftkikkers heb je bij elk ras (zelfs het menselijke Cool Gestoord )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:44

Je hebt met twee dingen te maken:
De aard van het beessie (en dat is maar gedeeltelijk rasbepaald) en de opvoeding van datzelfde beessie.

De aard van onze welsh cob is bij iets engs direct heel snel wegwezen, zijn opvoeding is ondertussen "schrik, stop, kijk en denk". Nu ziet hij iets nieuws dat "vast wel eng is" en gaat voorzichtig die kant op om te kijken. Hij is nou eenmaal behalve en bangerik ook vreselijk nieuwsgierig Haha! Wordt vast nog wel een helemaal bomproof paard.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:58

Mijn Appie is ook van het type omdraaien en zo hard mogelijk wegrennen. Alles wat ook maar een beetje anders is, is erg eng. Vooral potjes zalf, of tubes Cowboy Magic Haha! Haha! , ontklitters met verstuivers zijn nog enger.

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:08

mijn quarter bekijkt alles eerst heel uitvoerig en als het eng is wil de weleens een pasje opzij doen, maar meestal loopt hij dan gewoon door. Heerlijk vind ik dat, dat hij niet rennerig is!!

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:49

Romkabouter schreef:
Randypaard: Blijkbaar ken jij beide werelden niet goed genoeg. Want bij een engelse wedstrijd rij je ook met tig mensen tegelijk in en dat is ook geen probleem. Of ben je wel eens bij een springwedstrijd geweest?

ik heb 20 jaar Engels gereden en sinds 6 jaar western.... Ik ken beide werelden, en toevallig vd week aan de rand van een springconcours staan kijken.... op Randy.... Ik werd al weer helemaal moe van dat hieperdepiep gedrag wat daar in de inrijbak gebeurde!!!! Inderdaad meerdere ruiters tegelijk... maar ik ben zo blij dat ik in het Western wereldje zit en het gewoon allemaal niet zo hysterisch gaat. Het begint al bij de trailers, de boxen, het inrijden.... en dan de mensen aan de kant....
Ach ieder zn "wereld"......

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:59

dropje2 schreef:
Ja, hier net zo; BlackRose (Paint) gaat eerst eens even kijken wat er voor vreemds is, als er iets ligt/staat wat er niet eerder was, loopt ze er uit zichzelf heen, bekijkt het, besnuffeld het (zet soms haar tanden erin Knipoog ) en loopt dan weer gewoon verder..
Onze Arabier vluchtte in het begin voor alles wat "anders" was; toen we hem de gelegenheid gaven om te gaan kijken naar het "vreemde" ging het steeds beter; nu loopt hij er ook gewoon op af. Ja

Wat mij vaak opvalt, welk ras dan ook, dat de "ruiter" al verstijft en de teugels eens goed aanhaalt als er bv. een auto of een trekker aankomt Nors opkijken , het paard zal dan al gauw denken " Ojee, er gaat vast iets vreselijk engs gebeuren" en is dus zo gestresst als een kip... als je jezelf dwingt om relaxt te blijven zitten, niet aan die teugels te gaan trekken en rust blijft uitstralen alsof het allemaal de normaalste zaak van de wereld is, zullen de meeste paarden rustig blijven Dromen

Enne.. driftkikkers heb je bij elk ras (zelfs het menselijke Cool Gestoord )

Wat jij zegt, helemaal mee eens! Ik heb ook quarters door de bak zien vliegen, met hele goeie reining bloedlijnen..... Dochter van Texas Lenan, zowwwww.... Wat n dramaqueen zeg!
Tis vaak hoe je er op anticipeert, gewoon alles, echt alles als normaal beschouwen, chill babe!
Wij hebben een getraumatiseerde full quarter op de wei; de vriend van Randy. Ik kan er goed mee overweg, ben inmiddels 4 jaar verder... maar ik kan de stal mesten, terwijl ze met z'n 2-en in deze inloopstal staan.... Ze kunnen dus naar buiten, maar blijven gewoon staan en ik mesten.... tuurlijk blijf ik wel alert. Paarden voelen heel goed aan hoe jij in je vel zit, en dat is de wisselwerking......

Vertrouwen geven aan je paard......

2jaar geleden ben ik geopereerd, hele zware buikoperatie, na 8 weken ben ik weer met Randy grondwerk gaan doen, ik wilde contact weer aanscherpen... Vervolgens na 11 weken na de operatie ben ik er op gestapt en ze was zo verschrikkelijk braaf, ze voelde gewoon dat ze heel voorzichtig met me moest doen. Ik had het vertrouwen in dat zij braaf was.... Terwijl 4 jaar geleden toen ik met haar startte, ze 3 maanden aan een stuk alleen maar gestijgerd en gebokt heeft...

Wij brengen/houden elkaar geestelijk in balans.....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:22

Ben het er zeker mee eens dat het ook voor een groot deel aan de opvoeding en de manier van inrijden. Dat heb ik zelf niet gedaan met onze paint, ze is 13 en we hebben haar nu een halfjaar, dus daarvoor gaat alle lof naar de vorige eigenaresse.

Maar het is idd toch ook wel een stuk kakarkter en dat hoort denk ik toch wel bij het ras. En in elk ras heb je uitzonderingen!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:28

Randypaard schreef:
Ik werd al weer helemaal moe van dat hieperdepiep gedrag wat daar in de inrijbak gebeurde!!!! Inderdaad meerdere ruiters tegelijk... maar ik ben zo blij dat ik in het Western wereldje zit en het gewoon allemaal niet zo hysterisch gaat. Het begint al bij de trailers, de boxen, het inrijden.... en dan de mensen aan de kant....
Ach ieder zn "wereld"......

Ja, JIJ vind het hysterisch. Feit blijft dan er tig mensen de bak rijden en niemand een probleem heeft. Hysterisch is een mening, op een gemiddelde wedstrijd galopperen er niet zoveel mensen tegelijk in de inrijbak die ook nog eens springen Cool

Maar ja, idd, ieder zijn wereld en ik zit in allebei Knipoog

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:06

dat het druk is in een bak is nog niet zo erg.
maar somige willen gewoon voorrang hebben dat is erg vervelend.
maar dat is bij de dressuur precies het zelfde
springen lijkt me helemaal erg , zal echt niet meer weten waar ik moest rijden haha
maar misschien is het minder erg als je in de bak zelf rijd.

romkabouter,
jij combineert het gewoon
op een western wedstrijd gaan springen Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:15

Ik rij wel geen western en heb geen ervaring met Quarters.
Maar ik ben van mening dat het grootste deel te maken heeft met opvoeden.
Anouar (arabier) was vroeger een vrezelijke stresskip. Hij vond alles eng en raakte om het minste half in paniek.
Als hij nu iets eng vind draait hij z'n hoofd alleen maar even opzij, zo van: "Ieeh, wat is dat"

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:48

@Vrolijk: haha ja en het ging nog goed ook *LOL*

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:43

het ging zeker goed.
je zag dat je al spring ervaring had Ja
en ja je paard
is er eigenlijk iets wat je paard niet kan *LOL*

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:44

Geen idee Haha!
Eigenlijk kan hij alles een beetje, zoals een echte all-rounder Cool

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:12

aangespannen??? Het is tenslotte een halve tuiger! Haha! Vork

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:00

Niets met western te maken.. karakter ( aard) en training.

Er zijn bospaarden en steppepaarden
Bospaarden ( weinig ruimte) schrikken, stoppen en kijken
Steppepaarden ( veel ruimte) Schrikken en rennen weg en stoppen pas veeeeeeel later.

Ik heb gelukkig ook een bospaard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:25

Nou ik ben er achter dat ons kwartje een driftkopje is Haha! Haha! Schrikken doet hij ook als hij alleen op buitenrit is, blijft beperkt tot het bekende sprongetje opzij met neiging tot op een drafje weglopen. Het komische is dat hij met een ander paard erbij dus nergens van opkijkt, ook niet als hij voorop loopt. Helemaal het schoolvoorbeeld van de koele quarter, maar in z'n eentje doet hij dus ongeveer hetzelfde als mijn maffe merrie (flinke portie arab), alleen zijn de uitingen van boosheid verschillend. Al met al heb ik in een stuip gelegen om dat beest Hyper!

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:53

crazycactus schreef:
Mijn merries doen het ook allebei, de jongste gaat nog een tandje verder.. die trekt naar het "enge" toe. Jae niet die kijkt (bijna) nergens meer van op Haha!

Dit herken ik ook bij Dutch, die gaat er ook op af Vork ,

weet niet of het ligt aan dat het een quarter is maar vind het wel een verademing, heb namelijk een x-ing merrie pony op stal die, als ze maar even denkt dat het eng is het op een lopen zet...............heel vermoeiend Koe (verder wel een schatje hoor Bloos Haha! )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:56

Ik vind het zo fijn dat er een knop op mijn zadel zit. Als ik iets zie waarvan ik vermoed dat mijn paard gaat schrikken, pak ik de knop vast. Ik voel mezelf dan zekerder, en dat geef ik hopelijk door aan mijn paard. Ik kan de teugels verder met rust laten. En 9 van de 10 keer schrikt hij dan ook niet.
Dat zou ik wel erg missen aan een engels zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:17

LindyH schreef:
Ik vind het zo fijn dat er een knop op mijn zadel zit. Als ik iets zie waarvan ik vermoed dat mijn paard gaat schrikken, pak ik de knop vast. Ik voel mezelf dan zekerder, en dat geef ik hopelijk door aan mijn paard. Ik kan de teugels verder met rust laten. En 9 van de 10 keer schrikt hij dan ook niet.
Dat zou ik wel erg missen aan een engels zadel.

Zou het dan ook aan t zadel liggen dat er bij het westernrijden minder mensen van hun paard afvallen... : Knipoog Vraag ik me dan even af, en meng me even in de discussie met een zijsprong. Ik zie in de engelse ' wereld` er met enig regelmaat iemand van afvallen, en in de western`wereld` heb ik er nog nooit iemand van af zien vallen. zeker op t strand, met de kwpners was t altijd raak, minstens een per les/strandrit.
Echter, sinds een jaar of vier, vijf, kom ik ook op westernstallen - wedstrijden, en heb ik het nog nooit zien gebeuren..
Oja, nu lieg ik, drie jaar geleden in canada is een meisje afgevallen, maar omdat we over een omgevallen boom sprongen...
Mag ik jullie meningen-ervaringen??

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 07:31

Ik denk ook aard van het beestje en de manier waarop je met zijn stress omgaat. Ik vind de quarters over het algemeen rustigere dieren dan het hedendaags engels sportpaard. Daar zitten veel hete dieren tussen, al ben ik ze onder de quarters ook wel tegengekomen, maar dan meer bij uitzondering.

Als je zelf reageert alsof er niets aan de hand is, zal je paard eerder geneigd zijn te denken dat het ook allemaal wel meevalt als dat je je er zelf ook druk om maakt en bij wijze van al een reactie bij het paard verwacht. Ze voelen jouw stress prima aan en zullen versterkt reageren.

Al zie ik liever het paard dat van karakter al nuchter is, je kunt er wel mee leren omgaan.

car_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 07:55

Zou het dan ook aan t zadel liggen dat er bij het westernrijden minder mensen van hun paard afvallen... : Knipoog Vraag ik me dan even af, en meng me even in de discussie met een zijsprong. Ik zie in de engelse ' wereld` er met enig regelmaat iemand van afvallen, en in de western`wereld` heb ik er nog nooit iemand van af zien vallen. zeker op t strand, met de kwpners was t altijd raak, minstens een per les/strandrit.
Echter, sinds een jaar of vier, vijf, kom ik ook op westernstallen - wedstrijden, en heb ik het nog nooit zien gebeuren..
Oja, nu lieg ik, drie jaar geleden in canada is een meisje afgevallen, maar omdat we over een omgevallen boom sprongen...
Mag ik jullie meningen-ervaringen??[/quote]

Ik ben vaak genoeg van quarters/paints/appaloosa's met westernzadel afgestuiterd, maar de laatste tijd zit ik vaker op een engels zadel en dan gaat t eraf stuiteren nog makkelijker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:03

[quote="

Ik ben vaak genoeg van quarters/paints/appaloosa's met westernzadel afgestuiterd, maar de laatste tijd zit ik vaker op een engels zadel en dan gaat t eraf stuiteren nog makkelijker..[/quote]

dus toch het zadel Haha!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:05

Ik heb een paardje, KPWN'er met een normaal nogal heet karakter, tuiger Haha!

Alleen hij kijkt eerst. Wegrennen is alleen als hij echt bang is. Meestal een snuif en dan gaat hij er toch wel langs.
Dus typisch western ? Nee.
Ik denk meer dat het in de omgang zo is en dus ook OHZ Lachen
Western is opzich veel dingen en gewoon 'niet aanstellen' principe. Gewoon doen en niet zeuren.
Zo zijn de mensen ( vaak Vork ) en de paarden dus ook. Lachen

Beetje vaag verwoord maar zo denk ik erover..