[WN] Quarters niet op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:32

snap best dat iemand zijn dure paard niet riskeerd. dan is een paddock of bak ook een oplossing voor een paar uurtjes ofzo kan ie ff lekker strekken.
ik train mijn paard op het moment heel zwaar maar hij loopt overdag gewoon lekker in de wei te struinen. nergends geen last van...

Gisela

Op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:43

Flash wordt elke ochtend voor 3 a 4 uur buiten in de wei gezet. Hij is een quarter, hij is een hengst, hij heeft goed gepresteerd, maar hij blijft een paard.

Hij staat ook niet "afgezonderd" op stal maar gewoon met tralies tussen de boxen zodat hij de buurman (hengst of ruin) gewoon kan snuffelen en nog "contact" kan hebben.
De wei is een welkome afwisseling van de stal en ik vind het belangrijk dat hij de kop 'fris en schoon' heeft zodat hij 's-avonds lekker onder het zadel aan het werk kan.
(Als er geen mogelijkheid is tot het buiten zetten van paarden dan is er geen andere oplossing maar als de mogelijkheid er is, zie ik ze heel graag buiten staan.)

Groetjes, Gisela

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:26

ach als dekhengst heb je een rot leven hier. bij de arabieren fokker waar ik stond kwamen ze ook zelde buiten. alleen de oude of de nog hele jongen of die van zijn dochter die kwam ook bijna dagelijks een uurtje buiten.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:01

Mijn jonge hengsten lopen tussen de drachtige merries en de ruinen, gaat prima! Ik hoop voor beiden een 'ruinig' makkertje te vinden wanneer ze wat groter zijn, zodat ze minder kans op beschadigingen hebben. Samen in de wei kunnen ze niet, het botst verschrikkelijk tussen die twee, al van jongs af aan.....Maar de wei zullen ze altijd in blijven gaan, ook al zijn het grote stoere kerels. Mochten ze niet (meer) voor de dekdienst ingezet worden, gaan ook die ballen eraf om ze weer een volop sociaal leven in een grote groep aan te bieden.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:49

ja maar dat zie je toch maar weinig. hengsten worden vaak ook onsociaal gemaak. Ze staan altijd apart. Als je ze nu met andere laat opgreoien gaat het best. Lekker veel buiten dan kunnen ze hun ernergie goed kwijt.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 00:26

Ik vind het geen excuse als je je paard niet in de wei doet omdat ie een groot bedrag vertegenwoordigd. Als je je brood met je paarden verdient en ze daarom niet op de wei zet omdat een ongeluk je geld gaat kosten dan heb je gewoon het verkeerde beroep gekozen. Als je met paarden werkt, moet je de risico`s er maar bij nemen. Ik zal ook best balen als m`n paard zich verwond in de wei, maar das dan maar jammer. Het blijft een dier, geen ding. Koop anders maar een dure auto.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 10:08

Oke we zijn het er allemaal over eens dat een paard naar buiten moet kunnen. Ik weet dat ze bij Rieky naar buiten gaan in de paddock, dus naar buiten gaan ze. Maar waar hier allemaal even aan voorbij wordt gegaan is dat het hier om dure sportpaarden gaat. Die verkocht moeten gaan worden. Er wordt veel tijd en energie in gestopt om ze klaar te stomen voor de nieuwe eigenaar. Al deze paarden tegen de hoogste premie verzekeren is geen optie. Dan kun je je bedrijf meteen opdoeken!
2500 euro per paard maal het aantal wat er staat......... Verward
Dus dan maar met zo min mogelijk risico naar buiten. Dit geld ook voor de dekhengsten dit zijn in tegenstelling tot het KWPN stamboek prestatie hengsten die zich telkens opnieuw moeten kunnen laten zien. Blessures kosten dan meer dan alleen geld, het kost ook je naam want je wordt niet gezien op wedstrijden.
Ik begrijp echt het gemuggezift niet: ze komen buiten, dat gebeurd op heel veel plaatsen niet eens.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:59

Adrienne schreef:
Dus dan maar met zo min mogelijk risico naar buiten. Dit geld ook voor de dekhengsten dit zijn in tegenstelling tot het KWPN stamboek prestatie hengsten die zich telkens opnieuw moeten kunnen laten zien.

ook kwpn hengsten moeten zich laten zien in de sport, een hengst die niet gezien wordt, wordt vergeten en dus ook niet mee gedekt. Ik kan zo een paar voorbeelden opnoemen. MAar ik ken ook veel tuttige dressuuramazones die hun paard intensief rijden maar veel te weinig weidegang gunnen. Kan ik met mijn pet niet bij.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:27

niks is een excuus voor het binnen houden van paarden. een paard is geen geld het is een dier en als mensen dat wel xzo vinden hebben ze idd het verkeerde beroep.
het zijn dieren en zo moeten ze behandeld worden. niet als voorwerpen.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:00

Typische reacties toch weer, hier gaan ook niet alle paarden de wei in, omdat ze zo raar doen dat ze zichzelf verwonden. En denk na, je zet een dier van tonnen toch niet de wei in waar hij vervolgens zo raar doet dat hij weer 3 maanden stilstaat door een blessure en dat je dan weer opnieuw kan beginnen. Als je dan sport op een wat hoger nivo wilt beoefenen kom je nooit verder door blessures. En dat die paarden ongelukkig zijn, wat een onzin, ik ken genoeg paarden die dag en nacht op stal staan maar die toch wel heel gelukkig zijn, die paarden zijn gek op wat ze doen en doen niets liever, en daarbij worden ze vaak aan de hand gestapt of komen ze in de molen. Echt amateuristische gedachtes dat een paard wat nooit in de wei komt ongelukkig zou zijn. Lips are sealed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:13

Steef: ze doen 'zo raar' omdat ze dus nooit in de wei komen. Die gekte gaat er echt wel af hoor, als ze vaker buiten komen.
Verder is heel jouw gedachtengang van de mens uit beredeneerd en niet vanuit het paard Verdrietig Begrijpen doe ik het wel, maar ik ondersteun het niet.
Mijn paarden vinden het gras zo lekker dat als ik met een kruiwagen hooi aankom ze de wei uitlopen Verward , maar ja ik heb dan ook rare paarden. Laat staan dat ze 'gek' gaan lopen doen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:37

Elk paard kan naar buiten. Tegen mal gedrag kun je wat doen, je kunt je paard leren om buiten normaal te doen....duurt ff maar dan komt het echt allemaal goed! Offfffff....... Geef ze in noodgevallen eens geen ochtendeten, longeer 'm zodat de grote gekkigheid eruit is en gooi 'm dan eens naar buiten in de wei......binnen een mum van tijd staat ie te eten. Doe dit eens een paar dagen en binnen een week kan je paard zelfs na de ochtendmaaltijd gewoon lekker de wei in zonder voor leipo te spelen. *LOL* *LOL*

(hoeveel commentaar krijg ik nu over me heen???? )

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:56

Idd, ze komen nooit in de wei, en daardoor is het in sommige gevallen ook onverantwoord. Blijkbaar snappen sommige mensen niet dat sommige sportpaarden zoveel energie hebben dat ze enorm spatten als ze loskomen dat er gewoon blessures komen, dan kun je wel zeggen, gooi hem in de wei dat gaat vanzelf over, maar dan heb je al een blessure te pakken zodat ie weer de stal inmoet en je niet kunt rijden, als je em dan weer buitengooit gebeurt precies hetzelfde. Dit heeft te maken met een combinatie van in topconditie staan, goed in het voer staan en zich goed voelen.
Begrijp me goed, ik zag ze et liefst allemaal in de wei lopen maar met veel paarden is het gewoon niet mogelijk.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:59

Ook sportpaarden komen de laaste tijd toch meer de wei in. Ze worden wel goed ingepakt om blessures te voorkomen maar dat is niet verkeerd, als ze maar buiten komen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:01

Steef schreef:
Typische reacties toch weer, hier gaan ook niet alle paarden de wei in, omdat ze zo raar doen dat ze zichzelf verwonden. En denk na, je zet een dier van tonnen toch niet de wei in waar hij vervolgens zo raar doet dat hij weer 3 maanden stilstaat door een blessure en dat je dan weer opnieuw kan beginnen. Als je dan sport op een wat hoger nivo wilt beoefenen kom je nooit verder door blessures. En dat die paarden ongelukkig zijn, wat een onzin, ik ken genoeg paarden die dag en nacht op stal staan maar die toch wel heel gelukkig zijn, die paarden zijn gek op wat ze doen en doen niets liever, en daarbij worden ze vaak aan de hand gestapt of komen ze in de molen. Echt amateuristische gedachtes dat een paard wat nooit in de wei komt ongelukkig zou zijn. Lips are sealed

wat ben ik blij dat ik amateuristisch bezig ben. mijn paarden lopen (ook nu nog) 24 uur per dag in de wei. merrie met hengstveulen van 7 maanden (ja, hij staat nu nog bij zijn moeder B) , haar dochter van 3 1/2 en mijn 17 jarige ruin vormen een hechte kleine kudde, lopen niet de leipo's uit te hangen en hebben ook geen dekens op en geen beenbeschermers om.

ik vis degene die ik wil rijden uit de wei. ok, ze vinden het niet geweldig maar doen braaf wat er gevraagd wordt. en ik rijd er ook nog eens wedstrijden mee. op niveau.

vaak wordt er beweerd dat paarden het leuk vinden om te werken. daar geloof ik niet in. als ze de keus hebben lopen ze liever gras te eten. een paard dat dag en nacht op stal staat is blij als hij er even uit komt en aandacht krijgt. en dan wordt er gezegd dat hij het leuk vindt om te werken. Frusty

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 06:16

[quote="jackie

vaak wordt er beweerd dat paarden het leuk vinden om te werken. daar geloof ik niet in. als ze de keus hebben lopen ze liever gras te eten. een paard dat dag en nacht op stal staat is blij als hij er even uit komt en aandacht krijgt. en dan wordt er gezegd dat hij het leuk vindt om te werken. Frusty[/quote]
Helemaal mee. Een paard dat blij is als hij je ziet heeft meestal honger of zit 24 uur per dag opgesloten. Uit de wei komen ze heel wat minder makkelijk en die van mij zien het direkt als ik rijkleding aan heb.
Wegwezen is het dan, vaak wel om je heenrennen want ze weten ook wel dat het toch doorgaat.
Ik zou niet willen ruilen met een paard in een box.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 08:09

Steef schreef:
Idd, ze komen nooit in de wei, en daardoor is het in sommige gevallen ook onverantwoord. Blijkbaar snappen sommige mensen niet dat sommige sportpaarden zoveel energie hebben dat ze enorm spatten als ze loskomen dat er gewoon blessures komen, dan kun je wel zeggen, gooi hem in de wei dat gaat vanzelf over, maar dan heb je al een blessure te pakken zodat ie weer de stal inmoet en je niet kunt rijden, als je em dan weer buitengooit gebeurt precies hetzelfde. Dit heeft te maken met een combinatie van in topconditie staan, goed in het voer staan en zich goed voelen.
Begrijp me goed, ik zag ze et liefst allemaal in de wei lopen maar met veel paarden is het gewoon niet mogelijk.

Ik denk dat " goed in het voer staan" vaak voor de meeste problemen zorgt. Quarters/ Paints zijn over het algemeen niet gebaad bij dat turbo- brok, sportbrok e.d. Voor dit paardenras teveel energie, terwijl ze van zichzelf al geen 'dooien' zijn. Geloof me, ik heb ook toppers op stal in uitmuntend goede conditie en goed in het voer. Maar toch kunnen ze stuk voor stuk de weide in! Hoe kan het nou dat de paarden hier het wel kunnen en die bij jou het niet kunnen?? Wij zijn een half jaar geleden overgestapt op ander voer en we hebben gemerkt dat onze paarden in dezelfde conditie bleven en mooi vlees erop hielden, maar in hun koppie aanmerkelijk cooler werden! Ook de dekhengsten doen het er super op.
Misschien eens om over na te denken?? *LOL*

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 10:51

Steef schreef:

Mijn instructrice is professioneel, en die heeft ECHT dure knollen onder d'r kont. vraag maar aan Eyes. En die zet ze toch elke dag in de wei, met peesbeschermers aan welliswaar, maar ze zet ze buiten omdat dat beter is voor de paarden.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 10:56

De meeste springruiters schijnen hun paarden wel naar buiten te doen. Bij de dressurruiters ligt dit meestal wel anders.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:55

eveline_B schreef:
De meeste springruiters schijnen hun paarden wel naar buiten te doen. Bij de dressurruiters ligt dit meestal wel anders.

dressuurruiters hebben vaak niet voor niets de naam "dressuurmutsen" hoor. het zijn heel vaak van die tuttige vrouwen die overdreven voorzichtig zijn met hun paard en het dier daarmee eigenlijk niet in z'n waarde laten.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:19

Ja, ik ken ze. Maar ik wilde het niet zo zeggen. Die komen vaak de bak niet eens uit.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:21

Desiree"]
[quote="Steef schreef:

Mijn instructrice is professioneel, en die heeft ECHT dure knollen onder d'r kont. vraag maar aan Eyes. En die zet ze toch elke dag in de wei, met peesbeschermers aan welliswaar, maar ze zet ze buiten omdat dat beter is voor de paarden.
[/quote]

Je begrijpt me verkeerd, ik zag hier staan dat een paard niet gelukkig is als hij niet buiten komt of dat het dierenmishandeling is, dat vind ik amateuristische gedachtes, want je hebt paarden die je niet naar buiten kunt zetten zonder blessures, iedereen wil zijn paard natuurlijk lekker naar buiten hebben maar soms kan dat gewoon niet! Sommige kunnen/willen dat niet begrijpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:31

Citaat:
Sommige kunnen/willen dat niet begrijpen.

Dat kan ook andersom ook gelden Haha!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:36

Nee hoor, ik snap prima hoe jullie denken, ik vind dat zelf ook wel zo, maar dat betekent niet dat een paard wat nooit op de wei komt ongelukkig is etc. etc. Iedereen ziet zijn paard et liefste op de wei maar het is niet altijd mogelijk!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:53

Ik denk wel, dat het de resultaten positief beinvloed van paarden die zwaar in de sport lopen. Ontspanning is goed voor de geest en een gezonde geest in een gezond lichaam geeft toch de beste resultaten?