electrolyten/zouten int water doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: electrolyten/zouten int water doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:15

Zijn we het toch met elkaar eens Haha!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:18

Djilan schreef:
Zijn we het toch met elkaar eens Haha!

idd, ik wilde alleen maar zeggen dat in merendeel van de gevallen waarin nu electrolyten aan een paard worden gegeven is het niet nodig en dus alleen maar zonde van je geld, omdat ie het rechtstreeks uitplast en -poept als z'n lijf vindt dat ie het niet nodig heeft en dat vindt ie al snel, omdat ie door goed voeren (da's wel een voorwaarde) voldoende reserves heeft
Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:24

Er kan overigens best een praktische reden zijn om je paard electrolyten te voeren terwijl hij dat eigenlijk nog niet nodig heeft: om het beest eraan te wennen, dat als het wel nodig is, hij het tenminste opeet/opdrinkt/zich laat toedienen met een drenchspuit.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:38

Mackie schreef:
zoals ik eerder al zei heeft het paard door goed voeren voldoende reserves aan electrolyten in de darm liggen, maar kan dat niet benutten, omdat ie uitgedroogd is en dus onvoldoende circulerend volume heeft om de darm te doorbloeden en die electrolyten te benutten. Als jij hem dus water geeft, kan ie zijn circulerend volume herstellen en de electrolyten, opgeslagen in de darm benutten.
Met andere woorden, zorg ervoor dat je paard blijft drinken, dan heeft ie al die dure spullen niet nodig. Nou willen niet alle paarden blijven drinken, dus dan wordt het lasitg, maar anders is het vooral geldklopperij

Maar is het ook niet zo dat een paard wat arbeid verricht de darm minder doorbloed? En dat daardoor de electrolyten die al in de darm liggen minder goed worden opgenomen? Dat lijkt mij wel logisch....

Ik klasse I en II vind ik electrolyten niet erg zinnig, maar in de hogere klassen dan denk ik wel dat je het nodig hebt. Al is het alleen maar dat een endurancepaard dan echt extreem veel en extreem lang zweet. En als je geen problemen wilt krijgen denk ik zelf dat je toch wel electrolyten nodig hebt.

Inderdaad met calcium erbij, zoals Ingrid al aangaf. Anders kan je een paard krijgen wat aan de 'hik' is. Ook in Nederland gebeurt dit toch nog wel eens op een endurancewedstrijd, zelfs al in klasse II. En dit waren dan ook echt niet de ruiters die onverstandig reden.

Voor andere sporten dan endurance denk ik dat electrolyten echt niet nodig zijn, omdat daar misschien wel veel gezweet wordt, maar niet zo lang (lees: niet de hele dag door) zoals bij een endurance. Dan gaat het verhaal van Judith (mackie) helemaal op. Die paarden hebben ook tijd genoeg om weer 'bij te komen' en de doorbloeding van de darmen is dan optimaal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:50

Even een specifieke vraag over electrolyten voeren.

Mn eigen paard zweet vrij snel en veel. Hij droogt ook wit op. Zn turgor is altijd aan de lage kant ook gewoon in rust.

Nu rijden wij Klasse1.

Zouden we hem dan toch electrolieten kunnen gaan bijvoeren? Zou dit een positief effect op de turgor kunnen hebben?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:48

Edit, mijn antwoord was al gegeven Knipoog

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:18

Apple schreef:
Zn turgor is altijd aan de lage kant ook gewoon in rust.

Hoe oud is je paard? De turgor heeft niet alleen met de vochtbalans te maken, maar ook met de elasticiteit van de huid en die neemt af met de leeftijd en sommige paarden hebben gewoon niet zo'n goede turgor zonder dat het iets zegt over de vochtbalans

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:23

Mackie, dat zou kunnen. Hij is nu 15, maar dit is een bemerking die al jaren op zn vetkaart staat.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:34

Als ie al 15 is, dan vind ik het heel normaal als ie een turgor heeft van 3 of 4 of mss wel 5. Kijk maar naar iemand van 50, die is ook niet meer zo strak als iemand van 20 Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:35

Turgor van 5 lijkt me voor geen enkel paard gezond hoor! Denk dat je dan niet eens mag starten als je paard dat op de voorkeuring heeft. Maar turgor 2 is vaak geen enkel probleem.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:37

Is de turgor thuis ook zo Apple? En hoe drinkt hij thuis? Drinkt hij op wedstrijd echt minder en hoe is het na een trainingsrondje?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:51

Djilan schreef:
Turgor van 5 lijkt me voor geen enkel paard gezond hoor! Denk dat je dan niet eens mag starten als je paard dat op de voorkeuring heeft. Maar turgor 2 is vaak geen enkel probleem.

jawel hoor, die mogen gewoon starten (wij laten ze door de voorkeuring heen gaan), als ie dan bij de nakeuring 6 heeft, weet je dat die ene seconde alleen te wijten is aan de vochtbalans (en da's niet heel schokkend), terwijl die andere 5 seconden worden veroorzaakt doordat ie gewoon niet zo'n elastische huis eheft. Die turgor hoort blijkbaar bij het paard en als ie het ook al jaren eheft en dus er niet van dood is gegaan, kan het zo erg niet zijn

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:55

Wij is denk ik op de drafbaan?
Want in de endurance denk ik dat de dierenartsen daar anders tegenover staan....

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:59

Djilan schreef:
Wij is denk ik op de drafbaan?
Want in de endurance denk ik dat de dierenartsen daar anders tegenover staan....

nee, wij is de veterinairstudenten onder leiding van een DA op een endurancewedstrijd Knipoog

Dat is dus omdat de turgor bestaat uit huidelasticiteit en vochtbalans en in z'n eentje dus niks zegt over de vochtbalans alleen. daarom is het zo belangrijk om ook voor de wedstrijd de turgor te bepalen, omdat als ie in het begin een turgor heeft van 5 en aan eht einde 6, dan is dat niet schokkeend, maar als ie aan het begin een turgor heeft van <1 en aan het einde 6, dan gaan er alarmbellen rinkelen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:11

Oh, nou rij ik toch sinds 1998 endurance, maar ik heb tot nu toe vooral meegekregen dat er zéér moeilijk wordt/werd gekeken als een paard een turger had die groter dan 2 of 3 was op de voorkeuring. Vandaar dat mensen zo hun best doen om de turgor op op -1, 1 of 2 proberen te krijgen/houden.

Maar dat is dan blijkbaar een individuele mening van een assistent geweest ofzo... Maar fijn om te horen dan!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:14

Djilan schreef:
Oh, nou rij ik toch sinds 1998 endurance, maar ik heb tot nu toe vooral meegekregen dat er zéér moeilijk wordt/werd gekeken als een paard een turger had die groter dan 2 of 3 was op de voorkeuring. Vandaar dat mensen zo hun best doen om de turgor op op -1, 1 of 2 proberen te krijgen/houden.

Maar dat is dan blijkbaar een individuele mening van een assistent geweest ofzo... Maar fijn om te horen dan!

Ik denk dat daar dan een beetje van wordt teruggekomen inmiddels.... bij ons hameren de DA's nu erin wat ik eerder zei, maar wel benadrukken ze dat vooral het verschil tussen voor- en nakeuring wel van belang is, omdat die wel volledig door de vochtbalans wordt bepaald, aangezien de elasticiteit niet in zo'n korte tijd kan veranderen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:15

Klinkt heel positief. Lijkt mij idd ook belangrijker dat het gedurende de wedstrijd stabiel blijft dan dat er druk wordt gemaakt over de beginwaarde Ja

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:32

Djilan: Judith heeft hier wel degelijk gelijk, en nee, dit heeft ze dus niet van de drafbaan maar echt uit de endurance. Dit is toch ook een endurance-forum hierzo???

Sommige paarden hebben nou eenmaal niet een turgor van <1, zelfs niet van 2 of 3. Zeker bij oudere paarden hoeft dat absoluut niet te betekenen dat het paard dan uitgedroogd is.
Het is een stuk alarmerender als bij de voorkeuring de turgor <1 was, en dan bij de nakeuring / vetgate de turgor 3 is. Dan kan dat wel een probleem worden, in combinatie met andere waarden die niet optimaal zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:39

Heb even de Vetkaart van Kootwijk dit weekend erbij gepakt. Voorkeuring turgor 3, nakeuring turgor 2.

Bij de voorkeuring werd er geen opmerking van gemaakt, bij de nakeuring werd gelijk gekeken naar de waardes bij de voorkeuring en het toen ook geen probleem gevonden Lachen. Dat is inderdaad echt de meerwaarde van een voorkeuring Lachen.

Tnt is dit eigenlijk altijd ons 'zwakke punt' geweest.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:01

carola schreef:
Djilan: Judith heeft hier wel degelijk gelijk, en nee, dit heeft ze dus niet van de drafbaan maar echt uit de endurance. Dit is toch ook een endurance-forum hierzo???

Sommige paarden hebben nou eenmaal niet een turgor van <1, zelfs niet van 2 of 3. Zeker bij oudere paarden hoeft dat absoluut niet te betekenen dat het paard dan uitgedroogd is.
Het is een stuk alarmerender als bij de voorkeuring de turgor <1 was, en dan bij de nakeuring / vetgate de turgor 3 is. Dan kan dat wel een probleem worden, in combinatie met andere waarden die niet optimaal zijn.

Dat kan ik toch niet weten Carola Verward Ik weet niet dat zij ook veterinair assistent is dus ik dacht gewoon dat ze het wel eens over de dravers kon hebben.... Maar ze heeft het zelf al verduidelijkt en ik zeg nergens na haar uitleg dat ik haar niet geloof toch? Je reageert wel een beetje heftig op mijn aanname moet ik zeggen.

Maar wat jij verder zegt heeft Mackie ook al verteld Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 09:22

hoe zit dat nou precies met die turgor? Bij hoeveel waardes verschil met voor en na heb je een probleem?

En klasse 2 is toch ook nog een redelijke afstand.. Stel dat het 30 graden is en de beestjes dus ook mega veel zweten, is dan het bijgeven van electrolyten ook niet nodig?

Rash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:53

Een tijdje geleden moest ik , op advies van de DA , electrolyten bijvoeren, omdat het ureum gehalte in zijn bloed te hoog was.

Heb nu voor het eerst Kootwijk ( 31 km) met hem gereden.
En wist eigenlijk nog niet precies wat sommige dingen op de Vetkaart betekende Bloos
Vroeg me al af wat <1 voor Turgor betekende.... goed dus! Bij de voor & na keuring . Haha!
Was zo druk met andere dingen dat ik vergeten ben te vragen wat er nu allemaal op de vetkaart stond , en wat het betekend!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:27

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:07

Djilan: het lijkt me niet meer dan logisch dat hier op het endurance-forum ook werkelijk wordt gepraat over endurance keuringen en dergelijke. Maar ja, misschien ga ik daar te makkelijk van uit? Het was absoluut niet aanvallend bedoelt.

Woelliej: er is geen vaste standaard met aantal seconden verschil dat je bijv. uitgesloten zou worden. Er wordt echt naar het hele paard gekeken, je hebt met name een probleem als er meerdere waarden niet helemaal lekker zijn of als het paard gewoon niet lekker meer 'oogt' (bijv. opgetrokken).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:15

Opgetrokken eruit zien dat is het eerste wat er gebeurd bij die van mij Ja. Dat kan van alles zijn, van stress tot wat meer inspanning dan normaal.

Wat dat betreft past dat in het beeld van een hoge turgor.

Maar goed, wij voeren dus hele natte slobber om zoveel mogelijk vocht binnen te krijgen.

Vraag is dan of het ook zin heeft om electrolyten bij te voeren of gewoon te accepteren dat dit blijkbaar iets is dat bij dit paard hoort.