Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Djilan schreef:Zijn we het toch met elkaar eens

Mackie schreef:zoals ik eerder al zei heeft het paard door goed voeren voldoende reserves aan electrolyten in de darm liggen, maar kan dat niet benutten, omdat ie uitgedroogd is en dus onvoldoende circulerend volume heeft om de darm te doorbloeden en die electrolyten te benutten. Als jij hem dus water geeft, kan ie zijn circulerend volume herstellen en de electrolyten, opgeslagen in de darm benutten.
Met andere woorden, zorg ervoor dat je paard blijft drinken, dan heeft ie al die dure spullen niet nodig. Nou willen niet alle paarden blijven drinken, dus dan wordt het lasitg, maar anders is het vooral geldklopperij
Apple schreef:Zn turgor is altijd aan de lage kant ook gewoon in rust.
Djilan schreef:Turgor van 5 lijkt me voor geen enkel paard gezond hoor! Denk dat je dan niet eens mag starten als je paard dat op de voorkeuring heeft. Maar turgor 2 is vaak geen enkel probleem.
Djilan schreef:Wij is denk ik op de drafbaan?
Want in de endurance denk ik dat de dierenartsen daar anders tegenover staan....
Djilan schreef:Oh, nou rij ik toch sinds 1998 endurance, maar ik heb tot nu toe vooral meegekregen dat er zéér moeilijk wordt/werd gekeken als een paard een turger had die groter dan 2 of 3 was op de voorkeuring. Vandaar dat mensen zo hun best doen om de turgor op op -1, 1 of 2 proberen te krijgen/houden.
Maar dat is dan blijkbaar een individuele mening van een assistent geweest ofzo... Maar fijn om te horen dan!

. Dat is inderdaad echt de meerwaarde van een voorkeuring
. carola schreef:Djilan: Judith heeft hier wel degelijk gelijk, en nee, dit heeft ze dus niet van de drafbaan maar echt uit de endurance. Dit is toch ook een endurance-forum hierzo???
Sommige paarden hebben nou eenmaal niet een turgor van <1, zelfs niet van 2 of 3. Zeker bij oudere paarden hoeft dat absoluut niet te betekenen dat het paard dan uitgedroogd is.
Het is een stuk alarmerender als bij de voorkeuring de turgor <1 was, en dan bij de nakeuring / vetgate de turgor 3 is. Dan kan dat wel een probleem worden, in combinatie met andere waarden die niet optimaal zijn.
Ik weet niet dat zij ook veterinair assistent is dus ik dacht gewoon dat ze het wel eens over de dravers kon hebben.... Maar ze heeft het zelf al verduidelijkt en ik zeg nergens na haar uitleg dat ik haar niet geloof toch? Je reageert wel een beetje heftig op mijn aanname moet ik zeggen.

. Dat kan van alles zijn, van stress tot wat meer inspanning dan normaal.