[WN] QH wel of geen ras (2)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: QH wel of geen ras (2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:32

Het gaat om het geld en de eer en dat is nooit anders geweest. Die renpaarden fokte men ook eeuwen lang om er geld mee te verdienen en de eer te behalen een race te winnen en een ranch paard verdiende de eigen haver. En eentje die het als renpaard goed had gedaan, kon ook wat geld opleveren als dekhengst of fokmerrie. Ook weer fijn meegenomen natuurlijk. En de dieren hielden tegelijkertijd een behoorlijk hoog nivo van kwaliteit.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:37

Dit was het paard met Percheron in de bloedlijn, weliswaar een vrij licht gebouwd type Percheron. Want hij werd ook op de renbaan gebruikt en liep als een speer.
http://www.foundationhorses.com/joehancockped.htm

Het Appendix stamboek is opgericht met het oog op de volgende bezigheden:
If you enjoy events such as barrel racing, trail riding (endurance, pleasure, mileage/hourly or working ranch), hunter/jumper, dressage, cutting, ranch work or horse racing.

Dus voor mensen die houden van barrel racing, trail rijden (lange afstandritten, recreatie of als actief ranchpaard), hunter/jumper, dressuur, cutting, ranch werk of racen.
---------------------------
Blijkbaar worden die dingen veel gedaan met dergelijke paarden en veelal niet onder de AQHA vlag blijkbaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:06

Ja Joe Hancock dat was hem (ook weer Peter McCue hè).
@Himyar: in je vorige stukje sla je precies de spijker op de kop waarom ik dus zeg dat de AQHA in beginsel zich als ras heeft kunnen promoten, maar dat ze dat beginsel van de rasstandaard dus allang hebben losgelaten en daarom dus in mijn ogen eigenlijk geen ras meer is.
Maar het zal mij verder worst zijn hoor Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:13

Toch jammer dat je daar juist een appendix voor mag hebben dan. Als ik een Fjord kruis met een TB kan ik ook wel beter meekomen in de endurnace. maar het ras toont juist hardheid en veelzijdigheid wanneer ik met een volle Fjord mee doe!
Ik ben juist trots op mijn Paint die het goed doet in de endurance zonder half TB te zijn!
Dat blijf ik gewoon jammer vinden. Tuurlijk is het "handig" om met TB te kruisen voor een aantal diciplines, maar dan toont het ras zelf dus niet voldoende veelzijdigheid als je daarvoor moet kruisen.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:00

The American Quarter Horse is the first breed of horse native to the United States. The breed evolved when the bloodlines of horses brought to the New World were mixed. Foundation American Quarter Horse stock originated from Arab, Turk and Barb breeds. Selected stallions and mares were crossed with horses brought to Colonial America from England and Ireland in the early 1600s. This combination resulted in a compact, heavily muscled horse that evolved to fill the colonist's passion for short-distance racing.

Spaans volbloed, engels volbloed en de ierse hobbie.
Zo heb ik het gelezen in het AQHA museum.

In nederland bestaat er geen woord voor breed, jammer eigenlijk. (wat is jouw paard voor fok)
Dus we hebben het in Nederland al snel over een ras. (iets voor de taalpuristen onder ons)
Verder zal het me worst wezen, ik ben blij met mijn knollen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:23

Natuurlijk slaat de AQHA zich graag op de schouder alszijnde het eerste 'native breed', maar vergeet even dat de Appaloosa er toen ook al was. Oók meegenomen op de ontdekkingsreizen en waarschijnlijk al wat eerder Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:38

http://www.awhitehorse.com/horsesmouth/ ... f=3&t=8419
The problem we are facing with this "reining" stuff is that it came from the QH world.....I remember when it changed.......and I was against the change since the "reining" horse is not prepared to work "stock." The QH show-ring "good `ole boys" made the change in the mid to late 60's. They had bred their QH to be so heavy-muscled, both hindquarters and forehand, their horses could no longer balance and turn the way a good stock horse should. Soooooo, they just changed the show arena to suit the horses they had. It changed to just another performance class and no longer represented that horse that worked stock performing "dry."

Het problem waar we meet te maken hebben met het reining gebeuren, is dat het uit de QH wereld komt…...! Ik herinner me wanneer het veranderde…. En ik was tegen de verandering, omdat het reining paard niet is voorbereid op het werken met vee. De QH show-ring “goeie ouwe jongens” voerden de wijzinging door in de midden tot eind jaren 60. Ze fokten hun QH zo zwaar bespierd, zowel in voor als achterhand, dat hun paarden niet langer konden balanceren en wenden zoals een goede stock horse zou moeten doen. Dus ze wijzigden gewoon de show eis om deze aan te passen aan de paarden die men had. Het veranderde nog weer een performance onderdeel en het stond niet langer model voor het “droog werken” van een paard dat eigenlijk normaliter met vee werkt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:41

Dit is hoe een Quarter horse bedoeld is, eentje met SPEED en wendbaarheid.
http://www.allbreedpedigree.com/little+taco+royal
http://www.rivardstables.com/littletacoroyal.htm
Dat is eeuwen lang de belangrijkste eigenschap geweest van een Quarter horse, snelheid voor een kwart mijl (was ook erg handig om een koe te kunnen volgen). Sprint vermogen…. En daarbij zijn niet de spierbundels de enige bepalende factor.
Volgens de begrippen van mensen voor 1935 of voordat het show gebeuren begon, was een paard die deze eigenschap bezat, een Quarter horse. Alleen na 1935 is men daar steeds verder vanaf geweken. Door modes.