[WN] Hoe beginnen met western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imaya

Re: Hoe beginnen met western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:57

Waratje schreef:
imaya schreef:
sorry hoor maar het paard moet toch eerst leren om op zijn eigen benen te lopen bij het engels rijden doet de ruiter alles

Van wie heb jij "engels" les gehad???? Verward

van niet echt een bekende hoor iemand die bij mij in de buurt woonde

imaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:03

nielsd schreef:
Net hoe ik het zeg.
Een paard moet wel verzameld lopen, en dat moet je een paard eerst aanleren. Als je een paard hebt wat totaal uit elkaar loopt, maar wel een losse teugel, kan dat toch niet goed zijn.

hbe jij eerst alles op een korte teugel gedaan dan?????
ik heb eerst geleerd om het paard op eigen benen te laten lopen en ik heb mn instruktrische gevraagt en die zei ja dat is zo. Huilen van het lachen
die keek er van op dat ik van deze reacties kreeg
maajaa ik heb in een ander bericht gezegt dat ik een veulen van een week bij mn paard had dus ik kon ook eerst niet echt anders

imaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:04

imaya schreef:
nielsd schreef:
Net hoe ik het zeg.
Een paard moet wel verzameld lopen, en dat moet je een paard eerst aanleren. Als je een paard hebt wat totaal uit elkaar loopt, maar wel een losse teugel, kan dat toch niet goed zijn.

ik heb eerst geleerd om het paard op eigen benen te laten lopen en ik heb mn instruktrische gevraagt en die zei ja dat is zo. Huilen van het lachen
maajaa ik heb in een ander bericht gezegt dat ik een veulen van een week bij mn paard had dus ik kon ook eerst niet echt anders en dus heb ik eerst gewoon het tempo er proberen uit te krijgen

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:52

imaya schreef:
nielsd schreef:
Net hoe ik het zeg.

maajaa ik heb in een ander bericht gezegt dat ik een veulen van een week bij mn paard had dus ik kon ook eerst niet echt anders

Ik ben sinds een tijdje ook begonnen. Heb de eerste lessen geleerd om mijn ellebogen bij te houden en haar hoofd wat naar beneden te rijden zodat de rug wat minder belast wordt. Nu dat gaat oefenen we het wenden met haar hoofd omlaag (wat dus nog voor geen meter lukt)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:09

imaya schreef:
Waratje schreef:
Van wie heb jij "engels" les gehad???? Verward

van niet echt een bekende hoor iemand die bij mij in de buurt woonde

Nou, dat was dan niet wat. Een paard hoort bij elke stijl van rijden op zijn eigen benen te lopen, dat is echt niet alleen maar bij western. Dit soort fouten bij de dressuurles geeft een vertekend beeld over de vermeende verschillen tussen western en engels. Hetzelfde geldt trouwens voor het voorbeeld van MissBenthe85, bij een correct gereden paard kun je de hoofdhouding van het paard gewoon lager instellen, dat mag eigenlijk geen probleem zijn.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:04

weet ik, maar ze is er nog geen jaar. Ze was bereden maar daar had je dan ook alles mee gezegd. Ze is 9 jaar maar alles valt te leren (toch?)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:06

Helemaal waar, heel veel valt gewoon te leren en dat is nou juist zo leuk Knipoog

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:12

Maar om weer even ontopic te komen;
Hebben jullie nog eventuele do's en dont's?

(en off-topic nog even een vraagje, misschien ook interessant voor de ts-er. Ik heb best moeite met de teugels, om die op gelijke lengte te houden en niet te los, gaat namelijk stiekem weer steeds iets uit mijn hand glijden. Ook heb ik het probleem dat ik bij het aanspringen in galop iets naar achteren schiet, (ben nog niet 100% aan het zadel gewend) en dan soms per ongeluk de teugels wat aanhaal waardoor ze niet doorzet. hebben jullie hier ook tips voor? Bloos )

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:23

MissBenthe85 schreef:
Maar om weer even ontopic te komen;
Hebben jullie nog eventuele do's en dont's?

(en off-topic nog even een vraagje, misschien ook interessant voor de ts-er. Ik heb best moeite met de teugels, om die op gelijke lengte te houden en niet te los, gaat namelijk stiekem weer steeds iets uit mijn hand glijden. Ook heb ik het probleem dat ik bij het aanspringen in galop iets naar achteren schiet, (ben nog niet 100% aan het zadel gewend) en dan soms per ongeluk de teugels wat aanhaal waardoor ze niet doorzet. hebben jullie hier ook tips voor? Bloos )

Dat van die teugels klinkt mij bekend in de oren.. daar had ik in het begin ook veel last van.. het is een kwestie van wennen denk ik. ik ben in 2003 overgestapt op western en heb nu nog steeds af en toe een "engels" trekje.... Ik ben nog steeds dingen aan het afleren.
Probeer met het aanspringen in de galop eens iets voorover te gaan zitten (klein beetje maar) dan schiet je misschien iets minder naar achter waardoor je ook minder aan de mond zit.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:27

dankje! Ik ga het straks maar eens proberen dan!