Hoe zoekt een enduranceruiter een geschikt paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Re: Hoe zoekt een enduranceruiter een geschikt paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:14

polly2 schreef:
Ja, klopt, ik las net haar e-mail. Bijzonder...ik ken de draverwereld zelf helemaal niet, maar iemand die met dravers heeft gefokt had aan de hand van het papier vastgesteld dat het een draver moest zijn.

Ze staat gewoon op www.ndr.nl bij de renpaarden, met allemaal volbloeds als voorouders, dus geen twijfel over mogelijk. Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 13:12

Nina_rex schreef:
polly2 schreef:
Ja, klopt, ik las net haar e-mail. Bijzonder...ik ken de draverwereld zelf helemaal niet, maar iemand die met dravers heeft gefokt had aan de hand van het papier vastgesteld dat het een draver moest zijn.

Ze staat gewoon op http://www.ndr.nl bij de renpaarden, met allemaal volbloeds als voorouders, dus geen twijfel over mogelijk. Haha!

Ik geloof je direct.... zoals ik al zei...mij zegt de draverswereld vrij weinig, net als de renwereld trouwens. Waar ik me wel over verbaas, is dat die man die het zei zo stellig was... Ik had hem vrij hoog zitten wat dravers betreft, gezien de fokproducten die hij heeft (met indrukwekkende winsommen op hun stalbordje....)... Beetje vreemd vind ik het..van hem dan, snap je?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:33

Ja inderdaad vreemd. Verward Ach ja, misschien heeft hij nog nooit in de paspoorten gekeken. Knipoog

Doet er verder ook niet echt toe, want het verandert niks aan het paardje zelf! Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:36

Ibbel schreef:
Graag on-topic blijven. De vraag is, hoe trek je endurance-ruiters/potentiele kopers.

Doe met het paard de eerste 4 dagen van de Kikkuli-methode, de 'culling'test.
Na afloop daarvan weet je of het paard geschikt is om voor endurance getraind te worden. Het zegt niets over het uiteindelijk maximaal haalbare niveau, doch wel óf het paard er lichamelijk en geestelijk geschikt voor is.
Kleine investering in moeite, groot stuk nuttige informatie en potentieel een uniek verkooppunt voor een endurancerijder.

HC

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:36

@ Huertecille wat is de 'culling' test?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:51

wennie schreef:
@ Huertecille wat is de 'culling' test?

Dat zijn de eerste vier dagen van de Kikkuli-methode gedurende welke hij de paarden toetst onder belasting zonder óverbelasting.
Na heel doelgericht enkele dagen op ongeventileerde stal evalueerde hij dan de paarden.
Alle onderliggende beperkingen van skelet/pezen, bloedsomloopsysteem en zuurstofvoorziening haalde hij zo boven.

Kikkuli was de Mittani 'assussanni', paardenmeester, van de Hittieten welke jaarlijks vele duizenden paarden trainde voor de strijdwagens.
Hij voorkwam met zijn test dat er zinloos getraind werd met paarden die uiteindelijk toch niet voor dít doel geschikt zouden zijn.
De 'niet-geschikte' paarden gingen naar andere gebruiksdoelen, veelal naar vazalstaten.

Zijn methode is na 34 eeuwen nog steeds de 'cutting edge' en de test zelfs uniek.
Op mijn site staat een bron maar ook via google kun je er veel over vinden. Bijvoorbeeld Ann Nyland legt het in detail uit.

HC

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:59

Tja... ik denk toch dat dit niet echt toepasbaar is voor de meeste mensen. Knipoog Kijk, als je een grote stal hebt en jaarlijks vele tientallen paarden krijgt en daar de beste uit moet kiezen, dan kan ik me er iets bij voorstellen. Zo werkt men in o.a. Frankrijk ook: het eerste jaar flink testen, en de afvallers worden meteen weer verkocht.

Maar in Nederland gaat het toch meestal zo dat je een bepaald paard uitzoekt, niet alleen op evt. endurancecapaciteiten maar (vooral) ook op karakter, uiterlijk, gangen, en natuurlijk 'de klik'. Hier is je paard je maatje, voor sommigen zelfs vergelijkbaar met kinderen, en je brengt er vele uren van je leven mee of op door. Het is dan toch heel belangrijk of je met zo'n paard gewoon een leuke tijd kunt hebben, endurance komt dan op de tweede plaats. En daar zegt zo'n test natuurlijk weinig over.

Ook weet ik niet hoe dat dan in zijn werk zou gaan: bij een paard dat je op proef neemt? Ik zou als verkoper echt niet blij worden als ik er achterkwam dat mijn paard enkele dagen in een slecht geventileerde stal had gestaan (wat op zichzelf al genoeg is om levenslang luchtwegproblemen te veroorzaken Nagelbijten / Gniffelen ) om de een of andere test...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 09:26

Heeft zo'n test nog wat meer om het lijf dan op een ongeventileerde stal zetten?

Moet zo'n paard ook nog wat doen?

Wordt de basisconditie nog gemeten?

Ik vind het paard in een ongeventileerde stal plaatsen voor deze situatie volstrekt onacceptabel. Als je uit vele honderden een paard kiest zoals dat vroeger ging...okay.... Maar ik vind het echt middeleeuws om te denken dat het nu ook een goed idee zou zijn!

Sta best open voor een test, ben er ook benieuwd naar...maar dan gericht op andere dingen.