[WN] Even hardop nadenken over de westernsport/toekomst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re: Even hardop nadenken over de westernsport/toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:24

Jeddah schreef:
Nee, Blaze, maar dat is toch waar we het hier over hebben, of niet? Aansluiten?

Ik zie niet in waarom KNHS ooit "baasje" zal worden? Als we aansluiten moeten we toch een "wij" gevoel met de KNHS hebben? En zij ook met ons? En dus ook onze belangen behartigen?

Nee volgens mij hebben we het over aan bepaalde eisen voldoen zodat als aansluiting onvermijdelijk is we toch onze identiteit kunnen behouden.
Ik zie ook liever niet dat de KNHS ons baasje wordt.
Maar het kan geen kwaad om er wel rekening mee te houden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:27

Jeddah schreef:
@Blaze, ik heb het over de KNHS, niet de WRAN... niet gelijk op de achterste benen hoor! Clown

Sorry Haha!
je hebt gelijk.
Nee er is nog geen sprake van aansluiting.
Ja bepaalde zaken (zoals het level systeem) zorgt ervoor dat je geen 2e endurance wordt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 17:29

Jeddah schreef:
Hoe zit dat nu eigenlijk met Rassen verenigingen? Is het Fjordenpaardenstamboek bijvoorbeeld al aangesloten bij de KNHS?

Geen idee, de Fjorden mensen die ik ken, rijden vaak onder de vlag van de FRNS, en of de Wran.
FRNS heeft wel aansluiting, dus wordt daar vaak de sport onder beoefend.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 17:30

chips drie dubbel zelfs
Laatst bijgewerkt door PeterV op 15-03-07 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 17:30

sorry dubbel

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:37

Maar dat is wel een goed discussiepunt. De KNHS is een sportbond. Ik denk dus niet dat rassenverenigingen daar thuis horen. Ook niet in verkapte vorm via de Federatie.

Maar wat is daar mis mee? Met een KWPN-er kun je toch ook zowel keuringen doen (rasgebonden) als dressuurwedstrijden doen (sportgebonden)?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 17:43

De huidige wet- en regelgeving is voor veel sportverenigingen een groot knelpunt. Uit onderzoek blijkt dat veel verenigingen onvoldoende op de hoogte zijn van de huidige wet- en regelgeving en dat naleving vaak niet haalbaar is.

Om sportverenigingen hierbij te ondersteunen heeft de werkgroep "informatievoorziening Wet- en regelgeving" (NOC*NSF/ NCSU, IOS en CiviQ) een digitaal handboek gemaakt, waarin de belangrijkste wet- en regelgevingen voor sportverenigingen worden behandeld.

De informatie is in een uitgebreide versie op www.sport.nl onder Bestuur en management te raadplegen. Het handboek wordt op deze site up-to-date gehouden en aangevuld. Het digitale handboek moet op deze manier dé informatiebron worden voor sportverenigingen op het gebied van wet- en regelgeving. Daarnaast wordt ook gewerkt aan beïnvloeding van de wet- en regelgeving in "Den Haag" in een voor de sport positieve zin.

Ik pluk dit stukje zomaar van een één of andere site af, kan je lezen hoe snel het allemaal gaat, welke lijnen er gaan aangehouden worden om een sport te kunnen beoefenen in het Nederlandse. Wil hiermee alleen maar aangeven dat het er gewoon aan zit te komen, sterker nog, ook wij zullen er niet aan ontkomen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 17:45

Mac schreef:
Maar dat is wel een goed discussiepunt. De KNHS is een sportbond. Ik denk dus niet dat rassenverenigingen daar thuis horen. Ook niet in verkapte vorm via de Federatie.

Maar wat is daar mis mee? Met een KWPN-er kun je toch ook zowel keuringen doen (rasgebonden) als dressuurwedstrijden doen (sportgebonden)?

Okay sluit de Wran aan, mag je daaronder je ding misschien straks uitvoeren.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 17:53

Mac schreef:
Ik denk dus niet dat rassenverenigingen daar thuis horen. Ook niet in verkapte vorm via de Federatie.

Waarom niet, de rassen verenigingen houden zich toch ook bezig met paarden sport, of is dat anders dan bij de Wran, die er voor elk ras is, en ook aan sport doet.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 18:03

Er zijn in Nederland ongeveer 870.000 ruiters, van deze ruiters rijden er zo'n 72.000 wedstrijdruiters en ongeveer 800.000 recreatieve ruiters. Van de recreatieve ruiters rijdt het grootste gedeelte (300.000) in een manege. Slechts een klein gedeelte van de recreatieve ruiters is georganiseerd, dat wil zeggen aangesloten bij de Vereniging Nederlandse Hippische Sportbond.
Vanaf 1 januari 2002 is er een nieuwe Nationale Paardensport Bond. Nu is er een koepelorganisatie, de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportbond (=KNHS). Bij de KNHS zijn 16 organisaties aangesloten. Deze 16 organisaties vertegenwoordigen onder andere de recreatieve paardensport, het springen, de dressuur, de military, de aangespannen sport, de voltige en de endurance.
De KNHS is met ruim 150.000 aangesloten paardensporters qua grootte de 6e sportbond van het land.
Van deze 150.000 paardensporters zijn er 45.000 jeugdleden, 38.000 mannen en 66.000 vrouwelijke leden.
Er zijn ruim 2.500 verenigingen bij de KNHS aangesloten.

Poe, poe 2500 verenigingen aangesloten bij 16 organisaties die iets vertegenwoordigen.
Dit kunnen er dus 17 worden.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:41

@Peter: Waarom wil JIJ ,als persoon, aansluiting bij de KNHS?
Waarom wil JIJ , als voorzitter van de WRAN, aansluiting bij de KNHS?

vraag verder niks, ben geen lid, mag dus niks zeggen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:37

PeterV schreef:
Waarom niet, de rassen verenigingen houden zich toch ook bezig met paarden sport, of is dat anders dan bij de Wran, die er voor elk ras is, en ook aan sport doet.

Nee, de rassenvereniging heeft als doel: promotie van het ras
De WRAN heeft als doel: promotie van de westernsport. Correct me if I'm wrong; ben nog niet zo lang lid Knipoog
Dat zijn IMHO twee heel verschillende doelen.

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:54

met een fjordenpaard kan ik gewoon dresuur rijden bij de knhs, mits ik vanuit mijn rijvereniging ben aangesloten, het fjordenstamboek promoot het ras en doet alles wat daarbij hoort Met mijn appaloosa rij ik bij de Wran de wedstrijden, ben lid van de aahch, de rasvereniging, die promoot het ras ,en doet alles wat daarbij hoort. De kwpn rasvereniging promoot zijn ras doordat de meeste dresuur en springruiters wedstrijden rijden op een kwpn paard . Alle mensen met raspaarden of rasloze paarden rijden wedstrijden bij de Wran. zo wat duidelijker????

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:57

En met je Fjord neem je tevens ook deel aan de Fjordenkeuringen en wedstrijden? Knipoog

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:29

nu heb ik al twee keer bericht geschreven, en word ik eruit gemieterd, dat komt dat ik van de pc nog niet zo veel weet ja donder oma er maar uit hoor, ze gaat te langzaam, ik word hier zo moe van, van de pc dan

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:30

Niet opgeven oma! Haha!

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:33

Citaat:
Poe, poe 2500 verenigingen aangesloten bij 16 organisaties die iets vertegenwoordigen.
Dit kunnen er dus 17 worden.

sorry peter, je kunt l*llen wat je wilt , maar je begint te lyken op die man van: I had a dream.

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:34

ja dat kan als je dat wil,dan ben je onder de fjorden, en je kan met alle rassen mee doen bij de wran wedstrijden en ook met de rasloze, dat is juist zo mooi. De meeste mensen die dresuur en springwedstrijden rijden rijden een kwpn paard dat promoot tevens hun ras, Met je paard ras of rasloos rijd je wedstrijden bij verenigingen die aangesloten zijn bij de knhs.. Als je met je paint of appie wedstrijden rijd kan dat ook bij de rasvereniging, maar ook bij de wran. mooi toch, De fnrs is een bond die opkomt voor de manegeruiters, en de belangen behartigt van de maneges. Die hebben hun eigen proefjes voor de wedstrijden,en omdat sommige maneges ook westernrijden aanbieden, hebben ze daar ook proefjes voor bedacht. ze hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt, Bij A binnenkomen op X halthouden en groeten, je en nog erger, ik hoop dat inmiddels de proeven verbeterd zijn want dat was niks Ook een taak van de wran om deze mensen van de FNRS te helpen, niet eng doen van we worden gedwongen als we niks beslissen, rustig blijven goed nadenken, we kunnen altijd bij de knhs aansluiten, netzoals paardenvoetbal,dat er pas bij is gekomen no panic, PV komt tijd komt raad , of zo snel plaatsen anders knikkeren ze mij er weer uit...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:36

Maar goed, je zegt dus, de rassenverenigingen hoeven zich niet aan te sluiten, alleen de WRAN, Cowgranny? Knipoog

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 07:58

Rassenverenigingen zijn fokkers, en rijverenigingen zijn ruiters, de fokkers houden zich bezig met de vooruitgang van het ras, en de ruiters zoeken de goede op en rijden ze , of brengen ze uit op wedstrijden. En om zelf wat te testen of kijken welke de betere zijn ,organiseren de rasverenigingen eigen wedstrijden, en vooral keuringen. zo zie ik het correct me if i,am wrong...ja dit is engels, of is het fout geschreven jeddah

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:47

Helemaal met je eens Granny! En prima geschreven hoor! Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:54

Nou Granny, idd!

En bij de Paints (even als voorbeeld; weet niet hoe het bij andere rassen werkt) gaan ze nog een stapje verder: daar kun je ook punten die je haalt bij bijvoorbeeld de WRAN of bij de DER registreren bij het stamboek, als blijk van de kwaliteiten en veelzijdigheid van het paard. Voor mij de gewoonste zaak van de wereld, voor jou dus een beetje een omgekeerde wereld, Peter?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 09:02

jessiejanes schreef:
@Peter: Waarom wil JIJ ,als persoon, aansluiting bij de KNHS?
Waarom wil JIJ , als voorzitter van de WRAN, aansluiting bij de KNHS?

vraag verder niks, ben geen lid, mag dus niks zeggen.

Ik als persoon zie ontwikkelingen waarop ik als ondernemer dan wel niet voorzitter van de Wran op moet anticiperen. Het ergste wat je in deze functies kan over komen, is dat je niet voorbereid bent geweest, waarvan je weet dat het eraan zit te komen.

Dus persoonlijk zou je kunnen stellen dat ik niet zit te wachten op aansluiting, dus zal ik twee dingen kunnen doen. –1 Niks, en dan later te horen krijgen wat ben jij voor een k*t baas cq voorzitter, -2 Zo breed mogelijk in de markt er een discussie over aan te gaan, horen en wederhoren, omdat eventueel binnen mijn ondernemingen een besluit over de ruggen van mijn personeel zal gaan, en binnen de Wran over de ruggen van de leden.

Kijk, ik zou in staat kunnen zijn, bepaalde onderwerpen onder de tafel te houden. Dan bepaal ik als het ware wat goed voor het personeel is, of de leden. Duidelijk is dat ik niet zo’n werkgever ben, dus doe ik dit ook niet als voorzitter. Binnen mijn bedrijven voel ik mijn verantwoordelijk voor het personeel dat die iedere maand krijgt waar zij recht op hebben, dit gaat BV heel goed, daar ik hun ook hou aan de verplichtingen die zij met mijn aangegaan zijn.
Binnen de Wran, gaat dit als het ware ook op maar dan anders om. Toen ik gekozen werd als voorzitter van deze vereniging, heb ik als het ware de verantwoordelijkheid gekregen om leiding te geven aan deze vereniging, en zie het daarom als mijn plicht, de leden te informeren, maar ook in dit geval de niet leden, zodat ik maatschappelijk gezien, aangedragen punten omtrent dit onderwerp nog beter dan wel niet scherper tegen elkaar kan gaan weg zetten.

Tja ik geef toe dat mij manier van besturen een beetje vreemd over komt, maar goed de eerlijkheid gebied mijn ook om aan te geven dan ik met bestuurders in aanraking ben gekomen binnen deze sport die betuttelend vragen ontwijken, mijn BV van ongevraagde informatie gaan voorzien, door aan te geven dat discussie op een forum als deze onprofessioneel is, of de ALV is geopend maar wij gaan het niet hebben over……..

Ik vraag niemand om achter mijn aan te lopen, in tegendeel zelfs, geef alleen aan kijk uit waar je achter aan loopt. Elkaar een beetje scherp houden heet dat.

Peter

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:14

Waarvoor hulde. Iémand moet het doen tenslotte en het is geen makkelijke taak om een emotioneel beladen (want ja, paardenmensen) club richting en inhoud te geven. Maar hoe zie je de aansluiting bij het KNHS zelf op inhoudelijk niveau? Wat gaat dit voor consequenties hebben? Want DAT wil volgens mij iedereen weten.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:20

te veel verenigingen en we kunnen de neuzen niet in één richting krijgen. bullsh**t !!!

mensen moeten inderdaad een verschil leren maken tussen een rasvereniging en een discipline vereniging. elke vorm van autosport heeft ook zijn eigen discipline vereniging en daarnaast heb je merkverenigingen. AQHA verdedigt de belangen van quarter horses, APHA de paints,............

daarnaast heb je discipline verenigingen. de noden van een reiner zijn nu eenmaal anders dan van een cutter en de positie van de reiners binnen de internationale paardensportscene is totaal anders dan die van de cutters of pleasure ruiters.

ik geloof nog best in een WRAN omdat die mensen de kans geeft om met hun paard van elk ras kennis te maken met verschillende disciplines binnen het western gebeuren. maar om naar hogere prestaties in bv de reining te gaan zijn mensen beter gediend met een NRHA affiliate omdat die , ook internationaal, beter de belangen van reiners en hun wedstrijden kan dienen. trouwens, ik blijf erbij dat iemand die reining op nivo wil rijden een reiningpaard moet kopen omdat indien hafflingers en tinkers perfect voor reining geschikt zouden zijn dat de NRHA futurities vol zouden zitten met deze rassen.

samenwerken binnen een overkoepelend orgaan vind ik aangewezen maar opgaan in is niet noodzakelijk een goede zaak. idealiter zou een vereniging als de WRAN financieel gesteund moeten worden door de verschillende western discipline en rasverenigingen want hier gebeurt de eerste werving. ik blijf erbij dat de WRAn enerzijds TE laagdrempelig wil zijn zodat je op die shows deelnemers ziet die helemaal niet klaar zijn om wedstrijden te rijden en niet bepaald een goede indruk nalaten bij de leek en anderzijds neem ik een frustratie waar omdat binnen de verschillende disciplines de topruiters afstand nemen van de WRAN.

eigenzinnigheid en zelfvertrouwen zijn goede eigenschappen tot wanneer het TE wordt en een doel op zich.