Veel stappen op asfalt slecht voor de gewrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Veel stappen op asfalt slecht voor de gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:23

Door veel te rijden op harde bodem worden niet alleen de pezen harder, maar botstructuur ook sterker...

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:26

Wij lopen dagelijks met Sjors over asfalt. Stappen en draven, er is nog niks aan de hand. Hij is trouwens rondom beslagen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 13:34

De stijfheid bij Femcke lijkt niet van het stappen te komen, ging vandaag longeren en ze liep van uit het schouder niet helemaal goed. Heb begrepen dat het zou kunnen komen door de enting van vorige week...dus in ieder geval maar een paar dagen rustig aan.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:24

Griebels, bedoel je te zeggen dat de hoeven zelf niet meegeven?
Hoe zit dat dat het mat gehele hoefmechanisme? Dat zorgt er toch juist voor dat de hoef licht uit kan zetten?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:31

Ik denk dat Griebels bedoeld dat ijzers niet meegeven zoals de hoeven zelf dus wel doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:44

de hoef is gemaakt om klappen op te kunnen vangen, met een ijzer gaat dat dus niet meer omdat
a) het ijzer niet meegeeft tijdens zo'n klap en
b) het de hoef belemmert in zijn bewegingen.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:46

Prima, dan heb ik je zin verkeerd begrepen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:04

Volgens mij verandert de botstructuur alleen maar gedurende de eerste levensjaren, en kun je er later niks meer aan doen. Dus als een jong paard te veel binnen gestaan heeft is die schade later niet meer in te halen. De pezen kun je wel harder maken.

Voor de gewrichten is op het harde draven belastender dan op het zachte, voor de pezen andersom. Dus het is altijd een afweging, hoewel stappen op het harde echt niet veel belastender zal zijn dan op het zachte.
En voor alles geldt dat je het rustig moet opbouwen om het lichaam de kans te geven te wennen.

Ik draaf ook regelmatig op asfalt, zeker op wedstrijden moet je soms hele stukken over de weg en als je dat allemaal zou moeten stappen... Bermen vermijd ik meestal omdat die ongelijk zijn.
Maar goed, in de zomer zijn onze veldwegen net van beton, terwijl asfalt juist nog een beetje elastisch is. Dus volgens mij is dat onderscheid asfalt-rest niet zo zinvol.
Vind het dan ook idioot dat je op Nederlandse endurancewestrijden niet over het asfalt mag galopperen Gestoord , maar ja da's weer een andere discussie. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:02

Nina, ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat galoperen op asfalt niet veilig is. Ik ben met paard en al onderuit gegaan omdat zijn ijzers geen grip hadden op de asfaltweg die vol lag met kiezeltjes/grint. En dat is op veel wegen zo dat er nog kiezeltjes liggen...
Ik ben toen met mijn hoofd (had gelukkig een cap op) op het asfalt terecht gekomen en het paard had gelukkig niets dan wat lelijke vuile schrammen...

Het was overigens niet mijn keuze om over het asfalt te galoperen maar die van de buitenrit-begeleider zeg maar Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:16

Griebels, ik ben met paard en al een keer onderuit gegaan op een bospad, wil niet zeggen dat alle bospaden gevaarlijk zijn. Knipoog

Overiegns laat ik mijn ijzers altijd doorritsen en hebben ze veel meer grip, ook op de straat, als er maar wel wat oneffenheden zijn hebben ze al grip. Erg fijn!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:28

Klopt Jeddah dat niet alle bospaden gevaarlijk zijn. Maar asfaltwegen en ijzers hebben bij mij een slechte combinatie afgegeven. Dit kwam wel degelijk door de combi ijzers en asfalt.

Overigens... waarom zouden paarden minder snel tot helemaal niet bokken op asfalt??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:42

Tuurlijk is asfalt gladder dan een zandpad ofzo! ik zeg ook niet dat het niet zo is hoor! Maar 1 val wil niet per definitie zeggen dat het onveilig is. Dat was alles wat ik zeggen wou. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:45

Knipoog
Het was mijn eerste (en laatste) keer dat ik op asfalt galopeerde, voor het paard niet, die deed dat regelmatig...
Het is mijn bescheiden mening maar Ja

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:25

Jeddah schreef:
Overiegns laat ik mijn ijzers altijd doorritsen en hebben ze veel meer grip, ook op de straat, als er maar wel wat oneffenheden zijn hebben ze al grip. Erg fijn!

Wat is in vredesnaam 'doorritsen'?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:49

Dat de gleuf waar de nagel gaten in zitten helemaal rond loopt rond de teen. Knipoog (ik wist het eerst ook iet hoor! Bloos )

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:56

Ook die geven niet veel grip naar mijn ervaringen
Renpaarden hebben die ijzers ook, maar ook die glijden daarmee als ze te enthousiast over het asfalt lopen Ja

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:38

Dan heb je het neem ik aan over paarden op ijzers, maar met kunststof of blote voeten kun je prima op astfalt galopperen. Lachen
Ten tweede is dit weer zo'n regeltje dat alleen in Nederland voorkomt. Ga eens in het buitenland (bijv. België) kijken, of op internationale wedstrijden, daar wordt volop over het asfalt gegaloppeerd. Geen probleem, en als je het niet wil doe je het gewoon niet. Knipoog

Ik zeg niet dat ik het veel doe, of dat jij of iemand anders het moeten doen, dat moet iedereen zelf beoordelen. Maar het is weer typisch Nederlands dat deze verantwoordelijkheid niet aan de ruiters wordt overgelaten maar dat er een regeltje voor komt...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:49

Jeddah schreef:
Dat de gleuf waar de nagel gaten in zitten helemaal rond loopt rond de teen. Knipoog (ik wist het eerst ook iet hoor! Bloos )

Ja maar dat zit toch altijd in een ijzer, zo'n gleuf rondom en de gaten voor de nagels. Maar wat is dan doorritsen (snap het nog niet hoor Bloos )

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:57

dat die gleuf over het hele ijzer doorloopt Knipoog

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:01

Deze discussie heb ik pasgeleden ook nog op bokt gehad, maar niemand kwam met echt bewijzen dat het slecht is.
Zelf stap, draaf en galopeer ik ook over het harde.

Ik kan me voorstellen dat je met ijzers sneller uitglijd dan op blote voeten.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 16:23

Dat topic heb ik inderdaad ook gevolgd. Ik draaf weinig en galopeer helemaal niet op het harde omdat ik me niet voor kan stellen dat het goed is en ik wil bovendien liever geen brokken. Ik hoorde echter onlangs mensen beweren dat zelfs veel stappen op asfalt slecht zou zijn, niet voor de pezen maar wel voor de gewrichten, vandaar dat ik er een vraag over heb gesteld.

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:29

Even nog over die botstructuur: die wordt wel degelijk beinvloed door lopen op een harde bodem. bot is geen statisch weefsel maar groeit continu (niet in de lengte maar uitwisseling van mineralen zoals calcium). door het lopen op de harde bodem zorgt de impact ervoor dat de botmineralisatie verbetert. Anders gezegd: het bot wordt harder en sterker van structuur.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:59

En als je paard een licht vorm van artrose heeft, is het dan nog steeds goed om te stappen op asfalt?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:19

oei.... daar zou ik geen antwoord op weten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:22

Mijn Haflinger heeft dus beginnende artrose maar kiest er zelf wel altijd voor om op de weg te lopen i.p.v. in de berm. In het bos zoekt hij ook altijd de 'hardste' paden op. Kost natuurlijk minder energie maar of het ook pijnlozer is? Hij heeft wel rondom ijzers.