[WN] Dressuur rijden met een westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brendageene

Re: Dressuur rijden met een westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:56

Op een cirkel gebruik ik trouwens eigenlijk helemaal geen teugels of benen, maar gewoon mijn zit. Ik draai mijn bovenlichaam daarheen waar ik heen wil en mijn bekken/heupen draait mee. hier moet mijn paard tussen blijven lopen. Loopt hij tegen de buitenteugel aan dan leg ik mijn buitenbeen aan, steek de cirkel recht over en begin opnieuw. Als hij naar binnenvalt corrigeer ik dus met mijn binnenteugel maar hou de buitenteugel er licht bij en vraag verzameling. Als ik alleen de buitenteugel aanleg op de cirkel moet mijn paard zijn schouder omzetten en recht oversteken!

Cirkels rij ik dus op mijn zit en linksafslaan en rechtsafslaan op de buitenteugel. 2 benen betekent harder, 1 been betekent heel het lichaam de tegengestelde richting op. als dat been verder naar achteren ligt, alleen de heup en verder naar voor alleen de schouder. Een dressuurpaard moet dat overigens ook niet doen, op 1 been harder gaan lopen...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:26

helaas worden dressuur manegepaarden niet echt goed getraind vind ik. En western paarden (tenminste de manegepaarden van oud-beijerland) wel. Daar zorgen ze echt voor dat het paard op de juiste hulpen iets doet i.p.v. gewoon braaf luisterd. Als ze dat ook bij dressuurmanegepaarden zouden doen zouden er veel meer ruiters zijn die weten wat ze doen en welke hulpen ze geven. Want vaak klooien ze nu maar wat aan, want het paard doet het wel, maar als ze dan op een eigen paard gaan zitten die wel goed getraint is weten ze niet waarom ze de knoppen niet kunnen vinden. (de goede basis moet er voor een ruiter meteen vanaf het begin inzitten, en die krijg je als ruiter alleen als je een goed paard rijd die alleen naar de juiste knoppen luisterd)

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:22

Misschien zie ik daarom wel heel veel verschillen.
Ik heb 10 jaar dressuurles gehad op manegepaarden en western alleen priveles op mijn eigen paard Clown

Kirr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:27

Acheruit en aanspringen zijn volgens mij ook de grootste verschillen. Toen ik mijn paard kreeg had ze altijd dressuur gelopen dus toen ik er western met begon kreeg ik ze eerst ook niet/amper achterwaarts, eerst heb ik gezocht hoe ik haar dus wel achterswaarts kreeg enzo rustig omgeschakeld. Nu gaat achterwaarts puur op zit en stem. Ook aanspringen in galop was moeilijk. Als je je binnenbeen niet gebruikt zal ze ook niet in galop gaan. Dus binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel en ze springt vlot en netjes aan. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van je paard leren kennen. Er zijn verschillen maar die zijn dan ook weer niet zo onoverkomelijk. Succes Knipoog

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:38

Brendageene schreef:
Op een cirkel gebruik ik trouwens eigenlijk helemaal geen teugels of benen, maar gewoon mijn zit. Ik draai mijn bovenlichaam daarheen waar ik heen wil en mijn bekken/heupen draait mee. hier moet mijn paard tussen blijven lopen. Loopt hij tegen de buitenteugel aan dan leg ik mijn buitenbeen aan, steek de cirkel recht over en begin opnieuw. Als hij naar binnenvalt corrigeer ik dus met mijn binnenteugel maar hou de buitenteugel er licht bij en vraag verzameling. Als ik alleen de buitenteugel aanleg op de cirkel moet mijn paard zijn schouder omzetten en recht oversteken!

Cirkels rij ik dus op mijn zit en linksafslaan en rechtsafslaan op de buitenteugel. 2 benen betekent harder, 1 been betekent heel het lichaam de tegengestelde richting op. als dat been verder naar achteren ligt, alleen de heup en verder naar voor alleen de schouder. Een dressuurpaard moet dat overigens ook niet doen, op 1 been harder gaan lopen...

tuurlijk is dat uiteindelijk wat je wilt.
maar voordat je dat voor elkaar krijgt zonder dat je paard door het binnenbeen valt of zijn kont eruit zwaait over zijn schouder loopt enz.
zal je toch wat moeten doen Haha!
en zelfs als je paard het allemaal kan ,moet je wel is wat coriseren.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:52

Ik zeg ook nergens dat het vanzelf gaat en heb zelfs aangegeven hoe ik het corrigeer:

Citaat:
Loopt hij tegen de buitenteugel aan dan leg ik mijn buitenbeen aan, steek de cirkel recht over en begin opnieuw. Als hij naar binnenvalt corrigeer ik dus met mijn binnenteugel maar hou de buitenteugel er licht bij en vraag verzameling

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:09

sorry overheen gelezen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:10

Brendageene schreef:
Misschien zie ik daarom wel heel veel verschillen.
Ik heb 10 jaar dressuurles gehad op manegepaarden en western alleen priveles op mijn eigen paard Clown

door omstandigheden kan ik zoals je al wist via pm niet meer western rijden. Dus toen dacht ik sh*t want dressuur vond ik saai. Maar wat blijkt nu, ik vind dressuur alleen saai op een manege paard. Rij ik mijn belg (die pas aan het begin van een dressuurtraining zit vanwege alleen recreatie gebruik vroeger) en dan is dressuur echt megaleuk omdat je er echt moeite voor moet doen de juiste knoppen te vinden Pling . Dus verschil tussen manegepaarden en eigen is idd erg groot Ja , vooral in de dresuur. Bij western natuurlijk ook maar ik denk dat daar het verschil kleiner is.

edit: spelfouten verwijdert

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:19

verography schreef:
het probleem wat je ook vaak met dressuurpaarden ziet is dat ze niet op het been gereden worden. Heb een keer een manegedresuurpaard gereden die super aan de teugel liep (was ergens op vakantie) alleen aangezien ik westernruiter was en mijn nichtje een plezier wilde doen was ik de dresuur na een half uur zat en deed ik mijn teugels langer om met mijn benen te sturen. Het enige wat ik van het paard kreeg was snelheid. Dus dat is een groot verschil, dresuurpaarden zijn veel meer op de teugels gereden.

Zonder ondersteuning van been loopt je paard niet aan de teugel maar in de krul Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:29

deze paarden gingen met het minste geringst ophouding al aan de teugel Knipoog zelf ben ik ook geen persoon van in de krul trekken hoor. Knipoog Bij het meest gemakkelijke dressuurpaard lukte me dat zelfs nooit omdat het me niet boeide Nagelbijten / Gniffelen

en al die lesruiters altijd blij omdat ze een paard aan de teugel konden laten lopen Nagelbijten / Gniffelen zet deze mensen op een eigen dressuurpaard en ze gaan allemaal huilen dat het hun niet lukt.

Waar ik me ook dood aan erger in dressuurlessen is dat er niet op handhouding word gelet enz, terwijl dat heel belangrijk is in de dressuur vind ik anders zet je je handen vast. \

Maar goed dit was eigenlijk een westerntopic Nagelbijten / Gniffelen Vind western veel fijner rijden omdat je met een goede beenhulp zoveel gedaan kan krijg Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:43

magictwist schreef:
maar de bouw van een western paard is natuurlijk wel anderes dan die van een dressuur paard...maar ik denk dat de bouw natuurlijk ook wel van de oudres komt maar ik denk ook van het rijden want met dressuur kweek je andere spieren dan met het western !!!!

......wat denken jullie?

Ik denk het niet Haha! De bouw van een "westernpaard" (ik neem aan dat je een Quarter bedoelt) is in de basis hetzelfde als bij andere rassen, maar er zijn een aantal voorkeuren doorgefokt op een andere manier dan wat er is doorgefokt voor dresuurpaarden. En met correcte dressuur kweek je absoluut geen andere spieren dan met correcte western, helaas begint ons kwartje ook van die afzichtelijke kontspieren te krijgen van het (min of meer) engels gereden worden. Bloos!
In opzet zijn trouwens de hulpen voor galop gelijk, dat kan ook niet anders door de vorm van het lichaam van het paard in de galop en daarmee de vorm van het lichaam van de ruiter. Jouw heupen weerspiegelen altijd de heupen van het paard, en jouw schouders (en handen) weerspiegelen de schouders van het paard, je kunt dus niet anders dan je binnenheup iets naar voren brengen, waardoor je buitenheup iets naar achteren gaat als je wilt galopperen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:48

verography schreef:
Vind western veel fijner rijden omdat je met een goede beenhulp zoveel gedaan kan krijg Lachen

Bij een correct beleerd paard kun je met een goede beenhulp heel veel gedaan krijgen, maar dat geldt net zo goed voor dressuur als voor western, daar zit in principe geen verschil. In de praktijk zijn er heel veel verschillen en zijn er ook "western paarden" waarbij er niet heel veel gebeurd naar aanleiding van een beenhulp. Het is maar net hoe netjes ze beleerd zijn. Het zou kunnen dat de westernmaneges daar beter op letten dan de gemiddelde gewone manege en dat je daardoor een verschil ervaart. Of je hebt een goede westernmanege getroffen en een slechte "engelse", zou ook nog kunnen Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:51

er zit volgens mij wel 1 verschil hoor waratje. Westernpaarden hebben meer kontspier, en dan vooral boven bij het kruis. Dit kwam volgens mij door het stoppen, aangezien ze dan die spieren gebruiken

@waratje: ja dat kan, maar zelfs bij grote fokkerijmanege's merk ik gewoon dat te veel paarden naar hulpen luisteren waar een goed beleerd paard echt niet naar zou luisteren.

En had idd een goede westernstal, was namelijk de stal van Angelique Ferdinandus Knipoog

edit: Ook heb ik nu een brijrijdster die dus bij een grote fokkerij/manege vandaan kwam en ik had erg veel punten gezien waar heel wat verbetering nodig is. Zelf heb ik een verzorgpaard wat perfect op haar eigen benen kan lopen en ook vaak zelfstandig is, maar niet aan de teugel loopt. Ik heb dit liever dan een paard wat wel aan de teugel loopt en dit mis ik dus ook bij heel veel dressuurpaarden. Weet bijna zeker dat als die kinderen die in de les een manegepaard in de krul rijden en daarna hun teugels los gooien, veel paarden zullen struikelen, dit omdat je gewoon te vaak ziet dat een paard lekker in de handen hangt en de instructrice maar zeggen: "Goed zo". Nu ben ik echt geen expert of superruiter, maar fouten kan ik echt wel zien...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:29

Cassidy schreef:
Het grootste verschil tussen dressuur en western vind ik de manier waarop je het paard rijdt als je de bocht om wilt. Terwijl je in je dressuur je paard laat buigen om het binnenbeen en het paard gebogen op de volte lopen, moet bij de western het paard ten allen tijde recht zijn (en mag je vierkant de bocht om), en duw je het paard als het ware met je buitenbeen om. Dit omdat je met een paard ooit eens op een hand zult moeten rijden, en dan moeilijk stelling en buiging kunt gaan vragen.

Maar als je altijd met een recht paard zou rijden krijg je een paard dat zo stijf wordt als een plank, dus hebben we ook in de western oefeningen om het paard lenig te maken en te houden.

Het is erg moeilijk om om te denken van: buiging en stelling op de volte, naar : recht paard, recht in lijf, hoofd en hals, recht houden op de buitenteugel, binnenhand alleen sturen.

Ik ben heel blij dat je dit zegt. Want waar ik dus met mijn training tegen aanlop is dat op de volte soms bewust stelling vraag ( bv als hij op zijn binnenschouder oid valt of gewoon om hem los te krijgen) Maar dat dat een stuk minder is als ik op 1 hand in standje western bezig ben. hij reageert dan natuurlijk wel op zit/been en teugel, maar zo `banaan`vormig als op twee handen krijg ik hem niet.
Dat voelt dan ineens heel anders (en fout) voor mij, terwijl het voor de western(wedstrijden) okee is.

Fijn om dit even bevestigd te krijgen!

Eigenlijk zit het grote verschil in dressuur en western in wat men op de wedstrijden wil zien. De weg ernaar toe behoord vrijwel hetzelfde te zijn want een paard is een paard.

( hoewel ik wel hbe gehoord dat tinkers een spier in hun achterhand missen/ korter is en daardoor iets anders inelkaar zitten. als iemand hier meer over weet hoor ik dat graag ( pb?))

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:46

verography schreef:
er zit volgens mij wel 1 verschil hoor waratje. Westernpaarden hebben meer kontspier, en dan vooral boven bij het kruis. Dit kwam volgens mij door het stoppen, aangezien ze dan die spieren gebruiken

Westernpaarden (quarters) hebben vaak meer spieraanleg dan de meeste andere rassen, maar dat ligt niet bovenop. Dat de kont hoger is, komt simpel doordat veel quarters in NL overbouwd zijn. Het ontwikkelen van de spieren door correct rijden (en ook correct stoppen) zit toch vooral in de broekspieren, bij quarters krijg je dan van die uitgesproken hubbels in de achterkant van de kont. Andere rassen (of gebrek daaraan) kunnen die kontspieren op een iets andere manier ontwikkelen, ook afhankelijk van hun bouw en aanleg, maar anatomisch gezien zijn het dezelfde spieren.

verography schreef:
edit: Ook heb ik nu een brijrijdster die dus bij een grote fokkerij/manege vandaan kwam en ik had erg veel punten gezien waar heel wat verbetering nodig is. Zelf heb ik een verzorgpaard wat perfect op haar eigen benen kan lopen en ook vaak zelfstandig is, maar niet aan de teugel loopt. Ik heb dit liever dan een paard wat wel aan de teugel loopt en dit mis ik dus ook bij heel veel dressuurpaarden. Weet bijna zeker dat als die kinderen die in de les een manegepaard in de krul rijden en daarna hun teugels los gooien, veel paarden zullen struikelen, dit omdat je gewoon te vaak ziet dat een paard lekker in de handen hangt en de instructrice maar zeggen: "Goed zo". Nu ben ik echt geen expert of superruiter, maar fouten kan ik echt wel zien...

Je kunt je inderdaad soms ernstig verbazen over de timing van het "goedzo" van sommige lesgevers. Maar zoals gezegd, dat is afhankelijk van de lesgever en niet van de stijl. Tong uitsteken

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:23

ja idd dat klopt wel. en bedankt voor de anatomische uitleg Haha! wel grappig dat het 1 en dezelde spier is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:28

verography schreef:
deze paarden gingen met het minste geringst ophouding al aan de teugel Knipoog

Ik denk dat je in de war bent met achter de teugel gaan lopen. Als een paard zelf contact zoekt en lekker van achter naar voor loopt, is het aan de teugel. En dan hoeft er dus geen krul in de hals te zijn.
Een paard wat in de krul loopt, loopt niet per definitie aan de teugel en een paard wat aan de teugel loopt, loopt niet per definitie in de krul Knipoog

verography schreef:
Waar ik me ook dood aan erger in dressuurlessen is dat er niet op handhouding word gelet enz, terwijl dat heel belangrijk is in de dressuur vind ik anders zet je je handen vast.

Ik weet niet waar jij dressuurles hebt gehad, maar erg enthousiast ben ik niet Haha!

verography schreef:
Vind western veel fijner rijden omdat je met een goede beenhulp zoveel gedaan kan krijg Lachen

Net als bij goede dressuur bedoel je Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:30

Cassidy schreef:
Het grootste verschil tussen dressuur en western vind ik de manier waarop je het paard rijdt als je de bocht om wilt. Terwijl je in je dressuur je paard laat buigen om het binnenbeen en het paard gebogen op de volte lopen, moet bij de western het paard ten allen tijde recht zijn (en mag je vierkant de bocht om), en duw je het paard als het ware met je buitenbeen om.

In de westernwereld verschillen hier de meningen ook over, maar dat is idd een stroiming Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:34

Het is niet mogelijk om te zeggen dat het ene western is en het andere dressuur. Binnen western en binnen dressuur heb je weer heel veel varianten. Zoals al een paar keer terecht opgemerkt is.

Uiteindelijk is het maar net hoe je je paard een kunstje leert.. Ja

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:42

@romkabouter: aan de teugel en in de krul, bedankt voor de uitleg. Ik zeg het soms nogal vaag..

mijn punt is dat er in de dressuur weinig manegepaarden goed ingereden worden en er ook te veel lesklanten zijn die dus verkeerde dingen aan leren. Ik heb al bij 3 verschillende dresuurmanege's gereden van boerderijmanege naar stoeterij. En wat ik echt erg vind is dat er op de stoeterij slechter lesgegeven word dan op een boerderijmanege. En nee je gaat niet echt waar lopen voor dezen lessen Haha! ik heb al vele manegepony's versleten en geen van allen waren ze goed aan het been. Nu heb ik maar 1 westernmanege gekent die toevallig erg goede paarden had voor de westernlessen dus misschien is mijn mening wel een beetje oppervlakkig.

edit: ik heb maar 1 instructrice van de 5 gehad die wel wist hoe ze les moest geven. Die lette echt op de details en dat vind ik goed..

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:17

Mijn pony is bij de vorige eigenaar ook western gereden. Weet niet tot hoever hij is gekomen. de vorige eigenaar zei ''meer voor de fun''
Ik zie dat niet zitten en wil écht de Dressuurkant met hem op.
Ben hard aan het trainen en hij boekt echt vooruitgang! Pling