Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Brendageene schreef:Op een cirkel gebruik ik trouwens eigenlijk helemaal geen teugels of benen, maar gewoon mijn zit. Ik draai mijn bovenlichaam daarheen waar ik heen wil en mijn bekken/heupen draait mee. hier moet mijn paard tussen blijven lopen. Loopt hij tegen de buitenteugel aan dan leg ik mijn buitenbeen aan, steek de cirkel recht over en begin opnieuw. Als hij naar binnenvalt corrigeer ik dus met mijn binnenteugel maar hou de buitenteugel er licht bij en vraag verzameling. Als ik alleen de buitenteugel aanleg op de cirkel moet mijn paard zijn schouder omzetten en recht oversteken!
Cirkels rij ik dus op mijn zit en linksafslaan en rechtsafslaan op de buitenteugel. 2 benen betekent harder, 1 been betekent heel het lichaam de tegengestelde richting op. als dat been verder naar achteren ligt, alleen de heup en verder naar voor alleen de schouder. Een dressuurpaard moet dat overigens ook niet doen, op 1 been harder gaan lopen...
Citaat:Loopt hij tegen de buitenteugel aan dan leg ik mijn buitenbeen aan, steek de cirkel recht over en begin opnieuw. Als hij naar binnenvalt corrigeer ik dus met mijn binnenteugel maar hou de buitenteugel er licht bij en vraag verzameling
Brendageene schreef:Misschien zie ik daarom wel heel veel verschillen.
Ik heb 10 jaar dressuurles gehad op manegepaarden en western alleen priveles op mijn eigen paard
. Dus verschil tussen manegepaarden en eigen is idd erg groot
, vooral in de dresuur. Bij western natuurlijk ook maar ik denk dat daar het verschil kleiner is.verography schreef:het probleem wat je ook vaak met dressuurpaarden ziet is dat ze niet op het been gereden worden. Heb een keer een manegedresuurpaard gereden die super aan de teugel liep (was ergens op vakantie) alleen aangezien ik westernruiter was en mijn nichtje een plezier wilde doen was ik de dresuur na een half uur zat en deed ik mijn teugels langer om met mijn benen te sturen. Het enige wat ik van het paard kreeg was snelheid. Dus dat is een groot verschil, dresuurpaarden zijn veel meer op de teugels gereden.
zelf ben ik ook geen persoon van in de krul trekken hoor.
Bij het meest gemakkelijke dressuurpaard lukte me dat zelfs nooit omdat het me niet boeide 
zet deze mensen op een eigen dressuurpaard en ze gaan allemaal huilen dat het hun niet lukt.
Vind western veel fijner rijden omdat je met een goede beenhulp zoveel gedaan kan krijg
magictwist schreef:maar de bouw van een western paard is natuurlijk wel anderes dan die van een dressuur paard...maar ik denk dat de bouw natuurlijk ook wel van de oudres komt maar ik denk ook van het rijden want met dressuur kweek je andere spieren dan met het western !!!!
......wat denken jullie?
De bouw van een "westernpaard" (ik neem aan dat je een Quarter bedoelt) is in de basis hetzelfde als bij andere rassen, maar er zijn een aantal voorkeuren doorgefokt op een andere manier dan wat er is doorgefokt voor dresuurpaarden. En met correcte dressuur kweek je absoluut geen andere spieren dan met correcte western, helaas begint ons kwartje ook van die afzichtelijke kontspieren te krijgen van het (min of meer) engels gereden worden.
verography schreef:Vind western veel fijner rijden omdat je met een goede beenhulp zoveel gedaan kan krijg

Cassidy schreef:Het grootste verschil tussen dressuur en western vind ik de manier waarop je het paard rijdt als je de bocht om wilt. Terwijl je in je dressuur je paard laat buigen om het binnenbeen en het paard gebogen op de volte lopen, moet bij de western het paard ten allen tijde recht zijn (en mag je vierkant de bocht om), en duw je het paard als het ware met je buitenbeen om. Dit omdat je met een paard ooit eens op een hand zult moeten rijden, en dan moeilijk stelling en buiging kunt gaan vragen.
Maar als je altijd met een recht paard zou rijden krijg je een paard dat zo stijf wordt als een plank, dus hebben we ook in de western oefeningen om het paard lenig te maken en te houden.
Het is erg moeilijk om om te denken van: buiging en stelling op de volte, naar : recht paard, recht in lijf, hoofd en hals, recht houden op de buitenteugel, binnenhand alleen sturen.
verography schreef:er zit volgens mij wel 1 verschil hoor waratje. Westernpaarden hebben meer kontspier, en dan vooral boven bij het kruis. Dit kwam volgens mij door het stoppen, aangezien ze dan die spieren gebruiken
verography schreef:edit: Ook heb ik nu een brijrijdster die dus bij een grote fokkerij/manege vandaan kwam en ik had erg veel punten gezien waar heel wat verbetering nodig is. Zelf heb ik een verzorgpaard wat perfect op haar eigen benen kan lopen en ook vaak zelfstandig is, maar niet aan de teugel loopt. Ik heb dit liever dan een paard wat wel aan de teugel loopt en dit mis ik dus ook bij heel veel dressuurpaarden. Weet bijna zeker dat als die kinderen die in de les een manegepaard in de krul rijden en daarna hun teugels los gooien, veel paarden zullen struikelen, dit omdat je gewoon te vaak ziet dat een paard lekker in de handen hangt en de instructrice maar zeggen: "Goed zo". Nu ben ik echt geen expert of superruiter, maar fouten kan ik echt wel zien...
wel grappig dat het 1 en dezelde spier is. verography schreef:deze paarden gingen met het minste geringst ophouding al aan de teugel

verography schreef:Waar ik me ook dood aan erger in dressuurlessen is dat er niet op handhouding word gelet enz, terwijl dat heel belangrijk is in de dressuur vind ik anders zet je je handen vast.

verography schreef:Vind western veel fijner rijden omdat je met een goede beenhulp zoveel gedaan kan krijg
Cassidy schreef:Het grootste verschil tussen dressuur en western vind ik de manier waarop je het paard rijdt als je de bocht om wilt. Terwijl je in je dressuur je paard laat buigen om het binnenbeen en het paard gebogen op de volte lopen, moet bij de western het paard ten allen tijde recht zijn (en mag je vierkant de bocht om), en duw je het paard als het ware met je buitenbeen om.

ik heb al vele manegepony's versleten en geen van allen waren ze goed aan het been. Nu heb ik maar 1 westernmanege gekent die toevallig erg goede paarden had voor de westernlessen dus misschien is mijn mening wel een beetje oppervlakkig.