Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
griebels schreef:hardlopers zijn doodlopers... Mijne loopt ook in een hoog tempo, maar ik neem hem altijd terug.
Blijft de hartslag bij zo'n draftempo acceptabel (bijv. vergelijkbaar met een galop op datzelfde tempo), of gaat hij echt fors omhoog? In het tweede geval loopt ze boven haar tempo, maar in het eerste geval heeft ze gewoon een economische draf en een goede balans in dat tempo, is het haar 'natuurlijke draftempo'. Sneller, maar ook langzamer draven kost haar dan relatief meer energie!

griebels schreef:Nina, ik heb dit anders gehoord. Je kunt draven veel langer volhouden in een wat lager tempo dan in zijn eigen tempo wat beduidend hoger ligt.
Liek draaft op zijn hardst als ik hem zijn eigen tempo laat beslissen, zonder dat zijn HS omhoog schiet. Maar een marathon loper is ook geen sprinter
Zo hebben ze het mij uitgelegt

Maar wel dat het ene paard op een hoger tempo zijn optimale energieverbruik heeft dan het andere. Dat is iets heel anders dan een paard dat bijv. dramt, of gewoon altijd persé voorop wil, of geleerd heeft alleen maar hard te lopen, of pijn heeft en daarom hard wil... 
Lenneke_ schreef:Wel leuk om te zien wanneer hij voor draf en wanneer voor galop kiest. Als hij wat moeier begint te worden gaat hij eerder galoperen.
En dan rij je soms bijna hele wedstrijden in draf, en de andere keer weer veel in galop. En soms veel tölt, soms helemaal niet.
Nina_rex schreef:Die vergelijking gaat een beetje mank. Marathonlopers lopen een marathon op een veel hogere intensiteit (hoger percentage van de maximale hartslag) dan de snelste endurancepaarden, maar ja die hardlopers hoeven ook niet 'fit to continue' aan de finish te verschijnen.
Maar je hoort mij niet zeggen dat het tempo dat het paard zelf kiest altijd het meest economische tempo is, toch?Maar wel dat het ene paard op een hoger tempo zijn optimale energieverbruik heeft dan het andere. Dat is iets heel anders dan een paard dat bijv. dramt, of gewoon altijd persé voorop wil, of geleerd heeft alleen maar hard te lopen, of pijn heeft en daarom hard wil...
Vandaar dat ik ook zeg dat je dit o.a. met de hartslagmeter kan controleren. Ik bedoel dus zeker niet dat je een paard maar zo hard moet laten lopen als het wil, maar wel dat het zin heeft om van jouw paard zijn optimale tempi in de verschillende gangen te leren kennen.
Meer info over die optimale tempi kun je o.a. terugvinden in het boek 'De aard van het paard' van Budiansky. Het zijn o.a. ook deze eigenschappen die bepalen wanneer er van gang gewisseld wordt als je het paard laat kiezen.
)