trainings schema beginner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

Re: trainings schema beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:23

Met de gewone gratis google kan het ook hoor! En het is een beetje inzoomen, maar de meeste bospaden zijn wel te herkennen!

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:25

Kijk, zoiets kun je dan maken:
Afbeelding

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:06

He hoe heb je die lijnen gemaakt van je route. Kan de punten wel maken maar de lijnen niet

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:30

Ik heb een vraagje? Maakt de schofhoogte uit? Of is daar geen minimum of maxium voor? Ben benieuwd!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:38

nope

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:45

Wat hebben jullie eigenlijk allemaal voor zadels? Want ik krijg meestal last van mn kont als ik lang op bijv een spring of veelzijdigheids zit.. Hebben jullie dan een western of podiumzadel?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:55

Huh?! Als ik in mijn google Earth Path aanklik dan geeft hij een melding dat ik Plus moet hebben... En grrr, een foto van Nijverdal gedaan, ik moet nog wss tot juni wachten tot ik daar weer kan rijden Boos! Tong uitsteken

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:56

Rissjuh17 schreef:
Wat hebben jullie eigenlijk allemaal voor zadels? Want ik krijg meestal last van mn kont als ik lang op bijv een spring of veelzijdigheids zit.. Hebben jullie dan een western of podiumzadel?

Ik heb een Barefoot Cheyenne Haha!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:01

Oke Haha! denk dat boomloos voor zowel paard als ruiter inderdaad wel wat fijner is. Wel een mooi zadel Ipsilonka! Wil me een beetje orienteren. Ga binnenkort een dravertje rijden voor mensen en wil dus straks endurance gaan starten. Heb via dravers.nl ook al een schema gevonden. Deze leek me ook erg fijn. Maar staat weinig galop tussen. Galloperen jullie allemaal dus amper tot niet? Denk dat dit in de kennismakingsklasse en klasse 1 ook niet nodig is of wel? Ben benieuwd haha. ga nog even proberen info te krijgen via sites. Maar ook handig ervaringen van andere mensen te horen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:06

haha het tempo ligt wel aardig hoor galoperen moet je toch wel wat doen om een beetje binnen de tijd te eindigen. Want te hard draven is niet zo bevordelijk voor je dier. Verder rijd ik gewoon met een dressuur zadel hoor en ga klasse 2 starten. Heb in ieder geval met 50 km nog nergens last van.Met een wedstrijd galopeer ik enorm veel in een normaal rustig tempo

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:54

Ik heb een Torsion Extra Light voor mijn Paint en een FreeForm voor mijn NRPSer.

Waar haal ik Google Earth vandaan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:35

Rij ook endurance met mijn draver. Merk dat hij gewoon rustig aan het draven is terwijl mijn rijmaatjes eventjes een galopje tussen door doen. Qua snelheid hoef ik niet te gaan galoperen. Maar soms is het wel fijn dat hij eventjes andere spierem gebruikt.

Rij trouwens met een westernzadel nog, maar wil binnenkort een boomlooszadel aanschaffen.

nisetplug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:27

wennie schreef:
Dat si zo, maar dit gaat om klasse 1. Als je in hogere klasses uit komt zul je absoluut meer moeten trainen. Lachen
Ik denk dat je die trainen moet opbouwen. Je begint niet meteen met een training voor klasse 3

Je hebt gelijk dat je niet direct voor een klasse 3 traint en dat het voor ieder paard weer anders is, maar als je je paard goed voorbereid aan de start wilt hebben, is het naar mijn mening beter ervoor te zorgen dat het paard 'met 2 vingers in de neus' de afstand kan uitlopen. Dus als je de kennismakingsklasse gaat rijden met als doel klasse 1 te starten, dan heb je toch te maken met de eisen die gelden voor klasse 1. Oftewel min. 9 km/uur en krijg je puntenaftrek (met ingang van dit jaar) als de hersteltijd langer of de hartslag hoger is dan wat is aangegeven in de reglementen (sorry moet ze nog even goed nalezen om de tijden en de waarden goed te noemen).
Je paard moet dan toch in goede conditie zijn en af en toe eens een lange rit rijden is, naar mijn mening, dan geen goede voorbereiding. Waar ik dus niet mee wil zeggen dat elke week 30 km. rijden zaligmakend is hoor!

En nog even een reactie op berichtje van hierboven dat een hardloper ook nooit echt de afstand van de wedstrijd loopt in zijn training. Een mens heeft veel meer kilometers in de benen nodig om een wedstrijd van een bepaalde afstand te lopen dan een paard. Als je traint voor de 160 km endurance zal het paard bij lange na niet aan die afstand komen in zijn training. Heel veel van het werk is eigenlijk daarvoor al gebeurd en dat begint al in het eerste jaar van de training. Dus botten en pezen harden (via long slow distance) en opbouw van eerst het aantal km en dan de snelheid. Dus eigenlijk heb je in het begin van de training meer werk dan daarna!

Kortom, ook voor klasse 1 pleit ik wel voor een gerichte aanpak.

Groet,

Niset

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:52

Heb er nog een ding aan toe te voegen. Bij de finish en nakeuring moet je paard 'fit to continu' zijn. Hij moet dus nog met gemaak een aantal kilometers kunnen lopen met die zlefde snelheid zonder uit geput te raken.

Je kan dus wel voor uitsluitend die 30 km trainen. Maar dan zal hij hoogst waarschijnlijk niet fit to continu zijn. Naja, nu is 30 km wel een kleine afstand, maar het gaat even om het idee.

MyQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:49

De peelrand doet het niet bij mij, ik krijg een site van gratis website's

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:55

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:10

Inderdaad moet je paard voordat je je eerste klasse I strat al vaker deze afstand gelopen hebben.
Je paard weet niet wat er gaat gebeuren en dus is het de taak van de ruiter goed voorbereidt op je eerste wedstrijd te verschijnen. En dan hoef je echt niet persee met 13 km/u rond te crossen langzamer mag ook hoor!
En tje dan val je niet in de prijzen, ach dat komt dan later wel (misschien)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:18

vraag ik me af......
hoe doen jullie dat als t steeds regent zoals nu?
niet rijden,of in de regen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:18

Of niet rijden, of idd in de regen. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:40

ja want ik dacht zo...als je bijvoorbeeld regelmatig je dier laat lopen en het regent vijf dagen zodat je dat niet kunt doen...
hoe ver doe je dan een stap terug in de training??

maakt die 5 dagen niks doen dan niet uit en ga je verder waar je gebleven was?

Haha! nieuwsgierig

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:47

Dan laat ik hem vijf dagen in de wei staan (en vijf nachten op stal Haha!) zodat hij toch beweegt (maar niet werkt). Dan doe ik één dag rustig aan (korte, niet te intensieve rit of licht dressuurmatig/longeren) om de spieren niet al te veel in één keer te belasten en dan pak ik de training weer op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:54

okee,maar wat is bij jou dan een korte rit?
hoe bouw je dat op?

ik ben me wat aan het orienteren,ik ga geen wedstrijden met mijn dier doen,maar ga wel bezig om verder weg te kunnen met mijn dier.in plaats van die eeuwige 10 kilometer ritjes Knipoog
maar ik zat zelf toch wat met het weer,ik vroeg me echt af van goh hoe doen jullie dat allemaal
Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:13

Korte rit is 15-20 km. Hoe je dat opbouwt? Door eerst nog kortere ritjes te maken en dat uit te bouwen. Als je paard die 10 km-ritjes moeiteloos loopt, kun je prima eens wat langere ritten maken. Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:44

Mijn tip, ga vooral niet te vaak trainen. Herstel is net zo belangrijk, misschien nog wel belangrijker.
Toen ik besloot endurance te gaan rijden ben ik flink gaan trainen. Bijna elke dag, om die eerste wedstrijd (kennismakingsklasse) goed uit te rijden. Hiermee heb ik Anouar behoorlijk de lappenmand in geholpen. De wedstrijd heeft hij opzich goed uitgelopen (niet gefinisht omdat ik de weg kwijt was, maar hij heeft goed gelopen) Maar daarna kreeg hij zo'n beetje overal last van.
Ik had hem gewoon overvraagd. En dat samen met wat andere kleine kwaaltje die hij al had (wat ik niet wist) was teveel voor hem.
Hij is er weer bovenop gekomen en ik heb er heel veel van geleerd.

Vanaf toen ben ik met beleid gaan trainen. Niet meer dan 3 keer in de week een goede training, ipv elke dag een slechte training.
Op de overige dagen reed ik soms wel, maar maakte ik hem niet moe.
Afgelopen seizoen heeft hij echt met glans doorlopen. Alle wedstrijden goed uitgereden met een goede snelheid en nooit problemen bij de keuringen. Ook na de wedstrijd nooit problemen gehad. De dag erna was hij altijd weer zo fit als een hoentje.

Na de laatste wedstrijd heeft hij 10 weken vrij gehad (deels gepland, deels omdat we geen zadel meer hadden) Daarna ben ik weer voorzichtig gaan rijden en binnen 3 weken had ik hem weer op hetzelfde niveau als waar we gestopt zijn.

Dat is voor mij toch wel het bewijs dat het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit en dat herstel vrezelijk belangrijk is.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:52

Ik woon in Leeuwarden en kan wel buiten rijden, maar de bermen zijn nog erg nat en het Leeuwarder Bos is nog een moeras, dus het is vooral stappen over de weg en af en toe een drafje. Op het moment train ik als volgt:

Zondag - naar buiten (ongeveer 2 uur, vooral stappen nu dus)
Maandag - rijden in de bak (dressuurmatig) of longeren met bijzet
Dinsdag - naar buiten (ongeveer 2 uur, weer vooral stappen)
Woensdag - ene week springles, andere week longeren met bijzet
Donderdag - wordt ze door iemand anders dressuurmatig gereden
Vrijdag - dressuurles
Zaterdag - vrije dag

Is dit een redelijke training voor de kennismakingsklasse? Ik ga over een week ook weer voor een langere rit naar Dwingeloo en hopelijk drogen de bermen binnenkort weer wat op...