[WN] Probleem gevallen 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Re: Probleem gevallen 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:08

Maar wat is dan tegen op hielreconstructie in vergelijk tot wiggen? Ik snap dat die hiel omhoog moet, maar er zijn toch meer wegen die naar rome leiden en ik vraag me af welke dat zijn en wat de voor en nadelen zijn Haha!

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 09:24

Jolande schreef:
Maar wat is dan tegen op hielreconstructie in vergelijk tot wiggen? Ik snap dat die hiel omhoog moet, maar er zijn toch meer wegen die naar rome leiden en ik vraag me af welke dat zijn en wat de voor en nadelen zijn Haha!

Goede vraag. In de USA wordt veel gepropageerd voor het gebruik van "heel reconstruction" in plaats van het gebruik van wig zolen of wigijzers met een balk. Dit blijken alle zonder uitzondering smeden te zijn met connecties bij Vettec en Equilox, de twee bekenste producenten van kunststoffen waarmee je hiel reconstructies kunt uitvoeren.

(Mede omdat de mensen hier in Nederland absoluut niet op de hoogte zijn van de achtergronden en connecties van -schrijvende- smeden in de USA, moet je ook buitengewoon voorzichtig zijn met het zomaar citeren en voor waar aannemen van bepaalde "statements". Dit is de USA! Héél vaak zijn het commerciële belangen die de overhand hebben.)

Ik zal proberen het kort te houden.

Als we praten over paarden met lage hielen en een naar achteren gebroken voet-as blijken de interne structuren van de voet -om welke reden dan ook- niet in staat geweest de voet in een normale relatie met de horizontaal te houden. Daarom zijn de hielen te laag. Wat je kunt vast stellen met dergelijke voeten is dat de externe structuren ("hielen") beschadigd zijn, maar ook interne structuren zijn beschadigd (denk aan het buitengewoon belangrijke "digital cushion"). Deze beschadigingen hebben tot gevolg dat de stabiliteit van de achterste hoefhelft in meerdere of mindere mate (soms zelfs permanent) verzwakt is.

Door nu alléén de hielen te verhogen en dus geen zorg te dragen voor enige dracht op met name de straal, doe je niets meer dan de situatie visueel verbeteren. Intern wordt de situatie alleen maar erger, omdat de reeds verzwakte achterste hoefhelft niet in staat zal zijn die verhoging te verwerken.

Het gevolg is dat de reeds verzwakte stabiliteit nog meer onder druk komt te staan en uiteindelijk zelfs tot een "collaps" leidt. Situaties waar de straal ver uitsteekt onder de hielen en de ruimte voor het "digital cushion" non existent blijkt te zijn.

Om die reden moeten in beginsel hielverhogingen altijd gepaard gaan met ondersteunende maatregelen voor de straal. Het simpelste en goedkoopste hier is een wigzool. De dichte zool geeft steun aan het straallichaam. De combinatie van een rechte balk of een heartbar ijzer kan de zo noodzakelijke steun verder vergroten alleen zijn deze ijzers erg duur. Als nog meer steun nodig is kan gebruik gemaakt worden van "hoofpack" een zeer snel drogende polyurethaan die flexibel blijft en binnen een minuut "hard" wordt.

Open wigijzers kunnen in bepaalde gevallen overwogen worden maar nooit als daarmee beoogd wordt de hiel te reconstrueren. Door het gebrek aan ondersteuning van de straal door dergelijke open ijzers wordt de situatie alleen maar erger. Vele ook zeer ervaren hoefsmeden hebben dat als eens ondervonden en daarom zeggen deze smeden dan ook vaak dat wiggen de situatie alleen maar erger maken. Wat echter niemand deze smeden ooit heeft verteld is dat hielverhogingen met als doel de voet-as weer recht te krijgen, altijd gepaard moet gaan met enigerlei vorm van ondersteuning van de straal en soms ook zool.

Overigens dient in dergelijke gevallen ook gelet te worden op het zo eenvoudig mogelijk afwikkelen van de voet. In mijn ervaring is het afwikkel probleem zelfs nog belangrijker dan de steun voor straal en zool. Maar aangezien ik hier geen ruimte heb om mijn lezingen en presentaties weer te geven laat ik het maar hierbij.

Ronald Aalders

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:32

@Ron: je hebt het veel over het ophogen van te lage hielen in kombinatie met een naar achteren gebroken hoefas.
Zijn lage hielen nu altijd slecht of alleen in kombi met bovenstaande.
Overigens heb ik een keer Vettec spuitijzers gehad en die bevielen uitstekend. Paard liep er prima op, maar ik vond ze op straat erg glad (paard ook) en de kosten zijn ook niet gering in vergelijking met hoefschoenen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:40

als de hoefas niet naar achteren gebroken is hoef je volgens mij de hielen niet te verhogen. dan breek je hem namelijk naar voren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:22

Dus lage hielen op zich is niets mis mee Lachen

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 23:24

DubbelDun schreef:

Uiteraard is het contra productief om hielen te verhogen die geen verhoging nodig hebben.

Maar lage hielen zullen in principe altijd ook een naar achteren gebroken voet-as tot gevolg hebben, domweg omdat de hielen aanmerkelijk lager kunnen worden dan de toon dat ooit kan in verband met de positie van het hoefbeen.

Maar als je vindt dat je paard beter gaat met lage hielen, dan laat je hem toch gewoon lopen met lage hielen?

Ronald Aalders

funnycowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 07:58

idd Haha! iddidd

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:36

DubbelDun schreef:

Probeer je nou jezelf te overtuigen omdat jou paard misschien lage hielen heeft dat er niets mis mee is om lage hielen te hebben? Lage hielen kan alleen als je paard week gekoot is en dus in balans loopt met lage hielen. In andere gevallen zijn te lage hielen gewoon niet goed, ga zelf maar eens een dag lopen met je tenen hoger dan je hak en voel dan maar eens wat het met je pezen en de stand van je enkel/knie doet. Het is misschien kwa bouw niet helemaal te vergelijken, maar je merkt wel dat dit dingen veroorzaakt met een been wat je denk ik niet wilt. En misschien loopt een paard er nu goed mee, maar wat gebeurd er binnenin die voet, bij bv. de kogel, dat kan best pas veel later zich openbaren, maar dan zit je wel met de gebakken peren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:08

Voorlopig is ze er al 20 mee geworden, iets wat ik een hoop paarden nog niet zie worden Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:05

Pfff, ben blij dat mijn paard geen ijzers heeft! Wat een gedoe geven die dingen, om maar te zwijgen van de problemen met sneeuw en natte weiden e.d.

Maar... ik wil wel graag beginnen met wat serieuzere stops maken, dus eigenlijk wil ik er wel sliding plates onder. Ron, weet jij of er sliding plates bestaan die je alleen met rijden om/aan kunt doen? Ze hoeven niet meters ver te glijden, als ze maar zo veel glijden dat de benen van mijn paard niet beschadigen als hij opeens zijn kont eronder gooit. Even voor de duidelijkheid: permanente ijzers zijn echt géén optie. (Sorry, beetje off-topic, maar ik vraag het me al zo lang af).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:21

Er bestaat een merk schoenen waar je plates onder kunt zetten, je mag er alleen geen wedstrijden mee starten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:15

Oh mooi! Heb je misschien een naam of een link?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:39

Het merk weet ik niet, maar het staat me bij dat Anya er eens mee bezig geweest is dit te achterhalen. Het zouden Marquis of Dalmers kunnen zijn.