[WN] Vraag Bitlloos/Bridleless

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Vraag Bitlloos/Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:45

Daar heb je wel een punt. Dat is ook het "gevaar" van dit soor t veranderingen. Aan de andere kant moet je wel "met je tijd meegaan" En vind ik het soms vreemd dat dingen als verzwarde teugels, sliding plates, enorme correctional bitten, scherpe sporen, tiedowns, allemaal wél mogen en iets simplels als op Bosal met 1 hand als een "probleem" gezien wordt.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:46

Waarom zijn mensen er op tegen? Snap he tniet zo. Ik rijd al twee jaar wedstrijden zonder bit en gaat gewoon lekker. Doe nu academische school met m en dat houdt in met een hndn rijden op den duur. Dus ja dat gaat ook. En de voorkant erbij rijden doe je niet door hem erbij te trekken maar door je paard te leren dragen en dat komt dus neer op achterhand werk.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:47

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:47

jeddah schreef:
Daar heb je wel een punt. Dat is ook het "gevaar" van dit soor t veranderingen. Aan de andere kant moet je wel "met je tijd meegaan" En vind ik het soms vreemd dat dingen als verzwarde teugels, sliding plates, enorme correctional bitten, scherpe sporen, tiedowns, allemaal wél mogen en iets simplels als op Bosal met 1 hand als een "probleem" gezien wordt.

Dáár heb je misschien net het knelpunt te pakken Ja Cool

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:54

Het is toch de bedoeling om het vriendelijker te maken? Dat pretenderen we als westernruiters toch ook te zijn?
Dan is een wedstrijd de aangewezen plek om dat te laten zien.
Om het bitloos (en spoorloos) rijden te stimuleren, zou je dan in de bestaande klasses een extra punt kunnen geven voor de ruiters die dat doen.
Zou zoiets niet bespreekbaar zijn bij de WRAN?

Zoals Jeddah ook zegt, allerlei extra dingen als zware slidingplates e.d. zijn wel toegestaan. Laten we es proberen de andere kant op te werken.
De weg naar goed resultaat is misschien langer, maar meer dan de moeite waard.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:21

jottum schreef:
Dat pretenderen we als westernruiters toch ook te zijn?

Ik niet hoor Knipoog
Niet vriendelijker en ook niet onvriendelijker Knipoog

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:33

@romkabouter
Enig hypocriet gedrag is mij ook niet vreemd Bloos

Maar ik ben ooit wel met dat idee begonnen, dat western vriendelijker was dan dressuur.
Inmiddels weet ik wel dat 'vriendelijk' niet met rijstijl, maar met gedrag van de ruiter heeft te maken. Toch zou het leuk zijn als we het western ook werkelijk zo vriendelijk maken, als ik ooit dacht dat het was.

(Misschien is de term vriendelijk wel verkeerd, vraag me altijd af wat m'n paard daar nou van zou vinden, hij vindt het vast vriendelijk als ik sowieso niet op z'n rug ga zitten)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:01

Ook vanuit mijn kant grote onbegrip waarom je wel steviger tuig in de paardenmond mag hangen maar juist niet minder tuig.

Dat men het niet zou toestaan doordat het minder veilig zou zijn gaat volgens mij niet echt op. Juniorpaarden die in principe nog minder beleerd zijn mogen wel met een bosal gereden worden, lijkt mij dan eigenlijk gevaarlijker.

Ik zie geen enkele reden waarom het niet zou kunnen. Verward

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:15

Ik kan het alleen maar toejuichen als een senior paard ook op bosal gestart mag worden. Zelf zie ik er namelijk enorm tegenop dat ik straks de overstap zal moeten maken.

En om even in te haken op de opmerking dat op bosal minder goed je aanwijzingen te kunnen geven: je moet wel de juiste technieken gebruiken, dan werkt het (bijna) net zo goed als shanks.

Ik zie toch vaak combinaties met shanks rijden die daar in mijn ogen nog lang niet aan toe zijn. Toegegeven, ik heb bij onze "ouwe" ook wel eens de shanks erbij gepakt om een en ander iets makkelijker bevestigd te krijgen (nadat ik eerst al een hele tijd, lees: weken, met de bosal hieraan gewerkt had), om de volgende keer gewoon weer de bosal te pakken en inderdaad sneller de reactie te krijgen die ik zocht.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:23

jeddah schreef:

In het topic van het filmpje zie ik dat veel mensen erg enthousiast worden van het zonder een bit rijden! Leuk! Maar waarom worden diezelfde mensen niet enthousiast bij de vraag of we niet bitloos mogen rijden met paarden van 6 en ouder???

Zonder bit of wat dan ook rijden is en blijft een kunstje.

De vraag of we niet bitloos mogen gaan rijden op paarden van 6 jaar en ouder is zo giga onnozel en overbodig.
Wat denk je dan te bereiken????????????
De paarden die wij kunnen rijden zonder hoofdstel of bit kunnen we ook op een show rijden met een Bosal of wat dan ook.
Maar wat heb ik daar aan??????
Als we Sam met een shank rijden op shows dan heeft dat bit bijna net zoveel effect als zonder bit,enwel om de simpele rede dat hij een shank in heeft omdat het moet en verder doen we er weinig of niets mee.
Maar denk je nu werkelijk dat de mensen die dat bit nodig hebben om zich op een of andere manier *vast te houden*ineens anders gaan rijden omdat bitloos is toegestaan!!!!!

Het komt er gewoon op neer dat de mensen die zover zijn met hun paard dat ze zonder bit iets kunnen,dat met welk bit dan ook ook kunnen op een show zonder er aan hoeven te gaan hangen.

En de mensen die dat niet kunnen,tja die kunnen het gewoon niet Cool

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:26

Blaze, ik ben het helemaal met je eens.

Groetjes, Gisela

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:28

Volgens mij is de vraag of het een optie kan worden. Dus dat iemand zelf kan kiezen of diegene wel of niet bitloos rijdt.

Dus dat jij gewoon met bit blijft rijden, maar iemand die graag bitloos rijdt, ervoor mag kiezen om bitloos te rijden. Hoef jij toch niks aan te hebben?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:29

Wie heeft er dan iets aan???? het paard????? De ruiter??????

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:30

De ruiter die graag bitloos rijdt.. Verward

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:33

Als een ruiter graag bitloos rijd kan die dat thuis elke dag mooi doen.En als die ruiter shows rijd moet hij voor de *show* op die show een bit in wat er alleen inzit voor de *show* en waar het paard tijdens de show geen enkel probleem van ondervind omdat het allemaal gewoon voor de *show* is.

Dus waar zit dan het probleem???? Cool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:37

Wel, ik las ergens iets over keuze-vrijheid ofzo... Knipoog
Maarre, mij maakt t eigenlijk niet uit, ik heb er helemaal niks aan persoonlijk Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:39

Die keuze vrijheid heb je toch ook!!!!
Of je legt je neer bij de regels van een show of je blijft lekker thuis. Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:51

Regels zijn vrijwel altjd dynamisch, ze worden aangepast naar de geest van de tijd. Dus lekker thuis blijven kan, lekker proberen regels te veranderen ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:10

Je kan de vraagstelling ook omdraaien.. heb je er last van als er mensen bitloos op wedstrijden rijden?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:25

Wel als het paard op het wedstrijdterrein anders reageert dan thuis....

Toch iets meer afleiding, iets meer spanning, kan nog leuke taferelen gaan opleveren Haha!

Groetjes, Gisela

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:25

ja, zie andere topic... hoe gaat dat bij de junioren dan? Die mogen nl wel op bosal....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:29

Gisela schreef:
Wel als het paard op het wedstrijdterrein anders reageert dan thuis....

Toch iets meer afleiding, iets meer spanning, kan nog leuke taferelen gaan opleveren Haha!

Groetjes, Gisela

Niet meer of minder dan anders denk ik Knipoog

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:40

Misschien showen mensen in de junior liever op een snaffle dan op een bosal omdat ze het idee hebben dat ze net een tikkie meer te zeggen hebben.
Nogmaals, misschien is dit ook nodig i.v.m. de nodige afleiding en omgevingsfactoren die het paard kunnen beinvloeden. Dus nog niet zozeer omdat ze het nodig hebben maar nodig kunnen hebben.

Misschien, zal dit ook het geval zijn in de senior klassen.

En ik heb op de wedstrijden nog niet zo heel veel mensen gezien die geen controle hadden over hun paard, in ieder geval niet met een snaffle of een bit erin. Dat vind ik best meevallen, maar ja ook daar zijn de meningen weer over verdeeld waarschijnlijk.

Groetjes, Gisela

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:42

In de pleasure zie je best wel wat bosal, dacht ik.

Maar dan nogmaals. Daar is het toch ook een keuze? En ook nog es met jongere en dus onervaren paarden....

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:43

Maar nogmaals, is het omdat het diervriendelijker is of omdat het diervriendelijk lijkt?

Groetjes, Gisela