[WN] wie laat me het snappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: wie laat me het snappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:19

Moeten we dit soort topics nou constant blijven herhalen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:21

Zolang als dat mensen het constateren wel ja Ja

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:30

Jammer om een andere tak van sport op deze manier te gaan bekritiseren.

In alle takken van paardensport zitten er rotte appels tussen, mensen die over het algemeen wat ruwer met een paard omgaan (soms te ruw). Daarop hoort denk ik de tak van paardensport geen uitleg te geven. Naar ik aanneem hoeft een westernruiter ook geen uitleg te vragen aan een ruiter die Engels rijdt en met de sporen een lui paard voorwaarts houdt, of een juist voorwaarts paard met de teugels vol spanning bij zich probeert te houden.

Iedereen kan denk ik beamen dat het beeld wat jij schetst geen ´goed´ western rijden is. Kijk inderdaad eens om je heen, andere westernruiters of een andere stal. Gebeurt daar exact het zelfde of worden de hulpen daar misschien subtieler gegeven?

stefoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:32

XoNo schreef:
Moeten we dit soort topics nou constant blijven herhalen?

inderdaad Frusty

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:56

Cer schreef:
Zolang als dat mensen het constateren wel ja Ja

Ja precies. Maar ik ga er nog altijd van uit dat mensen of ze nou dressuur of western rijden wel kunnen beoordelen wat wel en wat niet normaal gedrag is. Vooral als je je bedenkt dat westernrijden de naam heeft "diervriendelijker" te zijn. (ik laat in het midden wat daar in hemelsnaam mee wordt bedoelt, gezien ik niet geloof dat dressuur ruiters dieronvriendelijk zijn namelijk Knipoog )
Maar dat ik je achterhoofd houdend moet het eigenlijk nog veel makkelijker zijn om te kunnen zeggen "hier klopt iets echt niet"

Maar even tussen ons Cer, kijk maar eens waar Kortetoren ligt op de kaart, dan wordt dit steriotype beeld waarschijnlijk wel wat duidelijker Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:04

Adrienne schreef:
Ja precies. Maar ik ga er nog altijd van uit dat mensen of ze nou dressuur of western rijden wel kunnen beoordelen wat wel en wat niet normaal gedrag is.

Nou, daar twijfel ik soms ernstig aan hoor Cool

Helemaal als er les in gegeven wordt Knipoog

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:24

Afbeelding
Afbeelding
en wat denk je hiervan...
er zijn ook mensen in de dressuur die het kunnen hoor! Knipoog niet alleen sommige mensen in de western!
dus aub niet alles over 1 kam scheren!!!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 11:52

ben zins gisteren al bezig om dit topic gesloten of weg te halen. het wil niet vlotte.
@ mijnelo ik zeg ook zeker niet dat dressuur mutsen heilig zijn hoor!
heb dit topic gestart maar veel problemen mee gekregen helaas.
ik stelde wat vragen over het western rijden, en wat ik geconstanteerd had.en nu heb ik een boel boze mensen op me nek...
dat was zeker niet de bedoeling.
Ik heb nooit mensen kwaad wilde doen, stallen of personen in kwaad daglicht zetten, of zwart te maken.

gr

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:56

kvika schreef:
ben zins gisteren al bezig om dit topic gesloten of weg te halen. het wil niet vlotte.
ik stelde wat vragen over het western rijden, en wat ik geconstanteerd had.en nu heb ik een boel boze mensen op me nek...
Ik heb nooit mensen kwaad wilde doen, stallen of personen in kwaad daglicht zetten, of zwart te maken.

gr

oh nee maar het is ook niet tegen jou gericht! maar ik kom ook nog weleens op dressuur of springwedstrijden (mijn man is springruiter) en dan denk ik ook weleens: moet dat nou zo!!! ik bedoel alleen maar... je ziet het in elke tak van de paardensport. Knipoog alleen wordt de western altijd ontzetten afgezeken. ook daar zijn verschillende manieren van rijden en trainen, niet iedereen geeft/krijgt op dezelfde manier les. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Frosti4 op 06-12-06 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:58

Het is bekend dat er in de dressuur ook misstanden zijn. Maar het feit dat iemand anders iets fout doet, is toch geen reden om het zelf ook maar fout te doen? In heel paardenland gebeuren dingen die echt heel slecht zijn voor de paarden, zou je dan het hele paardrijden dan maar moeten afschaffen? Maar dat is ook weer jammer, want tussen alle misstanden door zijn er mensen vreselijk mooi bezig, in alle verschillende takken van paardensport (al dan niet op wedstrijden) en dat zou je dan ook weggooien.
Kijk niet teveel naar wat een ander fout doet, kijk naar wat jij zelf fout doet en corrigeer dat zo snel mogelijk en blijf rondkijken naar wat anderen juist goed doen en leer daar van. Je kunt uit alle verschillende takken van sport hele nuttige tips opdoen, niet alleen in je eigen straatje.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:05

Waratje schreef:
Het is bekend dat er in de dressuur ook misstanden zijn. Maar het feit dat iemand anders iets fout doet, is toch geen reden om het zelf ook maar fout te doen? In heel paardenland gebeuren dingen die echt heel slecht zijn voor de paarden, zou je dan het hele paardrijden dan maar moeten afschaffen? Maar dat is ook weer jammer, want tussen alle misstanden door zijn er mensen vreselijk mooi bezig, in alle verschillende takken van paardensport (al dan niet op wedstrijden) en dat zou je dan ook weggooien.
Kijk niet teveel naar wat een ander fout doet, kijk naar wat jij zelf fout doet en corrigeer dat zo snel mogelijk en blijf rondkijken naar wat anderen juist goed doen en leer daar van. Je kunt uit alle verschillende takken van sport hele nuttige tips opdoen, niet alleen in je eigen straatje.

helemaal mee eens!!! Knipoog Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:12

In principe mee eens, maar dan moet degene die het ziet wel weten wat 'normaal' is. Immers als je niet beter weet zou je kunnen denken dat het zo hoort en het alle westernruiters aanrekenen. Hiermee doe je dus een hoop ruiters te kort en blijf je vasthouden aan het vaak negatieve beeld wat western heeft zonder er ooit iets aan veranderd te krijgen.
En daarom vallen we ook zo vaak in herhaling Knipoog

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:15

DubbelDun schreef:
In principe mee eens, maar dan moet degene die het ziet wel weten wat 'normaal' is. Immers als je niet beter weet zou je kunnen denken dat het zo hoort en het alle westernruiters aanrekenen. Hiermee doe je dus een hoop ruiters te kort en blijf je vasthouden aan het vaak negatieve beeld wat western heeft zonder er ooit iets aan veranderd te krijgen.
En daarom vallen we ook zo vaak in herhaling Knipoog

ik denk dat de meeste wel zien wat wel en niet normaal is. rukken en plukken ziet iedereen of je nou western rijdt, springt of dressuurt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:26

Wat niet normaal is, is vaak goed te zien, inderdaad. Maar wat normaal zou moeten zijn, wordt vaak niet eens herkent, dat is natuurlijk wel heel triest.
Bijvoorbeeld bij dressuur zie je vaak veel spectakel bij het voorbeen, maar "spectakel" bij het achterbeen is een stuk minder vaak te zien. Iemand die zonder spectakel bij de voorbenen, wel de achterhand gigantisch onder laat brengen, wordt niet herkend als iemand die iets geweldigs laat zien. Sommige paarden spetteren niet, maar lopen feitelijk perfect vanuit de achterhand, dat wordt door veel mensen niet herkend en dat is dus heel jammer. Helaas zitten daar ook veel juryleden bij en wordt goed gedrag dus niet beloond (vrees dat dat de zwakke plek is en blijft, ook bij andere jurybeoordeelde takken van paardensport). Wat dat betreft is bijvoorbeeld springen toch een stuk simpeler te begrijpen en te beoordelen: balk eraf is fout, balk erop is goed. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:06

Jury's.... daar kunnen we ook een heel topic over volkletsen Knipoog
@Waratje: dat is bij western erg makkelijk, wij willen geen spectakel met voorbenen zien Lachen Juist achterhandgebruik is daarentegen weer zo'n inkopper Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:18

DubbelDun schreef:
Jury's.... daar kunnen we ook een heel topic over volkletsen Knipoog
@Waratje: dat is bij western erg makkelijk, wij willen geen spectakel met voorbenen zien Lachen Juist achterhandgebruik is daarentegen weer zo'n inkopper Knipoog

Nee, vooral bij de pleasure vooral geen spectakel bij de voorbenen (of waar dan ook), met als nogal wat voorkomend resultaat paarden die vreselijk krabbelen, sloffen, nog steeds geen achterhand gebruiken, 4 takt galopjes tonen, drafjes (pardon, jog) laten zien waarbij ik heel goed moet gaan kijken wat voor gang er nou in vredesnaam getoond wordt, etc. Nee, de goeden niet te na gekomen, die zijn er ongetwijfeld ook, maar dit zie ik dus ook voorbij komen bij deze specifieke tak van western. Geeft mij geen positief beeld van "western". Gelukkig zie ik af en toe ook mensen wel hun paard fatsoenlijk rijden in westernstijl, maar meestal doen die niet zo mee aan de pleasure.
Jurysport is inderdaad heeeeel veeeeeel over te zeggen......

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:31

kvika schreef:

@Kvika: Ik vind het werkelijk te gek voor woorden dat jij hier je excuses aanbiedt, terwijl je IMO heel gelegitimeerde (kritische) vragen stelde! Boos!
Natuurlijk was het niet jouw bedoeling om een stal of personen in een kwaad daglicht te stellen; je hebt toch geen namen genoemd?
Hebben die 'boze mensen' jou uit kunnen leggen waarom ze hun paarden op die stal in de krul trekken, in de bek zagen en de sporen er centimeters diep in prikken?

Waarschijnlijk hebben ze je verteld dat op dat die stal zoiets noooooooooit gebeurt en je het allemaal verkeerd heb gezien of geïntepreteerd hebt Rolleyes Jij bent dus gek, of fout? Gestoord

Ik hoop dat iedereen, ook de 'boze mensen', kritisch naar zichzelf en zijn/haar omgeving blijft kijken en zich niet de mond laat snoeren als je iets ziet waarvan je denkt: 'dit klopt niet'! Scheve mond

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:36

Sluit me helemaal bij Wranglerbutt aan!!

Al die 'boze mensen' kunnen niet tegen kritiek, ze vraagt gewoon opheldering, het zegt meer over al die ' boze mensen' dan over Kvika.

Beetje sneu

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:39

Hier even een reactie van een van de "boze mensen ": ik kom de dame elke dag tegen dus ze heeft meer dan genoeg de mogelijkheid gehad om aan mij of aan een andere westernruiters haar "vragen" te stellen , wij zijn ook meer boos omdat ze ons zo tekijk zet op een openbaar forum en haar "vragen" op deze manier steld en zo een heel naar beeld vormd van onze stal. Volgens mij is een opmerking plaatsen of zo,n vraag stellen alleen leerzaam als je hem aan degene stelt waar het over gaat en niet aan mensen die er helemaal niets van de gebeurtenissen af weten . Ik verklaar ons heus niet als heilige maar wij zijn een stal die fanatiek met de reining sport bezig zijn en ik nodig iedereen graag uit eens bij onze trainingen aanwezig te zijn of zelfs een lesje te volgen op onze goed getrainde paarden , en geloof mij een paard dat dagelijks "mishandeld" word ( zoals deze dame het voorschoteld ) loopt ook in de wedstrijd ring geen winnende proef wat ons toch met grote regelmaat lukt , een paard is een levend en denkend dier die het voor je moet willen doen zeker op het hogere nivo , dus bij vragen of opmerkingen graag aan mij !!! vg evelien

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:57

frosty schreef:
Hier even een reactie van een van de "boze mensen ": ik kom de dame elke dag tegen dus ze heeft meer dan genoeg de mogelijkheid gehad om aan mij of aan een andere westernruiters haar "vragen" te stellen , wij zijn ook meer boos omdat ze ons zo tekijk zet op een openbaar forum en haar "vragen" op deze manier steld en zo een heel naar beeld vormd van onze stal. Volgens mij is een opmerking plaatsen of zo,n vraag stellen alleen leerzaam als je hem aan degene stelt waar het over gaat en niet aan mensen die er helemaal niets van de gebeurtenissen af weten . Ik verklaar ons heus niet als heilige maar wij zijn een stal die fanatiek met de reining sport bezig zijn en ik nodig iedereen graag uit eens bij onze trainingen aanwezig te zijn of zelfs een lesje te volgen op onze goed getrainde paarden , en geloof mij een paard dat dagelijks "mishandeld" word ( zoals deze dame het voorschoteld ) loopt ook in de wedstrijd ring geen winnende proef wat ons toch met grote regelmaat lukt , een paard is een levend en denkend dier die het voor je moet willen doen zeker op het hogere nivo , dus bij vragen of opmerkingen graag aan mij !!! vg evelien

Doe eens een adres. Ik ben altijd in voor dit soort uitnodigingen.
Maar besef dat waar rook is, vaak ook vuur is. Besef dat ook al doe JIJ het goed, er altijd, ook bij jullie, enkelen zullen zijn die er een zootje van maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:20

frosty schreef:
en geloof mij een paard dat dagelijks "mishandeld" word ( zoals deze dame het voorschoteld ) loopt ook in de wedstrijd ring geen winnende proef

Let's not go there

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:21

Nee dat is de volgende inkopper...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:28

Zo, van die fototjes die hierboven staan, heb ik ook nog een paar leuke op mn pc, precies hetzelfde, alleen dan met westernoptoming Cool

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 19:44

oke, fijn i.p.v mij een pb-tje terug te sturen gaan we dus verder in dicussie op dit topic frosty?
dat is toch belachelijk!
gr
Laatst bijgewerkt door Rijlaarsdam op 06-12-06 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:44

Cer schreef:
Zo, van die fototjes die hierboven staan, heb ik ook nog een paar leuke op mn pc, precies hetzelfde, alleen dan met westernoptoming Cool

je hoort mij ook niet zeggen dat het alleen bij die de dressuur is! als je goed leest dan zie je dat ik heb geschreven dat het bij iedere tak van de paardensport voor komt! Knipoog