Tjonge jonge, moet ik nou helemaal onder de indruk zijn van je vakkennis? Sorry hoor, maar ik val niet in katzwijm van "interessante" kreten die moeten verbloemen dat je niet weet waar je over praat......
dofuzz schreef:call me crazy maar regels zijn regels. en wanneer die regels gestoeld zijn op een bepaalde traditie moeten die gerespecteerd worden.
Dan zou je nog op de blote rug van een paard moeten kruipen, want "traditie" kun je eindeloos ver terugzetten. Het verschijnsel reiningzadel zoals het nu is, is ook nog geen eeuwen oud, hoor, want het spelletje tussen cowboys onderling werd oorspronkelijk gewoon met een werkzadel gereden. Hoezo traditie? En je wijst moderne technieken als kunststof bomen toch ook niet af? Is niet "traditioneel" hoor.
dofuzz schreef:het moderne reining zadel is ontwikkeld om en geëvolueerd naar een zadel dat een "dish" heeft die groot genoeg is om je gewicht en balans naar voor of achter te verplaatsen om 1 gewichtshulpen in de speed control te geven 2 naargelang hoe je paard stopt meer naar voor of achter te komen en 3 naargelang hoe je paard spint voorwaarts of lockdown zithulp te kunnen geven.
Kun je in een engels zadel ook krijgen, geen probleem.
dofuzz schreef:de "narrow seat" en low tot medium "rise" laten je toe om je laterale balans makkelijker te houden en jezelf lateraal steun te geven bij dynamische of explosieve bewegingen als spin en rollback.
Je kunt natuurlijk ook gewoon je balans ontwikkelen en nog steeds heb je het over zadeleigenschappen die je ook in een engels zadel kunt vinden.
dofuzz schreef:de "fenders" hebben genoeg voor- en achterwaartse beweging om je paard te helpen waar nodig in spins, stops etc. maar hebben genoeg massa om vanaf een bepaald punt genoeg weerstand te bieden en je steun en een "bracepoint" te geven zonder gevoel voor je paard op te offeren.
Fatsoenlijke eigen balans en correcte zithouding doen wonderen. En als jij je benen schrap moet zetten tegen je fenders vraag ik me echt af wat voor waardeloze balans en houding jij er op nahoudt.
dofuzz schreef:de "fork" en de "cantle" zorgen voor steunpunten voor en achter de ruiter die de gewichtshulpen vergemakkelijken en een "bracepunt bieden.
Engels zadel heeft aan de achterkant een lepel, afhankelijk van je smaak kan die dusdanig zijn dat je je daartegen kunt afzetten. En de fork bleef ik toch echt vanaf, ik houdt niet van blauwe plekken op die plaats van mijn anatomie. Dat jij dat kennelijk wel prettig vindt, veel plezier ermee.
dofuzz schreef:de "bars" en "skirts" zorgen voor een dusdanige gewichtsverdeling dat de hulpen van de ruiter goed overgebracht worden naar het paard zonder te storen.
En waar denk je dat de kussens van een engels zadel voor zijn???
dofuzz schreef:"cut-out" en "butterflyskirts" laten toe om je paard beter aan te voelen en het mogelijk te maken om ook met je bovenbenen en dijen hulpen aan het paard te geven.
voila !
Ook hier weer net zo gemakkelijk (of gemakkelijker) met een dressuurzadel.....
dofuzz schreef:en toch is mijn eerste stelling de belangrijkste in mijn ogen om reining met een teiningzadel te rijden op show. en als je jezelf thuis belachelijk wil maken, go ahead! eat your heart out !
Maar dat is dus iets anders dan het technische verhaal. Dat je op een wedstrijd in correct tenue rijdt en dat er enige normen zijn over de optoming, vind ik op zich heel normaal. Net zo goed dat je op dressuurwedstrijd de beleefdheid hebt om als pinguin verkleed te komen. Dat heeft ook te maken met vergelijkbaarheid van de verschillende combinaties.
Maar dat neemt niet weg dat je een reiningproef op gemiddeld niveau gewoon kunt rijden op een engels zadel, net zogoed als je een L- of M-proef best kunt rijden op een westernzadel (in beide gevallen is het wel een voorwaarde dat het zadel zowel ruiter als paard goed past).