[WN] meningen gevraagd n.a.v. een stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: meningen gevraagd n.a.v. een stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:58

spatter schreef:
ik denk dat het gewoon helemaal niet gaat!
horsemanship en trail zal geen probleem zijn maar reining, liever niet
een rollback in een dressuurzadel lijkt me niets en stoppen ook niet

Wat is het probleem om een rollback te doen met een dressuurzadel? Behalve Sonja heb ik nog niemand iets zien noemen dat gebaseerd is op feiten. Het is allemaal "ik denk", "het lijkt me" en aanverwante termen. Kom nou eens met redenen WAAROM het je niets lijkt. Analyseer nou eens precies de bewegingen van paard en ruiter en leg dan uit wat het probleem is.
Sonja, dat punt van die kussens die onprettig kunnen zijn voor een ver opgebolde rug zie ik inderdaad als een reden om reining op niveau niet met een engels zadel te doen. Goed punt Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:07

ik zit in mijn westernzadel inplaats van er op zoals bij een dressuurzadel
tenminste ik had zo'n zadel, hoe de tegenwoordige dressuurzadels zijn weet ik niet
doordat ik meer in mijn zadel zit heb ik meer houvast bij de krachtige bewegingen van mijn paard
bij een rollback heb je dezelfde kracht als bij zo'n rodeokoe die ineens omdraait
verder geven de stijgbeugelriemen van een engels zadel ook geen houvast in tegenstelling van een westernzadel waar dat grote stukken leer zijn die weinig bewegen ten opzichte van het zadel
bij de stop is het de bedoeling dat je diep gaat zitten, rug rond en wat onderuit schuift met je benen naar voren zoals ook het paard zijn achterhand onder zijn massa schuift
die houding kun je niet maken in een dressuurzadel en stopt een paard goed dan schuif je gewoon uit het zadel

ik praat in dit geval dus wel over echte rollbacks en geen halve spinnen en echte stops en geen gewoon halthouden
want halthouden vanuit galop kun je natuurlijk ook in een dressuurzadel maar dat is een hele andere stop
net zoals je een galoppirout niet kan vergelijken met een rollback
het verschil zit hem erin dat in de dressuur alles uit volledige verzameling gaat en in de western vanuit verzamelde maar snelle galop
de snelheid en kracht die daarbij komt maakt dat je het niet uit kan zitten in een engels zadel

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:39

call me crazy maar regels zijn regels. en wanneer die regels gestoeld zijn op een bepaalde traditie moeten die gerespecteerd worden.
het moderne reining zadel is ontwikkeld om en geëvolueerd naar een zadel dat een "dish" heeft die groot genoeg is om je gewicht en balans naar voor of achter te verplaatsen om 1 gewichtshulpen in de speed control te geven 2 naargelang hoe je paard stopt meer naar voor of achter te komen en 3 naargelang hoe je paard spint voorwaarts of lockdown zithulp te kunnen geven.
de "narrow seat" en low tot medium "rise" laten je toe om je laterale balans makkelijker te houden en jezelf lateraal steun te geven bij dynamische of explosieve bewegingen als spin en rollback
de "fenders" hebben genoeg voor- en achterwaartse beweging om je paard te helpen waar nodig in spins, stops etc. maar hebben genoeg massa om vanaf een bepaald punt genoeg weerstand te bieden en je steun en een "bracepoint" te geven zonder gevoel voor je paard op te offeren.
de "fork" en de "cantle" zorgen voor steunpunten voor en achter de ruiter die de gewichtshulpen vergemakkelijken en een "bracepunt bieden.
de "bars" en "skirts" zorgen voor een dusdanige gewichtsverdeling dat de hulpen van de ruiter goed overgebracht worden naar het paard zonder te storen.
"cut-out" en "butterflyskirts" laten toe om je paard beter aan te voelen en het mogelijk te maken om ook met je bovenbenen en dijen hulpen aan het paard te geven.
voila !
en toch is mijn eerste stelling de belangrijkste in mijn ogen om reining met een teiningzadel te rijden op show. en als je jezelf thuis belachelijk wil maken, go ahead! eat your heart out !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:41

OK dan!

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:17

zo... die zit!! Lachen dat had ik nou net willen typen...... Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:25

Tjonge jonge, moet ik nou helemaal onder de indruk zijn van je vakkennis? Sorry hoor, maar ik val niet in katzwijm van "interessante" kreten die moeten verbloemen dat je niet weet waar je over praat......

dofuzz schreef:
call me crazy maar regels zijn regels. en wanneer die regels gestoeld zijn op een bepaalde traditie moeten die gerespecteerd worden.

Dan zou je nog op de blote rug van een paard moeten kruipen, want "traditie" kun je eindeloos ver terugzetten. Het verschijnsel reiningzadel zoals het nu is, is ook nog geen eeuwen oud, hoor, want het spelletje tussen cowboys onderling werd oorspronkelijk gewoon met een werkzadel gereden. Hoezo traditie? En je wijst moderne technieken als kunststof bomen toch ook niet af? Is niet "traditioneel" hoor.

dofuzz schreef:
het moderne reining zadel is ontwikkeld om en geëvolueerd naar een zadel dat een "dish" heeft die groot genoeg is om je gewicht en balans naar voor of achter te verplaatsen om 1 gewichtshulpen in de speed control te geven 2 naargelang hoe je paard stopt meer naar voor of achter te komen en 3 naargelang hoe je paard spint voorwaarts of lockdown zithulp te kunnen geven.

Kun je in een engels zadel ook krijgen, geen probleem.

dofuzz schreef:
de "narrow seat" en low tot medium "rise" laten je toe om je laterale balans makkelijker te houden en jezelf lateraal steun te geven bij dynamische of explosieve bewegingen als spin en rollback.

Je kunt natuurlijk ook gewoon je balans ontwikkelen en nog steeds heb je het over zadeleigenschappen die je ook in een engels zadel kunt vinden.

dofuzz schreef:
de "fenders" hebben genoeg voor- en achterwaartse beweging om je paard te helpen waar nodig in spins, stops etc. maar hebben genoeg massa om vanaf een bepaald punt genoeg weerstand te bieden en je steun en een "bracepoint" te geven zonder gevoel voor je paard op te offeren.

Fatsoenlijke eigen balans en correcte zithouding doen wonderen. En als jij je benen schrap moet zetten tegen je fenders vraag ik me echt af wat voor waardeloze balans en houding jij er op nahoudt.

dofuzz schreef:
de "fork" en de "cantle" zorgen voor steunpunten voor en achter de ruiter die de gewichtshulpen vergemakkelijken en een "bracepunt bieden.

Engels zadel heeft aan de achterkant een lepel, afhankelijk van je smaak kan die dusdanig zijn dat je je daartegen kunt afzetten. En de fork bleef ik toch echt vanaf, ik houdt niet van blauwe plekken op die plaats van mijn anatomie. Dat jij dat kennelijk wel prettig vindt, veel plezier ermee.

dofuzz schreef:
de "bars" en "skirts" zorgen voor een dusdanige gewichtsverdeling dat de hulpen van de ruiter goed overgebracht worden naar het paard zonder te storen.

En waar denk je dat de kussens van een engels zadel voor zijn???

dofuzz schreef:
"cut-out" en "butterflyskirts" laten toe om je paard beter aan te voelen en het mogelijk te maken om ook met je bovenbenen en dijen hulpen aan het paard te geven.
voila !

Ook hier weer net zo gemakkelijk (of gemakkelijker) met een dressuurzadel.....

dofuzz schreef:
en toch is mijn eerste stelling de belangrijkste in mijn ogen om reining met een teiningzadel te rijden op show. en als je jezelf thuis belachelijk wil maken, go ahead! eat your heart out !

Maar dat is dus iets anders dan het technische verhaal. Dat je op een wedstrijd in correct tenue rijdt en dat er enige normen zijn over de optoming, vind ik op zich heel normaal. Net zo goed dat je op dressuurwedstrijd de beleefdheid hebt om als pinguin verkleed te komen. Dat heeft ook te maken met vergelijkbaarheid van de verschillende combinaties.
Maar dat neemt niet weg dat je een reiningproef op gemiddeld niveau gewoon kunt rijden op een engels zadel, net zogoed als je een L- of M-proef best kunt rijden op een westernzadel (in beide gevallen is het wel een voorwaarde dat het zadel zowel ruiter als paard goed past).

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:31

Ik vind dus dat de kussens van een engels zadel haast geen drukverdeling hebben, de fork is toch echt een best handig steunpunt, ook heb ik met een westernzadel meer contact met mijn paard dan met een engels zadel, ik kan dus met mn westernzadel betere bovenbeen hulpen geven dan bij een engels zadel.

Jij noemt een aantal vergelijkingen die totaal niet te vergelijken zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:40

roxxxy schreef:
Ik vind dus dat de kussens van een engels zadel haast geen drukverdeling hebben,

Meen je dat nou? Ga in dat geval eens praten met de boomlooszadelfans Tong uitsteken Zelfs die fanatiekelingen geven toe dat een boomzadel (wordt meestal engels mee bedoeld) de druk beter verdeelt dan een boomloos. En nou zou een engels zadel (dus met boom) geen druk verdelen???? Je bent komisch Haha!

roxxxy schreef:
de fork is toch echt een best handig steunpunt,

Als jij dat vindt........

roxxxy schreef:
ook heb ik met een westernzadel meer contact met mijn paard dan met een engels zadel, ik kan dus met mn westernzadel betere bovenbeen hulpen geven dan bij een engels zadel.

Hier kan ik me dus helemaal geen beeld bij vormen. Leg eens uit?

roxxxy schreef:
Jij noemt een aantal vergelijkingen die totaal niet te vergelijken zijn.

Is dat zo? Wat dan?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:43

@ wratje

nog nooit reiners geshowd in de 72/73 zone zeker ? mijn vakkennis (die mij volledig ontbreekt anders had ik mijn dagelijks brood met paarden verdiend) mag en moet met recht en rede in vraag gesteld worden. maar uit jouw betoog maak ik uit dat jouw "vakkennis" de mijne zeker niet overstijgt en dat je duidelijk nog nooit op een topreiner gezeten hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:46

@Waratje: Is het niet zo dat de houding in een engels zadel anders is dan de houding in een westernzadel? Je KAN in een engels zadel wel wat meer onderuit gaan zitten, met je benen meer voor je, maar dat zit duidelijk onconfortabel..
Ik rij zowel engelse als westernpaarden, en ik heb op mijn paard ook engelse zadels gehad, spring- dressuur en veelzijdighed, maar reining ging me het gemakkelijkst af in een westernzadel. Vooral een dressuurzadel met diepe zit en een beugelophanging die ervoor zorgt dat je benen recht onder je kont terechtkomen, maakt het wat lastig. Overigens gaat het actief voorwaarts rijden makkelijker in een engels zadel, maar is in een westernzadel ook te doen. Hoe dat komt weet ik niet, maar mijn ervaring is dat het zo is.

Ik heb ook reiningmanouvres gemaakt op een barebackpad en zonder optoming. Dat gaaaaat wel, maar met zadel is het makkelijker. Het ondersteunt je toch meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:47

@Dofuzz: Volgens mij heeft Waratje het over 'gemiddeld' niveau.. dus jouw post snap ik niet zo goed?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:06

@cer

er is niks mis met gemiddeld nivo. alleen zijn er sommigen die meer willen en zodanig aan zichzelf willen werken dat ze dat gemiddeld nivo gaan overstijgen. en daar is ook niks mis mee. en ligt het niet in de aard van de mens om steeds naar verdere horizonten en beterschap te streven? waarom dan tijd verspillen aan werken en trainen met een zadel dat je nooit of te nimmer de correcte houding en steun geeft voor reining?
2 dingen zijn in dit leven niet te koop, nl gezondheid en tijd. elke seconde die wegtikt is er eentje die nooit terugkomt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:08

Cer schreef:
@Waratje: Is het niet zo dat de houding in een engels zadel anders is dan de houding in een westernzadel? Je KAN in een engels zadel wel wat meer onderuit gaan zitten, met je benen meer voor je, maar dat zit duidelijk onconfortabel..

Ahh, maar correct op een paard zitten is correct op een paard zitten en dat is met hoofd, schouders, middelpunt, enkel op één lijn, oftewel in balans recht op je paard. In de betere boeken over rijtechniek (ook western) kun je dat terugvinden. Welk zadel je als adapter gebruikt maakt in die zin niet uit, dit is de lijn die je moet zien. Daarbij kun je kiezen voor kortere of langere beugelriemen, dus meer of minder buiging in je been, maar dat principe blijft staan. (lees ook Centered Riding 1 en 2 van Sally Swift)
Plaats van de beugelophanging bepaald in principe waar je been blijft, er zijn ook engelse zadels waarin je in stoelzit komt doordat de beugelophanging wat ver naar voren ligt. Ook bij boomloze zadels zie je dat regelmatig. Stoelzit lijkt wel comfortabel, maar op lange duur bij serieus rijden krijg je er last van.

Cer schreef:
Ik rij zowel engelse als westernpaarden, en ik heb op mijn paard ook engelse zadels gehad, spring- dressuur en veelzijdighed, maar reining ging me het gemakkelijkst af in een westernzadel. Vooral een dressuurzadel met diepe zit en een beugelophanging die ervoor zorgt dat je benen recht onder je kont terechtkomen, maakt het wat lastig. Overigens gaat het actief voorwaarts rijden makkelijker in een engels zadel, maar is in een westernzadel ook te doen. Hoe dat komt weet ik niet, maar mijn ervaring is dat het zo is.

Een deel van het probleem komt waarschijnlijk voort uit het beeld dat men meestal ziet bij reining en dat dat gekopieerd wordt zonder na te denken of het correct is (vergelijk het na-apen van bijvoorbeeld het LDR van Anky)

Cer schreef:
Ik heb ook reiningmanouvres gemaakt op een barebackpad en zonder optoming. Dat gaaaaat wel, maar met zadel is het makkelijker. Het ondersteunt je toch meer.

Ja, dat kan ik me voorstellen, maar hetzelfde geldt voor het rijden van een dressuurproefje op een barebackpad Knipoog Een zadel is toch niet helemaal hetzelfde als een bbp.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:15

@Waratje: de beste zit voor je paard is lichtelijk op je broekzakken, en niet op je doos (voor zover die aanwezig is). En er zijn engelse zadels die je in die houding dwingen (ik heb geen verstand van merken). Een beetje stoelzit helpt met de reining (waarbij het overigens geen hol uitmaakt hoe je op je paard zit, maar dat is een ander verhaal). Iemand met een echte pleasurehouding heeft het ook moeilijk in de reining... en dat heeft dan weer niks te maken met engels of westernzadel, maar met ruiterhouding..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:18

dofuzz schreef:
@cer

er is niks mis met gemiddeld nivo. alleen zijn er sommigen die meer willen en zodanig aan zichzelf willen werken dat ze dat gemiddeld nivo gaan overstijgen. en daar is ook niks mis mee. en ligt het niet in de aard van de mens om steeds naar verdere horizonten en beterschap te streven? waarom dan tijd verspillen aan werken en trainen met een zadel dat je nooit of te nimmer de correcte houding en steun geeft voor reining?
2 dingen zijn in dit leven niet te koop, nl gezondheid en tijd. elke seconde die wegtikt is er eentje die nooit terugkomt!

De stelling ging erom of je reining zou kunnen doen op een engels zadel en er werden vergelijkingen getrokken met L- en M-niveau dressuur (toch?), dat is gemiddeld niveau. Het niveau van de meeste bokkers gaat niet hoger dan dit soort gemiddeld niveau, dus dat lijkt mij dus het niveau om over te discussieren.
Waarom zou je niet af en toe eens een uitstapje naar een andere stijl van rijden doen om wijzer te worden? Dat zie ik niet als verspilde tijd, maar juist als goed gebruikte tijd om mijn kennis te verruimen.
En nee, ik heb nooit op een topreiner gereden, jij wel? En heb jij wel eens op een paard gereden dat hoog niveau klassieke dressuur getraint was? Of een GP-paard? Uiteindelijk is dat helemaal niet boeiend waar je ooit op gezeten hebt, maar wat wel boeiend is, is wat je met je eigen paard bereikt en of je daar plezier aan beleeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:23

Cer schreef:
@Waratje: de beste zit voor je paard is lichtelijk op je broekzakken, en niet op je doos (voor zover die aanwezig is). En er zijn engelse zadels die je in die houding dwingen (ik heb geen verstand van merken). Een beetje stoelzit helpt met de reining (waarbij het overigens geen hol uitmaakt hoe je op je paard zit, maar dat is een ander verhaal). Iemand met een echte pleasurehouding heeft het ook moeilijk in de reining... en dat heeft dan weer niks te maken met engels of westernzadel, maar met ruiterhouding..

Een zadel dat je dwingt op je doos te zitten is dus geen geschikt zadel voor je. Daar mensen bepaald niet allemaal hetzelfde gebouwd zijn, kan een zadel dat voor de één perfect zit, voor de volgende compleet waardeloos zijn. Ik heb een Trekkingzadel waarin mijn bekken inderdaad voorover gekanteld wordt, iemand anders kan daar dus perfect in zitten, voor mij is het helemaal niet geschikt. Maakt het zadel op zich niet fout, maar wel heel erg fout voor mij.
Die zit op je broekzakken is niet helemaal waar, want dan zou je met de mode mee behoorlijk verschillende houdingen hebben Haha!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:34

de stelling ging er dacht ik over of het verstandig was om reining te rijden met een dressuurzadel. (nee dus)
verruiming zoeken is inderdaad zeer gezond. ik ben de grootste fan van cross-over training omdat ik daarna betere reiners kreeg.
na het werken met cutters werden mijn rollbacks en stops veel snappier.
na het werken met wp trainers werd mijn speed controll en vooral mijn trage cirkel veel beter.
na het werken met NH trainers werd de communicatie met mijn paarden merkelijk beter (1ste Ray Hunt clinic in 1989).
na het werken met dressuurtrainers werden mijn stellingen, frame(verzameling tot op zekere hoogte) en changementen veel beter. been there, done that! het is dus effectief enorm boeiend om door die cross-over meer met je paard te kunnen.
en ja, ik heb topreiners gereden en gevoeld (niet geshowd want dat is boven mijn petje) die tijdens hun carriere meermaals in de 75/76 zone markten.
en ja, ik heb het privilege gehad om met grand prix Saint George paarden te rijden
en ja, als je met topcutters rijd weet en ervaar je gelijk waarom dat zadel anders is dan een reiningzadel

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:45

Ik snap niet waarom jij niet (meer) showt! Je klinkt als een pro!
(en ik snap de helft niet Knipoog )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:51

K heb ongeveer hetzelfde gedaan, behalve de cuttingpaarden... moet ik dat ook allemaal op gaan schrijven, nee toch hoop ik? Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:34

dofuzz schreef:
de stelling ging er dacht ik over of het verstandig was om reining te rijden met een dressuurzadel. (nee dus)
verruiming zoeken is inderdaad zeer gezond. ik ben de grootste fan van cross-over training omdat ik daarna betere reiners kreeg.
na het werken met cutters werden mijn rollbacks en stops veel snappier.
na het werken met wp trainers werd mijn speed controll en vooral mijn trage cirkel veel beter.
na het werken met NH trainers werd de communicatie met mijn paarden merkelijk beter (1ste Ray Hunt clinic in 1989).
na het werken met dressuurtrainers werden mijn stellingen, frame(verzameling tot op zekere hoogte) en changementen veel beter. been there, done that! het is dus effectief enorm boeiend om door die cross-over meer met je paard te kunnen.
en ja, ik heb topreiners gereden en gevoeld (niet geshowd want dat is boven mijn petje) die tijdens hun carriere meermaals in de 75/76 zone markten.
en ja, ik heb het privilege gehad om met grand prix Saint George paarden te rijden
en ja, als je met topcutters rijd weet en ervaar je gelijk waarom dat zadel anders is dan een reiningzadel

*proest* Omdat jij op toppaarden hebt gezeten, denk je ook maar gelijk te weten dat je zonder tierelantijnen de sport niet kunt bedrijven?? lamenielache, er zijn een sloridige 500.000 paarden in NL, als er daarvan 500 op het niveau lopen wat jij beweert onder je kont gehad te hebben, dan is dat heel erg hoog ingeschat. Het niveau van de rest is niet dusdanig dat het niet zou kunnen. Enne, het is ook nog eens zo dat wanneer een zadel je prestaties zodanig beïnvloed, dan moet je je af gaan vragen of enerzijds je tuigage wel past en anderzijds of je je eigen niveau wel correct inschat............

In 1989 was NH nog helemaal niet uitgevonden! Ray Hunt was gewoon iemand die het anders deed op een manier die interessant genoeg was om te bestuderen. Linda Tellington Jones en Sally Swift waren daar toen al jaren mee bezig en ook Ursula Bruns had toen al meer bekendheid dan sommige goeroes nu zouden willen hebben.

P.S. het is Prix St. George OF Grand Prix maar niet beide en zeker niet het mengelmoesje wat jij ervan maakt!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:36

Wat wordt dit nu weer een suf aftroeftopic?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:07

ik zal dan maar niks meer proberen te duiden zeker?
het vorige had niks met snoeven te maken. ik wou alleen duidelijk maken dat ik door enige ervaring geleerd heb niet slimmer te willen zijn dan de toppro's.
en inderdaad, Ray's boek dateert van de jaren 70 en die man heeft nooit guru willen zijn in tegenstelling tot veel van zijn leerlingen.
en of ik nog show of niet, that's for me to know and for you to find out.laten we zeggen dat toch nog steeds best een beetje actief ben

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:12

"niet slimmer te willen zijn dan de toppro's".... hmm...
dit kan ik even niet zo goed plaatsen... dus er is nooit plaats voor verbetering? Degene die het (menen) te weten, weten het het best? Vooral niet proberen iets anders te doen..

Ik las ergens anders dat iemand schreef dat door zo'n instelling mensen nog steeds in holen zouden wonen zonder vuur Knipoog

Ik denk dat je juist de toppro's met argusogen moet blijven volgen, om zo je eigen weg te kunnen bepalen. Goeroe's kunnen alleen bestaan als ze volgelingen hebben....

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:32

cer, ik zeg niet dat ik kritiekloos ben. integendeel meen ik te mogen zeggen. alleen wil ik daarmee aangeven dat als de houding van de ruiter voor de specifiek gevraagde oefeningen niet door het zadel (positief) beïnvloed werden reed iedereen met hetzelfde zadel in alle disciplines . de toppro's die zoveel uren per dag te paard zitten en resultaten boeken weten heus wel waarom ze voor een bepaald zadel kiezen.
ik neem even een voorbeeld uit mijn leven. in de vroege jaren zeventig was ik heel buckaroo/west coast minded. ik was ervan overtuigd dat ik met goede bosals en een spadebit een paard succesvol in de reining wedstrijden zou kunnen brengen. na tijd doorgebracht te hebben met amerikaanse trainers leerde ik dat dat niet kon, indien wel werd elk reining paard geshowd in een spade bit en dat is niet zo. en dat heeft niets met kritiekloos alles slikken te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:46

Dat is ook wel zo, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Wat ik bijvoorbeeld niet begrijp is dat de toppro's ook voor langere zadels kiezen dan vroeger (tenminste, als ik de catalogi bekijk). En wat ik ook niet begrijp is dat toppro's zo makkelijk over het principe van een passend zadel heenstappen. Wat ik daardoor niet begrijp is dat zij niet lijken te zien dat een zadel wat aangesingeld aan de achterkant 15 cm loskomt van het paard, niet echt lekker past. Maar ja, het zijn wel toppro's. Wat ik ook niet snap is dat een toppro bijna altijd met een scherp bit rijdt, alsof dit zo hoort... En ik snap wel meer niet.. maar ik ben niet zo snugger, dat geef ik toe Ja

Ik was bezig met lijntjes in foto's zetten, om zo het verschil in zit aan te geven zoals ik het ervaar tussen engels en western, maar dat lukt ook al niet zo best Clown