[WN] KWPN'er met Western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: KWPN'er met Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:36

Anya schreef:
Ik heb normaal opgehangen fenders hoor. Ook fabriekszadel. En ik kan op mijn grote KWNP-er toch heel keurig doorzitten en lichtrijden en voor zover ik weet ben ik nog nooit aangesproken op een stoelzit.

Als jij degene bent die in je profiel op het paard zit in het watertje en in de binnenbak, dan vrees ik toch dat je een stoelzit hebt, niet superheftig, maar het is er wel. Punt is dat de hele western-wereld er zo aan gewend is om stoelzit te zien, dat niemand daar opmerkingen over maakt tenzij het bijzonder extreem is.
Met stoelzit is doorzitten niet een groot probleem (als je het niet over technisch correct wilt hebben), lichtrijden gaat wel zolang je het niet te lang doet, maar je hebt een groot risico op achterblijven in de beweging. Maar vanuit stoelzit 15 minuten flinke draf lichtrijden gaat voor de meeste mensen problemen opleveren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:39

Die in het watertje ben ik zeker niet. En ik heb nog een keer gekeken maar de pleasure foto (oranje jasje). Sorry dat is geen stoelzit. Ik steek geen benen naar voren. Ik heb wel een kromme rug, dat is het gevolg van ziekte van Lyme. Los daarvan kan ik op een strekkende kwpn-er heel fijn lichtrijden in het bos e.d. (in dressuurzadel of westernzadel), dus volgens mij klopt je analyse niet. Of je kletst uit je nek. Dat kan natuurlijk ook.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:51

Lichtrijden gaat in een westen zadel heel erg goed hoor

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:52

Waratje schreef:
Maar dat is dus precies de vinger op de zere plek: de beugels van vrijwel alle westernzadels hangen te ver naar voren waardoor die stoelzit wordt veroorzaakt. En die houdt je op de langere afstanden en hogere tempi niet vol.

Doe mij eens een plaatje met de beugels 'verkeerd' en dan de plek aangegeven waar ze volgens jou wel horen te zitten.

Nu weet ik niet of er de afgelopen tientallen jaren iets aan de plaats van de beugelophanging is gewijzigd, maar die jongens die vroeger hun werk op de rug van een paard hadden heb ik er niet over horen klagen.
Me dunkt dat als dat het geval was geweest dat er snel iets aan de houding/beugelplek veranderd zou zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:09

Anya schreef:
Die in het watertje ben ik zeker niet. En ik heb nog een keer gekeken maar de pleasure foto (oranje jasje). Sorry dat is geen stoelzit. Ik steek geen benen naar voren. Ik heb wel een kromme rug, dat is het gevolg van ziekte van Lyme. Los daarvan kan ik op een strekkende kwpn-er heel fijn lichtrijden in het bos e.d. (in dressuurzadel of westernzadel), dus volgens mij klopt je analyse niet. Of je kletst uit je nek. Dat kan natuurlijk ook.

Bij de pleasure foto is lichte stoelzit, gum het paard eens uit het plaatje en je beland op je hak en daarna je kont, niet op de platte voet en overeind. Maar als jij zo lekker zit, vind ik het allang best, hoor Tong uitsteken
Kom anders gezellig eens rijden met je westernzadel, dan pakken we lekker een flink stuk draf, dan weten we tenminste wat de ander bedoelt met draf lichtrijden Duivel Mijn paard huist net ten noorden van Ede, dus uitrijgebied is ruim voldoende voorhanden...
DubbelDun schreef:
Nu weet ik niet of er de afgelopen tientallen jaren iets aan de plaats van de beugelophanging is gewijzigd, maar die jongens die vroeger hun werk op de rug van een paard hadden heb ik er niet over horen klagen.
Me dunkt dat als dat het geval was geweest dat er snel iets aan de houding/beugelplek veranderd zou zijn.

Die jongens die hun werk deden op de rug van het paard deden dat meestal niet in endurance-stijl. Volgens mij was een heleboel veewerk veel langdurig rustig aan stappen met af en toe een rustig drafje (jog) en bij gelegenheid vooral uitbarstingen van snelheid (cutting e.d.), maar geen arbeidsdraf voor meer dan 10 minuten achtereen. Het is nu eenmaal niet mijn hobby om achter een zootje koeien stof te happen, maar om lekkere (meestal vlotte) ritten te maken met mijn paard. En dan is stoelzit echt niet fijn.
Mijn paard correct gymnastiseren gaat ook niet echt goed in stoelzit, ze heeft een ruggeschiedenis waar ik nogal bewust mee moet omgaan, ook dat lukt niet vanuit stoelzit, want dan ben ik te laat met mijn bewegingen en uit balans waarmee ik haar dus stoor in haar balans.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:18

Stukje van een gerenommeerd zadelverkoper, die jaren ervaring met het rijden heeft. Hij heeft het hier over de Wintec-western.
Citaat:
Inexpensive, sturdy, and fit most horses (and riders).
Relatively deep seat and fairly "forward" stirrup placing makes them comfy for long trail rides, helps inexperienced riders keep their balance, and also makes it easier for an experienced rider to ride a bucking or otherwise misbehaving critter.

Een westernruiter mag dan sneller geneigd zijn om de benen iets meer naar voren te hebben (wij hebben niet de behoefte aan een Anky-uitstraling Clown ), zodra er meer tempo in de draf komt en het komt tot lichtrijden lijkt mij dat je automatisch de houding van je lichaam daar op aanpast door iets meer naar voren te komen en je benen meer onder je zit te plaatsen.
Alleen op deze manier kun je 'licht'rijden zoals het bedoeld is en niet jezelf naar voren gooien (liefst jezelf omhoog heisen aan de teugels) steunend in de beugels en hopen dat je niet gaat dubbelklutsen Clown

Overigens wat ik me wel kan indenken is dat ruiters in een te groot zadel zitten. Een broekmaatje 34/36 in een 16" zadel bijvoorbeeld.
Dan schuif je in draf al snel naar achteren tegen de cantle en dan kan ik me indenken dat de beugelophanging te veel naar voren zit waardoor lichtrijden er niet echt 'licht' meer uit ziet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:23

Citaat:
Die jongens die hun werk deden op de rug van het paard deden dat meestal niet in endurance-stijl.
Alle soorten van hobby/werk dus hun eigen bijpassend zadel. Ik zou een reiningproef ook niet graag op een engels zadel doen.
Dus kun je ook moeilijk zeggen dat 'stoelzit' per defenitie verkeerd is.
*overigens ben ik ook geen voorstander van die ver vooruitgestoken benen*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:33

Kom jij maar hierheen Waratje. Kun je een kilometer of 20 langs de Vecht draven in lekker tempo. Sorry jouw idee van stoelzit deel ik niet. Stoelzit is je benen stevig naar voren steken, waardoor je behoorlijk uit balans zit. Dat op iedere houding wat af te dingen is, ben ik wel met je eens. Heb je daarom geen ingevuld profiel? Duivel Maar goed. Je mag gelijk hebben van mij hoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:35

DubbelDun schreef:
Stukje van een gerenommeerd zadelverkoper, die jaren ervaring met het rijden heeft. Hij heeft het hier over de Wintec-western.
Citaat:
Inexpensive, sturdy, and fit most horses (and riders).
Relatively deep seat and fairly "forward" stirrup placing makes them comfy for long trail rides, helps inexperienced riders keep their balance, and also makes it easier for an experienced rider to ride a bucking or otherwise misbehaving critter.

Een westernruiter mag dan sneller geneigd zijn om de benen iets meer naar voren te hebben (wij hebben niet de behoefte aan een Anky-uitstraling Clown ), zodra er meer tempo in de draf komt en het komt tot lichtrijden lijkt mij dat je automatisch de houding van je lichaam daar op aanpast door iets meer naar voren te komen en je benen meer onder je zit te plaatsen.

Moet ik me aangesproken voelen met die Anky-uitstraling? Dat boeit me namelijk dus echt helemaal niets Clown
Als je beugelophanging meer naar voren ligt, zal het je moeite kosten om je benen onder je te krijgen, dus die bekende kramp in de knieën (en mogelijk ook op andere plaatsen) en de houding van je lichaam zal zich alleen maar "automatisch" aanpassen als het dat eerst geleerd heeft.
En wat betreft je zadelverkoper: een trailride is meestal rustig aan door het landschap stappen, dus niet hetzelfde als mijn soort van buitenritten. De balans van die onervaren ruiter is ook niet meer dan voldoende balans om boven te blijven, maar voor rijtechnisch iets doen is het niet toereikend. Ook het bovenblijven op een bokkend paard is iets anders dan rijtechnisch iets doen of een lekkere voorwaartse rit hebben.
Zoals ik zeg, als het jouw hobby is om lekker rond te sukkelen op je paard bij een buitenrit moet je vooral een westernzadel nemen (houden), maar voor mijn doeleinden (lange en vlotte ritten) is het volstrekt ongeschikt, vandaar dat ik geen westernzadel meer heb, al jaren niet meer. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:48

@Waratje: jij kent mijn trailritjes duidelijk niet Clown
Verder denk ik dat je het rijtechnische in de westernsport niet alleen onderschat (mits het goed gedaan wordt), maar er ook een erg lage dunk van hebt.
Maar ieder het zijne Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:51

DubbelDun schreef:
Citaat:
Die jongens die hun werk deden op de rug van het paard deden dat meestal niet in endurance-stijl.
Alle soorten van hobby/werk dus hun eigen bijpassend zadel. Ik zou een reiningproef ook niet graag op een engels zadel doen.
Dus kun je ook moeilijk zeggen dat 'stoelzit' per defenitie verkeerd is.
*overigens ben ik ook geen voorstander van die ver vooruitgestoken benen*

Waarom zou je een reiningproef niet graag op een engels zadel doen? Als je een goedzittend zadel hebt, zie ik niet veel reden waarom dat op een engels zadel moeilijker zou zijn dan met een westernzadel.
Stoelzit is niet hetzelfde als je benen naar voren steken, dat is "luie stoelzit" Clown Als je benen voor je zwaartepunt liggen, hoe weinig dat ook soms is, heet dat al stoelzit. Je balans wordt door stoelzit beïnvloed, dus als je rijtechnisch wat wilt doen, is dat onhandig, daar je toch (misschien een fractie) achter de beweging blijft en daardoor de balans van het paard verstoort. Bij een goed doorgereden paard is dat niet erg, maar bij jonge paarden en paarden waar wat mee is, is het toch net effe jammer.
Anya schreef:
Kom jij maar hierheen Waratje. Kun je een kilometer of 20 langs de Vecht draven in lekker tempo. Sorry jouw idee van stoelzit deel ik niet. Stoelzit is je benen stevig naar voren steken, waardoor je behoorlijk uit balans zit. Dat op iedere houding wat af te dingen is, ben ik wel met je eens. Heb je daarom geen ingevuld profiel? }> Maar goed. Je mag gelijk hebben van mij hoor.

Ik heb een vervoersprobleem, dus naar jou toekomen is wat lastig. Maar als ik dat opgelost heb, wie weet, 20 km langs de Vecht zou zomaar leuk kunnen zijn.
En ja hoor, op mijn houding valt ook best het één en ander af te dingen, ik ben verre van perfect, maar weet ondertussen wel waar mijn aandachtspunten zitten en daar werk ik ook aan. Enne, heel aardig van je dat ik gelijk mag hebben, maakt mijn dag helemaal goed. Cool

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:54

DubbelDun schreef:
@Waratje: jij kent mijn trailritjes duidelijk niet Clown
Verder denk ik dat je het rijtechnische in de westernsport niet alleen onderschat (mits het goed gedaan wordt), maar er ook een erg lage dunk van hebt.

Van het rijtechische in de westernsport heb ik niet per definitie een lage dunk (heb tenslotte les van een westerninstructrice Clown ), maar wel van wat er veelal vertoont wordt onder de noemer western.
En nee, ik ken jouw trailritjes niet. Keertje samen rijden? Waar zit je (of je paard) op de Veluwe? Ik ben altijd op zoek naar leuke buitenrij-maatjes.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:01

Your Welcome Haha!
En ik kan je verzekeren dat de quarter van DD verre van relaxed langzaam over de Veluwe gaat. Ik heb overigens idem een vervoersprobleem. Daarom leen ik voor de Veluwe meestal een crosspony (noemen ze ook wel quarterhorse) van DD Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:08

Citaat:
Waarom zou je een reiningproef niet graag op een engels zadel doen? Als je een goedzittend zadel hebt, zie ik niet veel reden waarom dat op een engels zadel moeilijker zou zijn dan met een westernzadel.

Lijkt me een leuk item voor op WN Knipoog

Momenteel zijn mijn paarden niet toe aan lange ritten, dus dat gaat niets worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:45

DubbelDun schreef:

Hhmm, in een gerenomeerde ruitersportzaak in GB kwam ik een boek tegen over western rijden. Die schrijver veegde ongezouten de vloer aan met elke vorm van stoelzit en onderbouwde vrij degelijk met foto's waarom ook een westernruiter de hakken onder zijn of haar kont hoort te hebben. Opvallend daarbij was dat veel correcte foto's herleidbaar waren als in Amerika gemaakt, in tegenstelling tot de foto's met de minder correcte houdingen. Iets wat ikzelf ook ben tegengekomen toen ik in Canada was......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:37

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:36

DubbelDun schreef:
Citaat:

Lijkt me een leuk item voor op WN Knipoog

Momenteel zijn mijn paarden niet toe aan lange ritten, dus dat gaat niets worden.

Volg vol belangstelling de commentaren in dat nieuwe topic Knipoog
Maarre, toch geen blessures, hoop ik? Wel jammer, want mijn paard is behoorlijk toe aan lekker buiten lopen en dat is een stuk fijner samen met iemand anders. Stalgenoten hebben helaas wat minder tempo in buitenritten en bovendien een andere tijdsindeling als ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:38

Mijn 20 jarige loopt zichzelf voorbij en moet dus tegen zichzelf beschermd worden. En mijn nieuwe bonte dame zit nog niet echt een stuur op, heeft geen konditie en zit te dik in de vacht voor lange ritten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:46

Tja, mijn 19-jarige dame is ook goed in staat om in enig enthousiasme te overdrijven, maar daarvoor zit ik er toch op? Om dat in fatsoenlijke banen te leiden? En een berevacht heeft ze momenteel ook Knipoog
Als een dolle crossen doe ik dus ook per definitie nooit, als dat jouw stijl zou zijn (dat verwacht ik niet) zou ik ook niet een gezamenlijke rit willen. Altijd tijdens de rit overwegen wat je vraagt van het paard en of dat kan, maar ook overwegen of dat wat het paard vraagt verantwoord is. Maar goed, meldt het maar als je zover bent Ja

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:56

Ik wil trouwens wel eens een cutter zien die niet in een stoelzit zit op een cuttinghorse die op zijn hakken door het zand gaat om de koe tegen te houden... Ben bang dat de ruiter en dan toch echt van af vliegt, en dan wel over de nek van het paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:31

crazycactus schreef:
Ik wil trouwens wel eens een cutter zien die niet in een stoelzit zit op een cuttinghorse die op zijn hakken door het zand gaat om de koe tegen te houden... Ben bang dat de ruiter en dan toch echt van af vliegt, en dan wel over de nek van het paard.

Misschien wel, ik heb geen ervaring met cutting en heb er ook weinig van bestudeerd. Foto's die ik zo bij de hand heb van cutting zijn genomen vanuit een positie waarbij het al dan niet in stoelzit zitten niet zichtbaar is. Wel dat de ruiter zijn zwaartepunt keurig gecentreerd heeft boven dat van het paard, hetgeen essentieel is bij het goed kunnen volgen van snelle bewegingen.
Zie bij cutting in ieder geval wel het voordeel van een westernzadel: je hebt iets om je aan vast te houden Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:38

Waratje, bij een dressuurzadel heb je ook wat om vast te houden namelijk een sperriempje wat je vooraan je zadel kan doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:40

nielsd schreef:
Waratje, bij een dressuurzadel heb je ook wat om vast te houden namelijk een sperriempje wat je vooraan je zadel kan doen.

wahaha Clown
Dat gaat lukken Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:48

Ja. Maar het werkt wel hoor, toen ik nog engels reed had ik altijd zo'n riempje om mijn zadel, en ja je kon dat ook nog goed gebruiken Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:49

Die riempjes zijn bedoeld als zadeldrager. Dus ik zou er niet graag mijn gewicht in een stop aan willen hangen. Ze worden ook wel gebruikt voor jongere kids als extra steuntje bij het leren rijden. Maar geloof me ze zitten niet stevig bevestigd.