[WN] paardrijden en ziekte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: paardrijden en ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 01:06

Ik help op mijn manege voor gehandicapten.
En daar zie ik dat veel mensen met een lichamelijke handicap juist baat hebben bij het rijden. Sommigen vinden het rijden zelf niet eens zo leuk, maar komen op de manege op aanraden van de fysio.
Al is een manege natuurlijk wel wat anders dan een eigen paard...

westerninfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:27

Ook ik werk na mijn drukke kantoorbaan 1 middag in de week op een manege speciaal opgericht voor het rijden met een handicap (lichamelijk zowel geestelijk). Door de jaren heen zie je kinderen en/of volwassenen genieten en vooral belangrijk vooruitgaan...
gr didy

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:41

Het valt me op, dat veel mensen met gewrichtsklachten western rijden, ook in mijn geval, zware slijtage aan botten en gewrichten ....is western de uitkomst gebleken, op een engels zadel, red ik het 10 minuten, in mijn westernzadel rijd ik gerust een dik uur.....

Als ik naar het advies van de reumatoloog had geluisterd, had ik nooit meer gereden, alleen ik ben eigenwijs, en wil me niet alle leuke dingen laten ontzeggen Bloos

Op slechte dagen rijd ik niet, op dit moment rijd ik dus ook niet (rotweer),gelukkig heb ik alleen nog een enter staan, omdat ik de beslissing heb genomen mijn merrie te verkopen.

Ik durf het niet meer aan haar zelf te beleren, ik ben bang dat ik het niet volhoud, dus dat laat ik doen, maar ik hoop haar wel zelf te kunnen gaan rijden, en gelukkig heb ik altijd hulp van goede vrienden, die wel willen uitmesten en/of rijden......

net wat men hier zegt, rust roest, maar heel soms, moet je ook eens toegeven....al hoe frustrerend dat ook is .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:51

Typisch dat advies van de reumatoloog. Mij hebben ze juist gezegd dat paardrijden alleen maar goed was om de spieren soepel te houden.

In inderdaad ik ben wel -mede om die reden- overgestapt naar western. Als je ene schouder zeer doet, kun je altijd nog rijden met je andere hand. Met dressuur heb je altijd twee handen nodig. En het zadel zit vele malen beter.

Voor dressuur heb ik bijvoorbeeld voor wedstrijden met paarden die nog in de B of de L1 starten dispensatie om niet te hoeven lichtrijden van de KNHS. Dat is wel weer heel netjes. Maar eigenlijk start ik nooit meer dressuur en Lan is de L1 voorbij. Dus lichtrijden hoeft niet meer. Maar je weet nooit. Misschien ga ik ooit nog een keer dressuur starten met Wiz. En die moet gewoon in de B beginnen.

En bij western heb je geen verplicht lichtrijden probleem.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 08:41

die reumatoloog was een vage man, mocht niet meer fietsen, niet traplopen en niet sporten, ook niet paardrijden........ik heb de beste man toen gevraagd of ik misschien vast een kist moest bestellen, als je helemaal niets mag Lips are sealed
ik ben blij dat ik eigenwijs ben Haha!
nu met het westernzadel houd ik het prima vol, en inderdaad, lichtrijden hoeft niet meer.....
vorige week even op een vzh zadel gereden Lips are sealed beter niet meer doen.......

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:44

Wat ik mij dan afvraag hoe dat het dan kan dat jullie beter in een western zadel kunnen rijden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:25

Dat heeft te maken met de zit en de stand van het bekken.
Dressuur zadels zetten je helemaal vast, zeker de diepere. Een beetje zoals een pleasure zadel maar dan nog strakker. Bovendien is je beenligging meer beperkt in een dressuurzadel waardoor je anders moet gaan zitten.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:27

Een hele duidelijk uitleg Anya

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:27

Tja ook hier een krakkemikkig lichaam. Ik heb een whiplash en spondilolyse overgehouden aan een auto ongeluk een aantal jaren geleden. Aanvankelijk deed paardrijden veel te veel pijn, m.n. in m'n nek. Kon dan m'n hoofd gewoonweg niet meer dragen. M'n toenmalige paard is hierdoor ook weggegaan. We waren gewoon geen goede combinatie meer.
Na flink wat therapie heb ik toch weer een eigen paard aangeschaft. Wel 1tje met erg vlakke gangen, zodat ik niet al te hoog opgegooidt zou worden. Nu is m'n rug juist sterker doordat ik paardrij en daardoor m'n rug en buikspieren sterk hou. M'n therapeut is daar erg blij mee.
Echter als m'n whiplash op speelt, dan waag ik het niet om op m'n paard te stappen. Zou ik dat wel doen krijg ik accuut een migraine aanval en kan m'n hoofd niet meer omhoog houden.
Maar al met al had ik jaren geleden niet gedacht dat ik door het paardrijden juist sterker zou worden. Was bang dat ik nooit meer op een paard zou kunnen stappen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:09

Dank voor je uitleg Anya, ik heb het me vaak afgevraagd....
dat het werkte wist ik al Haha! maar ik vind het prettig dat ik nu ook weet waarom Haha!

Monnik, een paard met vlakke gangen vind ik ook prettig, ik hoop dat mijn enter daar ook rekening mee houd in de toekomst Haha!

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:25

Ik lees hier heel veel positieve verhalen. Fijn voor mensen voor wie het paardrijden inderdaad baat heeft! En knap dat jullie het ook volhouden als het even tegenzit.

Ik heb helaas een minder positief vehaal.
vorig jaar 1 oktober heb ik de moeilijke beslissing moeten nemen om mijn paard te verkopen. Dit kwam doordat mijn rugklachten (verschoven wervel, hernia, scheefstand en whiplash) alleen maar verergerden omdat ik voor mijn paard moest zorgen. Ik heb van alles geprobeerd. Ik heb het rustiger aan gedaan, hulp gezocht bij poetsen en zadelen, hulp gezocht bij het rijden, mijn paard een half jaar weggebracht, paard dag en nacht op het land. en nóg zat er geen verbetering in mijn situatie, alleen maar verslechtering.

Sinds ik mijn paardje verkocht heb, gaat het gelukkig over het algemeen beter met me (toevallig zit ik nu weer in een dipje) en heb ik soms spijt als haren op mijn hoofd dat ik hem verkocht heb. Vooral afgelopen zomer, toen het dus heel erg goed met me ging.
Maar het is wel een goede beslissing gewest, want ik kon het écht niet meer aan.

Ik zal dus niet meer snel aan een eigen paard beginnen. Waarschijnlijk nooit meer. Mijn klachten zullen waarschijnlijk wel afzwakken, maar mijn lijf wordt nooit meer helemaal beter.
Misschien kan ik in de toekomst wel bijrijder worden, maar dan moet ik eerst een hele tijd (vrijwel) klachtenvrij zijn, anders durf ik het niet aan.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:45

dat is de andere kant weer Banish.... een knuffel voor jou, ik zou het vreselijk vinden als ik vanwege mijn gezondheid mijn merrie weg zou moeten doen, gelukkig is er bij ons op stal iemand die haar met liefde fulltime zou willen en kunnen doen, mocht ik het niet kunnen.......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:31

Banisch voor jou een dikke knuffel!

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:07

Dankje Anya!!!
Dana01 schreef:
dat is de andere kant weer Banish.... een knuffel voor jou, ik zou het vreselijk vinden als ik vanwege mijn gezondheid mijn merrie weg zou moeten doen, gelukkig is er bij ons op stal iemand die haar met liefde fulltime zou willen en kunnen doen, mocht ik het niet kunnen.......

Kijk,dat zijn fijne mensen om te kennen.
Ik had ook een superbijrijdster hoor, daar niet van.
Maar het zag er niet naar uit dat ik binnen korte tijd weer zou kunnen gaan genieten van mijn paardje en om nu in de randstad een paard te houden, terwijl je er zelf niet eens naar toe kunt...
Daar is het gewoon een veel te dure hobby voor.

En iedereen heeft zijn afwegingen en redenen voor bepaalde zaken. Voor mij was de beste oplossing helaas verkopen.
En het feit dat ik een superlief nieuw baasje trof maakte het ook wel wat minder zwaar. Banish heeft het echt héel goed nu en daar gaat het mij in eerste instantie om. Een dier moet het gewoon goed hebben. Mijn verdriet is vervelend, maar Bnaish heeft het heerlijk en dat geeft gewoon rust.
(En ik mag langskomen en ik krijg af en toe foto's en updates van hem en dat is ook wat waard Lachen )

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:32

een goede nieuwe baas is wel een stukje rust denk ik inderdaad....

mijn merrie is nog jong, en heeft niet zoveel aandacht nodig, ik kan er echt nog van genieten nu, als ik straks moet gaan rijden, dan zien we wel weer.....liefhebbers genoeg....
stalgeld is hier heel laag, anders was ik er niet aan begonnen, ik heb tenslotte geen paard voor een ander, nu is het financieel mogelijk, maar als het stalgeld 200 euro of meer zou zijn......dan had ik nu ook geen paard gehad hoor

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:04

Tja ik herken ik het verhaal van Monnik ook. Ik heb nu ongeveer 5 jaar geleden een aanrijden gehad. Iemand die in de file van achter op me klapte. Daar heb ik whiplash aan over gehouden. Ik heb een jaar in de ziekte wet gezeten. Ik kon niets meer, niet paardrijden niet zelf eten en geen autorijden. Ik was 20 toen het gebeurde en ik wilde koste wat het kost niet de WAO in. Ik hard gaan solliciteren en gelukkig werk gevonden. Het was zwaar en elke avond lag ik al vroeg in bed. Maar het ergste komt nog. Ik het voor het ongeluk mijn paard naar het M gereden (dressuur) en na het ongeluk heb ik echt meer dan een jaar niet meer kunnen rijden van de pijn. Ik heb het wel geprobeerd en gedaan maar zonder succes. Ik heb me paardje nu nog en wil m ook niet meer kwijt. Ondanks ik elke nog pijn heb ben ik toch aan de pijn gaan wennen. Dressuur rijden doe ik niet meer omdat dat helemaal niet meer gaat ik ben overgestapt naar western en dat is zo veel lekkerder en me paardje vind het ook super! Sorry dat het een warrig verhaal is geworden maar ik moest t ff kwijt.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:18

ook al aan de western dus shcmarathon

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:30

Ja idd rijdt een stuk lekkerder en rustig... Nu alleen nog iemand zoeken die me paardje kan omscholen... Wel lastig hoor!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:38

misschien is er iemand op bokt die je ermee kan helpen....
tegen de tijd dat mijn paanie oud genoeg is, jaartje of 4 Haha! dan breng ik haar weg om te beleren......
lijkt me het handigste Haha!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:46

Ja dat doe ik met mij volgende paardje ook en dat wordt zeker een westerncrack! Maar dat duurt helaas nog even...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:50

heb even in je profiel gespiekt, leuke spikkel hoor Ja Ja

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:12

Heb ook een few spot spikkel.. maar je kunt eens contact opnemen met VincentS hier op bokt. Geeft les en schoolt paarden om naar western en woont in Leiden (lekker dicht in de buurt).

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:28

@Dana01 Die spikkel met de meeste stippen is van een vriendin die ik tijdelijk rij. Diegene zonder stippen is van mij!
@ Jester ik zal m eens een pbtje sturen thanks!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:04

ik vond juist degene met de minste stippels leuk,dus dat komt goed uit Haha!

jakeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 13:37

zo ik ben er weer eens om op mijn gemak te lezen bedankt voor al jullie reacties op mijn vraag ik voel me opeens niet zo alleen meer in deze strijd. tijd misschien om even wat meer over mezelf te vertellen. ik heb multiple sclerose en ik heb ook mijn paard moeten verkopen. nu zijn er meer veranderingen in mijn leven gebeurd waaronder het eindigen van een relatie en nog meer narigheid. nu is het wel zo dat door al die veranderingen en een nieuwe relatie mijn leven heel erg verbeterd is. zelfs zo verbeterd dat ik helemaal van de medicijnen afben. ik wil nu even lekker rijden en heb ondertussen ook een fijn plekje gevonden over een tijd wil ik wel weer`gaan denken aan een nieuw paard maar ik denk wel dit is misschien mijn laatste kans dit te doen en dus wil ik het nu goed doen en beginnen met een jong paard. ik snuffel zo wat rond naar leuke veulens enzo dus dat komt wel goed. denk ik.

allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en voor iedereen heel veel respect....