[SGW] waarom worden jakkeraars beloond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_K

Re: waarom worden jakkeraars beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:06

Skygirl schreef:
Niet iedereen die te snel is is aan het rondjakkeren. Mijn pony is heel snel en heeft een goede conditie. Ik kan hem best inhouden, maar ik vind het heel moeilijk om in te schatten of mijn tempo goed is. Mijn pony heb ik echt goed onder controle, maar omdat ik met andere pony's weinig ervaring heb opgedaan is dat best moeilijk.Volgend seizoen ga ik ook een crossklok kopen en dan ga ik er ook goed op letten.
Ik rijd overigens B en mijn pony heeft weleens in de L gestart.

dat heb ik nou ook, ik heb ook al zeg ik het zelf een erg snel paard.
wij jakkeren niet en ik kan slecht inschatten qua tijd.
dus ben ik altijd veelste vroeg binnen. ik ga nu ook idd met klok rijden.
maar heb me paard altijd onder controle, en zorg ook dat ik voor de hindernis geen heel hard tempo heb.

en heb het zelf ook nog nooit zo extreem gezien

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:10

oosterhoff schreef:
Sjaan schreef:
Ik ben een klein beetje met je eens, maar als je je paard in nette conditie hebt is zonder te jakkeren de gemiddelde snelheid van 460 m/min makkelijk te halen. In sommige crossen zal dit idd wat moeilijk worden (voorbeeld Heino), maar dat ligt dan puur aan het terrein.
Over het algemeen vind ik het echt goed te doen.
Ook is naar mijn mening het tempo goed opgebouwd in de verschillende klassen.
Ik ben het er wel mee eens dat het eerlijker zou zijn om een aantal sec (varierend tussen 10 en 20) boven en onder de optimale tijd te stellen die zonder strafpunten geldt.

Dat is ook precies wat ik dus bedoel.
Het woord jakkeren zou ik misschien niet moeten gebruiken maar als je niet bekend bent met crossen en je gaat rekening houden met de tijd dan ga je dus eerder te hard van start dan te langzaam. Een gemiddelde tijd zou dus naar mijn mening inderdaat tussen de, 10 boven optimaal en de 10 onder optimaal, wel gunstiger zijn.
Het is niet dat ik mij zorgen maak om de tijd te halen maar als ik bij een cross sta te kijken dan wordt ik soms akelig van de B ruiters die echt als een gek door het terein gaan. In barchem was een dame die kwaad was op haar paard omdat hij 6 weigeringen had gehad. Die dame had vervolgens wel haar voorgangen ingehaald. Vind ik het toch onbegrijpelijk dat zoiemand niet halverwege uit de cross gehaald wordt.
het cijfer van de stijl vind ik kansloos. daar zie ik soms echt hele rare dingen staan.

andrea16
13 van de 23 ruiters die foutloos door de cros kwamen hadden geen tijdfouten. de rest hadden tijdfouten ivm te langzaam. er was er geen een te snel
Dat er geen een te snel is is natuurlijk gunstig als je kijkt naar mijn standpunt maar in diepenheim heb je gewoon veel banketstaaf bospaadjes en de bodem was erg zwaar.
Ofwel bijna de helft van de ruiters haalt de optimale rijd niet. (wellicht is die tijd dan dus niet zo netjes gesteld?)

Maar als er zoveel te langzaam zijn dan is de tijd toch voor de meeste moeilijk te halen?Dan heeft dit toch niets te maken of je een jong paard hebt of niet?Ik geloof niet dat het allemaal jonge paarden waren?

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:16

In de B hoef je echt niet te jakkeren om de tijd te halen!
Misschien dat mensen die net beginnen met de sgw het goede tempo nog niet gevonden hebben/gewend zijn, en daarom buiten de tijd rijden?
Ik weet wel dat ik in de B/L vaak moest inhouden met mijn D pony.
En ook nu in de M pony's moet ik nog wel eens inhouden. Rijdt nu met een E, heeft dus een paardengalop. En is ook nog eens erg fanatiek.

Als je de optimale tijd weg gaat halen in de B, krijg je volgens mij allemaal picknickers, en mensen die op elkaar gaan wachten.
En zoals al eerder gezegd, is het een goede marnier om je voor te bereiden op de volgende klasse. Zo leer je ook evt. omgaan met een stopwatch, en wen je aan het tempo.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:26

Ik ben het er dus absoluut niet mee eens. Jakkeraars worden niet beloond, ze krijgen meteen een onvoldoende voor stijl. De tijd in het B hoeft geen probleem te zijn. Natuurlijk is het voor erg jong en onervaren paarden moeilijk, maar als je dan als ruiter verlangt binnen de tijd te rijden dat vraag je teveel denk ik. Een normaal galoperend paard moet makkelijk de B tijd kunnen halen. Het is wel een cross he, je moet ook niet in verzamelde galop je rondje rijden. Een goed voorwaarts tempo is erg belangrijk en als je dat hebt dan is de B tijd simpel te halen. Paarden met een goede galop zullen zelfs moeite hebben om niet te snel te zijn, dat betekend niet dat ze jakkeren!!

Man0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:11

Ik ben het inderdaad met sfranken eens daarnaast worden ze in het b gecontroleerd op stijl dus worden ze daar zelf voor afgerekend + de tijdfouten die ze bij jakkeren maken. Er is een verschil tussen onverantwoord rijden (jakkeren) en gecontroleerd rijden als jij controle hebt kan jij af en toe heus wel eens gassen als je ergens anders tijd verloren hebt.

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:43

Inderdaad, er zijn zat mensen die op goede (rechte) stukken even goed hard gaan, en daar is in mijn ogen niets jakkerigs aan.
Mits je paard voldoende conditie heeft, maar die word na afloop dan weer gecontroleerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:16

Ik rij geen eventing, want ik rij geen wedstrijden en ik cross gewoon maar wat off-road dwars door de campo. In die zin heb ik dus bij het antwoorden geen expertise.

Is deze tak van sport echter niet van oorsprong hoofdzakelijk een snelheidssport? Point-to-point, steeple-chase, wie het eerste van hier naar daar is?!
Tijd is, in mijn ogen terecht, uit diervriendelijke overwegingen minder belangrijk geworden, maar het BLIJFT toch wel een essentie of zie ik dit verkeerd?

HC

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:22

Dit is een best oud topic.
Het gaat om de ideale tijd. Niet om de snelste..
En een paard dat in goede conditie is kan makkelijk binnen de tijd finishen, zeker in de lagere klassen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 11:26

inderdaat bejaard topic maar juist in die lagere klasses zie je dat er paarden mee doen met een niet al te beste conditie.
Maargoed ik vraag even een slotje

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:30

Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:31

Huertecilla schreef:
Ik rij geen eventing, want ik rij geen wedstrijden en ik cross gewoon maar wat off-road dwars door de campo. In die zin heb ik dus bij het antwoorden geen expertise.

Is deze tak van sport echter niet van oorsprong hoofdzakelijk een snelheidssport? Point-to-point, steeple-chase, wie het eerste van hier naar daar is?!
Tijd is, in mijn ogen terecht, uit diervriendelijke overwegingen minder belangrijk geworden, maar het BLIJFT toch wel een essentie of zie ik dit verkeerd?

HC

erg bejaard topic, maar je slaat de plank volkomen mis. Cross is absoluut geen "wie er het eerste is" wedstrijd, waar bv endurance dat wel is. Een foutloze cross met wat tijdfouten (zowel voor te snel als voor te langzaam rijden!) levert vrijwel altijd een beter resultaat op dan een cross met een weigering zonder tijdfouten. Een weigering is 20 strafpunten, daarvoor moet je 50 seconden te langzaam rijden! Je kunt dus door snel te rijden niet een fout compenseren, wat in een echte snelheidswedstrijd wel het geval zou zijn.

Pukkypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:58

1. de reden dat de 20sec te snel binnen regeling is ingesteld = zodat men moet leren om de snelheid die gevraagd wordt in iedere klasse beter onder de knie te krijgen (en men dus niet zohard als het kan het parcour aflegd) dat krijg je alleen als je traint met een stopwatch en afgemeten afstanden. ( gevoel voor de juiste snelheid ontwikkelen)
2. de reden dat de snelheid per klasse verschillend is = om de africhtings graad te verhogen! de B klasse is om paard en ruiter kennis te laten maken een cross. ruiters die door willen stromen zullen daar bewust voor kiezen en daar dus ook naar behore voor moeten trainen.
3. de essentie = de combinatie van alle onderdelen beheersen! op wat voor niveau je ook rijdt.

dus iemand die de lagere klasse ziet als een ren-je-longen-uit-je-lijf uitstapje
is niet geschikt om deze tak van sport te beoefen

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:39

Mooi gezegd PP Knipoog

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:15

Pff iedereen is het er eigenlijk wel over eens dat jakkeraars niet beloond worden. Alleen als een niet-eventer dit topic weer eens vind word het weer opgehaald.. Is het niet tijd voor een slotje?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:57

Lielle schreef:
Huertecilla schreef:

HC

erg bejaard topic, maar je slaat de plank volkomen mis. Cross is absoluut geen "wie er het eerste is" wedstrijd, waar bv endurance dat wel is. Een foutloze cross met wat tijdfouten (zowel voor te snel als voor te langzaam rijden!) levert vrijwel altijd een beter resultaat op dan een cross met een weigering zonder tijdfouten. Een weigering is 20 strafpunten, daarvoor moet je 50 seconden te langzaam rijden! Je kunt dus door snel te rijden niet een fout compenseren, wat in een echte snelheidswedstrijd wel het geval zou zijn.

Geen zin in welles-niettes,
1. LEES ik schrijf dat de OORSPRONG hoofdzakelijk etc....
2. sla een historisch boek open

Wat ik schrijf is dat tijd nu eenmaal een essentie is. Haal je dat er uit, is het een nog niets eens een springconcours.

Steek verder je hoofd niet in het zand, want cross WAS point-to-point en steeplechase, het IS een springwedstrijd met tijdelement, punt. Snap niet goed waarom dat tijdselement nu zo problematisch voor jou is. Angstagressie wellicht? Dan blaf je tegen de verkeerde boom. Persoonlijk zie ik liever een ruiter door het terrein rossen met een vrolijk paard da iemand 10 minuten lang een paard met sporen in de stress tegen een bit schoppen en ook dat is subjectief.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:02

Jeetje HC wat ben je weer lievv. Gaaaap [url]

Je mag je punt wel geven hoor, maar moet het weer op deze manier??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:04

Anne_ schreef:
Pff iedereen is het er eigenlijk wel over eens dat jakkeraars niet beloond worden. Alleen als een niet-eventer dit topic weer eens vind word het weer opgehaald.. Is het niet tijd voor een slotje?

Nee, het is heel aktueel.

Ik schrijf NIETS over het belonen van jakkeraars, aleen dat snelheid essentieel is als element.

Niet-eventer is relatief. Nee, ik rij geen wedstrijden, doch dagelijks een zware cross point-to-point of steeple. Nee geen wedstrijd met een ander of tegen de klok, gewoon voor de lol en ja doorgaans met pittige gemiddelden.
Mag ik nu omdat ik, vanwegen mijn eigen competativiteit, principieel geen wedstrijden verkies te rijden geen gefundeerde mening hebben.

HC

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:15

Huertecilla schreef:
Anne_ schreef:

Ik schrijf NIETS over het belonen van jakkeraars, aleen dat snelheid essentieel is als element.

Niet-eventer is relatief. Nee, ik rij geen wedstrijden, doch dagelijks een zware cross point-to-point of steeple. Nee geen wedstrijd met een ander of tegen de klok, gewoon voor de lol en ja doorgaans met pittige gemiddelden.
Mag ik nu omdat ik, vanwegen mijn eigen competativiteit, principieel geen wedstrijden verkies te rijden geen gefundeerde mening hebben.

HC

Dagelijks???? Met hetzelfde paard? Over jakkeren gesproken.....
Het enige dat ik uit je verhaal haal waar ik het mee eens ben is dat Eventing een tijdselement heeft. En om te zorgen dat iedereen daar verantwoord mee omgaat is er de 20 seconden te snel regel.

PP: Wow, wat een super uitleg! OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:23

Huertecilla schreef:
Geen zin in welles-niettes,
1. LEES ik schrijf dat de OORSPRONG hoofdzakelijk etc....
2. sla een historisch boek open

1. So? Het gaat mij niet om de oorsprong, maar de huidige stand van zaken.

2. en wat voegt dat toe.

Citaat:
Wat ik schrijf is dat tijd nu eenmaal een essentie is. Haal je dat er uit, is het een nog niets eens een springconcours.

daar zijn we het volkomen over eens. Tijd is een belangrijke factor, maar het is geen snelheidswedstrijd. Even goed lezen Knipoog

Citaat:
Steek verder je hoofd niet in het zand, want cross WAS point-to-point en steeplechase, het IS een springwedstrijd met tijdelement, punt. Snap niet goed waarom dat tijdselement nu zo problematisch voor jou is.

ik zie niet waar ik heb beweerd dat het problematisch is. Maar feit blijft dat tijd allene strafpunten kan opleveren en niets kan compenseren. De belangrijkste invloed van de tijd is dat je - met name op hoger niveau - wordt 'gedwongen' om niet alle tijd te nemen voor de opgaven en het zo je erg makkelijk te maken. Op dezelfde manier wordt tegenwoordig ook het springen moeilijker gemaakt door de tijd krapper te zetten.

Citaat:
Angstagressie wellicht? Dan blaf je tegen de verkeerde boom. Persoonlijk zie ik liever een ruiter door het terrein rossen met een vrolijk paard da iemand 10 minuten lang een paard met sporen in de stress tegen een bit schoppen en ook dat is subjectief.

Angstagressie, niet echt Haha! Meer een tegen beter weten in bereidheid om misverstanden uit de weg te helpen. Ik zie overigens beide niet graag, ik zie liever iemand die met verstand van zaken met zijn paard omgaat, en dagelijkse een flinke cross of steeple rijden valt daar voor mij overigens niet onder.

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:54

Lielle, amen. Mooi geformuleerd wederom Vork
Huertecilla schreef:
Anne_ schreef:

HC

Wat jij wilt joh..