Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Escardo schreef:Mijn veulen word straks op mijn naam geschreven alleen nu vroeg ik mij af of ze ook op de naam van mijn vriend en mij kan worden geschreven, omdat we allebei met haar verder willen... hoe werkt dat dan? ik had al mail gestuurd naar apha maar krijg geen reactie...
Escardo schreef:ok... maar een van ons kan dan wel in de amateur klasse starten?....
Ja vind het ook zo raar dat ik nog niks heb gehoord van ze...
Nu begreep ik ook dat het overschreven van je paint erg lang duurt... Vooral nu met de dekkingsbewijzen lopen ze erg achter...
Francis schreef:Je kunt een paard op twee namen laten zetten... en dan ook nog op twee manieren.
Bij de 'en' manier ben je samen eigenaar maar zijn bijvoorbeeld voor verkoop ook béide handtekeningen nodig. Op die manier kan de één niet besluiten het paard te verkopen terwijl de ander het daar niet mee eens is.
Op de 'of' manier is één van beide handtekeningen van de geregistreerde eigenaren voldoende.
Een eigenaar kan ook een authorisatieformulier invullen en daarmee een andere persoon machtigen voor hem/haar te tekenen, maar dit geld dan niet als 'mede-eigenaarschap'.
Of je als twee geregistreerde eigenaren ook beiden het paard in de amateur mag showen (neem aan dat dat de bedoeling van het hele verhaal is), weet ik eerlijk gezegd niet...
Denk GOED na voor je een paard op twee namen zet... nu ben je vriendjes en gaat alles goed, maar bedenk goed wat er gebeurd als het uit gaat en jullie trammelant krijgen (en niet zeggen 'dat zal niet gebeuren', dat dachten meer mensen die achteraf flink in de problemen kwamen door dat soort dingen, kan je legio voorbeeldjes van mensen die ik ken geven als je wilt).
Voor registratie op meerdere namen moet je wel een apart formulier invullen wat ook bij een notaris ondertekend moet worden en beide eigenaren moeten ook lid zijn wil je de lidmaatschapsfee willen betalen. Is één van beiden geen lid, dan betaal je 't bedrag voor niet-leden.
Voor de precieze procedure en juiste formulieren kun je't beste even contact opnemen met de DPHC, die kunnen je daar bij helpen.
ben ook blij dat je het zegt..ook ik heb zelf meegemaakt hoe het is als je een paard met z'n tweetjes hebt en das niet fijn.. alleen dit is mijn levenspartner en wil uiteraard ook graag met het paardje wat gaan doen.. we hebben haar niet alleen voor mij gekocht... Want ik heb begrepen dat als ze alleen op mijn naam staat dat hij geen show met haar mag doen... of heb ik dit verkeerd? 
Francis schreef:Of je als twee geregistreerde eigenaren ook beiden het paard in de amateur mag showen (neem aan dat dat de bedoeling van het hele verhaal is), weet ik eerlijk gezegd niet...
Escardo schreef:Want ik heb begrepen dat als ze alleen op mijn naam staat dat hij geen show met haar mag doen... of heb ik dit verkeerd?
sorry ben ook zo'n beginneling in de western.....Paintje schreef:Mij is dus door iemand van de APHA persoonlijk verteld dat dit een moeilijk verhaal wordt.
Francis schreef:Als ze alleen op jouw naam staat kan je vriend haar gewoon in de Open showen.. daarvoor hoef je geen eigenaar te zijn (al die trainers die paarden voor een ander showen zijn daar ook geen eigenaar van).
Overigens mag je in de Amateur ook starten met een paard van familie eerste graad, inclusief echtgenoot. Zouden jullie dus getrouwd zijn, dan mag je vriend ook amateur starten op het paard wat op jouw naam staat.
Maar een paard mag per wedstrijd maar door 1 amateur uitgebracht worden.. je mag dus niet op 1 show beiden amateur starten.
Daarom heeft het dus weinig zin om het paard op twee namen te zetten. het enige is dat je vriend, zolang jullie niet getrouwd zijn, dan dus ook niet in de Amateur mag starten met jouw paard. Sterker nog... dan mag jij OOK niet in de Amateur starten...
Even copy uit rulebook Amateur rule:
Horses Owned in Parnership or Jointly. Horses whose current recorded ownership is in a partnership or jointly owned by any person other than those listed above are not eligible ofr particiaption in APHA-approved Amateur classes, for APHA Amateur points , and/or APHA Amateur Awards.
Dit wil dus zeggen dat een paard wat meerdere eigenaren heeft, die GEEN directe familie van elkaar zijn, NOOIT in de Amateur uitgebracht mag worden.
Mijn advies dus... op één naam zetten, die persoon kan dan Open en Amateur starten, de ander alleen Open.
Verdeel het op de wedstrijden dan zo dat de één de Amateur klasses start en de ander de Open klasses... fair and square.
.
Francis schreef:Thanks, vind ik eerlijk gezegd ook wel![]()
Maar even terug gespiekt en jij hebt ook een leukerd! Vind jouw zoon op je shet trouwens ook helemaal geweldig.. leuke combi en knappe ruiter al, die kleine man van jou! Die van mij (nu 11) vind paarden hélemaal niks en gaat liever om't weekend met z'n pa naar de hondenclub (KNPV, ex is hondengeleider van beroep).

Francis schreef:Gezien die Amateur regel dus niet alleen moeilijk maar zelfs onmogelijk. Tenzij beide amateurs dus familie eerste graad zijn...
Francis schreef:Dus in jullie geval, als je getrouwd zou zijn.
...