[WN] even een vraagje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: even een vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:14

Waratje schreef:
Mag het aub in het Nederlands geschreven worden?
Enne, als je gaat vragen of het zo hoort, heb je grote kans 1 van 2 mogelijke antwoorden:
1. ja, dat hoort zo, of
2. bemoei je met je eigen zaken.

Levert over het algemeen dus niet echt wat op Ach gut

Haha diegene waar het om gaat zou zijn antwoord nog veel meer toelichten ook!
Dan sta je er over een uur nog om uitleg aan te horen.. Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:21

Ik niet, denk ik Knipoog Ga ik "verkeerde" vragen stellen, worden mensen vaak niet blij van......

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:22

Haha och, als het om aandacht krijgen gaat is ie happy.. Ook al stel je verkeerde vragen.. Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 13:27

Maar wat ik nu niet snap,
We zijn het er wel over eens dat het niet de ehm beste manier is zoals hun het doen.
Maar waarom doen ze het dan in godsnaam als er veel mensen kijken? Ik zou er nou niet bepaald trots op zijn als iemand dat ziet...
Als ik boos ben op een paard die niet luisterd, heb ik liever dat niemand het ziet.
Ik was ooit eens heel boos op een paard omdat hij gewoon niet wilde luisteren, toen had ik hem stil getrokken. En dat zag iemand dus, schaamde me dood!
Ik zou dat nou niet echt "stoer" vinden als iemand keek als ik op zo'n manier met mijn paard om zou gaan zoals hun doen...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:54

Omdat er zo veel over geschreven wordt en zo weinig aan gedaan..

Natuurlijk meen ik niet dat de 'schrijvers' de boosdoeners zijn, maar met ALLEEN schrijven kom je er niet.. dat is wat ik eerder probeerde duidelijk te maken. Er wordt hier zó vaak en zo veel geschreven over slechte trainingspraktijken en toch gebeurt het nog steeds... 't lijkt er dus op dat dat schrijven niet zoveel helpt.
Dan kun je dus zeggen 'er kan niet genoeg over geschreven kan worden' en 'je mag het niet doodzwijgen'... nee, klopt, helemaal mee eens...
Maar wat bereik je er helemaal mee?!?
De boosdoeners gaan door met hun praktijken omdat ze zich niks aantrekken van wat er op één of ander forum of één of ander blaadje geschreven wordt, ze weten hun fans toch wel te overtuigen van hun gelijk (ze presteren toch zeker?!), de nieuwe klanten komen toch wel want door dat presteren hebben ze een naam (en als je presteert zul je wel goed zijn...toch?) en de mensen (leken) die het wel lezen krijgen een vertekend en negatief beeld van de westernsport, want er wordt zó vaak geschreven over negatieve dingen, dan zal dat dus wel schering en inslag zijn...

Wil je dat het ook stopt, die praktijken, dan zul je dus meer moeten doen!
Niet meer naar zo'n trainer... niet meer 200 veren in zijn of haar reet omdat ze gepresteerd hebben... niet meer hun paardjes kopen... En een positief tegengas geven.. schrijf nou es over die positieve dingen die echt óók wel gebeuren... Demo's van hoe het ook kan... paardvriendelijke ruiters/trainers de aandacht geven (en dan wel objectief zijn... een ruiter die op een wedstrijd leuk en aardig is tegen z'n paardjes kan thuis heel anders zijn...)
Laat leken zien dat het ook anders kan en waar je terecht kunt als je niet percé naar zo'n grote naam wilt.
Maar ja... positief zijn heeft niet zoveel 'nieuwswaarde'... we roddelen zo graag en schoppen zo graag tegen anderen aan, zodat we niet naar onze eigen fouten hoeven te kijken...

Want wil je consequent zijn, dan moet je dus keuzes gaan maken die soms in je eigen nadeel werken... trainen bij die trainer om doe hoek, die z'n paard betrekt, maar ach... jij doet dat niet. Of toch maar wat verder rijden en misschien wat minder vaak trainen, bij die trainer die het wel paardvriendelijk kan. Wees eerlijk.. 't gros van de mensen hier die zo hard van de toren blazen over paardvriendelijk rijden gaan de volgende dag wel naar de trainingsstal op de hoek en doen dan maar even een oogje dicht... zíj zijn heus wel paardvriendelijk...(en vergeten voor het gemak dat ze de niet-paardvriendelijke trainer 'in bussiness' houden).
Ja, soms is principieel zijn lastig.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:20

Ben het met je eens Francis.
Alleen lopen er zoveel leken en beginners rond die denken dat het kennelijk zo hoort want "die en die" doen het ook en zij rijden wedstrijden (vaak niet onverdienstelijk). Dus doodzwijgen, niet bij gaan trainen en alleen het goede aankaarten maakt de porspects niet wijzer.

Vandaar dat het toch belangrijk is dat er wel over geschreven wordt NAAST de positieve berichten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:31

Francis schreef:
Wil je dat het ook stopt, die praktijken, dan zul je dus meer moeten doen!
Niet meer naar zo'n trainer... niet meer 200 veren in zijn of haar reet omdat ze gepresteerd hebben... niet meer hun paardjes kopen...

Doe ik allemaal al niet..... Bloos

Francis schreef:
Want wil je consequent zijn, dan moet je dus keuzes gaan maken die soms in je eigen nadeel werken... trainen bij die trainer om doe hoek, die z'n paard betrekt, maar ach... jij doet dat niet. Of toch maar wat verder rijden en misschien wat minder vaak trainen, bij die trainer die het wel paardvriendelijk kan. Wees eerlijk.. 't gros van de mensen hier die zo hard van de toren blazen over paardvriendelijk rijden gaan de volgende dag wel naar de trainingsstal op de hoek en doen dan maar even een oogje dicht... zíj zijn heus wel paardvriendelijk...(en vergeten voor het gemak dat ze de niet-paardvriendelijke trainer 'in bussiness' houden).
Ja, soms is principieel zijn lastig.

Nou weet ik niet wie je bedoelt met "mensen die zo hard van de toren blazen", want ik vind dat in dit topic reuze meevallen, maar mocht je (o.a.) mij bedoelen: Ik les om de week van een instructrice die zeer paardvriendelijk lesgeeft (nee, niet overdreven soft, maar gewoon eerlijk naar het paard), betaal daarvoor een eerlijk bedrag ook gezien haar reistijd en ik weiger zelfs maar te kijken naar de "westernles" van een bekende naam, die op mijn vorige stal lesgaf, laat staan dat ik veren in die (degelijk geschapen) r**t zou steken. Integendeel, met stalgenoten een aantal kritische punten besproken, zodat die konden nadenken over hoe "goed" deze persoon lesgeeft. De andere western-instructrice die daar komt heb je niet veel meer aan dan dat ze je leuk bezighoudt, maar nuttig voor het paard is het zeker niet. De dressuur-instructrice die daar ook op stal komt, hoef ik ook geen les van, veel te beperkt tot het "boekje" en te weinig oog voor de combi voor haar. Dus wat wil je dat ik verder nog doe? Wie mijn mening vraagt, kan hem krijgen, wie mijn advies vraagt, kan hem ook krijgen, zowel persoonlijk als hier op Bokt. Wat zou ik dan verder nog moeten doen? Enne, ik heb niet zoveel moeite met principieel zijn, hoor Bloos

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:39

Waratje, alles wat ik op Bokt schrijf, schrijf ik 'in het algemeen'. Wanneer ik iemand persoonlijk aanspreek zég ik dat ook en noem ik namen.
Mijn stukje sloeg dus niet op jou persoonlijk, kwestie van wie de cowboylaars past trekke hem aan...

En Vera, inderdaad moet er óók over geschreven worden, maar ik krijg vaak het gevoel dat velen er wel over schrijven maar d'r verder niks mee doen, en dát heeft dus geen zin...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:12

Ik denk dat het juist wel helpt dat er over geschreven en over gesproken wordt. Een aantal mensen voelen zich toch aangesproken (en terecht) en gaan op hun tellen passen. Okee, daar kan je mee bereiken dat ze het achter gesloten deuren gaan doen, maar dat betekent wel dat ze er dus slechter mee wegkomen.
Op wedstrijden komen al steeds minder wanpraktijken voor, ook omdat de mensen mondiger worden, en iemand die zich misdragen heeft, uitgebreid besproken wordt op een openbaar forum. Dat die persoon dan thuis achter gesloten deuren gewoon verder gaat is jammer, maar tijdens de wedstrijd heeft het paard iig even 'rust' gehad.

Plus dat er meestal verteld wordt tegen leken dat iets 'nu eenmaal zo hoort', of 'dat het in Amerika ook zo gaat'. En nu kunnen die leken lezen dat het dus niet zo hoort, en kunnen ze gaan kiezen of ze liever ergens anders naar toe gaan.

Dat soort mensen zullen altijd klanten houden, omdat er altijd klanten zullen zijn die 'erbij' willen horen, of plaatsvervangende roem willen kopen, en die zijn dan ook blind voor wat er gebeurt. Dat is nu eenmaal zo. Maar het wordt wel een stuk moeilijker.

En als 1 iemand over een stal klaagt kan je het nog afdoen als wrok of iets anders. Maar als er meer geluiden komen, dan gaan mensen misschien denken 'waar rook is, is vuur'. Hetzelfde geld voor mensen die denken dat alles verzonnen is. Als er meer en meer berichten komen van verschillende mensen, dan blijkt dus dat het misschien wel niet verzonnen is, maar dat er echt wat aan de hand is. En als die mensen dan weer gaan nadenken, is er misschien weer een paard bespaard gebleven.
Het is nu eenmaal een keiharde business waarvoor mensen veel misstanden door de vingers zien, of afdoen als 'normaal'.

En er worden OOK positieve berichten geschreven, maar op de 1 of andere manier wordt dat juist niet gelezen door de mensen die die berichten graag zien... gek hoe dat werkt eigenlijk...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:20

Cer schreef:
En als 1 iemand over een stal klaagt kan je het nog afdoen als wrok of iets anders. Maar als er meer geluiden komen, dan gaan mensen misschien denken 'waar rook is, is vuur'. Hetzelfde geld voor mensen die denken dat alles verzonnen is. Als er meer en meer berichten komen van verschillende mensen, dan blijkt dus dat het misschien wel niet verzonnen is, maar dat er echt wat aan de hand is. En als die mensen dan weer gaan nadenken, is er misschien weer een paard bespaard gebleven.
Het is nu eenmaal een keiharde business waarvoor mensen veel misstanden door de vingers zien, of afdoen als 'normaal'.

En er worden OOK positieve berichten geschreven, maar op de 1 of andere manier wordt dat juist niet gelezen door de mensen die die berichten graag zien... gek hoe dat werkt eigenlijk...

Nu staat er hier wel geen naam van wie het is..
Maar ik weet wel als dit zeg maar 'aan het licht komt' het voor diegene toch wel een streep door de rekening zal zijn. Als mensen dit echt gaan geloven of dit doorspelen naar toekomstige klanten..

De persoon in kwestie is iemand die zich na een breuk als mede eigenaar van een westernstal zich nu aan het opwerken is in de sport en zichzelf voor trainer uit wil geven.
Ik heb les van hem gehad en dit doet hij supernetjes, en heb heel veel van hem geleerd..
Zoveel dat ik nu momenteel zelf mijn boontjes kan doppen wat mijn eigen paard betreft. Alleen hij wist dat hij bij mij niet met touwtjes ed aan moest komen..

Zou het toch wel jammer vinden dat er door dit soort topics ed op internet mensen tegen hem aan gaan kijken dat hij het niet goed zou doen voor de rest. Want hij geeft echt heel goed les en heeft er echt verstand van, alleen zou je dat na dit bericht niet zo zeggen..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:28

Dus hij geeft heel goed les en heeft er veel verstand van, maar rijdt wel zn paarden over de kop, of begrijp ik het verkeerd?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:33

Nee dat begrijp je niet verkeerd..
Ik vind het ook raar om te geloven dat ie verder wel goed is, hij is zelfs gedip. trainer, maar ik weet dat het waar is wat de TS hier verteld..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:53

Dat bedoel ik dus... we weten dat 'ie wat uithaalt (hoewel ik dus zo bleu ben da'k geen flauw idee heb over wie we het hebben. Mooi voorbeeld dat dat anonieme geschrijf zo weinig helpt... leken/nieuwkomers hebben zo toch ook geen idee!) maar omdat'ie het niet bij ons paard doet is het goed... 'bij mij hoeft'ie niet met touwtjes aan te komen'.... nee, maar als'ie 't bij een ander doet vind ik 't best... Dat bedoel ik dus met dat soort trainers aan't werk houden. Als je weet dat een trainer er foute praktijken op na houdt, ookal doet hij dat niet bij jou of jouw paard, dan zou je dus, als je écht iets wilt doen, niet bij die trainer moeten trainen. (en wil je dat niet, dan ook niet 'kwaken' over dat soort praktijken... je helpt ze nl. zelf in stand houden)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:55

Uhm.. Francis..
Waarom denk je dat hij mijn trainer niet meer is?

Juist.. Goed geraden.. Daarom wat jij zegt..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:06

Sita_ schreef:
Zou het toch wel jammer vinden dat er door dit soort topics ed op internet mensen tegen hem aan gaan kijken dat hij het niet goed zou doen voor de rest. Want hij geeft echt heel goed les en heeft er echt verstand van, alleen zou je dat na dit bericht niet zo zeggen..

Dan begrijp ik dit stukje tekst niet zo goed?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 21:10

precies waar jou verhaal over ging.
Ik moest ook eerst even denken, maar als je goed leest snap je hem (niet aanvallend bedoeld)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:11

Hij geeft nog steeds goed les.. Alleen niet aan mij.. Want ik les niet meer bij hem omdat het tever weg is en omdat hij dus zo veranderd is.. En dat niet alleen op rijtechnisch gebied maar ook prive..
Ik ga niet zeggen omdat ik er niet meer bij les dat ie niet meer goed is of omdat hij nu toevallig zo bekeken is in zijn training..

Want hij heeft mij en heel veel andere mensen erg goed op weg geholpen!

Maar daarom zou ik het jammer vinden dat mensen zo tegen hem aan gaan kijken alsof ie slecht is met lesgeven en voor zijn dieren..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:12

iemand die zo rijdt, is toch slecht voor zn dieren.. Dat is toch niet 'alsof'???

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:14

Ik ben ook geen westrijdruiter.
Maar ik kan voor mezelf wel bepalen of iets er fijn uitziet of niet.
Zoals je bij Engels er 'rotte appels' tussen hebt zitten, zullen die er bij western er ook zeker wel zijn...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:16

Cer schreef:
iemand die zo rijdt, is toch slecht voor zn dieren.. Dat is toch niet 'alsof'???

Ja dan is hij misschien wel slecht..
Alleen ben ik dan 3 jaar blind geweest en ben ik nu ook slecht dan omdat hij mij lesgegeven heeft?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:21

dat zie je mij niet schrijven....
en het gaat toch niet om jou, maar om de instructeur?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:22

Ja dat is zo..
Maar ik weet gewoon niet hoe ik het moet zeggen..
Vind het toch jammer dat hij zulke dingen doet alsof het normaal zou zijn..
Maar ja, zo vraag je er wel een beetje om dat mensen een slecht beeld van je krijgen..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:50

Een mooie stelling is:
"Als je de kennis en kunde hebt om op de juiste manier met een slofteugel te rijden, dan heb je hem niet meer nodig!"

Triest staaltje paardensport wat je hebt moeten aanschouwen, Casperrr. Gelukkig zijn er genoeg ruiters die het wel anders aanpakken.
Dit soort "trainers" inderdaad boycotten, geen paarden van kopen, les van nemen, etc. Ik heb ook geen idee om wie het gaat en ik wil het eigenlijk ook niet weten.
Laten we hopen dat er een keer een paard voorbij komt die wraak neemt en dit soort mishandeling niet pikt van dit soort onkundige maniakken. Laten we hopen dat een bok een keer het juiste resultaat heeft en dat de desbetreffende ruiter nooit meer op een paard komt te zitten. Ziek
En uitleg over wat ze doen kunnen ze je toch niet geven, uiteindelijk hebben ze waarschijnlijk zelf ook geen idee wat ze aan het doen zijn en hoe ze hun paarden kapot rijden. ( Als ze het wel weten dan is het nog veel erger).
Gebruik van een slof, zeker op de beschreven manier, geeft enorme rug en nekklachten bij een paard, door verkeerde en overrekking van alle mogelijk spieren, pezen, etc.
De betreffende ruiters zijn dusdanig "ongevoelig" dat ze geen idee hebben hoe een soepel,meewerkend paard loopt.
Eigenlijk zijn het intens zielige mensen, zonder gevoel, zonder fantasie, zonder leven.
Erg triest dat er nog steeds paarden de dupe worden van dit soort onmensen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:42

Sita_ schreef:
Cer schreef:

Ja dan is hij misschien wel slecht..
Alleen ben ik dan 3 jaar blind geweest en ben ik nu ook slecht dan omdat hij mij lesgegeven heeft?

Nee, je hebt geleerd van je 'fout' en bent wijzer geworden. Je bent vertrokken en daarmee aangegeven dat je die manier van trainen niet meer wilt ondersteunen...

Ik heb vroeger zelf bij een trainer gereden die ook niet als zachtzinnig te boek stond. Ik heb hem daar zelf nooit op kunnen 'betrappen', maar goed, ik ben ook wel iemand van 'waar rook is is vuur'... Bij mij was hij altijd heel rustig, hij was degene die míj er op wees als ik te star was met m'n paard (had een paard wat met fluwelen handschoentjes gereden moest worden en waar je absoluut niet mee in 'gevecht' moest gaan... daar wees hij me op als ik m'n geduld drijgde te verliezen).
Ik heb met twee verschillende paarden bij hem getrained die beiden op hun eigen manier geschoold werden (vind ik nog steeds positief aan hem, hij wist zijn training aan te passen aan het paard, i.p.v. andersom) en heb véél van hem geleerd. Bij mij ging het rustig omdat ik aangegeven had dat ik dat wilde en dat ik geen haast had om op een wedstrijd te verschijnen. Maar hij trainde en showde ook paarden voor anderen en dan ging het er een stuk strenger aan toe... maar dan moest er gepresteerd worden (en daar blijkt weer dat het toch ook vaak de eisen van de eigenaar zijn die een trainer naar hulpmiddelen en shortcuts doen grijpen). Dat zag ik toen wel maar omdat het met mijn paard altijd rustig aan ging, bleef ik nog lange tijd bij hem trainen...
Nu zou ik niet meer bij hem gaan trainen... ik ben ook ouder en wijzer geworden...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:36

Francis.. Je zegt precies wat ik bedoel maar niet direct onder woorden kon brengen..
Bij mij was hij gewoon heel anders dan bij anderen.. Veel rustiger leek het wel.. Ik ben ook heel rustig tegenover het paard, ik reed daar een merrie die supergevoelig was, hij kon er niet mee overweg, maar ik wel.. En dat vond ie altijd geweldig en het leek wel als ik in de bak kwam hij zelf ook rustig werd omdat we een rustige uitstraling hadden misschien.. Het hoefde voor mij niet hard te gaan.. Als we er maar van leren Lachen
We hebben ervan geleerd, en ik denk soms nog dagelijks aan zijn woorden terug..

Ik zoek nu nog steeds een andere trainer/ster.. Die aan huis komt.. Tot die tijd lessen we af en toe op een westernmanege in de buurt..