[WN] western / dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: western / dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:35

Wijken is wijken of je dat nou western of dressuur doet. Hulpen liggen echt niet zo ver uit elkaar als er wel beweert wordt en een paard kan uitstekend het onderscheid maken tussen met oprichting rijden (dressuur) en hoofd laag houden (western). Voor de rest moet het paard in beide gevallen netjes in balans en van achter lopen en of je dat nou doet met een lossere teugel of met wat contact is een kwestie van goede afspraken maken met je paard. Knipoog

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:41

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat het wisselen tussen dressuur en western voor het paard wel haalbaar is, maar voor de ruiter erg verwarrend.
ik kan me voorstellen dat zodra je op hoger niveau komt, beter kan kiezen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:59

Waratje schreef:
of je dat nou doet met een lossere teugel of met wat contact is een kwestie van goede afspraken maken met je paard. Knipoog

Precies nou schrijf je het zelf. Het is dus niet het zelfde en je moet dus een compromie sluiten !
Je geeft nu precies aan dat beide zo als het hoort inderdaad niet samen kunnen! Dank je wel OK dan! Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:19

Nee, dat zeg ik niet. Je kunt je paard heel goed vertellen in welke houding je het wilt laten lopen. Bij een paard dat goed gereden is (= goede afspraken) kun je instellen op elke gewenste houding, maar dat vergt oefening en veel precisie van de ruiter. Dat de meeste ruiters dat dus niet kunnen, ligt niet aan het paard.......

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:33

neeh idd,

daar moet ik nog even over na gaan denken. In iedergeval neem ik les, en verder dacht ik dat ik bij de westen maar veel op m'n stem moet gaan rijden..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:41

ik ben het geheel met waratje eens, het kan wel degelijk

adrienne jij beweert dat het niet gaat en dus zou ik graag willen weten bij welke oefeningen je dan problemen krijgt
anders blijven we een welles nietes op en neer schrijven

het kan natuurlijk aan mijn manier van trainen liggen , aan de trainers die ik heb gehad, maar ik heb geen problemen bij mijn paard om hem western te laten lopen of op de dressuurmanier

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:08

Adrienne schreef:
Het is niet het zelfde (sorrie Rom) de hulpen zijn ten eerste anders en dat zou jij toch ook best wel moeten weten Ikke! Knipoog Cool

Tong uitsteken

Maar je blijft mijns inziens ongelijk hebben Cool

Adrienne schreef:
Ik ga het nog maar eens opschrijven Je kunt nooit alle twee de stijlen tegelijk rijden zonder een compromie te sluiten.

Schrijf ik het ook nog maar eens op...
Western onderling heeft net zoveel verschillende stijlen als engels onderling. Er zijn dus ook niet "
twee stijlen tegelijk" vind ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:54

Adrienne schreef:
ikke schreef:
Een paard dom?? Ja, er zijn domme paarden; maar er zijn ook domme mensen..........
De meeste domme paarden worden dom gehouden. Ik ken er bosjes die slimmer zijn dan hun baas en zeker slimmer dan sommig paardenvolk........

Of een paard dom is of niet heeft niks met het combineren van western en dressuur te maken.
Het is niet het zelfde (sorrie Rom) de hulpen zijn ten eerste anders en dat zou jij toch ook best wel moeten weten Ikke! Knipoog Cool

Waarom zou ik dat moeten weten? Ik verzin dit heus niet zelf hoor, dat komt uit de mond van Willem Burgmeijer, die ja..
Je weet ook dat Rieky meer dan zeer verdienstelijk dressuur heeft gereden, er zelfs nu nog haar hand niet voor omdraait. Als de verschillen er werkelijk zouden zijn, dan maak je als mens die switch ook niet zomaar. Aangezien sommigen dat dus wel kunnen, maakt dat het dus niet aan het "systeem" ligt, maar aan de uitvoerenden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:14

Tuurlijk ja, jij weet alleen nog van hoe het ging in de begin tijd met Willem das bijna 20 jaar geleden gok ik zo Bloos .
Toen hier nog iedereen zelf er een invulling aan gaf omdat er weinig bekend was en er niet veel trainers beschikbaar waren om het hier uit te leggen. Niet dat de mensen toen minder konden dan nu, zeker niet ze moesten zo'n beetje het wiel opnieuw uitvinden erg knap !!!!!!! En een beter Horseman als Willem Burgmeijer was zullen wij hier in Nederland niet meer krijgen vermoed ik zo.

Ooo jeetje Ikke er is in de jaren tussen toen en nu zo enorm veel veranderd. En ja je hebt gelijk Rieky heeft haar basis in de dressuur en springen, en de naam Burgmeijer is onlosmakelijk verbonden met de stalling daar, maar ook die heeft enorm veel uit die tijd overboord moeten zetten juist omdat de benadering anders is. Ze weet dus ook precies de vinger op de zere plek te leggen maar je direct ook gerust te stellen met een "komt goed, ben ik ook doorheen gemoeten".

Wat "niet al te slim van mij" huhum Knipoog om daar niet aan te denken toen ik mijn berichtje aan je schreef. Je moet maar eens komen kijken naar hoe het nu gaat dan zul je met eigen ogen zien hoe veel er anders is geworden. Hoe veel beter het geworden is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:36

adrienne western rijden is niet alleen reining!
zoals sommige reiners wisselen bijvoorbeeld hoeft een horsmanshipper of westernridingruiter echt niet te proberen
dan krijg je er echt niet zoveel netjes beheersd achter elkaar
maar een goed reining paard kan ook schouderbinnenwaarts, traver en appyeren
het wordt vaak zo niet genoemd maar de oefeningen worden zeker wel gebruikt
deze oefeningen worden waarschijnlijk nog meer gebruikt bij horsemanship ruiters en pleasure ruiters

blijft mijn vraag dus aan jou, welke oefeningen nou problemen geven tussen de verschillende takken van sport?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:11

Adrienne schreef:
Tuurlijk ja, jij weet alleen nog van hoe het ging in de begin tijd met Willem das bijna 20 jaar geleden gok ik zo Bloos .
Toen hier nog iedereen zelf er een invulling aan gaf omdat er weinig bekend was en er niet veel trainers beschikbaar waren om het hier uit te leggen. Niet dat de mensen toen minder konden dan nu, zeker niet ze moesten zo'n beetje het wiel opnieuw uitvinden erg knap !!!!!!! En een beter Horseman als Willem Burgmeijer was zullen wij hier in Nederland niet meer krijgen vermoed ik zo.

Ooo jeetje Ikke er is in de jaren tussen toen en nu zo enorm veel veranderd. En ja je hebt gelijk Rieky heeft haar basis in de dressuur en springen, en de naam Burgmeijer is onlosmakelijk verbonden met de stalling daar, maar ook die heeft enorm veel uit die tijd overboord moeten zetten juist omdat de benadering anders is. Ze weet dus ook precies de vinger op de zere plek te leggen maar je direct ook gerust te stellen met een "komt goed, ben ik ook doorheen gemoeten".

Wat "niet al te slim van mij" huhum Knipoog om daar niet aan te denken toen ik mijn berichtje aan je schreef. Je moet maar eens komen kijken naar hoe het nu gaat dan zul je met eigen ogen zien hoe veel er anders is geworden. Hoe veel beter het geworden is.

Of het beter of slechter is, is een ander punt. Het principe is al meer dan 100 jaar oud, dat verandert niet echt, evenmin als in de dressuur. Zolang principes niet veranderen, zal training dus ook niet wezenlijk veranderen. Dat was 20 jaar terug zo, maar dat is het nog steeds. Ik heb in de jaren mijn contacten her en der wel gehouden, wat er zoal speelt is mij bekend. Het feit dat je mij niet treft, wil niet zeggen dat ik nooit meer bij Rieky ben geweest..........
Sterker nog, ik heb dressuurles van een westerntrainer..............

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:29

spatter schreef:
adrienne western rijden is niet alleen reining!
zoals sommige reiners wisselen bijvoorbeeld hoeft een horsmanshipper of westernridingruiter echt niet te proberen
dan krijg je er echt niet zoveel netjes beheersd achter elkaar
maar een goed reining paard kan ook schouderbinnenwaarts, traver en appyeren
het wordt vaak zo niet genoemd maar de oefeningen worden zeker wel gebruikt
deze oefeningen worden waarschijnlijk nog meer gebruikt bij horsemanship ruiters en pleasure ruiters

blijft mijn vraag dus aan jou, welke oefeningen nou problemen geven tussen de verschillende takken van sport?

@spatter:Begin maar eens met het simpele "paard hals laten strekken" gewoon een B proef oefening. Knipoog

Hier gaat het niet om, het gaat om van uit de basis het verschil in benadering van een oefening en de hulpen.
Ik schreef al dat ik mijn westernpaard wat nog nooit een dressuur zadel of leraar van dicht bij heeft gezien alle oefeningen uit de dressuur kan laten mimmiken. Maar ik zal altijd commentaar krijgen op mijn handhouding en hulpen want die zijn niet als in de dressuur om nog maar te zwijgen over het feit dat ik dat op 1 hand doe en dan die bochtjes in mijn teugel AAAAAAAAAAA.

Het is gewoon anders welke discipline je ook rijdt, het valt niet mee een paard aan een losse teugel verzamelt te houden en te sturen en recht te houden. Ik denk dat mensen die hier blijven beweren dat het het zelfde is hoofdzakelijk zich zelf enorm te kort doen. Alleen al het idee dat er geprobeerd wordt bevestiging te vinden bij een andere discipline want o help het zou eens anders zijn is gewoon jammer.

Paardrijden is paardrijden maar het zijn echt duidelijk verschillende stijlen met verschillende uitgangspunten. Als het het zelfde was dan bestonden ze niet beide naast elkaar. Western ruiters zouden juist trots moeten zijn op de verschillen die hun sport hun sport maakt maar hier op bokt komen blijkbaar alleen mensen die bang zijn anders te zijn. De omgekeerde discussie wordt nl nooit gevoerd, je leest nooit dat dressuur ruiters schrijven dat wat zij doen vooral toch echt veel op western lijkt.

@Ikke: Schandalig Ikke!!!!!! en dan niet even bij ons aan komen als je toch in de buurt bent Cool

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:14

adrienne wat is het probleem bij hals laten strekken, je wilt toch niet beweren dat een westernpaard dat niet kan?

dat er basis van verschil is in benadering van een oefening hoeft niet te betekenen dat het paard als het de oefening kent die anders uit voert
of ik de teugels nu in één hand of 2 heb maakt voor mijn paard niet zoveel uit
ook zijn mijn hulpen net zo mimimaal als in de dressuur en de hulpen liggen echt niet ineens op een andere plaats
het verschil zit hem hoofdzakelijk in de houding van het paard, verzameld en opgericht(dressuur) of verzameld en neerwaarts(western en nog een slagje moeilijker)
ook een goed getraind dressuurpaard loopt verzameld met zeer lichte aanleuning

ik blijf dus bij mijn stelling dat een goed getraind westernpaard prima dressuur kan lopen maar een engels gereden paard niet zomaar western kan
en dat heeft te maken met de manier waarop wij westernpaarden optrainen

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:43

Oke, ff terug bij af:

Ik rij western ÉN dressuur. *LOL* Tot nu toe kan deze combinatie prima en mijn paard weet precies wat hij moet doen. Het zadel of het bit hebben daar weinig mee te maken. Op mijn dressuurzadel kan ik gewoon een spin of een stop vragen en met mijn westernzadel gewoon een traver en een appuyement.

Wel krijg ik vaak kritiek die met deze combi te maken heeft. Bij de dressuur krijg ik dan bijv te horen dat de sprongactivitiet in de galop te vlak is (meer impuls nodig)en dat ik het paard meer op het bit moet rijden. (mijn contact teugel is heel licht en sommige jury leden willen dat de teugels strak staan) Bij de western krijg ik soms te horen dat ik te veel met de teugels doe. (sommige juryleden zien daar als eerste graag complete waslijntjes en de rest komt later) Tong uitsteken

Zelf zie ik heel veel voordelen bij het combineren van de twee stijlen terug in mijn training. Zo heb ik dankzij het dressuur appuyement in galop een wissel aangeleerd voor de reining en dankzij het wijken zet mijn paard nu netjes zijn been voorlangs in de spin. De speedcontrol heeft mij geholpen met het aanleren van de dressuurverzamelingen in draf en galop etc.

Momenteel ben ik er dan ook nog steeds van overtuigd dat je toch echt wel tot aan Z1 dressuur ook de combinatie met western kunt maken. Slim

Kiezen welke stijl...; Ach dat heeft meer te maken met wat jezelf leuk vindt. Mijn paardje en ik vinden de afwisseling juist erg prettig!

Ik zou zeggen ga er voor!!! OK dan!

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 19:43

bedankt canis!!

het dwaalde idd wel een beetje af!!

zelf rij ik (voor mijn gevoel) ook veel te strak met de teugels (in de dressuur!!??!!)
dus dit is misschien ook wel de methode om mezelf iets minder aan die teugels te laten trekken (ik wil d'r graag van af.... maar ik betrap mezelf er steeds weer op) misschien ga ik zelfs wel met een touwhalster rijden.... kan ik er helemaal niet meer aan zitten... :S

wat betreft de keuze later..... ik zie wel wat me beter ligt!!

groetjs

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:09

Adrienne schreef:
het gaat om van uit de basis het verschil in benadering van een oefening en de hulpen.

k*l Haha!

Adrienne schreef:
De omgekeerde discussie wordt nl nooit gevoerd, je leest nooit dat dressuur ruiters schrijven dat wat zij doen vooral toch echt veel op western lijkt

Duh Gestoord

Dat komt door het verschil in aantal beoefenaars van de sport, niet door de sport zelf. Velen weten niet eens dat ze veel dingen hetzelfde doen als in de westernsport. Dat maakt het juist leuk als ze dat plotsling in gaan zien als ze het eens proberen Lachen

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:22

@mikeyfreak: Dat van te veel teugeldruk bij de dressuur was toch ook een beetje wat ik bedoelde met sommige jury's. Het valt mij op dat ook sommige instructeurs van je verwachten dat je erg veel druk hebt, dus gewicht in je handen. Laatst kreeg ik te horen dat mijn bolletje veel dieper moest knikken zodat je die bovenste halsspier zo mooi zou zien.

Ahum!!!!! dat zou dan worden: achter de loodlijn en in de krul.... en ja de gene die het zei had een diploma op zak tot aan M niveau....???? Je zal maar beginner zijn en vol vertrouwen doen wat er wordt gezegd... mooi dat je dan vroeg of laat gezondheidsproblemen krijgt met je paard.(en niet alleen dat)

Het is denk ik een goede stap voor je om met een western hulp te leren om los te laten. Met westenteugels is het nl niet mogelijk om stiekem te smokkelen, want dan staan de teugels strak. Tong uitsteken

Een touwhalster lijkt mij geen goede oplossing, het is dan moeilijker om je paard te laten wennen aan verzameling een een losse teugel. Wanneer het paard dit kent dan zal je er prima mee kunnen rijden hoor. ( en voor jezelf kan een keer helemaal geen kwaad)Zelf rij ik wel eens helemaal zonder tuig. (geen zadel en niets aan het hoofd, puur op zit, stem en been) Dat gaat prima, tot aan schouderbinnenwaards aan toe. Maar verwacht geen verheven gangen, want daar heeft mijn bolletje de steun van de teugel heel hard nodig!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:45

Ik lees regelmatig reacties van mensen die beweren beide rijstijlen te toen en dat het hetzelfde is, maar zelf direct al aangeven dat ze dat eigenlijk niet doen want ze voeren zelf al legio dingen aan waarbij het eigenlijk anders hoort. Men past zich aan en roept nog steeds het is het zelfde. Heel eigenaardig, misschien zijn juist die mensen in een “ontkennings fase???” Knipoog

Ik zie al dat het al te lastig wordt als ik bij een simpel vergelijk wil beginnen. Valt me tegen. Maar het is ook de bedoeling dat er over na gedacht wordt.

@Spatter: Ja natuurlijk kan een westernpaard zijn hals strekken maar daar gaat het even niet om. En jij begrijpt denk ik al waar ik heen wil omdat je schrijft
Citaat:
“.....een engels gereden paard niet zomaar western kan en dat heeft te maken met de manier waarop wij westernpaarden optrainen”

De oefening hals laten strekken in de dressuur heeft echt een doel, het is mij uitgebreid uitgelegd want ik zag het nut van ‘ik gooi mijn teugels weg laat mijn paard uitelkaar vallen en neem ze dan weer op’ niet zo.
Het bleek dus dat ik de oefening nog niet vaak goed had zien uitvoeren, maar goed dat terzijde. Haha! Haha! Knipoog

Hals laten strekken is een oefening waarbij de ruiter moet laten zien dat het paard de hand van de ruiter volgt. Om het even uit te leggen, de ruiter laat de teugel vieren en het is dan de bedoeling dat het paard zijn aanleuning houd en de teugel mee neemt (contact houdt) en zo dus zijn hals uitstrekt. Het is dus de bedoeling dat je de jury laat zien dat je paard netjes in de aanleuning blijft en dus goed aan de dressuur hulpen staat. Pfoe hopelijk kan iedereen dit volgen.

Nou mag iedereen zelf bedenken wat er gebeurd als je dezelfde oefening op die manier van een western gereden paard vraag.

Als het goed is, is het antwoord van elke ruiter die op een goed gereden western paard zit “NIKS”.
Het geven van meer teugel zou totaal niet van invloed moeten hebben op de hals en hoofdhouding van een goed getraind western paard. Het maakt niet uit of dit paard pleasure, horsemanship of reining loopt.
Je wilt als je bv showd de jury kunnen laten zien dat je je teugels (bijna) niet nodig hebt, dat je paard net zo netjes aan de hulpen blijft met een bochtje in die teugels. Je wilt als western ruiter juist niet dat je paard je hand blijft opzoeken iets wat in de dressuur juist wordt gevraagt!

Sterker nog, paarden die sterk de neiging hebben de aanleuning (de hand) te blijven zoeken (omdat ze dat geleerd hebben) zijn eigenlijk niet meer makkelijk volledig om te scholen.

Dit heeft niks met stroming te maken maar gewoon een echt verschil in scholing.

Bijna eng he dat dat verschil al zo vroeg begint!!!! Cool Cool

PS Voor de goede orde en voor er weer mensen op de kast vliegen, ik heb het niet over hand volgen en aanleuning en niet over 20 kg in je hand!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:33

Van mijn ps klopt geen hout hihihi.
Het moet natuurlijk zijn

Citaat:
PS Voor de goede orde en voor er weer mensen op de kast vliegen, ik heb het over hand volgen en aanleuning en niet over 20 kg in je hand!

nandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:43

jep ik heb me paardje Z dressuur lopen en m springen.
in mijn ogen hetzelfde als hoog dressuur en hoog western.

nandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:46

Het kan je gebeuren dat je paardje fijn gaat westernen terwijl je in de dressuur ring zit. Clown Tong uitsteken
Maar als je paardje het onderscheid kan maken zie ik verder geen probleem hoor Knipoog Bloos

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 12:28

Canis schreef:
@mikeyfreak: Dat van te veel teugeldruk bij de dressuur was toch ook een beetje wat ik bedoelde met sommige jury's. Het valt mij op dat ook sommige instructeurs van je verwachten dat je erg veel druk hebt, dus gewicht in je handen. Laatst kreeg ik te horen dat mijn bolletje veel dieper moest knikken zodat je die bovenste halsspier zo mooi zou zien.

Ahum!!!!! dat zou dan worden: achter de loodlijn en in de krul.... en ja de gene die het zei had een diploma op zak tot aan M niveau....???? Je zal maar beginner zijn en vol vertrouwen doen wat er wordt gezegd... mooi dat je dan vroeg of laat gezondheidsproblemen krijgt met je paard.(en niet alleen dat)

jah helaas ken ik te veel mensen die hun paardjes in de krul trekken... en wat denk je... die krijgen de punten!!!! ('t zal niet alleen daar aan liggen hoop ik Bloos )
maar het valt wel op!!!! m'n pony loopt nog lang niet goed genoeg voor de hogere punten ('t is nogal een racer... dus hij ziet nog iets te vaak alle ringen tijdens de proef Haha! ) maar hij loopt wel met plezier!!! hij heeft HET zegmaar wel!!!! veel ruiters die ik ken hebben paarden die HET niet hebben, of niet laten zien (dat kan natuurlijk ook) en die krijgen wel de punten...want die paarden lopen zo mooi in de krul Ziek ik weet het ook niet meer!!!!

ik hoop dat je wat van het hele verhaal snapt Haha! want het is niet echt duidelijk .....

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:57

@mikeyfreak: Ik denk dat ik je wel begrijp. Gelukkig zijn er ook een heleboel mensen/juryleden die wel weten hoe het moet hoor!

@Adrienne: ff een vraagje... de beschrijving die je geeft over het halsstrekken ed. klinkt mij heel logisch in de oren. Ondanks dat het zo logisch klinkt, kan mijn paard toch los aan de westernteugel lopen (als ik er zelf aan denk om ook helemaal los te laten...)én hij kan ook netjes dressuurmatig de teugel volgen... ???

De praktijk staat hierbij dus tegenover de theorie. Is dit te verklaren of is dit zoals met zoveel theoretische dingen een uitzondering op de regel...???

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:19

Canis schreef:
De praktijk staat hierbij dus tegenover de theorie. Is dit te verklaren of is dit zoals met zoveel theoretische dingen een uitzondering op de regel...???

Nee hoor, de meeste paarden kunnen goed onderscheid maken in hulpen en volgen gewoon de hulpen zoals ze gegeven worden. Het probleem zit erin dat de meeste ruiters dat onderscheid niet kunnen maken en dan maar zeggen dat het onmogelijk kan.
En nee, ik rijd zelf niet zo goed dat ik mijn paard in elke gewenste houding kan laten lopen, wel heb ik enige kennis van zowel western als engels opgedaan en rij zelf iets dat in het midden ligt (m'n instructrice voegt me gemakshalve onder haar "westernklanten", ze heeft nu half om half western- en dressuurklanten). Mijn insteek is namelijk mijn paard zo gezond mogelijk in het werk oud laten worden op een manier die voor ons beiden leuk is, veel buitenrijden en absoluut geen wedstrijden, maar wel in niveau oplopende oefeningen. Cool

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:09

Citaat:
... de beschrijving die je geeft over het halsstrekken ed. klinkt mij heel logisch in de oren. Ondanks dat het zo logisch klinkt, kan mijn paard toch los aan de westernteugel lopen (als ik er zelf aan denk om ook helemaal los te laten...)én hij kan ook netjes dressuurmatig de teugel volgen... ???

Even een reactie, als een paard western getrained is en dan ook echt helemaal doorgetrained zal dat paard als jij de teugels oppakt zijn neus naar achteren brengen. Dit is wat je conditioneerd als je aan westerntraining gaat beginnen (tenminste bij mijn westernlessen en clinics wordt er zo getrained) Als je de teugel losser laat (hand naar voren en naar beneden) volgt het paard met zijn neus zonder dat er druk in de mond ontstaat. zo kun je het paard aan een losse teugel in elke houding zetten die jij wilt.

Als je dus je paard dressuurmatig wilt laten halsstrekken waarbij er wel degelijk druk op de mond komt te staan dan kan dat niet volgens de regels van de dressuur want het westernpaard zal je eerst wat op moeten pakken en vervolgens naar voren moeten rijden met hand en been om zijn hals lager te krijgen.

Als jouw paard dus dit dus met druk op de teugel doet, zoals op de dressuurmanier wordt gevraagd dan is je paard gewoonweg nog niet helemaal western doorgereden, maar is hij nog in het leerproces van 'van het bit afblijven' Ieder paard die in dit proces zit zal de hand opzoeken van de ruiter. Mij is geleerd dat ik dan moet bumpen en als hij het bit dan loslaat weer moet ontspannen. komt hij door het bumpen omhoog met het hoofd moet ik een halve ophouding maken. totdat het paard snapt dat hij niet aan het bit mag komen en aan een losse teugel in een bepaalde gevraagde houding loopt.

Ik vind de uitleg van Adrienne heel goed en ik zie niet dat het ergens botst met de praktijk, maar je moet wel je einddoel in de gaten houden (en hiermee bedoel ik het plaatje wat ze op de wedstrijden willen zien) als jij recreatief rijdt en het niet nodig vindt dat je paard continue van het bit afloopt zou je het wellicht kunnen combineren, maar in dit topic ligt de nadruk toch ook op wedstrijden?