[SGW] Wie heeft er ook moeite met greppels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Re: Wie heeft er ook moeite met greppels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:31

Na zondag kan ik jullie vertellen of ik er moeite mee heb of niet! Ik heb nog niet echt greppels geoefend en ik hoorde dat er een kleine trakehner in zit in Princenhage! Ik hou dit topic dus in de gaten (no fun intended Knipoog ) zodat ik misschien wat tips op kan doen. Voorlopig is mijn tactiek: doen of er een oxer staat, koppie bovenin houden, goed aan mijn been houden, op mijn kont blijven zitten en een mooie voorwaartse afstand proberen te krijgen.... (Alsof ik dat allemaal kan onthouden in de cross Clown )

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:56

ik heb zelf wel een beetje de kriebels bij greppels.. Bij Boonzaaijer heb ik van de zomer ook 1 trakhener en een sloot gesprongen... helaas lag ik bij de volgende trakhener in de sloot omdat Hercules een meter vantevoren bedacht toch maar niet te springen en ik al te ver naar voren zat Knipoog

sjuuleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:21

@ Lielle: met Pablo kan ik het me voorstellen dat een jacht geen suc6 is, alhoewel ik wel een jacht heb gereden met die 'kleine' van mij.
(Was blij dat ik aan het einde van de derde run was, erg kunnen genieten heb ik niet)

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:59

Kees vindt greppels ook best wel eng, vnl trakheners.
In de training van afgelopen zondag in Maarsbergen pikte hij het toch best goed op. Het best is idd gewoon vooruit kijken, kop erop houden en de beentjes er aan.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:29

ik heb er met yentil geen problemen mee gehad. Vond het zelf in het begin minder leuk maar paarden zien het gat niet en volgens mij heeft yentil er nog nooit op gestopt

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:05

Ik rij (nja reed) altijd aan zoals rob het zegt: "kop erop, en rijden" . Dus gewoon met druk in een flinke galop er op af rijden. Zorgen dat het hoofd omhoog blijft, zodat ze de greppel niet kunnen zien.. (al is dat alleen bij trakhener, bij een greppel zonder boom lijkt het me opzich wel handig dat ze de greppel zien Clown *LOL* )

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 09:14

Ik heb thuis maar weer een greppel gegraven, want Online vond de greppel in Arendonk niet echt bepaald grappig.
Vanavond eens kijken of hij daar overheen wil.

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:17

Joeri is in Nijeberkoop een keer zooo keihard gestopt voor een greppeltje in de B
Dat lag achter een boomstrok..
Echt stom, dat soort kleine greppeltjes kon hij wel stom op stoppen.
Maar grotere greppels hadden we geen moeite mee

Man0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:21

Ik had er met me pony wel moeite mee maar met me paard niet die is heel fijn in de cross alleen sturen en zorgen dat je erop blijft zitte want stoppe zalt ie niet doen maar vraag neit hoe tie het af en toe voor elkaar krijgt 't is wel een mafkees

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:37

Man0n schreef:
Ik had er met me pony wel moeite mee maar met me paard niet die is heel fijn in de cross alleen sturen en zorgen dat je erop blijft zitte want stoppe zalt ie niet doen maar vraag neit hoe tie het af en toe voor elkaar krijgt 't is wel een mafkees

Manon, zou je alsjeblieft leestekens willen gebruiken? Ik krijg hoofdpijn van je posts... Knipoog
Niet banketstaaf bedoeld hoor!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:38

Haha! hihi banketstaaf, mijn eerste gecensureerde bericht! Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 08:49

We hebben gisteren thuis geoefend op de greppel die bij Online zelf in de wei ligt. Hij heeft HET DING dus al tig keer van dichtbij kunnen bewonderen en vond het niet spannend.
Toch vol in de ankers de eerste keer.

De keren daarna sprong hij het alsof het niks was. Nou maar hopen dat hij dat op een vreemd terrein ook gaat doen.

NicoleRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:02

Ik had eerder veel moeite met grote trakheners en sloten, maar door gewoon elke keer er heel brutaal op af te rijden, ben ik over mijn angst heen gekomen en rij nu met een grote glimlach op mijn gezicht op sloten af:P

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:55

Op m'n paard vind ik greppels geen probleem, hij kijkt wel af en toe maar sprint toch bina altijd. (water vind ie heerlijk)
Onze pony, die op buitenritten gewoon door de rivier loopt en kleine natuurlijke greppels zonder na te denken springt, krijgen we niet over greppels heen. Maar ze is dan ook wel erg koppig en heeft de eerste 12 jaar van haar leven geen barst uitgevoert. Instructrice krijgt Ruby ook niet over de greppels, ookal zijn we vanaf het begin af aan achter Tarquin aangegaan.

Mischien leert ze het ooit nog wel

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:51

Scum schreef:
Greppels: toch een obstakel voor veel paarden (of hun ruiters).

Wie heeft er ook problemen mee? Wat hebben jullie eraan gedaan om je greppelangst te overwinnen?

Hoe rijden jullie op een greppel aan? Net als op een gewone oxer?

Haal dat of hun ruiters maar uit de haakjes.. denk dat voor de meeste mensen een greppel een ruiter probleem is. Als je paard het er dan al niet op heeft gaat het helemaal tegenwerken Boos! Gelukkig heb ik er zelf geen problemen mee.

Maar theorie achter een greppel. als ik ooit nog een keer opgelet heb met biologie dacht ik dat paarden diepte en kleuren ander zien als ons. Zo zien ze bijvoorbeeld diepte niet maar kijken naar het hooste punt. Sorry voor de vage uitleg heb nooit extreem goed opgelet dus helemaal correct zal het wel niet zijn >> Een greppel zal er dus uitzien als een zwart vlak omdat het paard de diepte niet (goed) ziet.

Een greppel is voor een paard dus een zwart vlakje waar je gewoon overheen kan springen (aka een oxerachtig iets dus) hij zou deze niet graag aan willen raken of ze poot erin zetten of wat dan ook. omdat hij de diepte niet goed kan inschatten, wat op zich voor het paard ook wel raar zou moeten zijn. Daarnaast kijkt een paard naar het hoogste punt. Bij trakeners ziet het paard het gat dus niet eens.. alleen het begin (de afzet) en de bovenkant van de boom. Ik hoop dat met deze uitleg er mensen zijn die dit lezen en vervolgens nuchten op een greppel af kunnen rijden en daarmee hun "greppel-probleem" op te lossen (al gingen dingen soms maar zo makkelijk)

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:59

Wij hebben afgelopen zaterdag nog effe n leuke greppel geoefend als voorbereiding op t zwarte gat + T van t NK Tong uitsteken De greppel op zich was al aardig; best diep, ik schat iets meer dan n meter breed en netjes afgezet met witte planken.

Eerst zo n keer gesprongen en daarna hebben we er n bouwsel achtergezet (n paar planken van n halve meter hoog of zo) om t 'zwarte gat effect' te creëren. En ja Mikey0 het is echt meer voor mijn eigen koppie dan voor mijn paard Haha! De eerste keer hield Pasjha wel wat in maar sprong wel gewoon. Toen nog op 3 galopsprongen en smalletje erachter gezet: ging heel netjes Knipoog Dus wij zij er klaar voor. We blijven dat gewoon nog heeeel vaak oefenen zodat ik me er niet meer zo druk over maak Vork

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:11

Zwart gat? Nagelbijten / Gniffelen

Jullie weten me wel moed in te praten .....

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:05