[SGW] Oefencross niet altijd goede reclame voor SGW?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Re: Oefencross niet altijd goede reclame voor SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:47

L0ve schreef:
Ik vind het een goed idee die stijlbeoordeling en mee te laten tellen in de eind uitslag!

Maar ik vraag me wel af wat de eisen zijn aan een stijljury, want volgens mij zijn die er niet op dit moment en dan hecht ik er ook niet zo veel waarde aan eigenlijk!Ik weet namelijk dat in etten leur ooit eens een hindernisjury heeft gestaan die een blauwe maandag een keer een cross hindernis heeft gesprongen en verder nooit crosst of springt!

off-topic, maar ik ben door Pleun van der Marel gevraagd of ik stijljury wil worden.
In N-H zijn er te weinig, daarom was er in Lisse ook maar 1. Ook willen ze meer mensen met iets aan cross ervaring voor stijljury. Ik schijn uitgenodigd te worden voor een (bij) scholing.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:04

Echt wel goed dat je bent blijven zitten, Vief!!

GvdT, vind je dat leuk, stijljury worden?
Op zich best leuk om te doen misschien!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:29

MJ, Pleun had het gevraagd, omdat er nogal een tekort is aan stijljury's in Noord holland.

Je leert er altijd weer van en 1 cross per jaar is nou niet echt onoverkomelijk. Het ging vooral om Wwerf en misschien Lisse. En ik denk dat als ze "echte" crossruiters nemen, die vaak iets meer begrip hebben en iets beter het verschil kunnen zien tussen een stuntende ruiter of een ruiter op een stuntend paard Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:48

Een 5 voor de stijlbeoordeling is wel voldoende. Ok, het is magertjes, maar wel voldoende. Overigens vind ik ook dat het een momentopname is. Ik vind dat er stijljury's door de hele cross verspreid zouden moeten staan en dus niet maar bij 1 hindernis of op een punt waar misschien 2 hindernissen gezien kunnen worden. Maar ik denk niet dat dat een haalbare zaak is en tevens vraag ik me af of die stijlbeoordeling wel écht nut heeft. Goed, je moet voldoende scoren om je eventueel behaalde wp's te krijgen, maar omdat er maar 1 stijljury tijdens de cross zit en het een momentopname is (bv je hebt nét op die hindernis waar de sj zit een rotafstand, maar de rest van je cross rijd je keurig rond met fijne afstanden, dan zou je op die ene vervelende sprong worden afgerekend; dat is niet eerlijk) vind ik die beoordeling discutabel.
Maar goed in een oefencross zijn geen stijljury's.

Een springparcours voorafgaand aan de oefencross zou ik wel wat vinden om te selecteren of je de cross in mag. En dan niet op springfouten, maar daar juist op stijlpunten!
In een officiele sgw mag je bij meer dan 24 springfouten de cross niet in. Stel je rijdt een keurig parcours (overal de goede afstanden, houding is netjes ed) maar je paard is lang in het voorbeen en tikt net elke keer dat balkje mee waardoor je veel pech-balken hebt, mag je dus niet crossen terwijl je paard wel super door een parcours kan sturen. In een oefencross mag elke "debiel" van star'; zelfs boer jansen met zijn uit de klei getrokken karreknol bij wijze van spreken. Vaak hoef je niet eens een startkaart, laat staan enige winstpunten in dressuur en springen te hebben. Als je B-sgw gaat starten moet dat wel, terwijl de cross vaak nagenoeg gelijk is aan het oefen. Die verhouding klopt dus niet helemaal.
Ook al staat het superlaag in een oefencross, ook op lage hindernissen kunnen er vreselijke ongelukken gebeuren.

Kortom, ik ben dus voor selectief zijn mbt de starters in een oefencross.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:03

Volgens mij moet een wedstrijd 2 jury's hebben. Zij mogen door de cross lopen, of bij 1 hindernis zitten.

Ik ben het wel met je eens dat er selectiever gekeken moet worden naar deelnemers in een oefen cross. Zelf heb ik een draak van een pony in een springparcours. Die ging rustig staan tippen bij de uitgang tot je uitgebeld werd. Je mag dan niet starten, omdat je hem niet binnen 30 sec weer bij een hindernis hebt, terwijl er een hoop kamikaze piloten in een oefencross door het bos rossen. Hoeveel ruiters worden er niet door hun paard het springparcours doorgeholpen? Soms zie je zelfs in het B nog gevaarlijke dingen, beugels te lang en lekker achter in het zadel hangen en dan bedoel ik niet even terug zitten voor de hindernis, maar echt zwaar zitten, voeten door de beugels, tenen naar beneden. Ik ben een dagje hindernisjury geweest bij het B dus heb goed kunnen observeren en irriteren Clown
Te lage hindernissen zijn imo ook gevaarijk, paard remt dan nergens meer op af en knalt er zo over.

Oefencrossen zijn goed voor de sport, alleen de uitvoering mag wel wat gedisiplineerder. Mensen die echt veel te snel binnekomen laten aanspreken door iemand en wijzen op de gevaren, misschien aan de hand daarvan een lijst opstellen en naar organiserende verenigingen sturen. Soort van zwartboek maken, gedragen ze zich niet beter dan is het een volgende keer gewoon over.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:15

GvdT schreef:
Volgens mij moet een wedstrijd 2 jury's hebben. Zij mogen door de cross lopen, of bij 1 hindernis zitten.

Dat is zo GvdT, er moeten 2 sj's zijn (wat helaas niet overal feit is) maar dan nog heb je het "probleem" dat je door een sj (meestal) maar op 1 hindernis gezien wordt.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:08

L0ve schreef:
ja misschien is dat ook wel weer een punt lielle!! In p'hage bij de ponys doen ze dat ook altijd. Eerst dressuur dan terreinrit.

Overigens was het natuurlijk wel frapant dat ik ruim de hoogste dressuurscore had maar het allerlaagste cijfer voor stijl in de cross!!!!

Mj: ja dus die stijlbeoordeling wordt in twijfel getrokken

Had ik in Vlietland, 1e en 204 in dressuur en 4.87 voor stijl in de cross. En het enieg dat "fout" ging was dat ie af en toe in draf viel. Ik hecht absoluut geen waarden aan die stijlbeoordelingen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 06:12

nou, ik heb nooit zo nagedacht over die cijfers, maar nu blijken alle ervaren bokkers met jonge paarden lage cijfers te krijgen. Vanaf nu hecht ik ook meer geen waarde meer aan die cijfers...

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 06:22

Ik heb een oefencross gereden. Ik ben er toen achter gekomen dat we er nog helemaal niet aan toe waren. Hij sloeg nog net niet op hol van enthousiasme, controle was weg. Aantal weigeringen enzo... Ik heb toen het besluit genomen om verder te werken aan onze basis (en er een martingaal omgehangen). Maar er waren heel veel mensen die het niet veel beter deden dan mij en toch ook de officiele gingen mee doen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:10

Jiska schreef:
dat is in ede ook, mag je ook zelf weten of je een hindernis neemt. volgens mij is dat in elke oefencross.
over een paar weken rijd ik de nieuwe oefencross in broekland. daar krijg je punten voor elke sprong die je neemt. 10 punten als je hem in een keer doet, 7 als je 1 weigering hebt en 5 als je twee weigeringen hebt. wanneer je er langs heen rijdt krijg je 1 punt. ook zit er een verplicht stuk stappen in onderweg en moet je een keer een hek open en dicht maken... dat is natuurlijk ook een test of je je pony/paard onder controle hebt...

Die puntentelling hanteren ze bij de Tripalon in Laren ook. En daar zat iig het jaar dat ik meedeed ook een verplicht stap-/draf-traject in (en in eerdere jaren nog meer opdrachten, maar volgens mij wordt dat steeds minder).

Heeft de oefencross in Broekland ook een verplichte dressuurproef en springparcours? De Tripalon heeft dat wel (hoewel het springparcoursje daar de laatste hindernis van de cross vormt). Overigens moet je voor de Tripalon wel aangesloten zijn bij een KNHS-vereniging, je hoeft alleen geen startkaart te hebben. Dan mag je hopen dat je deelnemers krijgt die iig (club)lessen volgen of (in mijn geval) endurancewedstrijden rijden en hun paard voldoende onder controle hebben.

De excessen van het meppen als een paard een hindernis niet wil nemen... Komen die niet ook in officiële crossen voor? En hoe wordt daar dan tegen opgetreden? Ik heb dat zelf nooit meegemaakt, maar ik ben er wel benieuwd naar. Als dat streng is, dan mag er wat mij betreft minstens net zo streng worden opgetreden in een oefencross.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:23

Karin, tussen een tik mee op een hindernis of je paard afrossen om 'm over de hindernis te krijgen zit wel een groot verschil en daar gaat het hier om.
Ook in officiele crossen wordt daar tegen opgetreden (zelf meegemaakt in toevallig ook Ede 2 jaar geleden) MB kreeg daar de rode kaart omdat ze dieronvriendelijk aan het rijden was.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:36

En ik moet zeggen dat ik dat op de oefencrossen wel veel vaker zie dan op de officiele.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:37

Dat snap ik, dat daar een groot verschil tussen zit. Knipoog

Daarom heb ik het ook over 'excessen'. Knipoog

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:06

als er maar 1 jury zat in lisse dan wil ik er al helemaal niet meer over nadenken!Echt belachelijk, ik trok het me erg aan die 5, maar op een oordeel van 1 jury die waarschijnlijk daarbij de afsprong stond (waar chardonnay omdraaide) daar kan ik geen aandacht aan geven.
ik dacht dus inderdaad dat het een oordeel van 2 jurys was!!dan had ik het wel erg gevonden!

GVDT: leuk dat je stijljury wordt echt heel gaaf!!

Marieke: belachelijk van je stijlpunten (maar ben wel blij dat ik niet de enige ben Knipoog )

En vijf is misschien wel voldoende simmie, maar in mijn ogen heb je dan gewoon slecht gereden.Lager dan een vijf wordt er vaak niet gegeven, iig niet in Lisse!

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:17

Karin schreef:

Heeft de oefencross in Broekland ook een verplichte dressuurproef en springparcours? De Tripalon heeft dat wel (hoewel het springparcoursje daar de laatste hindernis van de cross vormt). Overigens moet je voor de Tripalon wel aangesloten zijn bij een KNHS-vereniging, je hoeft alleen geen startkaart te hebben. Dan mag je hopen dat je deelnemers krijgt die iig (club)lessen volgen of (in mijn geval) endurancewedstrijden rijden en hun paard voldoende onder controle hebben.

in broekland is geen dressuurproef en ook geen springparcours. maar het is het eerste jaar dat ze dit doen. daarom is het nog niet zo uitgebreid. ze willen eerst kijken of er voldoende deelname is. (dan is het niet handig gepland in het zelfde weekend als hattem wat ook om de hoek ligt maar goed...) je hoeft idd ook geen startkaart te hebben. alleen lid zijn van de knhs is voldoende. dus manegeruiter mogen in principe ook...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:09

L0ve schreef:
En vijf is misschien wel voldoende simmie, maar in mijn ogen heb je dan gewoon slecht gereden.Lager dan een vijf wordt er vaak niet gegeven, iig niet in Lisse!

Ik heb een ex Z ruiter in Hooge Mierde een 3 en een 4 zien krijgen in zijn B cross en helemaal onterecht was dat niet Nagelbijten / Gniffelen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:16

En ik heb zelf ook wel eens een 4 gekregen. Was in Hooge Mierde op een afsprong. Had ik eerst een weigering en daarna ging het gewoon goed dus waarom het onvoldoende is beoordeeld?! Nou ja, kostte me alleen die ene winstpunt.

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:15

De vraag is of de oefencross altijd een goed reclame is...
Misschien niet. Maar m.i. is het daar een oefencross voor.
Ik heb dit jaar voor het eerst meegedaan, in de vlietlanden en in Lisse, bijde keren alle hindernissen zonder problemen, bij de vlietlanden vanwege de modder rustig gereden en een minuut over tijd, bij lisse precies op tijd.
En voor stijl??? Ik denk een 3. Niet omdat ik mijn paard moet slaan o.i.d. maar gewoon niet altijd op tijd meegaan, ook mijn paard springst soms als een hert (misschien komt dat wel omdat ik niet altijd voldoende mee ben. Maar we hebben er allebei onwijs veel plezier in. Dus voor ons zeker wel een reclame. Oja, en dan die startkaart, die krijgen we dus niet, want ik rijdt met een hengst en ben (nog) geen L dressuur. Dus dan is het voor mij ook geen optie.
M.i. moet de sport blij zijn met iedere serieuse nieuwe enthousiasteling en dat daar het kaf van het koren gescheiden moet worden, natuurlijk!
Maar het supergaaf dat iedereen zo een keertje kan meedoen, net als de oefen endurance.
Misschien dat ik nu de motivatie heb om toch die winstpunten te gaan halen in de dressuur.
De combinaties die hun zweep veelvuldig nodig hebben, leren hier ook van, het moet of beter of ze zijn geen geschikt combinatie voor de cross. En ja, ik moet leren springen, dat weet ik nu (zeker na de mooie video van de Vlietlanden). Dus m.i. alleen maar top zo. Niks aan veranderen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:44

ik zie het topic nu pas..

Ik vind het rijden van een dressuurproef en een springparcours een goede meting om te bepalen of iemand een cross in mag ja of nee.

Toch ben ik het niet helemaal eens met lielle over het niet uitkomen van een startbox.. Ik kwam er niet eens bij in de buurt, laat staan in de buurt van de 1e hindernis... Mijn paard wou niet weg bij de andere paarden. Toen ze eenmaal over de 1e heenwas kon ik dr wel rondrijden (niet alles springen, maar wel de cross route rijden en daarbij ook hindernissen springen).

Ik denk dat een oefencross een slechte reclame KAN zijn voor het sgw. Maar dat het dat niet per definitie hoeft te zijn. Hoe kan iemand anders 'proeven' aan een cross? Ik heb een training of 2 gereden, maar een echte cross is een totaal andere wereld. Een oefencross is voor de beginners veel fijner om mee te beginnen dan een echte B cross.

De ruiters die overbodig zweepgebruik hebben moeten daar op aangesproken, en evt uit de cross gehaald worden. Ik heb het niet over een tik voor een hindernis, maar sommigen slaan meer dan dat ze sturen. Overal zitten hindernisjurys, dus die kunnen via een protofoon dat gewoon doorgeven, 2 hindernissen teveel met je zweep gewerkt, zweep inleveren bij de volgende hindernis, en lopend terug naar de start..

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:46

Waarom moeten er altijd meer regeltjes gemaakt worden?

Het fijne aan een oefen-rakatakke-tok-bosjes-cross is nou juist dat er niet zoveel regels zijn.. Er komen steeds meer en meer regeltjes en beperkingen.. ik word daar wel eens heel moe van.

Kun je de mensen die aan het sgw willen proeven niet gewoon eens wat opener ontvangen ivp.. "neh hier heb je een regeltje.. ooh gatsie je voldoet er niet aan .. sorry maar nu mag je niet met de 'elite' mee"

Probeer het eens wat opener en regeltjes vrij te houden. Dan worden mensen misschien enthousiast en krijg je positieve reclame. Mensen die brokken maken hou je altijd.. Maakt niet uit of t B of oefencross is. Alleen als het SGW is hoor je het sneller.. In het springen worden ook brokken gemaakt.. zullen we het oefenparcours ook maar met regeltjes opzadelen?

p.s wat hebben jullie met dat overmatige sweepgebruik: Ik zie ook mensen in de M of Z die alleen hun paard slaan. daar zit dan ook iets bepaald fout, dus is een zeer slecht voorbeeld imho.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:38

Mikyo: Ik geloof niet dat het de bedoeling is mensen met meer regels op te zadelen. Het is wel zo dat aan een SGW meer risico's voor ruiter en paard verbonden zijn dan aan een B dressuurproefje. Onze sport ligt toch al zo onder vuur. Ik denk dat het daarom (en natuurlijk voor het welzijn van de paarden) goed is om de drempel voor een oefencross te verhogen. imo is het iets heel anders als je "opstartproblemen" hebt zoals CD net beschreef of dat je een tienjarige met een hackamore door een oefencross ziet raggen.... Ook dingen als: "waarom zou ik beenbescherming om doen bij mijn paard?" of "hoezo kan ik niet met mijn veel te dikke pony zonder conditie zo'n oefendingetje doen?" horen tot de excessen die je ziet bij een oefencross (en misschien ook zelfs wel in de B enzo hoor). En dan heb ik het nog niet eens over het niveau van de rijkunst.....

Persoonlijk zou ik het leuk vinden om een soort van instructie aan de oefencross te koppelen (niet eens te paard zoals je dat soms ook wel ziet) om mensen van te voren alvast eens uit te leggen waar je zoal rekening mee dient te houden. Als je er dan ook nog een dressuurproefje of klein parcoursje aan koppelt als testje of je er wel aan toe bent denk ik dat we een eind komen.

Op die manier zijn het ook geen regeltjes, maar meer een soort begeleiding. En dat kan toch alleen maar positief worden opgevat?

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:52

Begeleiding moeten mensen om vragen om het aan te nemen.. dat kun je niet opdringen.. als je dat wel doet >> zijn het regeltjes

en cmon net of er in de B/L ponies niet van die mensen met een te dikke pony zijn of mensen die jakkeren.. eigenlijk is dit een beetje een nutteloze discussie..

Iedereen weet dat SGW een "slecht imago" heeft (onder de dierenbescherming/mensen die er niets van af weten).. heeft het altijd gehad zal het ook altijd hebben.. juist door deze dingen te doen wijs je mensen er meer op van zie je wel dat het zo is.. (dat geld overigens alleen voor de tegenpartij) Het effect is minimaal en je kan er mensen mee afschrikken of juist negatief op wijzen..

Om mensen te helpen moeten ze geholpen willen worden!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 20:59

Ik vind het niet zo'n nutteloze discussie eerlijk gezegd.

SGW een slecht imago? Vind ik van niet.

Bij een cross komen over het algemeen alleen mensen kijken die geinteresseerd zijn in paarden of in crossen. Als je dan kunt laten zien dat er gelet wordt op paardvriendelijke omgang en veiligheid dan zullen deze mensen wellicht eerder gaan starten in de cross.

Over "regeltjes", zo zie ik dat niet. Een laag springparcours vooraf, is dat nu zo'n grote drempel? Daarnaast, nu heb je ook al regels bij oefencross. Voorkeuring/nakeuring/bodyprotector/cap.

Heb je zelf weleens een oefencross gereden?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:09

Apple: Dat bedoel ik! mensen die een oefencross gaan rijden willen kennis maken met de sport en daar dus ook mee geholpen worden! Als je dat niet wil kun je er imo beter niet aan beginnen. (en ja ik heb wel eens een oefencross gereden maar ik denk dat je het niet tegen mij had? Knipoog )

Miky0: Soms doen mensen domme dingen uit onwetendheid. Die hebben soms een eyeopener nodig. Sommige zelf regeltjes. Vergelijk het eens met autorijden, daar heb je toch ook regels voor ieders veiligheid? En als je mijn post goed leest zie je ook dat ik zeg dat dat ook in de officiele klassen nog wel eens vreemde dingen gebeuren.

Een parcoursje van tevoren lijkt me niet echt overkomelijk. Als het goed is komt er toch niemand crossen die dat nog niet kan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 21:13

SGWOllie ik stelde inderdaad de vraag aan Miky0, maar ik heb begrepen dat die zelf ook cross ervaring heeft Lachen.