Endurance zadels, welke zijn makkelijk aan te passen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gerritje

Re: Endurance zadels, welke zijn makkelijk aan te passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:08

Lenneke_ schreef:

Ik ga binnenkort naar Goedhard, Country Mill en Horsemans Outfitter, eens kijken wat ze daar allemaal hebben en wat voor advies ze mij kunnen geven.

Ik ben benieuwd waar je op uit gaat komen. Ik ben zelf nu juist een BF aan het testen omdat mijn paard van alle zadels die er tot nu toe op gelegen hebben steeds te weinig vrijheid bij zijn ruggengraad heeft en daar juist drukplekken op krijgt. en zowel engels als podium niet accepteerd.

ik ben ook bij HO geweest. Mooi verhaal, mooi zadel maar een eveneens mooi prijsje voor het zadel. De HO endurance die samen met Yvonnen van der Velde is ontwikkeld. Wat me wel is opgevallen dat er meer zadel op die leest gemaakt zijn en wel een andere prijs hebben. zie bijv. de site van esther groen.

Goedhard heeft zeer mooie en diverse podiums, ook 2e hands. Country Mill heb ik geen ervaring mee. Ben erg benieuwd waar zij mee komen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:04

Ik ben zeeeeer gecharmeerd van Herman van Country Mill, topvent met heel wat kennis en ook nog erg eerlijk! Mijn volgende zadel komt zeker daar vandaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 19:10

We komen net bij Country Mill vandaan. Herman is iid een hele aardige man en hij wist echt veel van zadels.
Hij had drie zadels die voor mij in aanmerking kwamen, podium, massimo en Cliff Barnsby.
De podium vond ik niks. Ik ging erop zitten en voelde meteen m'n zitbeenknobbels, dat hou ik dus geen uren vol. Ik vond het ook vervelend dat je zo'n eind boven je paard zit.
Ik had foto's mee genomen van Anouar en Herman zij dat podium erg moeilijk gaat worden om passend te krijgen op Anouar. Dus die valt af.

De Massimo stond eigelijk onderaan m'n lijstje voordat ik erheen ging, maar is nu flink gestegen Haha!
Eerst dacht ik: Hmm, gewoon zadel.
Maar toen hij er meer over vertelde sprak hij me steeds meer aan. Plus dat hij heerlijk zat.

De Cliff Barnsby vond ik minder mooi en een groot nadeel dat daar weer speciale dekjes onder moeten.

Zaterdag komt hij langs en neemt hij de zadels mee. Eens kijken hoe ze liggen op Anouar en hoe ze zitten op een echt paard.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:12

leuk lenneke maak je foto's met de verschillende zadels?

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:18

de massimo, mooi! daar heb ik ook naar gekeken.
en er zijn al vele km op dat soort zadels gemaakt, hoor enkel goede verhalen daarover. Ben benieuwd.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:03

Ik vond de Massimo heerlijk, ik heb het van Herman mogen testen op een wedstrijd van 120km en daar knapte ik er pas op af. In de training; heerlijk, maar ik kwam blauw van dat zadel af na de 120 in de Belgische bergen en besloot dat 't m niet werd. Toppunt aan het zadel: de kussens, heel veel vrijheid en lekker breed, Super. Nadeel vind al dat zweetblad en de breedte, ik was Navy kwijt onder me.

Over westernbomen; in de topsport komen we toch heel veel westernbomen tegen. De Podiums, ROCs, Continentals, veel Amerikaanse zadels, de zadel van HO, etc. Ik geloof niet dat zo'n succesvol concept slecht is voor de paardenrug. Maar goed, ook daar geldt; niet elk paard kan zo'n zadel 'aan'. Maar dat geldt ook voor Engels en boomloos.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:06

Ow, Lenneke; ik heb een tijd overwogen 2 zadels te kopen. Een goedkoop ding voor in de winter dat dán goedligt en aanpasbaar is (denk Wintec met verw. boom, etc) en een wedstrijdzadel dat als het paard in topvorm is goedligt. Punt is wel dat je dan de eerste wedstrijden met een minder zadel rijdt, dat niet op je Endurance-wensen afgestemd is en je een bepaalde periode waar het paard 'er tussen hangt' moet overbruggen. Geen drama in klasse I, maar als je in maart al een klasse III wilt starten, wordt dat plan lastiger.

Zadels op westernboom kun je aanpassen met wat pad-werk, podiums en roc's via de kussens en datzelfde geldt voor luchtsystemen etc. Verder zou ik me zeker verdiepen in het zadel van Carola, al heb ik ook daar slechte ervaringen over gehoord.

Het b;ijft een echt Enduranceprobleem; zadels...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 06:28

Ik heb gisteren een stukje op een Massimo gereden (op een paard van iemand anders) Ik vond hem heerlijk rijden. Maar dat was een half uurtje, dus ik kan er weinig over zeggen hoe ik hem na 5 uur vind zitten.
Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als ik hem op een wedstrijd kan proberen, want thuis doe ik nooit een rondje van 60 km en in de wedstrijd gaat alles toch net even anders.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:07

Moet wel eerlijk zeggen dat Herman mij vaker matst hoor Tong uitsteken Lang leve de sponsor Knipoog

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:22

Ook ik had bij de "gewone" zadels last van de veel te ver naar voren zittende stijgbeugelhaken; resultaat een doorgereden kont na 4 uur rijden en moe, vreselijk stijf in m'n benen.
ik zit nu in een Stockzadel (HO) en inderdaad, hoef alleen maar een beetje omhoog te komen met lichtrijden, niet meer naar voren!
Kom na 4 uren ongeschonden en blij van m'n paard af...............
Het zadel heeft een mooie ruimte tussen de kussens, die erg zacht zijn (wol). Verder kun je in de verlichte zit een beetje tegen de oortjes (de flappen aan de voor-zijkanten) aanleunen voor extra steun. Ik heb er wel de brede Flexride beugels van goedhard aan gedaan ,absolute aanrader.
De Podium werd mij door Belinda gedhard afgeraden vanwege mijn postuur (1.78 en niet echt een sprietje).
De kussens van de Stock kunnen ook gewoon aangepast worden, die van mij is net weer terug uit Meppel (Aat van Triest).

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:48

Linky: het voordeel met de Pegaso wat wordt bedoelt, is dat je Zélf de kussens kan aanpassen, echt in 2 minuten werk!
Uiteraard kunnen van vrijwel alle zadels de kussens wel aangepast worden, maar ja, dat doe je niet zo snel.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:48

Carola, dan moet je zelf wel echt weten wat goed is en wat niet; als je het echt goed weet hoe en wat is dat natuurlijk een prachtige oplossing, maar ik zou niet iedereen ermee vertrouwen......................

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 20:37

Dat zeggen ook veel mensen tegen mij, dat dat niet goed is aan pegaso.
Maar dat je het zelf aan kunt passen wil natuurlijk niet zeggen dat je het zelf aan móét passen. Je kan dat natuurlijk ook met behulp van en profesional doen en dan is het nog steeds makkelijker als bij een gewoon zadel met kussens.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:39

Jep inderdaad. Ik heb een zadelpasclinic gevolgd bij Herman van Country mill én ik heb er toch ook wel kijk op eerlijk gezegd. De eerste keer is even werk om hem aan te meten bij een paard en uit te proberen, maar als je het eenmaal weet is het in 2 min. gebeurd. Wel controleer ik bij elk paard het ong. 1 x per maand, of het nog goed ligt op de manier hoe ik het dan doe.
Maar inderdaad, je moet wel een beetje weten hoe een zadel wel / niet hoort te liggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 20:51

Moeilijk hoor.
Ik vind de Massimo heel mooi en heerlijk zitten, maar de pegaso vind ik ook mooi en dan vooral de kussens, hoe die zit weet ik niet.
Probleem is ook nog eens dat m'n ouders één ding te gelijk willen en ik het liefst alles te gelijk Haha! Zij hebben al half het idee dat de massimo de enige goede is, maar voor mij is dat zeker niet zo en ik ben ondertussen aan het kijken wat er nog meer is.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:54

Tja, massimo vind ik ook erg mooi. Als ik deze niet zou hebben zou ik een massimo hebben / willen. Marina heeft de massimo zoals je weet!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:09

De massimo zit in ieder geval een stuk lekkerder als de Pegaso, maar dat kan ook persoonlijk zijn Clown

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:12

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:03

marina schreef:
De massimo zit in ieder geval een stuk lekkerder als de Pegaso, maar dat kan ook persoonlijk zijn Clown

Tssss.... stank voor dank he? Clown Clown Clown

Zitting van de Pegaso is zeker harder, maar persoonlijk vind ik de kniewrongen en lange zweetbladen erg prettig en die mis ik bij de massimo. Maar ja, ik heb ook lange stelten! Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 21:04

Ik heb korte pootjes, dus voor mij zijn zweetbladen nooit te kort, eerder te lang

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:10

Nou, kom gerust langs! Kan je ze allebij zien!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 21:11

Ik wacht eerst even morgen af, dan komt Herman

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:12

Ow leuk! Hij is echt erg goed. Marina is nu achter mij aan het dubben over de kleurstellingen van haar massimo (maar die wordt vast prachtig!!!).

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:02

Haha lol Tong uitsteken
Heeeel erg bedankt voor het lenen van je zadel hoor ca, maart dat wist je wel toch Lachen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 22:13

Herman is geweest. Maar helaas konden we geen zadel proberen omdat Anouar gisteren ineens stokkreupel was na het wandelen. Vandaag liep hij beter, maar nog niet goed. Ik denk dat hij zich verstapt heeft.
Herman komt weer als Anouar weer beter is