[WN] Hokjesgeest vs. Western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: Hokjesgeest vs. Western

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:01

tones schreef:
Vroeg aan de verkoopster: Komen jullie aan huis zadels passen?
Welnee zegt ze, dat zadel knal je er op en past altijd.
Ik rij nu maar iets verder als ik wat nodig heb Haha!
Had geen zin een discussie met haar aan te gaan.

Wat een stom antwoord van die verkoopster.
Je zal haar toch een te klein truitje aan laten trekken en vragen past het Haha!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:07

idd Anya Ja

Heb dat dus niet met engels/ western, maar met t ras Knipoog Als ze bv bij een ruiterzaak of op een evenement vragen heb je ook een eigen paard en wat voor iets? en ik zeg dan een Tinker, dan staan ze me ook regelmatig scheef aan te kijken of dan krijg je zo'n stomme O ...

Nu heb ik geen tinker die voldoet aan de standaard zoals vele mensen denken (dus super mak/ rustig/ sloom/ breed/ stug/ lomp), maarja ben er inmiddels wel uit dat het merendeel vd tinkers hier helemaal niet aan voldoen Clown

Maar heb dan dus snel de neiging om me te verdedigen... zo van maar de mijne is wel snel/ fris/ zeer gevoelig/ vind ook wel dingen eng en is zeer lekker te rijden enz enz ... maar denk dan vervolgens: pff ik ben dolgelukkig met mijn paardje *LOL*, waarom zou ik me daarvoor verdedigen ...

Nu zeg ik dus meestal:
Ik heb een hele leuke snelle vosbonte, waarmee ik vooral recreatief rij maar ook beetje dressuurmatig en soms ook een sprongetje waag...

Dan vragen ze meestal erg geïnteresseerd: O wat voor iets, eentje van Samber, NRPS ...

En dan zeg ik: nee een Tinker van 1.54m Haha!

en dan krijg je zoiets van: Oh die zijn toch meestal erg sloom, lomp en breed of dat is toch meer een karrepaard?
en dan leg ik uit dat er heel veel verschillende zijn enzo Haha! Dat helpt *LOL*

Ach ... ik ben er ondertussen wel aan gewend en krijg gelukkig ook heel veel leuke reacties Ja
Vooral in het bos vele oehs en ahhss en kinderen die willen aaien enz enz Haha! ... en ook op de nieuwe stal waren ze meteen zeer geïnteresseerd Ja en zijn ze nu nog vaak onder de indruk enzo Bloos dat doet je goed Tong uitsteken

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:32

meen je dat echt?? dat mensen je zomaar laten staan omdat je western rijdt? da s toch niet meer normaal!

zelf ben ik dressuurruiter (nou nee, niet echt, ik rij engels, ik zal het zo zeggen Haha! ) en zelf heb ik absoluut niets tegen westernruiters. ik moet wel zeggen dat ik niet veel van western weet, maar ook die verhalen over die "trainingsmethoden" had ik nog nooit gehoord.
ooit heb ik wel eens een paar westernlessen gevolgd en om eerlijk te zijn vond ik er niets aan. misschien omdat ik al zolang gewoon was om engels te rijden, ik wou het gewoon eens geprobeerd hebben Lachen

ik heb ook nog van niemand gehoord dat ze iets tegen western hadden ofzo.... misschien is het in belgie niet zo erg als in nederland?

nouja, alleszinds heel stom van die verkoopsters (en die anderen die er zo over denken), western is gewoon een andere discipline, en heeft evenveel 'bestaansrecht' als bv dressuur en springen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:40

pomelo het gebeurt blijkbaar wel
Ik heb het zelf nog niet mee gemaakt
En blijkbaar willen ze soms er ook niet open voorstaan heb ik het idee

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:17

De dressuur ruiters die mij vroegen naar wat ik voor tak van de sport deed hadden hun mening inderdaad al klaar liggen bij het woordje western.
Ik heb ze vaak zuur zien kijken als ik western zei en daarop volgde de uitspraak: dat is toch rodeo en lasso werpen?

Maarja sommige mensen verdiepen zich niet in andere takken van de sport of zelfs niet in hun eigen sport..

ik denk maar altijd: die mensen weten niet beter Knipoog
Ze hebben al te snel een oordeel klaar liggen zonder het zelf geprobeerd te hebben

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:32

het gebeurt niet alleen in de ruitersport, maar ook wel anders. Ik zat altijd op Scouting, maar voor de leken was dat vlotje bouwen en fikkie stoken. Ja dat doen ze ook, maar het is ook een hele hechte vriendengroep waar je elke zaterdag bijeen komt en je ervaringen deeld. en af en toe met meerdere op een kamp bijeen komt om nogmeer ervaringen te delen. en eens in de 4 jaar wereldwijd bijeen komt om NOG meer ervaringen te delen.

ik stond ook altijd negatief tegenover western, maar nu ik om ben, en een eigen paardje train voor eventuele reining zou ik absoluut niet meer anders willen. ik wil niet met continue aanleuning rijden, en ook niet op zo'n 'postzegel' zitten zoals wij die zadels wel eens uit de grap noemen. ik moet nu echt die knop en de Fenders hebben anders benouwd het me. veel te klein.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:41

Miss_Montana schreef:
Maar wat mij opvalt is dat er zoveel meer vooroordelen zijn over western dan over andere paardensporten.

Nou... de vooroordelen over SGW zijn ook niet mis. Eerlijk gezegd denk ik dat het meer te maken heeft met wat je kent en juist niet kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:48

Nee daar heb je gelijk in, aan SGW heb ik idd niet gedacht. SGW is ook zo'n sport die alleen maar middels vooroordelen bekend is. Ook erg jammer wat het is een prachtige sport!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:51

Over elke discipline zijn wel (voor)oordelen. Ook toen ik endurance ging rijden. Leuk... ga je een bosritje maken? Ja hoor, tuurlijk. En dressuur is leuk wat huppelen, springen is wat rondcrossen, western is veel jihaa, sgw is... etc etc

En een ruitersportwinkelmedewerkster is ook niet altijd iemand met veel kennis hoor. En dat een westernzadel altijd past werd tegen mij gezegd over een dressuurzadel toen ik een bepaald zadel zocht. En er zijn ook zat westernzadelverkopers die beweren dat alles past. En zo zijn er ongetwijfeld nog vele honderden voorbeelden te geven.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:02

cornelie springen is echt geen rond crossen.
En dressuur is echt leuk om te zien, en endurance lijkt mij ook erg leuk

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:47

cornelie schreef:
Over elke discipline zijn wel (voor)oordelen. Ook toen ik endurance ging rijden. Leuk... ga je een bosritje maken? Ja hoor, tuurlijk. En dressuur is leuk wat huppelen, springen is wat rondcrossen, western is veel jihaa, sgw is... etc etc

En een ruitersportwinkelmedewerkster is ook niet altijd iemand met veel kennis hoor. En dat een westernzadel altijd past werd tegen mij gezegd over een dressuurzadel toen ik een bepaald zadel zocht. En er zijn ook zat westernzadelverkopers die beweren dat alles past. En zo zijn er ongetwijfeld nog vele honderden voorbeelden te geven.

idd en dan heb je t alleen nog maar over paardensport Knipoog --> zoals anya al zei: Hokjesgeest is menselijk.
Een beetje dom misschien, maar wel menselijk ...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:51

MSQuincyTE schreef:
cornelie springen is echt geen rond crossen.
En dressuur is echt leuk om te zien, en endurance lijkt mij ook erg leuk

Weet ik Knipoog Maar was ook meer bedoeld als voorbeeld dat over elke discipline een (voor)oordeel is .
toen ik nog western reed met pride dachten de meesten altijd dat ik dan wat door de bak croste en veel jihaa riep. Toen ik met NH begon had men daar vooral een beeld van dat ik de hele dag mijn paard aaide en lief paard zei. Toen ik met clickertraining begon zou ik een paard krijgen dat verpest zou zijn door de snoepjes. Toen ik dressuur ging rijden met mijn appie zou ik natuurlijk niks bereiken, en dat gehuppel is ook niks natuurlijk. Toen ik endurance erbij ging doen, ach, leuk zo'n bosritje. En binnenkort ga ik springen. Maar das makkelijk natuurlijk, alleen meeliften en een beetje sturen Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:41

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 07:48

Hier vallen de vooroordelen gelukkig wel mee. Heb het tot nu toe 1x meegemaakt, toen ik met amber bij een vriendin ging kijken op wedstrijd. ik stond gewoon stil te kijken bij een proef en er kwam een oudere man naar mij toe. "Ja meisje, wil je je hier wel gedragen, ik houd je in de gaten en ik wil geen gerace over het veld." Dus ik kijk hem al wazig aan, want ik snapte niet echt waarom hij dat zei, aangezien ik braaf de hele tijd had gestapt en gewoon stil stond. "Ja, jullie rijden alleen maar hard en wild en dat tollereer ik niet." Nou toen heb ik hem dus maar even uitgelegt dat dat zo helemaal niet werkt.

Verder zijn de meeste hier in de omgeving juist nieuwsgierig omdat er bijna niemand western rijd, in mijn buurt.

Ziron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:21

wat een rare reactie zeg,
kijk ik loop ook wel eens ergens tegen aan ik heb namelijk 1 dressuur gericht gereden paard en een westerntinkie,

ik krijg altijd naar mijn hoofd dat ik met alle winden mee wil waaien, maar ik vind beide manieren van rijden nou eenmaal hun charmes hebben , en ik trek van allebei de kanten erg veel leer en kan ik ook weer toepassen bij de verschllende manieren

is het nog overzichtelijk, ik ben van mening laat iedereen in zijn waarde ook op wedstrjden en dan vind ik ze toch wat toleranter in de westernsport, daar zien ze me iets vriendelijker tegemoet met mijn tinker dan in de dressuurring

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:24

nog nooit meegemaakt dat ik rare reacties krijg als western ruiter, maar ik ben dan ook wel wat gewend en kijk niet meer op van reacties. Ik zie trouwens hier en daar ook wel degelijk 'snobbisme' van de natuurlijke ruiters naar de western of dressuur of van de recreatie ruiter naar de sportruiter en andersom.
Ik zou zeggen een paard is een paard en zolang je er gezond plezier van hebt ga je gang maar lekker!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:49

En rare reakties komen vooral vaak voor vanwege onwetendheid, en dat kan je de mensen ook niet kwalijk nemen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:29

Als ik lekker over het strand rijdt met BlackRose (heerlijk rustig Pleasure galopje, neusje bijna door het zand..) krijg ik ook wel eens te horen: "He, moet je je teugels niets eens strak aannemen, zometeen gaat ie d'r vandoor Ziek

Dan haal ik mn schouders op en denk: ach, je weet niet beter, als ik de teugels strak aanneem krijgt ze juist huppelneigingen want, denkt ze dan, er gaat vast iets vreselijks gebeuren Boos!

Enne.. ik laat me niet zo gauw in een hokje zetten, ik doe wat ik leuk en lekker vindt met en voor mn paardjes en als "men"daar anders over denkt, moet "men"dat maar fijn voor zichzelf weten.
Zolang ze allebei blij en vrolijk naar me toe komen lopen als ik bij de wei staan omdat ze weten dat we samen weer leuke dingen gaan doen, vindt ik het prima!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:35

Ik heb helemaal geen last van vervelende of rare reacties op stal, wij hebben zelf een kwpn-er voor dressuur (al heeft zij al wel een pensioengerechtigde leeftijd inmiddels, maar wordt nog wel af en toe bereden) en rijden een paint western. Mensen kennen me gewoon zoals ik ben, dus of ik nou op de westerntoer ga of als dressuurmuts op stal kom, dat maakt niet uit. Ze zullen zelf best een eigen voorkeur hebben, maar dat geeft niet. Overigens loop ik zelf ook niet te zeuren en negatief te doen over de andere tak van sport, ik zeg altijd dat beide leuke aspecten hebben en dat vind ik ook echt. Bovendien zijn sommige dingen natuurlijk ook helemaal niet soort paard gebonden: met een kwpn-er kun je ook bepaalde westernonderdelen doen (denk aan trail), zou juist heel goed zijn. Bepaalde losrij oefeningen uit dressuur vind ik weer voor westernpaarden ook juist goed om te doen. Zo zie je maar ... Knipoog

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:02

MSQuincyTE schreef:
Je zal haar toch een te klein truitje aan laten trekken en vragen past het Haha!
Passen niet...maar wellicht staat het haar wel beter... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 07:36

iski schreef:
MSQuincyTE schreef:
Passen niet...maar wellicht staat het haar wel beter... Haha!

Waaruit maar weer blijkt dat ALLE mannen maar aan 1 ding denken (en nee, dat is niet Western rijden Clown )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 08:48

cornelie schreef:
Off topic, maar hierdoor zou je bijna een vooroordeel krijgen over tenessee walking horses.
http://www.walkinonranch.com/CNN.html

Filmpje vorige week al via m'n US forum gezien en als ik de mensen daar mag geloven (die toch in 'horsecounty' wonen en dit van dichtbij zien) is dit is geen vooroordeel meer maar schijnt echt schering en inslag te zijn. Er zíjn wel paarden die van nature heel hoog kunnen, maar zoals met alles moet het natuurlijk altijd nóg hoger en nóg extremer en gijpt men dus naar de 'hulpmiddelen'... Ik vind het te afgrijselijk voor woorden, zo wíl je je paard toch niet eens hebben lopen... dit heeft niks meer met natuurlijk gangwerk te maken. 't Kan nog niet eens lekker zitten ook (terwijl een van nature mooi lopende TW een genot moet zijn om te rijden, deze dieren werden gefokt als 'park'horses.... paarden waarmee de dames en heren konden 'flaneren' door het park, ten zoals men tegenwoordig lang de boulevard 'cruist' met een dure auto...)