[WN] Western paarden veel relaxter dan dressuur paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margrietjuh

Re: Western paarden veel relaxter dan dressuur paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:13

cornelie schreef:
Wat is de definitie van een western paard en wat van een dressuur paard? (om even de titel wat duidelijker te krijgen)

Charos schreef:
Met westernpaarden bedoeld ik dus wel western bereden paarden.

Haha!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:28

is een erg duidelijke defenitie.. dus dat kan ook een KWPNner zijn die western bereden wordt.

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:57

Ik denk ook dat het en hoop heeft te maken met de sfeer die er hangt op dressuur stallen en western stallen.
Ga je thuis bij een dressuur ruiter kijken is er niet veel verschil dat de situatie op een western bedrijf.
Maar ga je op een wedstrijd kijken is het een heel ander vehaal. vooral in de klasse B tm Z2 (met name de binnen wedstrijden) zijn de meeste ruiters heel erg van... sssst en rustig doen als ik mijn proef rijd enz.
Bij ons de western staat er altijd muziek aan lopen mensen rond vallen ze van krukken af enz.
Op wedstrijd zie je dan ook het meeste verschil tussen kwpn'ers en quarters, over het algemeen zijn ze thuis allebij even 'cool' (bekent terein)
(maar kijk je naar mijn paardje, mustang, die kan ook op wedstrijd door t dak hoor HIHIHI)

gr tanja

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:06

Margrietjuh schreef:
cornelie schreef:
Wat is de definitie van een western paard en wat van een dressuur paard? (om even de titel wat duidelijker te krijgen)

Charos schreef:
Met westernpaarden bedoeld ik dus wel western bereden paarden.

Haha!

Sorry zal mijn bril ff opzetten Haha!
Overigens was de mijne net zo'n neuroot toen ik nog westernwedstrijden reed.
(ik waarschijnlijk toen ook Haha! )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:37

velvet schreef:
Bij ons de western staat er altijd muziek aan lopen mensen rond vallen ze van krukken af enz.

Maar verder zijn westernruiters niet 'gewoon rare coibois' hoor Haha!

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:46

Ja ik denk inderdaad dat er veel meer meespeelt dan alleen de sport die je beoefent, want ik heb inderdaad ook wel eens westerngereden paints en quarters compleet zien flippen, zowel thuis als op de wedstrijd.
En ik heb ook een aantal jaren meegedaan in de dressuursport met allerlei wedstrijden als groom, en daar heb je ook de 'brave ponies' en de gestoorde beesten.

plurkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:48

ik denk dat het een combinatie van nature, nurture en training is. Nature: de aard van het beestje, nurture: de manier waarop de berijder er mee omgaat en training, nou ja, dat is wel duidelijk lijkt me. Zo heb ik een kwpn-er gehad, was bij ons op stal gekomen als paard van iemand anders. Kon je bij aankomst alles mee, schrok nergens was en was heerlijk relaxed om te rijden. Een paar weken met de bewuste dame (die meteen, zonder enige reden, met allerlei enge martelwerktuigen aankwam) en ze sloeg van de achterlijkste dingen op hol. Ja, toen werd het paard in ene als onbetrouwbaar bestempeld en heb ik haar voor een prikkie overgenomen. Ben haar western gaan rijden, hetgeen haar haar vertrouwen weer terug gaf en na een tijdje was ze weer zo bombproof als voorheen. Maar zoals gezegd, met engels rijden was er initieel ook geen probleem. Het probleem was in dit geval dus nurture.

Maar ik kende dus ook een paard waar geen land mee te bezeilen was onder het zadel, en die het fantastisch deed toen er met hem gemend ging worden. En dan heb ik nog mijn eigen huidige paard, een KWPN-er, zij is net zo onverstoorbaar western bereden als ze engels bereden was. Er speelt dus van alles mee, hangt af van paard, berijder en geen situatie is hetzelfde...

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:19

Ik denk ook dat het gaat om de interactie tussen ruiter en paard wat voor rijstijl dan ook! Tong uitsteken daar begint het mee en dat geeft het resultaat! en natuurlijk speelt het soort paard (dus karakter enz.) daar ook in mee! Maar hoe gaat de ruiter daar mee om.........

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:11

ik heb dan wel een Quarter maar hij zit niet lekker, hij is nog heel erg overbouwd jeword alle kanten op geslingert maar misschien momt dat nog goed hij is nu 3 jaar en mijn tinker zit heel lekker vooral de jog

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:15

Miss_Pina schreef:
OVERTUIGD zijn dat jij de lijder bent.

dat zou ik toch niet graag zijn in een kudde met paarden *LOL* ik zou dan toch kiezen om DE leider te zijn Haha!

verder denk ik dat het aan de opvoeding van je paard ligt en dat al vanaf kleins af aan.
ik had mijn veulen eerst in de opfok staan met 2 warmbloed veulens die niks gewend waren. die liepen nooit aan een touwje en werden verder eigenlijk nooit aan geraakt oid, mijn veulen daar in tegen werd vanaf dag 1 al aangeraakt, halster om, mee lopen aan een touwje enz, dat ging allemaal super. nadat hij dus was afgespeend en de wei op ging met die 2 werd het minder en minder, tot ik op een gegeven moment niet eens meer fatsoenlijk in zijn buurt kon komen zonder dat hij de neiging had om weg te spurten. toen heb ik hem naar huis gehaald (ook omdat hij te dun werd) en sindsdien is hij weer helemaal de oude, ik kan hem weer overal aanraken enz...
dus opvoeding, en dan vooral van andere paarden, lijkt mij de oorzaak.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:40

leiden of lijden. hoe je het schrijft maaktte me niet zo uit, als de TS maar weet wat ik bedoel. en daar heeft inderdaad de opvoeding van andere paarden ook heel veel mee te maken. die kunnen je paard ook maken of 'kraken'

quibbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:14

ik denk dat de lossere teugel er ook mee te maken heeft. Zelf heb ik altijd engels gereden, maar sinds 1,5 jaar ben ik ook op de westerntoer. Mijn pony is er sinds ik western ben gaan rijden er nooit meer vandoor gegaan en ze is veel relaxter op wedstrijden. De paarden hebben hier gewoon meer plezier in het rijden

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:32

Ja maar met western rij je lang niet altijd met losse teugel. Tijdens het trainen heb je ook nog wel eens aanleuning nodig om je paard nagevelijk te vragen onder andere. Natuurlijk als je uiteindelijk met dat losse teugeltje kan rijden op een verzameld paard, daar gaat het om, en dat teugeltje kan je denk ik pas geven als je paard ontspannen is.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:44

maar je beloont ontspanning wel gelijk met het loslaten van de teugel. je blijft dus niet trekken zoals ik in het engels geleerd heb

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:07

Dan heb je het niet goed geleerd.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:11

misschien niet, alleen kreeg ik toen ik over stapte vreselijk last van mijn rug omdat die opeens veel meer moest doen, ik hing altijd gewoon. nu ben ik heel erg bezig met vragen en LOS laten

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:03

Ja ik rijd western en nee ik heb geen Q/P/A maar een Welsh.
En ja ze is veel relaxter dan de meeste paarden bij mij op stal.

Ik sta op een grote pensionstal met ongeveer 90 paarden waarvan er twee western gereden worden.
De ene is dus een Welsh en de andere een quarter.
Maar de mijne is toch echt wel cool hoor!
Die quarter kan af een behoorlijke heethoofd zijn. Haha!

Als er bij ons 10 mensen in de bak rijden is het erg leuk om er tussen te rijden.
Aangezien ik een pleasure ruiter ben is het ook een goede oefening maar mijn stal genoten raken vaak helemaal in paniek, de paarden gestrest omdat ze het te druk vinden en rijden soms zelfs tegen elkaar aan!

Vaak krijg ik dan opmerkingen zoals van : ja maar jij hebt een western paard die zijn veel makkelijker te sturen, of : die van jou stopt ook gelijk als je het vraagt!

De meeste ruiters bij mij op stal hebben ook zoiets van nou dat westernrijden lijkt me makkelijk een beetje met een lange teugel langzaam door de bak heen galloperen of draven dat is toch niks aan!
En dan laat ik ze wel eens op Jolene zitten en dan vinden ze het toch andere koek Haha! , en geven ze ook toe dat het moeilijker is dan dat het eruit ziet!

Maar voor de rest is het een erg gezellige stal en vinden ze het ook erg leuk dat er bij ons western gereden word!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:29

jou paard stopt wanneer je dat wil en die van hun niet? dan hebben ze lijkt mij toch wel een probleem.
als jij wil stoppen MOET je paard stoppen. maar goed.. dat is ook aangeleerd gedrag.

valt wel op dat in dit geval de 'engelse' ruiters hun paard niet vertrouwen. en als je je paard niet vertrouwd, waarom zou je paard jou dan vertrouwen???????

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:39

Ik zag laatst ook wel een western ruiter met paard door de bak heen stuiteren. Je kunt zoiets niet absoluut stellen denk ik.
Wat wel meespeelt, denk ik, is dat veel westernpaarden vaker met 'enge' dingen worden geconfronteerd (dan doel ik op de trail) en dat er op die manier een sterke vertrouwensband ontstaat.
Maar goed ik rij eigenlijk engels en ik ken geen enkel paard dat zo cool/relaxt is als zij, ondanks haar plons arabisch bloed

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:01

Je krijgt van je paard terug wat je erin stopt....

Daar kan ik natuurlijk een ellelang verhaal bij gaan vertellen maar als je over dit zinnetje goed nadenkt, kom je er vanzelf achter.. Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:58

Mijn QH heeft ook wel eens door de bak gestuiterd met mij op haar rug.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:40

Dat vind ik een hele goeie stelling dropje!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:05

Tja, de wedstrijdpaarden bij de WEG in Aken liepen onder luid gejuig en bij kabaal onverstoord hun proef. Ik heb gehoord dat Ankie de erenronde niet op haar eigen wedstrijdpaard kon rijden omdat dit te schrikkerig was. Volgens mij moet het ook doodstil zijn tijdens de proef omdat het dressuurpaard anders kan schrikken... Zegt toch ook wat zou ik zeggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:24

Zeker nooit bij een menwedstrijd geweest? Of bij de military? Daar is het nooit stil hoor Jolande. En toch echt dezelfde warmbloedpaarden. Het ligt niet aan de paarden. Het ligt hooguit aan opvoeding, hoeveelheid brok en de mate waarin de eigenaar wel of niet met paarden overweg kan, danwel wat de eigenaar wil met het paard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:29

Ik vind het persoonlijk een beetje een vreemd gezicht als er een hele hal afgebroken wordt door het publiek, en de paarden verblikken of verblozen niet..

Maar ik denk dat als je Salinero laat wennen aan luidruchtig publiek dat hij er uiteindelijk ook wel tegen kan Haha!

Ik denk ook dat een reiningpaard die te druk is, niet ver zal komen, terwijl dat bij dressuur mischien juist wel meer toont. Dus of die vergelijking helemaal op gaat?