[END] Houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: [END] Houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 09:08

Alleen een foto in galop door zwaar zand

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:34

Kijk, want daar zit je minder ´krom´. Op deze foto is je houding toch ok?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 09:37

Ik vind m'n houding wel oke. Ik hou het lang vol en Anouar loopt lekker. Daar gaat het om, lijkt mij.

Maar ik ben ook benieuwd hoe andere zitten en vooral waarom ze zo zitten. Of hier een achterliggende gedachte aan zit of dat dit voor hun gewoon de makkelijkste houding is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:19

In de draf zit ik vrij rechtop en waar ik dan op moet letten is op het afwisselen van het been waarop ik lichtrijd. In de galop zit ik iets naar voren, maar niet teveel. Dat hangt een beetje af van hoe fel mevrouw is en ook welk terrein we onder de voeten hebben. Soms kijkt ze meer om zich heen (toeristje spelen), dan waar ze loopt en dan zit ik liever rechtop - anders lig ik ernaast als ze struikelt.

Dit is voor Niek en mij de prettigste manier en het voorkomt een overbelasting van de schouder(s). Tevens doet de eigenaresse van iek dat ook, dus dan heb je een beetje gelijkheid in je manier van aanpak (voor zover 2 ruiters vergelijkbaar zijn natuurlijk).

griebels

Re: Houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:24

Esperanza schreef:
Daar verniel je je paard mee op de lange termijn

De paarden in het wild leggen ook behoorlijk km's af en die lopen toch ook niet in de aanleuning?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:28

Overigens zit ik ook lichtelijk voorover en rijdt ik buiten ook niet in de aanleuning (reden is het pessoa-bitje wat ik buiten nodig heb).

Ik zou graag nog wel willen weten of jullie met lange of korte beugels rijden. Ik rijd zeer kort omdat ik niet met lange beugels kan rijden, maar ik krijg daar wel verzuring van in mijn kuiten Bloos!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:30

Mijn beugels zijn tegen het lange aan - nu ik laarzen heb i.p.v. jodphurs en de zolen dus dikker zijn, mogen ze eigenlijk wel een gaatje langer. Van te korte beugels krijg ik last van kramp/pijn in m'n benen.

lijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:34

Beugels lang!

Als ik ze kort doe, heb ik de dag erna echt zo'n pijn achter mijn knieschijven dat ik niet kan lopen.

Afbeelding
draf

Afbeelding
galop

Ik heb de neiging mijn hakken te ver uit te drukken, terwijl ik denk dat mijn voeten horizontaal in de beugels zitten. Probeer nu meer te veren, en dat scheelt een stuk.
Verder heb ik vre se lijke pianohanden, en als ik moe ben laat ik snel m'n schouders hangen. Daar gaan we aan de winter aan werken, in de sportschool Lachen

Esperanza
Blogger

Re: Houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:38

griebels schreef:
De paarden in het wild leggen ook behoorlijk km's af en die lopen toch ook niet in de aanleuning?

Nee, maar daar zitten geen mensen op...

Ik heb zelf ook mijn beugels lang, dat zit voor mij het beste. Maar mijn vriendin rijdt op een springzadel en die heeft haar beugels liever wat korter...

De voorkeur verschilt dus per mens Vork

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:49

Ik kreeg er ook pas in klasse 2 last van...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:39

Ik heb mijn beugels "normaal" ik heb wel EZ Rides wat echt enorm veel scheelt voor mijn enkels en knieen.

Ik rijd Jeddah aan en af in de aanleuning, op wedstrijd en tijdens de training. Op aanraden van mijn osteopaat overigens, om haar rugspieren goed bij te houden, gezien die mij dargen.
In het wild lopen ze zeker niet in de aanleuning maar zeker nooit 30 km achter elkaar in draf/galop. Dat is, imo, niet te vergelijken. Parden in het wild leggen 30-50 km per dag af, verdeeld over 24 uur. Wij leggen dat af in 3-5 uur, als het niet nog minder is, en daarnáást leggen ze (bij mij althans) de resterende 19-21 uur in de wei/bak ook nog de nodige km's af.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:05

Klopt maar dat hebben ze zelf in de hand...
Verder heb je wel gelijk eigenlijk, denk ik...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:08

Precies, dat hebben ze ook zelf in de hand en natuurlijk lopen ze dan ook niet in de aanleuning... Knipoog Ik zie ze al gaan. Haha! Maar met ons erop, in ons tempo, op onze afstanden, dát heben ze allemaal niet in de hand, en daar hebben ze, net als elke sporter, ook meer/betere/sterkere spieren voor nodig, die je traint mede door ze (aan en af volgens mijn fysio) in de aanleuning te laten lopen, en van achter naar voor te rijden met tempowisselingen zonder op de voorhand te laten vallen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:24

Ik denk ook dat een goede houding erg belangrijk is. Ook om het goed vol te kunnen houden. Voor zowel mens als paard. Je zult alleen in de lagere klassen niet zo snel problemen krijgen.

Verder heet Jeddah alles al heel mooi geformuleerd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:33

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:59

Met endurance en buiten trainen heb ik mijn beugels op hetzelfde gaatje als met dressuren. Ik zit me endurance en het buiten trainen iets meer naar voren en probeer met de bewegingen van mijn paard mee te gaan.

Met galopperen zit ik altijd een beetje in zweefstand en met een harde draf rij ik niet meer licht maar zit een beetje naar voren en ga dan mee met de beweging. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar het is iets dat ik net sinds 2 dagen ontdekt heb en het zit heel lekker Tong uitsteken Hij draaft dan zeg maar zo hard dat het nog net geen galop is en je plakt zowat aan je zadel vast.