Jos schreef:het systeem zegt dat je proffesional bent.
je geeft les, dus je bent prof.
maar waarom mag die persoon dan niet een proffesionele beginnersmentaliteit hebben ?
Goed gezien Jos. Misschien zit hier wel de krux van de situatie. Het systeem geeft aan wanneer je een Prof bent. Maar zou het niet veel meer uit attitude en menaliteit af te lezen moeten zijn? Zoals gezegd, je geeft les aan de zwakzinnige buurjongen voor, van mijn part € 1 per jaar en volgens het systeem ben je dan Prof.
Hopelijk dat het nieuwe systeem van indeling in klasse meer duidelijkheid gaat geven. Daarnaast hoop ik dat het ook meer plezier gaat verschaffen en iedereen plaatst op het niveau waarop ze rijden. Dat zal de competitie bevorderen, uitdaging kunnen zijn voor mensen die 'hogerop' willen maar ook duidelijkheid kunnen geven over het 'plafond' van de combinatie.
Even voor de duidelijkheid en om verdere misverstanden te voorkomen, mijn definitie van een proffesional is: iemand die full-time bezig is met het werken met paarden en daar z'n brood mee verdient. Les geven en trainer zijn is weer een andere zaak. Didactische vaardigheden ontbreken helaas vaak. Zelf goed kunnen rijden, desnoods op Europees niveau, zegt niets over de vaardigheden om de kennis over te brengen. Les geven is een vak op zich.
Ik zeg verder nergens dat je een proef niet af zou mogen maken, wie ben ik om te bepalen wat mag en niet mag, ik bedoel alleen maar dat ik het niet bij de status van proffesioneel rijden vind horen. Het komt op mij over van: ik heb ervoor betaald en zal de beker helemaal leeg drinken. En het is ook iets anders wanneer je een onderdeel in de trail waar je paard blijkbaar moeite mee heeft wèl afmaakt. En een slechte proef rijden is ook geen reden om te stoppen. Maar wat ik wel soms zie is een combinatie die giga de mist ingaat en een ruiter die maar door blijft gaan, adrenaline opbouwend aan alle kanten tot een verstandige jury ingrijpt en er een eind aan maakt. En, wederom naar mijn bescheiden mening, mag een proffesional dit niet laten gebeuren. DQ is DQ en alles wat daarna komt is training...en hoort per definitie niet op een wedstrijd thuis.
Overigens, over de andere zaken die ik benoemd heb waarvan ik vind dat het onproffesioneel gedrag is, zoals opzettelijk DQ om maar niet in de uitslagen vermeld te worden, hoor/lees ik niets. En let wel, ik vertaal hier niet alleen mijn eigen mening, ik schrijf op wat anderen zeggen maar niet durven te schrijven. Ik gebruik mijn eigen woorden en tja....het mag inmiddels bekend zijn dat ik me zelden een blad voor de mond neem.
En verder binnengekomen post:
Citaat:Miijnheer Iski
Misschien kuntu zich in het vervolg onthouden van commentaar op mijn
wedstrijdmentaliteit. U weet niet wat mijn doel is en u kent mijn paard
niet. Wanneer u daar werkelik in geinteresseert bent, bent u bij deze van
harte uitgenodigd daar met mij persoonlijk over van gedachten te wisselen.
Heleen Burghout
Helaas Mw. Burghout, ik behoud mij het recht voor om commentaar te leveren op alles wat ik zie...Dat ook ik de dingen door mijn bril bekijk en daarmee een gekleurde kijk op de realiteit heb zal ik niet ontkennen. En als ik er naast zit zal ik ook ruiterlijk mijn fout erkennen.
@Anya: beperkt lineair denken? Of is het aangeleerd denken? Natuurlijk kan een paard plotseling in gedrag veranderen als gevolg van iets dat hij/zij alleen ziet en wij niet... En ik schreef ook over die knul in die inrijbak die alles super deed en wiens paard in de arena totaal ander gedrag liet zien...maar hij vervolgens ook. Jij beschrijft een situatie waarin je consequent bleef en niet toegaf aan de luimen van Lan. Da's iets anders lijkt me.
Lineair denken: zet een mens en een paard in een bak van 20 x 60 meter, span in het midden een lijn waar jij/hij niet overheen mag, maak aan de korte uiteinden een opening en leg in dat deel van de bak waar jullie niet staan een lekkere hap neer...en let wel, beiden sterven van de honger. De mens zal om zich heen kijken, beide in/uitgangen waarnemen, deduceren en omlopen. Het paard zal koste wat kost door die lijn willen breken.
@daantjuhhh: het houdt idd een keer op....de progressie neemt af en stopt ergens. Hoe je dat weet? Ik denk dat je door de jaren heen je eigen paard het beste kent, jezelf het beste kent (want ook aan ons leervermogen zit een plafond) en jouw trainer of trainers je, mits ze eerlijk zijn, de spiegel voor kunnen houden. Je hebt gelijk, eind van progressie is niet altijd het werkelijke eind. Het is dus aan ons te onderzoeken wat de blokkade in de vooruitgang is maar ook aan ons om, indien de blokkade bestaat uit het bereikte maximale aan mogelijkheden, te stoppen met meer en meer te eisen. Het is als met springpaarden...sommigen komen uiteindelijk wel over 180 cm...de meesten echter niet. De grens te zien en te accepteren is het motto.
@Yosan: met beginnersmentaliteit bedoel ik niets denigrerends. Ik doel op de mentaliteit van beginners. En die hoort per definitie leergierig te zijn en dus door te gaan ook wanneer het voor de hele wereld al lang duidelijk is dat er van een DQ sprake is. Beginners mogen wat mij betreft een wedstrijd gebruiken als training. Wat mij wel eens stoort zijn de prof's die rondlopen met een Air van "Kijk mij nou eens goed zijn" maar bij een overduidelijke fout in hun wedstrijd de rest van de wedstrijd als training gebruiken. Maar misschien bekijk ik het allemaal teveel vanuit de positie van een organisatie die al snel in tijdnood zit en de zaken vlot af wil werken. Maar ook hier beroep ik mij op geluiden langs de bakrand.
@Jessiejanes: En jij hebt blijkbaar tijd genoeg om mijn gezeik te lezen.. en misschien nu dus stiekum weer...

@EC:.....

Getuigt imo ook niet van beginners mentaliteit maar van gebruik maken van kansen om wat te leren. En DAAR komt de sport uiteindelijk toch van op een hoger niveau?