[WN] Gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:38

@Francis, dat verschil heb je idd gelijk in. Maar ik denk dat dat in hoge mate wordt veroorzaakt doordat men met de engelsesport sneller in aanraking komt dan met de westernsport. En dan met name de dressuur. En dus daar ook relatief gezien meer paarden als werktuig worden gezien.
Ga tussen de eventingruiters zitten en je krijgt een heel ander beeld. Een beeld vergelijkbaar met de westernsport. En ik zie in mijn omgeving heel veel paard=werktuig dingen, in engelse sport en westernsport. En ook paard=teamlid ongeveer even veel.
Ga eens tussen de koeievangers zitten en je zult zien dat bijna alle paarden slechts als werktuig worden gezien.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 00:59

Ik zie mijn paard ook als werktuig, tenminste, dat is de oorsprong van de sport. Een cowboy werkt met koeien en het paard is een hulpmiddel, anders had het wel een horseboy geheten. En dat betekent dus dat je er geen omkijken naar moet hebben, dus geen ondersteunende hulpen. Een westernpaard moet cruise control hebben! Het paard moet gewoon rustig stilstaan als ik met iets anders bezig ben. Hij mag best rondkijken ofzo, als hij maar stil blijft staan.
Dat mis ik juist bij dressuurruiters. Die zeggen vaak dingen als "Hou hem kort anders loopt hij weg" enzo. Dan is het dus geen werktuig want je bent er continue mee bezig. Je hebt geen tijd om nog iets anders te doen.

Of bedoelen jullie met werktuig dat je er continue veel werk van hebt?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:26

Werktuig in de zin van dat je er geen drol om geeft en dat het ook een auto had kunnen.
Ik vind het juist leuk dat het paarden zijn. Maar dat cruisecontrol op westernpaard klopt wel, alleen zie je daar in de praktijk (en vooral bij teampenners) heel erg weinig van terug.
En over het vooroordeel van dressuurruiters zal ik maar niet beginnen Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:36

Werktuig idd in de zin dat het een 'middel' is om de sport mee te beoefenen.. net als de clubs van een golver of 't racket van de tennisser.
Juist die cowboy moest van z'n paard op aan kunnen... hij moest op z'n paard kunnen VERTROUWEN. Als hij afstapte om een hek te repareren of een koe te behandelen, moest jij zeker weten dat z'n paard er 5 minuten later nog stond, anders had hij een enorm probleem midden op de prairie. Dat vertrouwen gáf hij z'n paard ook... kortom... een maatje, een collega, een partner in het werk. Da's wat anders dan een trekker die je aan en uit zet wanneer 't je uit komt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:57

Ook ik vind - als Engelse/dressuuruiter! Knipoog - dat je volledig op je paard moet kunnen vertrouwen, het je maatje is en je lekker moet kunnen rijden zonder telkens druk te zijn met wat ie ondertussen allemaal doet! Als ik afstap om mest te ruimen in de bak moet ze ook blijven staan en niet inmiddels richting stal zijn vertrokken! Mijn merrie staat gewoon los in de gang met zadelen etc en ik kan er zo bij weg lopen. Hoe je omgaat met je paard en hoe je je paard ziet, is echt niet per definitie een verschil tussen Engels/dressuurruiters en westernruiters, maar hangt af van jouw eigen instelling en gevoel tegenover paarden!!!!! (Of komt dit nou omdat ik zowel Engels als western rijd en leuk vind! Haha! ).

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:14

Het schijnt dat western paarden veel rustiger zijn en veel beter luisteren. Is dat zo?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:00

Is een combinatie van opvoeding en van temperament/character. Ook bij westernpaarden kom je hete en driftige paarden tegen, van nature of zo gemaakt. En ook bij de western paarden kom je paarden tegen die niet goed zijn opgevoed.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:33

simodi schreef:
Ook ik vind - als Engelse/dressuuruiter! Knipoog - dat je volledig op je paard moet kunnen vertrouwen, het je maatje is en je lekker moet kunnen rijden zonder telkens druk te zijn met wat ie ondertussen allemaal doet! Als ik afstap om mest te ruimen in de bak moet ze ook blijven staan en niet inmiddels richting stal zijn vertrokken! Mijn merrie staat gewoon los in de gang met zadelen etc en ik kan er zo bij weg lopen. Hoe je omgaat met je paard en hoe je je paard ziet, is echt niet per definitie een verschil tussen Engels/dressuurruiters en westernruiters, maar hangt af van jouw eigen instelling en gevoel tegenover paarden!!!!! (Of komt dit nou omdat ik zowel Engels als western rijd en leuk vind! Haha! ).

gelukkig komt ook NHS en geoown netjes opvoede ook steeds meer voor onder de dressuur ruiters, misshcien een trend van deze tijd die gelijk op is gegaan met het western rijden?

Ik ken zat dresuur ruiters die idd ook hun paarden netjes opvoeden, maar veel meer die er alleen op zitten en de rest van de tijd hun paard alleen in de spoelplaats aan twee touwtjes kunnen opzadelen omdat hij `te wild` is.

Maar de grenzen vervagen en dat is maar goed ook, want dressuur of western, een paard is een paard.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:42

dewitje13 schreef:
Het schijnt dat western paarden veel rustiger zijn en veel beter luisteren. Is dat zo?

Nee

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:29

dewitje13 schreef:

Ik heb een paard dat met buiten rijden wel eens heet kan zijn, toen mijn paard jonger was was het in de bak ook een heet hoofd en dat is zo goed als weg

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:49

Francis schreef:
Jammer toch dat iedereen bij 'western' gelijk aan 'reining' denkt...

Terwijl ik dan bij Reining zelden aan Western denk... Haha!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:51

Romkabouter schreef:
dewitje13 schreef:

Nee
Nou....luisteren......ze horen er wel meer, en vaak zijn ze daarom minder rustig... Hyper!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:45

Clown the horse whisperer... I whisper... But my horse doesn`t listen Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:40

dewitje13 schreef:

Over het algemeen worden westernpaarden beter opgevoed... stilstaan tijdens opstijgen heeft niks met cool karakter te maken maar alles met opvoeding, om maar een voorbeeld te noemen. Ook bij Quarters en Paints heb je heethoofden, druktemakers en hittepetitten, maar gemiddeld genomen dóet men meer met die paarden, ook aan grondwerk e.d. wordt in de westernsport meer gedaan, dus daardoor krijgen die dieren gewoon een betere opvoeding. Drie jaar 't land in knikkeren zonder er naar om te kijken komt in de western gewoon minder voor. We zijn, mede door het Halteren van veulens en jonge paarden, al vanaf 't begin af aan bezig met opvoeding en training van de jonge paarden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:27

Francis schreef:
dewitje13 schreef:

Over het algemeen worden westernpaarden beter opgevoed... stilstaan tijdens opstijgen heeft niks met cool karakter te maken maar alles met opvoeding, om maar een voorbeeld te noemen. Ook bij Quarters en Paints heb je heethoofden, druktemakers en hittepetitten, maar gemiddeld genomen dóet men meer met die paarden, ook aan grondwerk e.d. wordt in de westernsport meer gedaan, dus daardoor krijgen die dieren gewoon een betere opvoeding. Drie jaar 't land in knikkeren zonder er naar om te kijken komt in de western gewoon minder voor. We zijn, mede door het Halteren van veulens en jonge paarden, al vanaf 't begin af aan bezig met opvoeding en training van de jonge paarden.

Ik denk dat het gedeeltelijk ook wel met fokbeleid te maken heeft. Heet gedrag heet niet voor niks 'opgefokt' toch?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:32

ehm... flauwekul... Ook KWPN-ers kunnen cool zijn, als je ze maar opvoedt.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:34

Anya schreef:
ehm... flauwekul... Ook KWPN-ers kunnen cool zijn, als je ze maar opvoedt.

Of anders gezegd: KWPN'rs are dangerous...present compagnie excluded... Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:52

LindyH schreef:
Ik denk dat het gedeeltelijk ook wel met fokbeleid te maken heeft. Heet gedrag heet niet voor niks 'opgefokt' toch?

Maar dat geldt dus net zo goed voor niet-westernrassen. D'r zijn ook rete-coole Arabieren (dat arabieren per definitie heet zijn is een onzinfabel nl., ook dat is meestal 'gemaak' gedrag.. 't showt n.l. zo mooi) of engelse volboeden waar je een baby op kunt zetten. Ik heb vroeger een frans volbloed als verzorgpaard gehad die echt súper cool was, véél cooler dan mijn paint. En zo zijn er legio voorbeelden.
Frapant is 't vooral als je eens om je heen kijkt naar al die niet-westerras-paarden binnen de westernsport... Dat zijn geen van allen 'westernrassen' maar toch allemaal even cool... al die western gereden hafjes, kwpn-ers, arabieren enz. Lijkt me sterk dat die allemaal 'toevallig' zo zijn gefokt, opvoeding lijkt me waarschijnlijker

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:05

Zoals je tussen de QAPs heethoofden hebt zitten, zitten er tussen de andere rassen hele coole paarden.

In de western wordt cool gedrag gewaardeerd en dus wordt erop gefokt. Dat geldt voor sommige andere rassen ook. Fjorden en Haflingers zijn ook cool gefokt.

Tuurlijk heeft het met (op)voeding te maken. Een paard van een 'heet' ras kun je door opvoeding heel rustig krijgen. Maar dat betekent niet dat er bij de QAPs niet op gefokt wordt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:19

simodi schreef:

Simodi, jij bent een uitzondering Knipoog

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:34

Breyers.......schijnen ook heel cool te zijn.... Haha!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:48

iski schreef:
Breyers.......schijnen ook heel cool te zijn.... Haha!

JA klopt de mijne wel Tong uitsteken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:43

LindyH schreef:
Zoals je tussen de QAPs heethoofden hebt zitten, zitten er tussen de andere rassen hele coole paarden.

In de western wordt cool gedrag gewaardeerd en dus wordt erop gefokt. Dat geldt voor sommige andere rassen ook. Fjorden en Haflingers zijn ook cool gefokt.

Tuurlijk heeft het met (op)voeding te maken. Een paard van een 'heet' ras kun je door opvoeding heel rustig krijgen. Maar dat betekent niet dat er bij de QAPs niet op gefokt wordt.

Ik denk ook dat t voor een deel wel gefokt is, in die zin dat juist heel goede dressuurpaarden vaak heet zijn, omdat ze dan gewoon mooi tonen. Kijk maar naar AvGrunsven, die ook graag hete paarden rijdt. Maar deze ruiters gaan dan niet lekker met hun paard een relaxed bosritje maken, de paarden zijn puur voor de dressuursport en de prestaties daarin. Niks mis mee als het paard dat leuk vindt en verder een lekker leven heeft met weidegang en afwisseling etc.
Als je ervoor kiest om - al dan niet naast wedstrijd rijden - ook ontspannen en "recreatief" te rijden en andere dingen te doen, zoals grondwerk en trail, dan zul je gewoon een rustig paard moeten hebben. En dan bedoel ik rustig in zijn kop, anders heeft ie gewoon niet de rust om daarmee om te gaan. Een echt heet paard met een opgewonden karakter zal nooit een hele coole kikker worden! Dat ie wel netjes opgevoed kan zijn ben ik het mee eens.
Een reiningpaard zal overigens toch ook wat heter zijn dan een pleasurepaard neem ik aan? Of zit ik daar helemaal naast?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:23

Reiners horen juist heel cool te zijn.. 't vergt nogal wat om het ene moment keihard uit je plaat (of eigenlijk óver je platen) te gaan en direct daarna weer doodstil te moeten staan.
Nee, over 't algemeen zijn het juist de cutters die wat heetgebakerd zijn. Maar ook weer meestal alleen in 't werk, op stal zijn dat vaak weer watjes.... ach.. mijn pleasure/hunter paard is een hittepetit en zo ken ik er nog wel meer... Ik zie dat hele fokken op coolheid dus niet zo. 't Zou een kriterium moeten zijn bij de keus van je fokdieren, maar ken er maar bar weinig die dat bovenaan in hun lijstje hebben staan. Goede prestaties e.d. tellen eerst. En't is nou eenmaal een feit dat de écht goede paarden, degenen die de druk van langdurig op topniveau draaien geestelijk aan kunnen, meestal degenen zijn die wat 'meer karakter' hebben. De wat intelligentere en vaak ook wat moeilijker te trainen paarden en daarmee dus ook meestal de wat minder coole.
Dat was bij mij vroeger in de hondensport zo en ik zie het ook in de paardensport. Nu zit er wel een verschil in hoe een paard onder 't zadel is en hoe'ie verder in de omgang is.. ik zeg dus niet dat het allemaal rotzakken moeten zijn ofzo, maar over 't algemeen zijn het niet van die paarden die onder 't zadel bij wijze van spreke 'ja en amen' zeggen en altijd direct doen wat van ze gevraagd wordt.
Vandaar ook denk ik dat een van Grunsven voor de paarden met wat meer karakter kiest.. lastiger te trainen, maar dat zijn wel degenen die uiteindelijk dat olympische niveau kunnen halen en de druk aan kunnen. (en nee... ik denk niet dat die paarden veel afwisseling en weidegang kennen...)

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:44

Ik heb eens gehoord dat de nederlandse politie op zoek was naar een ander ras om mee te werken omdat de kwpn's niet cool genoeg ervoor zijn. Ze zouden te veel sport gericht te worden gefokt, waarbij karakter ondergeschikt zou zijn geworden. Een optie die ze geprobeerd hebben zijn quarters, waar ik deze tekst van heb gevonden bij uit een interview:
Citaat:
In 2000 is een proef gestart met Amerikaanse quarter- horses. Koenders: "Dat zijn van die echte werkpaarden; je stapt erop, je rijdt, je kunt ze in de regen laten staan en als je er vanaf valt, rennen ze niet weg. Het zijn kleine paarden, maar ook onze ervaren ruiters zijn er blij mee."

Het ging dus schijnbaar goed, alleen konden de agenten opmerkingen als 'wanneer mag je op een paard' niet waarderen. Tja quarter zijn nu eenmaal wat kleiner Haha! Dus wordt weer gezocht naar een ander alternatief.

Maar ja, elk ras heeft zo zijn uitzonderingen, er zijn ook drukkere quarters. Al met al denk ik eigenlijk dat het niet veel uitmaakt. Western zal niet gevaarlijker zijn dan dresuur en omgekeerd geldt het zelfde. Ik denk dat bv. springen en eventing gevaarlijker zijn, vooral de laatste.