Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
- dat je volledig op je paard moet kunnen vertrouwen, het je maatje is en je lekker moet kunnen rijden zonder telkens druk te zijn met wat ie ondertussen allemaal doet! Als ik afstap om mest te ruimen in de bak moet ze ook blijven staan en niet inmiddels richting stal zijn vertrokken! Mijn merrie staat gewoon los in de gang met zadelen etc en ik kan er zo bij weg lopen. Hoe je omgaat met je paard en hoe je je paard ziet, is echt niet per definitie een verschil tussen Engels/dressuurruiters en westernruiters, maar hangt af van jouw eigen instelling en gevoel tegenover paarden!!!!! (Of komt dit nou omdat ik zowel Engels als western rijd en leuk vind!
). 
simodi schreef:Ook ik vind - als Engelse/dressuuruiter!- dat je volledig op je paard moet kunnen vertrouwen, het je maatje is en je lekker moet kunnen rijden zonder telkens druk te zijn met wat ie ondertussen allemaal doet! Als ik afstap om mest te ruimen in de bak moet ze ook blijven staan en niet inmiddels richting stal zijn vertrokken! Mijn merrie staat gewoon los in de gang met zadelen etc en ik kan er zo bij weg lopen. Hoe je omgaat met je paard en hoe je je paard ziet, is echt niet per definitie een verschil tussen Engels/dressuurruiters en westernruiters, maar hangt af van jouw eigen instelling en gevoel tegenover paarden!!!!! (Of komt dit nou omdat ik zowel Engels als western rijd en leuk vind!
).
dewitje13 schreef:Het schijnt dat western paarden veel rustiger zijn en veel beter luisteren. Is dat zo?
dewitje13 schreef:Het schijnt dat western paarden veel rustiger zijn en veel beter luisteren. Is dat zo?
Francis schreef:Jammer toch dat iedereen bij 'western' gelijk aan 'reining' denkt...
Romkabouter schreef:Nou....luisteren......ze horen er wel meer, en vaak zijn ze daarom minder rustig...dewitje13 schreef:Het schijnt dat western paarden veel rustiger zijn en veel beter luisteren. Is dat zo?
Nee
the horse whisperer... I whisper... But my horse doesn`t listen
Francis schreef:dewitje13 schreef:Het schijnt dat western paarden veel rustiger zijn en veel beter luisteren. Is dat zo?
Over het algemeen worden westernpaarden beter opgevoed... stilstaan tijdens opstijgen heeft niks met cool karakter te maken maar alles met opvoeding, om maar een voorbeeld te noemen. Ook bij Quarters en Paints heb je heethoofden, druktemakers en hittepetitten, maar gemiddeld genomen dóet men meer met die paarden, ook aan grondwerk e.d. wordt in de westernsport meer gedaan, dus daardoor krijgen die dieren gewoon een betere opvoeding. Drie jaar 't land in knikkeren zonder er naar om te kijken komt in de western gewoon minder voor. We zijn, mede door het Halteren van veulens en jonge paarden, al vanaf 't begin af aan bezig met opvoeding en training van de jonge paarden.
Anya schreef:ehm... flauwekul... Ook KWPN-ers kunnen cool zijn, als je ze maar opvoedt.
LindyH schreef:Ik denk dat het gedeeltelijk ook wel met fokbeleid te maken heeft. Heet gedrag heet niet voor niks 'opgefokt' toch?
simodi schreef:Ook ik vind - als Engelse/dressuuruiter!- dat je volledig op je paard moet kunnen vertrouwen, het je maatje is en je lekker moet kunnen rijden zonder telkens druk te zijn met wat ie ondertussen allemaal doet! Als ik afstap om mest te ruimen in de bak moet ze ook blijven staan en niet inmiddels richting stal zijn vertrokken! Mijn merrie staat gewoon los in de gang met zadelen etc en ik kan er zo bij weg lopen. Hoe je omgaat met je paard en hoe je je paard ziet, is echt niet per definitie een verschil tussen Engels/dressuurruiters en westernruiters, maar hangt af van jouw eigen instelling en gevoel tegenover paarden!!!!! (Of komt dit nou omdat ik zowel Engels als western rijd en leuk vind!
).
iski schreef:Breyers.......schijnen ook heel cool te zijn....
LindyH schreef:Zoals je tussen de QAPs heethoofden hebt zitten, zitten er tussen de andere rassen hele coole paarden.
In de western wordt cool gedrag gewaardeerd en dus wordt erop gefokt. Dat geldt voor sommige andere rassen ook. Fjorden en Haflingers zijn ook cool gefokt.
Tuurlijk heeft het met (op)voeding te maken. Een paard van een 'heet' ras kun je door opvoeding heel rustig krijgen. Maar dat betekent niet dat er bij de QAPs niet op gefokt wordt.

Citaat:In 2000 is een proef gestart met Amerikaanse quarter- horses. Koenders: "Dat zijn van die echte werkpaarden; je stapt erop, je rijdt, je kunt ze in de regen laten staan en als je er vanaf valt, rennen ze niet weg. Het zijn kleine paarden, maar ook onze ervaren ruiters zijn er blij mee."
Dus wordt weer gezocht naar een ander alternatief.