fijnste endurance beugels??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evenaar

Re: fijnste endurance beugels??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 08:26

Thank you, thank you!
Ik ga nog maar eens neuzen op internet, ook even op ebay want daar had ik mijn vorige (merkloze) beugels vandaan. Die waren erg fijn, maar bruin en voor aan een westernzadel die zijn dus meeverkocht met het zadel Lachen

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:30

Ik heb ook de GM Beugels, ze zitten heerlijk, zijn licht en geven erg veel steun aan de hele voet, ze zijn wel prijzig maar ik vind ze hun geld meer dan waard!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:34

Ik wil iedereen toch aanraden de GMs eerst te testen (dat kan bij Greendistance, ze heeft een proefset). De ene zweert erbij... de ander scheld erop. Ik dacht dat het perfect zou zijn voor mij en ik kon er echt niet aan wennen. Jammer, maar gelukkig geen dure beugels gekocht voordat ik daar achter kwam.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:46

Ik rijd met Flexride's met korf!
Bevalt me prima, en ik wil ook niet anders meer Haha!
Veert lekker, en ik krijg ook geen last meer van m'n knieën!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:02

Ik heb van het weekend weer eens met mijn flexies gereden omdat ik mijn GM voor proefrijden uitgeleent had. Jakkes!!!! Dat ik daar 2 jaar mee heb kunnen rijden.......Ze flexiebelen zo dat de zijkanten van de bal van mijn voet omhoog geduwt worden, pijn in de bal van mijn voet dus.....

Nee, geen flexies meer voor mij. En prijstechnisch gezien scheel het ook zoveel niet dusss.......

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:34

Ik heb nu net een 2e-hands paar flexrides kunnen kopen. Perfekt om te proberen of ze mij bevallen. Ik ga denk ik gewoon zondag meteen ermee rijden tijdens dr-fr-wold. Erger dan gewone dressuurbeugels kan het niet zijn. Ik zal ze eerst een uitproberen tijdens een dressuurrondje Haha!

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:58

Ik heriner mij op het EF-forum ooit eens iets gelezen te hebben over het ineens gebruiken van andere beugels, dat kan best gevaarlijk zijn...... Weet niet meer precies hoe het zat, zal het eens proberen op te zoeken.

Edit: Gevonden; Het heet het logesyndroom. Wat het precies inhoud weet ik niet, maar dat zou je dus kunnen krijgen van het ineens een flinke rit maken met beugels waar je nog niet eerder mee gereden hebt.

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:23

Hmmm, dat klinkt niet fijn. Heb je de link daarnaar toe op het EF? Daar ga ik dan inderdaad eerst wat over opzoeken. Maar zoals ik het nu ervaar kan het niet veel erger dan mijn "gewone" beugels. Ik krijg er erg last van in mijn rechtervoet, en afgelopen twee ritten liep ik ook volledig stijf in de knieen. Maar wel goed dat je me waarschuwt, ik zal er zeker nog informatie over opzoeken. Ach gut

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:29

logesyndroom kan je ook krijgen door te korte beugels.
Heeft iets met je spieren te maken. Door mindere bloeddoorstroming kunnen de kapsels om de spieren minder goed mee rekken als je spieren uitzetten door inspanning.
Daar kan je dan hele vervelende ontstekingen van krijgen.

Weet het ook niet meer precies. Ik zou het eens opzoeken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:45

Daar heeft ooit een stuk over in de Her&DER gestaan.

Als je Googelt op 'logesyndroom' vind je ook veel info. Het komt niet alleen bij ruiters voor, maar ook bij andere sporters: wielrenners, hardlopers...

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 06:40

Ik ga ook maar eens andere beugels proberen, want het doet echt verdomde pijn! waar kan je ze allemaal kopen? (iemand tips?)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:33

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:52

Ik had mijn flexies pas uitgeleent om te proberen en zij heeft er trainingsritten mee gereden en als ultime test klasse 2 in Bant. En toen had ze dus last van haar scheen!!! (symptoom van loge syndroom)

Dus zeker met die flexies zou ik niet meteen een hele wedstrijd gaan rijden.

www.equestriannomads.nl heeft ook allerlei beugels. En de GM beugels zijn dus van www.greendistance.nl

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:57

Ik ben ook meteen een wedstrijd gaan rijden met de felx rides. Zelhem, 55 km. Nergens last van gehad

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:01

Is ook maar net wat je zelf het fijnst vind. Er zijn mensen die klasse 3 rijden met gewone beugels en rubberen rijlaarzen. Als ik dat doe, dan heb ik na 20 km al pijnlijke benen (voeten, en de spieren die aan de buitenkant van mijn kuit lopen). Met kisten kan ik op zich wél prima met gewone beugels rijden (kortere ritten en dressuur) maar dan krijg ik op de langere afstanden last van mijn voeten. Met Flexrides en mijn Australian working boots heb ik nergens last van, ook niet in klasse 3.

Ik wil de GM-beugels nog wel een keertje testen.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:20

Ik bedoelde dat testen trouwens niet alleen voor de GMs. Je kan van geen enkele beugel aannemen dat het ideaal zal zijn omdat het voor een ander werkt. Alleen was dit toevallig bij mij recent.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:59

Lenneke_ schreef:
logesyndroom kan je ook krijgen door te korte beugels.
Heeft iets met je spieren te maken. Door mindere bloeddoorstroming kunnen de kapsels om de spieren minder goed mee rekken als je spieren uitzetten door inspanning.
Daar kan je dan hele vervelende ontstekingen van krijgen.

Weet het ook niet meer precies. Ik zou het eens opzoeken

Ik hoop niet dat dat hetzelfde voelt als verzuring... Ik rijd met korte beugels (Liekie gooit ook hoog op en loopt in een behoorlijk tempo) want met lange kan ik niet rijden op hem.
Ik heb na 20km goed doorrijden last gekregen onder mijn voet, wat doortrok tot in mijn kuiten. Kon niet eens meer lichtrijden

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:12

Hmmm dit is allemaal erg interessant voor mij, als aankomende Bewegingswetenschapper. Het lijkt me ook erg leuk om hier een afstudeeronderzoek aan te wijden. Maar goed, dat duurt nog minstens twee jaar.

Karin schreef:
Is ook maar net wat je zelf het fijnst vind. Er zijn mensen die klasse 3 rijden met gewone beugels en rubberen rijlaarzen. Als ik dat doe, dan heb ik na 20 km al pijnlijke benen (voeten, en de spieren die aan de buitenkant van mijn kuit lopen). Met kisten kan ik op zich wél prima met gewone beugels rijden (kortere ritten en dressuur) maar dan krijg ik op de langere afstanden last van mijn voeten. Met Flexrides en mijn Australian working boots heb ik nergens last van, ook niet in klasse 3.

Dit komt waarschijnlijk omdat je geen tot weinig steun ondervind aan rubberen laarzen en gewone beugels. Hierdoor moet je onderbeen en voet constant werken om in "evenwicht" te blijven. Bij dressuur is dit een stuk minder, omdat je daar vaak constant doorzit en je benen gewoon netjes laat afhangen.

Ik ga trouwens toch gewoon met de flexrides rijden in Dr-Fr-wold. Ik kan me net herinneren dat ik een jaar geleden bij Yvonne vd Velde ook iets van 35 km heb afgelegd op een behoorlijk tempo, met de flexrides als beugels. Toen had ik naderhand ook nergens last van, terwijl ik lange intensieve ritten veel minder gewend was. (Uitgezonderd van blaren op mn kuit, omdat ik met een spijker/stretchbroek reed Verdrietig )

Jorie schreef:
Het liefst zou ik de GM willen hebben met GPG veersysteem......

Bij de Ghost-zadels kun je, geloof ik, een apart veersysteem bestellen voor aan je beugelriemen. Of dit ook werkt met GM-beugels weet ik niet, maar misschien een idee om daar eens naar te kijken Pling

edit: *verandering smiley
*Ik heb mn sobotta (atlas vd menselijke anatomie) al bij me liggen om al die spieren en botten in het onderbeen nog eens goed te bekijken. Haha!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:09

BonBon schreef:
Jorie schreef:
Het liefst zou ik de GM willen hebben met GPG veersysteem......

Bij de Ghost-zadels kun je, geloof ik, een apart veersysteem bestellen voor aan je beugelriemen. Of dit ook werkt met GM-beugels weet ik niet, maar misschien een idee om daar eens naar te kijken Pling

Daar hebben Buiternzinnig en ik al eens naar gekeken... zal het er nog eens over hebben met haar, want ik zou dat systeem wel apart willen hebben inderdaad...
Ik geloof dat het nu nog ingewikkeld was... maar wie weet is er iets te regelen!

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:42

Haha, ik ben elke keer net iets te laat met mijn goede ideeën. Mordysh had dit nu dus ook al in gedachten gehad en uitgesproken. En laatst was ik bij Goedhard, heb ik een nieuw soort beugel voorgesteld, had iemand anders die al een week voor mij aan hun getipt. Nou ja, ooit doe ik nog wel een goede uitvinding Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:49

De uitvinding die er nog ontbreekt aan beugels , is volgens mij het inzicht dat jij met opleiding wel eens aan zou kunnen dragen Knipoog

Ik vraag me namelijk altijd af :

Wat is nu de beste houding voor je been , qua doorbloeding / functioneren / lange afstanden zonder pijn / vermoeidheid / verdoofd gevoel en dergelijke ?

Er zijn zoveel mogelijkheden...

- lang rechter been of kort meer gebogen been ?
- tenen recht vooruit wijzen of iets naar buiten , of vrij veel naar buiten ?
- voet recht of naar buiten of binnen gekanteld (schuine beugelblokjes die gedraaid kunnen worden) ?

En dan nog welke manier van zitten (lichtrijden / doorzitten / verlichte zit) en zijn verende beugels inderdaad wel zo goed op langere ritten ?

Ik merkte namelijk dat ik juist moeie benen kreeg op wat pittigere ritten omdat je hele been stabiliteit verliest in het zadel door het steeds doorveren en iets langer worden van je been. Je verliest grip op je zadel daardoor.

En dan hebben we het nog lang niet over serieuze endurance-afstanden Knipoog

Dat is nu een echt interessant punt vind ik , wat is nu de ideale positie van je been en vooral je voet , de draaiing van de enkel ?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 07:43

Beugels die veren zijn voor mij echt een uitkomst. Toen ik nog met gewone beugels reed kon ik nooit een lekkere buitenrit maken. Kon wel, maar dan kon ik de dagen erna nauwelijks lopen van de pijn in m'n knieeen.

Ik krijg meestal na zo'n 15-20 km heel erg last van m'n (onder)benen. Tintelen en bijna geen gevoel meer. Na 10 minuten is dat dan weg en dan komt het ook niet meer terug Verward

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 07:49

Ik heb bij mijn equiflexzadel (eindelijk Haha! ) beugels gevonden. En wel de EZrides. Dankzij Susan. Lekker breed, lekker voetkussen (dat niet zo snel loslaat als de podium) en ook met grote schoenen prima in te rijden Haha!. Vooralsnog ben ik er erg tevreden over.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:10

pmarena schreef:
Wat is nu de beste houding voor je been , qua doorbloeding / functioneren / lange afstanden zonder pijn / vermoeidheid / verdoofd gevoel en dergelijke ?

Er zijn zoveel mogelijkheden...
- lang rechter been of kort meer gebogen been ?
- tenen recht vooruit wijzen of iets naar buiten , of vrij veel naar buiten ?
- voet recht of naar buiten of binnen gekanteld (schuine beugelblokjes die gedraaid kunnen worden) ?
En dan nog welke manier van zitten (lichtrijden / doorzitten / verlichte zit) en zijn verende beugels inderdaad wel zo goed op langere ritten ?

Ik merkte namelijk dat ik juist moeie benen kreeg op wat pittigere ritten omdat je hele been stabiliteit verliest in het zadel door het steeds doorveren en iets langer worden van je been. Je verliest grip op je zadel daardoor.

En dan hebben we het nog lang niet over serieuze endurance-afstanden Knipoog
Dat is nu een echt interessant punt vind ik , wat is nu de ideale positie van je been en vooral je voet , de draaiing van de enkel ?

Ik denk dat het juist voor een ieder verschillend is wat werkt... Omdat iedereen zijn goede en slechte gewoontes heeft met rijden krijg je verschillende klachten....

Wat ik zelf merk: hoe korter ik rij, des te meer last van mijn knie-en (ook logisch: des te korter des te meer je in stoelzit zit, dus minder veer)

Beste houding is dus gecentreerd boven je paard, beugels mooi lang (maar niet op de tenen gaan staan) zodat alle gewrichten mee kunnen veren en lichtjes als schokbreker kunnen dienen.

Qua voeten is een heel klein tikje naar buiten het natuurlijkste (je moet blijven zoeken naar een houding waar geen onnatuurlijke dingen van je gewrichten wordt gevraagd, eigenlijk dus meer staande houding terwijl je in het zadel zit dan echt zithouding... (als het paard onder je wordt weggehaald moet je op je voeten kunnen blijven staan....)
Ook hakken niet te krampachtig naar beneden, want dat haalt de veer weer uit het enkelgewricht...

Teveel veer is zeker niet goed, iets demping kan prettig zijn.

Mensen die last krijgen van enkels of knie-en zouden eerst een kritisch naar hun houding moeten kijken, en daarmee expirimenteren voordat ze naar speciale beugels grijpen...
Voor de echt lange afstanden kan je dat altijd nog doen (dan heb je ze ook echt nodig!)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:42

Ja , bovenstaande dnek ik ook , alhoewel lang zitten juist weer ten kosten van de vering in je knieën kan gaan.

En bij iemand die gevoelig is voor lage rugklachten is het sowieso vaak fijner om wat korter te zitten zodat de onderrug wat meer opbolt. Ook bij hele brede paarden zijn wat kortere beugels vaak fijner.

Maar vooral de vraag : de kanteling van de voeten , dat vind ik erg interessant.

De ene persoon rijdt met beugelblokjes die aan de buitenkant hoger zijn , en rijdt zo perfect zonder ongemakken. De ander kiest ervoor om de blokjes om te draaien , omdat dat het fijnste rijdt. Weer een ander vindt het allebei niks , wil gewoon een vlakke beugel.

En hoewel iedereen verschillend is , zit elk mens in de basis wel hetzelfde in elkaar wat bloeddoorstroming betreft.

Dus er zal best een principe zijn wat nu het meest aan te bevelen is qua kanteling van de voet , als je op een paard zit.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat ook dit enorm veel vermoeidheid in je voeten en enkels veroorzaakt.