[WN] Manen trekken van paint of niet? (+foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: Manen trekken van paint of niet? (+foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:17

Ik vind juist getrokken of geknipte manen ontzettend slordig en onverzorgt staan. Het piekt alle kanten op en is eigenlijk alleen maar geschikt om in van die knotjes te vlechten.
Het geeft enorm veel meer werk dan netjes verzorgde lange manen.
Als ik zie hoe veel tijd er wordt verdaan met manen knippen, trekken, plukken en vlechten, dan ben ik blij dat ik dat niet hoef! Ik zou er ook niet aan beginnen om eerlijk te zijn Cool
Ik vind korte manen erg lelijk, geef mij maar gewoon lange manen of ze nou dun of dik zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:27

If you wanna win, gotta play by the rules.
M.a.w. Als je wilt Halteren, of in de Pleasure leuk wil mee doen, zul je op een bepaald moment keuzes moeten maken... doe je mee 'voor 't echies' zul je je aan geldende 'regels' (geschreven én ongeschreven) moeten willen houden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:41

Getrokken manen staan nog beter als geknipte manen vindt ik

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:48

Niet voor de Halter, dan 'moet' het strak. En als je't goed doet ziet dat er ook heel netjes uit...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:50

Ik houd niet van dat strakke gedoe

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:52

Francis schreef:
If you wanna win, gotta play by the rules.
M.a.w. Als je wilt Halteren, of in de Pleasure leuk wil mee doen, zul je op een bepaald moment keuzes moeten maken... doe je mee 'voor 't echies' zul je je aan geldende 'regels' (geschreven én ongeschreven) moeten willen houden.

Ik breng mijn paarden niet uit in de halter klasse en die keer dat ik eens ooit aan de pleasure mee heb gedaan had mijn paard gewoon losse netjes gekamde manen.

Bij mij gaan er die manen gewoon niet af Cool

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:59

MSQuincyTE schreef:
Ik houd niet van dat strakke gedoe

Dan moet je óf niet Halteren, óf genoegen nemen met een mindere plaatsing (hoewel het naar mijn mening getuigd van onverschilligheid t.o.v. de judge als je het onderdeel waar je aan mee doet niet serieus neemt. Óf je doet het goed, of je doet het niet... maar da's mijn mening... zo'n man/vrouw komt wel ff voor jouw plezier het hele weekend in die bak staan, laat je waardering dan ook zien door in alle opzichten je best te doen...)

Adrienne, ik had het nu puur over de Halter. In de Pleasure zijn die lange manen minder een 'probleem', hoewel ook hier verzorging zéker een onderdeel is dat beoordeeld wordt. Daarnaast accentueren losse manen de beweging van je paard, iets wat je ook zo min mogelijk wil (om die zelfde rede hebben pleasure ruiters bijv. geen franjes aan de chaps, geen wijde 'flodderbloesjes' en witte hoeflak i.p.v. zwarte)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:01

Rina heeft op 2 juli mee gedaan aan de halter klasse met clips en die had ook geen manen getrokken of geknipt en dat stond veel mooier dan dat strakke gedoe

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:03

ja ik vind manem getrokken ook mooier... Dan komt de hals beter uit, en het lijkt gewoon netter...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:06

MSQuincyTE schreef:
Rina heeft op 2 juli mee gedaan aan de halter klasse met clips en die had ook geen manen getrokken of geknipt en dat stond veel mooier dan dat strakke gedoe

= jouw menig..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:53

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:08

Francis die hengstenvlecht is prachtig

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:21

Niet van mij hoor... van de Haflingersite, maar met 'truukje' waardoor'ie niet uitzakt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:45

Francis dat weet ik dat het niet van jou is

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:42

Zelf heb ik wel eens pleasure gestart met een paard met lange manen en daar idd een hengstenvlecht bij gemaakt. Voor pleasure, halter ed. staan korte manen nu eenmaal veel verzorgerder....

Bij een cutting/reiningpaard vind ik korte manen geen gezicht Haha!

@Adrienne: als je dat niet wilt en je rijdt geen onderdelen waarbij het netter staat, moet je het niet doen. Wat is het probleem Verward

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:47

Niet trekken haha, eeuwig zonde.
En het hoort niet bij een paint, net zo min als bij een haflinger of tinker ofzo..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:56

Over het algemeen vind ik niet te korte getrokken/geknipte manen het mooist. Maar het hangt inderdaad wel een beetje van het ras en dicipline waarin je start af. Voor de engelse dressuur vindt ik het voor warmbloeden over het algemeen mooier om knottjes te maken. Maar voor reining vind ik het inderdaad heel stoer staan als ze lange manen hebben.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 08:50

dropje2 schreef:
Mijn BlackSolid Paint heeft hele lange manen; op een show doe ik haar manen in een hengstenvlecht (ja , je leest het goed, HAAR manen in een HENGSTENvlecht Pling ) maar wel met een wit strikje aan het eind van de vlecht! Ze blijft tenslotte een meisje *LOL* Ze heeft zulke lange manen, wat ik persoonlijk prachtig vindt, maar op een show niet zo gewenst is. Vandaar die hengstenvlecht.. Haha!
Een andere manier van vlechten met zulke manen is geen doen... en afknippen is voor mij geen optie.

Fotoooo Vingers aflikken

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:52

Cer schreef:
@Adrienne: als je dat niet wilt en je rijdt geen onderdelen waarbij het netter staat, moet je het niet doen. Wat is het probleem Verward

Ik heb geen probleem. Ik ben niet de gene die dit vraagt! Ik geef gewoon mijn mening. Er werd toch naar meningen gevraagt, nou ik vindt het gewoon niet mooi die getrokken, geknipte of geplukte manen. En netter vind ik het dus eigenlijk ook niet want de manen gaan alle kanten uit staan in een ongeorganiseerde bos piekjes. Misschien niet dat uur bij de wedstrijd maar wel de andere 23 uur van de dag.
Dat is gewoon mijn mening.

Verder werd er geschreven dat je als je wilt mee doen, je je aan de regels moet houden geschreven en ongeschreven. Ik geef gewoon aan dat dat voor mij gewoon niet van toepassing is ik breng mijn paarden niet uit in de halter klasse.

Hopelijk begrijp je het nu. zo moeilijk is het eigenlijk niet te snappen. Maar goed het is heet en alles werkt wat trager Knipoog Knipoog Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:21

rakkertje13 schreef:
En het hoort niet bij een paint, ..

OH?? Verward Dus die duizenden pro showers in US en Europa weten niet waar ze mee bezig zijn? En waar heb jij die wijsheid vandaan?

@Adrienne: 'Tuurlijk mag je mee doen in de Halter ookal haal je ze er niet af, wat ik zei is dat wanneer serieus en voor de winst wilt gaan je ze beter afknipt, óf in ieder geval in een hengstenvlecht. Tuurlijk kun je ze lang laten hangen, maar daarmee onderscheid je jezelf in een negatieve manier van de rest en dat is nou niet niet wat je wilt in de Halter ring, zéker niet als je paard verder ook niet echt voor de Halter gebouwd is.
Wat ieder doet moet 'ie helemaal zelf weten, ik geef alleen aan wat je het beste kunt doen en min of meer 'behoort' te doen als je echt serieus wilt Halteren.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:54

hey francis....mijn ponnie heeft anders laatst (met door jou zwart gemaakte voetjes) met dr haren los wel de halter gewonnen en ze werd nog grand champion ook!!!
kwam dat dan omdat ze zooo ongelooflijk knap is ...of omdat de rest veeel lelijker was of..de jury had dr bril niet op...of...maakt het gewoon niet uit en kijken ze gewoon wie de knapste bouw heeft...??? want zo zou het tog ook moeten zijn??...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:42

Natuurlijk kun je met losse manen halteren en een goede judge kijkt daar idd door heen. Maar op het moment dat het verschil tussen twee paarden erg klein wordt zullen kleine puntjes gaan tellen en dan is uiterlijke verzorging en een professionele uitstraling een belangrijk pluspunt. Blijkbaar was de judge zowiezo gecharmeerd van je paardje en was het verschil voor haar groot genoeg om niet op dat soort puntjes te hoeven letten. Maar dat verschilt dus ook per judge (de een hecht meer waarde aan dat soort dingen dan de ander) en per deelnemersveld (je weet nooit wie er mee doen, wat welke judge van welk paard vind, enz.)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:03

Rene91: Als je op de site van www.troullioud-fotografie.nl kijkt bij de MiddleLake QueenShow, zie je op de eerste serie van de Amateurs mijn Paint met losse manen (in de Trail) en in de tweede serie van de Amateurs Pleasure met de hengstenvlecht.. ik was nog 1e ook! Haha!

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 13:17

Bedankt dropje2, erg mooi..
Voor de rest, zullen we het als we plaatsen on-topic houden..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:49

Francis schreef:
Oh, voor de 'niet-knippers/trekkers' hier nog een goede manier om een écht mooie hengstenvlecht te maken die niet uit zakt... nog een alternatiefje voor de lange manen..
http://delta.messageboard.nl/1752/viewt ... highlight=

bedankt voor de link!
ik wil de manen van mij appie ook niet korten, ben veels te blij met een appie mét een flinke bos manen
zo kan ik hem toch netjes maken!
verder loopt hij ook reining en dan mogen ze lekker wapperen Haha!

oh, sorry, mijn bericht is zeker ook niet on topic Bloos