[WN] Bijzetten en andere trainingsuitwassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EeCee

Re: Bijzetten en andere trainingsuitwassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:13

@Sonja: En bedankt... m,n hele overtuiging naar de knoppen... Haha! Beam me up, Scotty... Scotty!!?? Cool
Laatst bijgewerkt door EeCee op 11-07-06 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:13

Is er dan maar 1 dvd van Al Dunning of heeft hij er meerdere?

*zie je, heb ik toch niks gemist aan die video's/dvd's, heeft me mooi geld gescheeld Haha! *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:23

Equinecoach schreef:
@Sonja: En bedankt... m,n hele overtuiging naar de knoppen... Haha! Beam me up, Scotty... Scotty!!?? Cool

Was niet waar wat ik schreef hoor EC, was een grapje. Ze hebben het gefilmd, dus het MOET allemaal wel echt geweest zijn, anders hadden ze het immers nooit kunnen filmen? Knipoog

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:06

Jaren terug zag ik dit plaatje al (paard in stal met kin op borst gebonden). En het kuddevolk wat het en masse na ging doen!

Maar goed... Ik ben blij dat mensen veel kritischer zijn gaan kijken t.o. trainingsmethoden (juist dankzij media als internet en in dit geval bokt), en eerst gaan nadenken of er ook een andere mogelijkheid is of bij zichzelf te rade gaan. Ja

Ik vrees wel dat je altijd uitwassen blijft houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:24

Ja hoor die zullen er altijd blijven. Dat is niet negatief, maar realistisch om te geloven.
Je kunt je echter afvragen wat dan nog erger is: je als een heilige gedragen op officiele DVD's, of op show of wat dan ook.
Of je gedraagt je als een nu niet nader bij naam te noemen persoon (bij ons thuis het "T-woord" danwel "hij die niet genoemd mag worden" genoemd Haha! ) die in ieder geval standaard schofterig hard handelt. Is in ieder geval stabiel, en niet hypocriet zoals velen dat wel zijn!!!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:31

Voor dat soort taferelen hoef je niet naar de VS, sterker nog, ik weet van een belgische trainer die dat aan zijn leerlingen leert: knoop je paard met zijn kop vast aan het zadel en laat het rondjes rennen (lees: jaag hem in de ronte), dan maak je hem goed los en lenig Boos! Na een paar maanden stond zo'n paard bij de kliniek, op vier benen kreupel, verrassing! Veearts vroeg hoe dit kon gebeuren en na toelichting kreeg de eigenaresse het dringend advies een andere trainer te kiezen, of ze moest op korte termijn haar paard kwijt willen. Ze is toen toch maar gestopt bij die trainer.
Maar het blijkt weer dat zolang er van die 'gullable' ruiters zijn die hun trainer volledig geloven en vertrouwen en zonder na te denken dit soort praktijken op hun paard los laten, er zulke trainers blijven bestaan helaas...Ergste is nog dat ze ook niet naar waarschuwingen willen luisteren, want hozanna we hebben zo'n fijne trainer Verdrietig

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:41

Jolande schreef:
Voor dat soort taferelen hoef je niet naar de VS, sterker nog, ik weet van een belgische trainer die dat aan zijn leerlingen leert: knoop je paard met zijn kop vast aan het zadel en laat het rondjes rennen (lees: jaag hem in de ronte), dan maak je hem goed los en lenig Boos! Na een paar maanden stond zo'n paard bij de kliniek, op vier benen kreupel, verrassing! Veearts vroeg hoe dit kon gebeuren en na toelichting kreeg de eigenaresse het dringend advies een andere trainer te kiezen, of ze moest op korte termijn haar paard kwijt willen. Ze is toen toch maar gestopt bij die trainer.
Maar het blijkt weer dat zolang er van die 'gullable' ruiters zijn die hun trainer volledig geloven en vertrouwen en zonder na te denken dit soort praktijken op hun paard los laten, er zulke trainers blijven bestaan helaas...Ergste is nog dat ze ook niet naar waarschuwingen willen luisteren, want hozanna we hebben zo'n fijne trainer Verdrietig

Klopt, natuurlijk gebeuren hier in Europa ook dergelijke dingen. Het is te hopen dat doot een beetje voorlichting steeds minder mensen gebruik gaan maken van deze manieren van training.

Overigens, voor een aantal anderen, val ik geen stal/ trainer in persoon aaan. Ik geef een voorbeeld van iets wat ik op meerdere plekken gezien heb!!!
De foto is niet door mij geplaatst, kan overal zijn. Veel stallen in de USA zien er zo uit. Het lijkt op de plek waar ik het gezien heb, zoals ik scrheef, het zou op honderden andere plekken kunnen zijn!

Als we nou eens met zijn allen die uitwassen zouden bekritiseren, maakt niet uit in welke tak van sport en niet altijd de brenger van het slechte nieuws willen dood schieten. Dan komen we misschien nog eens tot een vergelijk, i.m.o. zou dat onze sport alleen maar verder helpen.
Dit heb ik al eens eerder geschreven, maar er gebeurt nu weer vrijwel hetzelfde. Dat is heel erg jammer Verdrietig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:10

Je wordt imo niet afgeschoten; slechts gewaarschuwd dat er ook een werkelijkheid is als de camera's niet meer draaien...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:12

Tip:
Mocht je uitwassen, ellende en andere zaken constateren waarbij je haren overeind gaan staan....meld het niet op Bokt!
Je wordt onherroepelijk neergesabeld, in het gezicht gespuwd en uitgescholden..... Tong uitsteken
Waarna je zelf vervalt in "Zidane-achtige" praktijken maar ondertussen veranderd er voor de paarden niets... Ach gut

Het zou zo leuk zijn als we eens niet dachten "get the shotgun and shoot the messenger".....utopia?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:15

Hebben jullie allemaal stiekum naar Calimero zitten kijken vanmorgen ipv naar het RTL-nieuws?
Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 12:16

Sonja schreef:
Je wordt imo niet afgeschoten; slechts gewaarschuwd dat er ook een werkelijkheid is als de camera's niet meer draaien...

Maar ik stelde hier iets anders aan de kaak, maakte een vergelijking naar iets wat ik op een DVD zag. En ja die werkelijkheid is er, ook voor mij: anders was ik het hele topic niet gestart.

Bedankt Vera, dit is ook de laatste keer geweest Huilen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:17

Sonja schreef:
Hebben jullie allemaal stiekum naar Calimero zitten kijken vanmorgen ipv naar het RTL-nieuws?
Haha!

He getver, jij hebt ook alles door Zij zijn groot en ik is klein!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:18

Ik begrijp ook helemaal niet welke wending dit topic genomen heeft Verward

maar ik zie hier wel 1-0 voor de wanpraktijken. Weer een monddode erbij.... Ja
Winnen is winnen, maakt niet uit wat je wint, toch Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:29

Misschien opnieuw beginnen? Haha!

Ik denk dat er veel te zeggen is voor de praktijken die er bij vele (!) thuis plaatsvinden maar of deze mensen ooit veranderen zullen? Ik vraag het me af...
Wat ik wel hoop dat er steeds meer mensen inzien dat het ook anders kan en totaal onnodig is.
Maar het is ook nog zo wat Blaze zegt; kijk eens rond naar al die mensen die op hun paarden rondhobbelen, scheef zitten, vasthouden, slecht tuig hebben, etc.... ook een vorm van onkundige mishandeling.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:32

Dat is waar, maar om nu steeds een topic te openen als dat gesignaleerd wordt.... Cool

Ik vind het wel een beetje een calimero effect (dan wel anders dan wat sonja bedoelt) door bij wat de TS aangeeft, te gaan wijzen naar wat anderen verkeerd doen....

En als die onkundige les krijgen van goeie instructeurs komt dat vanzelf goed. En dat durf ik niet te zeggen over de andere praktijken die aangeleerd worden...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 12:33

Och, uiteindelijk is er wel weer even nagedacht over hoe het niet moet, dat is toch weer een beetje winst Knipoog .
Meestal moet je je winst juist putten uit hele kleine dingen, dat geldt voor een paard trainen maar ook in de simpele dagelijkse praktijk. Aangezien de meerderheid altijd ongelijk heeft ...........

Onkunde vind inderdaad op vele manieren plaats, ik denk dan ook aan voeren, huisvesting etc. Eigenlijk zouden alle paardenhouders een examen moeten afleggen voor ze een paard kopen ( maar dat zouden toekomstige ouders ook, en hondenbezitters, etc. etc.) Laat ik nou geen slapende honden bij de overheid wakker maken Gestoord .
In een krantenartikel las ik dat ze in Zweden een verbod willen uitvaardigen op eenzame paarden, die zonder vriendje gehouden worden, te weinig contact met mensen of andere dieren hebben; ook een vorm van onkunde.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 11-07-06 12:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:34

Vooral niet je mond houden ElCid

Vooral uitwassen blijven bespreken. Als mensen een gezamelijke mening vormen van wast uitwassen zijn, zal dat ook algemeen als uitwas gezien worden.
Iets wat een "topruiter" wordt vaak nageaapt door anderen, maar de algemene opinie kan ook de andere kant op werken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 12:36

Romkabouter schreef:

Vooral uitwassen blijven bespreken. Als mensen een gezamelijke mening vormen van wast uitwassen zijn, zal dat ook algemeen als uitwas gezien worden.
Iets wat een "topruiter" wordt vaak nageaapt door anderen, maar de algemene opinie kan ook de andere kant op werken.

Ik en mijn mond houden, hmmm, dat zijn 2 heel verschillende dingen Knipoog

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:28

Ooit, lang geleden, gewoon in Nederland, toen ik voor de eerste keer in aanraking kwam met de western sport, zag ik ook dingen. Er werden mij dingen verteld en uitgelegd, waarvan ik als western leek toen echt dacht, oke.....Ik wist toen alleen van de wanpraktijken in de springsport en military werd destijds erg zwart gemaakt. Er werd iig een groot verschil neergeledg tussen de westernsport en waarom het zo moest en wat er allemaal zo anders was dan de engelse sport. Nou, dan kun je weglopen of als leek, die voor western wil kiezen dat geloven. beetje gezond verstand heeft mij toen wel wat afgehouden van bepaalde methodes. Ook heb ik toen verschillende ruiters zien rijden waar ik echt meteen een afkeer van had. Toch lijkt het soms, of zelfs die wat zachter zijn geworden. Maar goed, zie ze idd niet thuis trainen.
Wel sta ik achter duidelijk zijn naar het paard. Mensen die zeuren, hangen en oneerlijk rijden, het paard uren en dagelijks, wekelijks kwellen, is misschien erger dan 20 minuten duidelijke harde aanpak. Zolang het binnen de grenzen blijft.
En als je om je heen kijkt, zie je juist bij de recreatie ruiters de ergste dingen. mensen op een pension stal, geen les en maar aanklooien. elkaar van alles wijsmaken!! En kinderen, die een pony krijgen en zonder enige begeleiding maar wat doen. of dat nou een shet is, of een rijpony, ik zie soms vreselijke dingen. heb weleens wat gezegd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:04

Volgens sommige mensen is dat gewoon de topsport of je nou dressuurt, western rijd of springt. En aan de andere kant hebben ze daar volgens mij nog gelijk in ook. Volgens mij is het voor mensen op ontzettend hoog niveau niet abnormaal om een paard een paar uur achter elkaar intensief te rijden of om vaker dan nodig de zweep eroverheen te gooien, allerlei hulpteugels eraan te hangen of om even flink je sporen erin te zetten, desnoods tot bloedens toe. En aangezien die manier wel een manier is om snel aan de top te komen denken heel veel mensen dat het 'normaal' is.

Okay met knuffels, kusjes en snoepjes kan je niet in de topsport komen, of er gaan jaren overheen en dat kost teveel tijd en tijd is geld. Daarom kiest men maar voor deze manier. Maar als je paarden zo naar moet behandelen om zo een hoger niveau te bereiken laat mij dan maar lekker rondhobbelen Lachen .

Ik heb een keer met iemand gesproken die het heel normaal vond om zijn paard met zijn sporen open te rijden tijdens zijn trainingen. Daar deed hij heel luchtig over terwijl ik van zulke dingen walg. Paardensport moet een vriendelijke sport blijven naar mijn mening. Tuurlijk mag een paard niet met je aan de haal gaan maar laten we het wel op een normale en vriendelijke manier doen. Ik vind het verschrikkelijk dat sommige mensen paarden zien als een object, ze hebben helemaal niet meer door dat ze met een dier omgaan dat ook behoefte heeft aan andere dingen dan alleen maar trainen. Dan is het paard weer niet goed genoeg voor ze en doen ze het maar weg als oud vuil omdat de winkansen met het desbetreffende paard te klein zijn. Daarna hebben ze eindelijk een ander paard is het weer niet goed. Ik ben heel blij dat ik al die eisen niet stel aan mijn vz-pony en ik weet zeker dat ik dat ook nooit zal doen als ik eenmaal mijn eigen paard heb ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:07

ElCid schreef:
In een krantenartikel las ik dat ze in Zweden een verbod willen uitvaardigen op eenzame paarden, die zonder vriendje gehouden worden, te weinig contact met mensen of andere dieren hebben; ook een vorm van onkunde.

In GB is dat verbod al van kracht. Ja

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 15:23

Een bekende uitspraak is: Waar de sport begint eindigt de kunst; niets is minder waar.
Overigens zal je dit soort dingen zelden of niooit tegenkomen in de echt Klassiek Hogeschool Dressuur, bijv. de Spaanse Rijschool in Wenen en de Portugese Hogeschool. Ik zeg niet dat daar nooit hard wordt opgetreden, maar feit is dat er tijd wordt gemaakt voor de training waardoor de paarden ( altijd hengsten) pas op 10 a 12 jarige leeftijd zover zijn dat ze mogen gaan optreden. Op die leeftijd zijn veel sportpaarden ( utzonderingen daargelaten) vaak versleten of al tot salami verwerkt Boos! .
Overigens is de leerschool van de ruiter daar ook over veel meer tijd uitgesmeerd en mag je beginnen met stallen mesten en zitlessen. Zou voor een groep topruiters ( in alle disciplines)ook een goed idee zijn Pling .
De ruiters hebben het daar misschien wel zwaarder dan de paarden Knipoog .

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:32

Romkabouter schreef:

Vooral uitwassen blijven bespreken. Als mensen een gezamenlijke mening vormen van wast uitwassen zijn, zal dat ook algemeen als uitwas gezien worden.

Best moeilijk om te reageren, maar doe het toch, en deel de mening van Rom.
Toch betrapte ik mijn zelf erop, dat naar het secretariaat stappen, bij het zie van, ook niet echt aan mijn besteed is. Als iemand echt de grens over gaat, zal ik dat zeker wel doen, maar wat doe je nou met grens gevallen, en wie legt die grens vast.

Voorbeeld,
Er was net iemand een kwartier aan het warm rijden op een paard, en kreeg al een officiële waarschuwing, door nota bene de leidinggevende jury op de laatste show waar wij waren.
Dit terwijl een ander al meer dan een uur lang, aan het kijken was, hoeveel stops je kan maken met en zet sliding ijzers, dat waarschijnlijk niemand opviel omdat het paard glimlachend gehouden werd, dmv het aantrekken van het bit.

Deze waarneming van mijn zijde heb ik later besproken met iemand van onze eigen organisatie die daar ook aanwezig waren, die zeker vond als ik iets waarnam op dit gebied, het gewoonweg moet melden op het secretariaat, dat er iets gaande zou zijn wat in mijn ogen dan niet door de beugel zou kunnen. Dit is anders dan een klacht indienen, maar negen van de tien keer is een waarschuwing het gevolg, wat op een show vaak een signaal zou kunnen zijn, dat andere dit onbewust vaak meenemen in hun training. En volgt er geen waarschuwing, wordt er toch wel weer waargenomen, dat een official staat te buurten bij de arena wat ook een signaal afgevende werking heeft.

Maar vaak is het zo, dat als er geen waarschuwing volgt van een getipte official, dus dat die toelaatbaar acht wat er gaande is, dat de tipgever als nog het gelijk wilt gaan halen, en dit dan toe het belachelijke op een show zo weet te verworden, waardoor het ineens iedereen gaat opvallen wat er gaande was, en ben ook van mening dat wij dat met zijn allen moeten proberen te voorkomen.

Als een official op een show een besluit neemt, respecteer die dan ook op dat moment, dat was het signaal wat ik meegekregen heb, met het praatje wat ik maakte met iemand van onze eigen Nederlandse organisatie, waarvan ik het zeer leuk vond dat diverse daarvan hun leden daar maar toch even kwamen aanmoedigen.

Peter

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:56

- sociale intelligentie
- intellectuele intelligentie
- emotionele intelligentie

De desbetreffende figuren en hun groupies bevatten geen van bovengenoemde bestanddelen. Ongetwijfeld scheelt er meer aan deze milieuvervuilende organismen. Ga naar een westernwedstrijd en observeer.

En voor ElCid een mooie quote van Mahatma Gandhi: ''You may never know what results come from your action. But if you do nothing, there will be no result.''

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:50

Djeez Sonja.. Nu moeten B'elanna en Seven of Nine een andere naam. Dankzij jouw observatie.

Ik ga grotendeels met Blaze mee. Een trainer wordt al gauw als goed gezien als bovengenoemde misstanden niet voor het voetlicht plaatsvinden. Ze komen voor bij alle diciplines. Ik zie ook bij dressuur/springruiters veel te diep/strak gestelde slofteugels. Bij menruiters eng gedoe met touwtjes om een hackney te leren de voeten hoger op te beuren....

Aan de andere kant wordt ook wel eens te gauw moord en brand geschreeuwd. Ik ben niet tegen het gebruik van een slof, mits goed gebruikt en tijdelijk als hulpmiddel gebruikt. Ik knoop mijn paard zelf ook wel eens in een pessoa-set. Maar die kun je op veel manieren afstellen. Van iedere ruiter kun je wel een moment foto maken die er niet uitziet en waarvan iedereen op bokt onmiddellijk moord en brand schreeuwt. Daar gaat het niet om. Het gaat om of je iets stelselmatig als trainingsmethode inzet. Dát vind ik dan wel weer onder misstanden vallen.

Je moet het blijven melden. Maar ook de ogen open houden. En goeroes heilig verklaren... zou ik niet doen. Ook een NH goeroe als pakweg parelli heb ik wel stukjes van op tape staan waarvan beelden hier direct leiden tot een dierenmishandelingsdiscussie. Context is en blijft belangrijk.