[END] Iemand van 1.68 op een pony van 1.42, kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

September

Re: iemand van 1.68 op een pony van 1.42, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:36

Ga proefrijden, je merkt vanzelf of het wel of niet kan! Qua gewicht moet het heel goed kunnen! Veel plezier met proefrijden! Lachen

Groetjes, Julia Doei!

Wienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:01

Ik heb hier 2 meningen over :

*Het kan prima, als de pony tenminste wel lekker stevig is.. ik zou zowiso een minder sterke pony niet aan de echte endurancerace laten mee doenn,, maar uit jou verhaal is wel te merken dat het een sterke pony dus ik zou zeggen, ga je gang!

*Maar toch, ooit zou je er wel te groot voor worden, als je nog veel zou groeien. Dus ik zeg;; koop meteen een paard,, maar ik hoorde dat pony's jou beter liggen,, nou je moet het zelf weten Lachen

HET KAN GEWOON

-XxX- Wienie

kuzzie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 09:03

Wienie schreef:

*Het kan prima, als de pony tenminste wel lekker stevig is.. ik zou zowiso een minder sterke pony niet aan de echte endurancerace laten mee doenn,, maar uit jou verhaal is wel te merken dat het een sterke pony dus ik zou zeggen, ga je gang!

*Maar toch, ooit zou je er wel te groot voor worden, als je nog veel zou groeien. Dus ik zeg;; koop meteen een paard,, maar ik hoorde dat pony's jou beter liggen,, nou je moet het zelf weten Lachen

HET KAN GEWOON

-XxX- Wienie

Ik ben bijna 18, ik denk dus niet dat ik nog veel zal groeien. hoogstens nog 1 of 2 centimeter, maar zelfs dat betwijfel ik Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:07

Wienie schreef:

Waarom is 'men' toch zo bezig met dat 'te groot worden voor je pony'? Moet je eens kijken hoeveel volwassen mannen er meerijden in de endurance (en ook in de western- en IJslandersport) op paarden van hooguit 1.55 m. Dat zijn echt niet altijd de kleinste en lichtste mannen. Hadden die dan ook maar beter 'meteen een paard moeten kopen'?

In de meeste zuidelijke landen, maar ook in Amerika (zowel noord als zuid) zijn de paarden vaak niet eens groter dan 1.60 m. En daar rijden ook volwassen mannen op.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:24

ik vind ook dat het kan als de pony bij je past en je zelf er lekker op kan rijden. zou ik het doen. ik denk zoiezo niet dat je als je bijna 18 bent nog veel zal groeien Knipoog

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:06

Ik zou voor een grotere pony gaan. Haha! Ja Anders klopt het plaatje gewoon niet.
Ik ben 1.65 en mijn pony is 1.41 en mij word zelfs al verweten dat ik te groot ben.. Boos!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:47

Iriskee schreef:
Anders klopt het plaatje gewoon niet.

Dat is tenslotte het allerbelangrijkste bij het paardrijden: dat het plaatje klopt. Ja

Knipoog

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:55

ohh dat vind ik dus helemaal niet.. het plaatje mag er zo dom uitzien als het kan.. zolang het de pony in zijn bewegingen maar niet stoort Knipoog

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:17

Jup, Het ligt der ook aan hoe zwaar je bent...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:18

Hopelijk begrijpen jullie dat mijn laatste opmerking hierboven niet serieus bedoeld is.

Wat maakt het plaatje nou uit. Als je maar plezier hebt met je paard, dat is IMO het belangrijkste bij het paardrijden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:54

Iriskee schreef:
Ik zou voor een grotere pony gaan. Haha! Ja Anders klopt het plaatje gewoon niet.
Ik ben 1.65 en mijn pony is 1.41 en mij word zelfs al verweten dat ik te groot ben.. Boos!

En wie bepaalt hoe het plaatje er zogenaamd uit moet zien?

Ik vind dat het plaatje moet zijn dat je er met je voeten onderuit moet komen!
En wat boeit jou het dat er andere mensen zijn die vinden dat het plaatje niet mooi is? Als je alleen maar een paard hebt omdat je stoer wil zijn bij anderen klopt er toch ergens iets niet.

En de vraag is niet of het plaatje niet klopt, de vraag is meer of de pony er last van zal hebben.
En nee, dat heeft ie niet, zolang je zelf maar in balans zit. Maar zelfs al rijd je op een paard van 1.80; als jij zelf geen balans hebt heeft je paard er geheid last van! De grootte heeft daar weinig mee te maken.

Wat er volgens mij wel mee te maken heeft is de lengte van de paarden rug; je moet niet met je gewicht tever naar achter komen, wat er bij die kleine propjes snel gebeurd (maar dan heb ik het echt over ponys onder de 1.20) Ook moet je niet zover met je benen uitsteken dat je ook met je kuiten niet meer bij de pony kan; dan kan je hem niet normaal rijden. En, ook niet geheel onbelangrijk, het gewicht. Je moet niet te zwaar zijn, al denk ik niet dat je dat heel snel bent voor een paard (tenzij het een dier betreft met een afwijkende/zwakke rug, maar dan is het zoiezo al oneerlijk tegenover het dier om deze te belasten)
In verhouding met mijn grote pony is mijn gewicht +/- 12 % (Ik ben 66, pony ongeveer 550)
In verhouding met de kleine (arabje) is mijn gewicht +/- 14% (ik ben 66, pony ongeveer 450)
En deze ponys zijn wel goed op gewicht, bij een te dikke pony moet jij zijn overgewicht eigenlijk bij jóuw gewicht tillen, dat moet zijn lichaam immers ook dragen.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:57

Ik rijd ook regelmatig op een haf van 1.44 zelf ben ik 1.72 past mákkelijk. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe de pony is gebouwd. Op een hele slanke pony ben je misscchien iets te groot.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:16

Ok, ik ben 1m68 omdat ik ontzettend krom sta. Als ik recht ga staan haal ik de 1m72 wel. Mijn pony is zonder ijzers 1m47, en zeker niet stevig gebouwd. Het is een arabier en slank. In mijn profiel staat een foto van ons samen. Dit gaat dus heel goed samen. Ik persoonlijk vind het een perfect plaatje. Ik pas er precies op Ja
Overigens weeg ik ook maar 52kg en het gewicht vind ik belangrijker als de lengte!
Ik zou zeggen: Ga ervoor!!

Ps ik moet ook niets van paarden hebben, pony's liggen mij ook beter, paarden vind ik te groot Haha!

Edit: vergeten te melden dat ik dus ook endurance met hem rijdt, klasse 2 op het moment!
Laatst bijgewerkt door griebels op 07-07-06 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:23

Waarom zou dit niet gaan? Sigaar
Mijn pony is 1.40m groot en ik ben zelf 1.67m ong. ik pas er nog prima op vind ik zelf.We springen regelmatig nog wedstrijden mee dus.
Soms vind ik mezelf er wel te groot voor Haha! vooral als ik dan foto's zie..Maar het is niet dat m'n benen tot aan zen knieen hangen ofzo...
Ze hangen net iets onder de buik(ik rijdt ook met erge korte beugels).
3 jaar net vind ik ook wat jong om meteen endurance mee te doen...Ik zou hem eerste lekker een jaartje goed leren kennen, gewend maken aan verkeer, een basis dressuur aanleren.Tenslotte is het vrij zwaar.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:26

Ik ben klein dus kan niet echt mee kletsen, maar wilde wel even melden dat ik het natuurlijk eens ben met iedereen die zegt dat het prima moet kunnen.
Maar vooral wilde k ook zeggen dat mijn D pony Jeddah van 1.46m maar 1.41 was toen ze 3 was en dus nog 5 cm gegroeit is.

@Moonwalker ze heeft al gezegd dat ze, uiteraard, niet met een 3 jarige Endurance gaat starten wat overigens niet een mag.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:16

Ik ben zelf 65 kilo, 1.78 ongeveer en rijd op een haflinger van 1.46. Dit kan wel vind ik.
Toen ik 15/16 was, was ik ongeveer 1.75 en reed ik op een pony van 1.44, een breed gebouwde new forest. Mijn benen staken er wel wat onderuit, maar ik was niet te zwaar en de pony had er geen last van. Je moet trouwens wel erg snel lichtrijden met zo'n klein beestje. Als ik wel eens in een raam keek tijdens een buitenrit vond ik het plaatje inderdaad niet zo mooi. Maar ja, ik heb veel meer met pony's dan met paarden, dus dan moet je keuzes maken.

Ik denk dat het makkelijk kan, als je er zelf een goed gevoel bij hebt. Je eigen gewicht, de breedte van de pony e.d. spelen ook mee. En de lengte van je benen. Zolang je het zelf niet vervelend vindt rijden, waarom niet? Maar dat heeft de rest ook al gezegd. Knipoog

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:25

je moet vooral kopen waar jij je lekker op voelt ik heb twee fjorden gehad toen er 1 is overleden heb ik heel eigenwijs een paard gekocht en daar nog steeds spijt van ook al is ze heel lief en braaf maar een pony beweegt gewoon lekkerder Haha!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:29

Ik ben 1.68m, mijn pony is 1.43m en dat kan dus ik denk dat het bij jou ook wel wil. Ja Het scheelt maar 1cm. Haha!

Wienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:54

kuzzie_anne schreef:
Wienie schreef:

HET KAN GEWOON

-XxX- Wienie

Ik ben bijna 18, ik denk dus niet dat ik nog veel zal groeien. hoogstens nog 1 of 2 centimeter, maar zelfs dat betwijfel ik Clown

Ooh nou in dat geval ist geen enkel probleem, en als die pony bij je past zou ik 'm zeker nemen Lachen

Wienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:57

Karin schreef:
Wienie schreef:

Waarom is 'men' toch zo bezig met dat 'te groot worden voor je pony'? Moet je eens kijken hoeveel volwassen mannen er meerijden in de endurance (en ook in de western- en IJslandersport) op paarden van hooguit 1.55 m. Dat zijn echt niet altijd de kleinste en lichtste mannen. Hadden die dan ook maar beter 'meteen een paard moeten kopen'?

In de meeste zuidelijke landen, maar ook in Amerika (zowel noord als zuid) zijn de paarden vaak niet eens groter dan 1.60 m. En daar rijden ook volwassen mannen op.

Ehh? Dat weet ik niet.. maar het zou toch kunnen dat het een meisje van 13 a 12 had kunnen zijn, dan zit je volop in de groei.. Kijk en als je dan als 1.68 ben kan je nog wel eens heel lang worden, dus vandaar. Maar het is toch ook niet fijn als je een pony koopt, maar als je op een gegeven moment er niet meer op kan rijden? Lachen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:58

Ik ben 1.70 mijn haf 1.42
past precies, al scheelt t wel op wat voor ras je rijdt
denk niet dat een iel pony'tje van 1.42 mij zou staan, maar een robuuste haf van 1.42 staat me wel Lachen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:00

Wienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:02

Tong uitsteken

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:02

Ik ben 1m70 en mijn pony ongeveer 1m42. Hij kan me prima dragen hoor.
Hoewel het inderdaad niet het "perfecte plaatje" is, gaat hij toch nooit meer weg, hij is echt mijn maatje. Wel ben ik gestopt dressuurwedstrijden te rijden met hem. Nu gaat een ander meisje hem 1 jaar uitbrengen in de wedstrijdsport. Maar daarna wil ik zeker eens de endurance uitproberen, anders had ik dat dit jaar al eens gedaan. En dan vind ik het prima kunnen.
Persoonlijk vind ik het voor dressuur niet meer zo mooi. Daar draait het immers allemaal om het mooie plaatje. Hoewel ik enorm veel respect heb voor de mensen die toch met hun pony of zelfs shetlander starten tussen de paarden.

Waar ik wel op zou letten bij zo'n jonge pony: dat je rustig opbouwt, nog iets rustiger dan normaal, omdat het toch, ondanks dat het allemaal prima kan, een extra gewicht is dat hij moet dragen tov een gewoon ponyruitertje (hoewel tegenwoordig... Schijnheilig )

Afbeelding

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:27

Satine, ik vind het plaatje nog best mooi hoor!

Bij de dressuur zijn ze altijd zo bevooroordeeld, volgens mij komen compacte korte ponys nooit ergens.
Ik rijd gelukkig geen dressuur en heb geen last over het gezeur met het zogenaamde plaatje.

Het zou moeten gaan om de manier hoe je de oefeningen uitvoert, en hoe je de aanwijzingen geeft, niet wat zij nou mooi vinden of niet.