[END] Hoe trainen met dit weer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: [END] Hoe trainen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:23

Ik ben gisteravond om half 10 op Nanza gestapt. Uurtje gereden, veel gedraafd en tussendoor steeds wat stappen. Was goed te doen, behalve dat er echt gruwelijk veel dazen waren. Nanza zweette wel flink, maar wanneer doet hij dat niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:26

Anderhalf uur gereden gisteravond, kwart voor 9 zat ik erop en kwart over 10 kwam ik er weer af.

Knol vond dat het heerlijk weer was om 20 km te galopperen (hij was gelukkig wel relaxed) maar ik heb het toch afgewisseld met een rustige draf en de laatste 20 minuten goed uitgestapt. Met iets meer dan 13 km/u heb ik een lekker trainingsritje gemaakt.

Het lijkt wel 'hoe heter hoe beter' want mijn paard heeft absoluut geen last van de hitte. En hij drinkt gelukkig ook meteen na het rijden.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:31

Dat heb ik met Omar ook (des te heter des te beter) alleen kreeg ikzelf bijna een flauwte van het weer gisteravond Scheve mond wat was het vies benauwd zeg! Ik heb gisteravond niet gereden, hij had de hele dag lekker op het land gestaan tot 20.30 uur en ik vond het wel goed zo. Heb hem lekker afgespoten en naar bed gebracht Haha!
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 05-07-06 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:32

Dat had ik maandag al gedaan. Haha!

Hier viel het wel mee met de benauwdheid, er zaten alleen wat vervelende steekbeesten.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:33

Ik ook Haha! Dinsdag wel braaf gaan rijden... zelf alleen bijna helemaal lekgestoken door de dazen! Omar heeft er weinig last van want ze vreten mij op Bloos!

Laat die regenbui maar komen!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 08:34

Ik kan dus helemaal niet tegen die hitte... Vandaar ook dat het voor mij niet te doen is. Ik word altijd heel zwakjes (in mijn hoofd) als het zo warm is. En dat heeft dan weer te maken met mijn bloeddruk...
Ik kan ook geen inspanning leveren, want dan klap ik neer.
Misschien moet ik toch maar eens aan de smerige zoute dropjes Misselijk

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:35

Bij mij helpt hypotone sportdrank erg goed. Ik gebruik Maxim, je koopt het bij de fietswinkel. 't Is een poedertje waar water bij moet. Beter dan dropjes of chips. Knipoog

www.maxim.nl

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:35

Van mij mag het ook wel regenen ja. Heeft Nanza eindelijk weer een fatsoenlijke bak om in te staan, de bak is echt zo vreselijk stoffig. Maar ons weiland is net gemaaid, dus ik denk dat ik hem vandaag lekker in het weiland ga longeren.

@ Griebels; zoute drop is lekker. Vork

Ik kan overigens vrij goed tegen de warmte.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:41

Ik word ook heel erg futloos van dit weer. Wil alleen nog maar hangen en slapen... een graad of 25 a 28 vind ik prima te doen maar boven de 30 niet.

Hoop dat het gaat regen zodat het lekker afkoelt en ik vanavond kan rijden.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:43

Regen sla ik ook niet af. Voor het Noord-Oosten was vandaag 34 graden voorspeld. Ik zit in het Noorden, en dat zou dan iets van 33 worden. Great, ik moet nog naar de Divoza fietsen, 24 km in totaal. Nagelbijten / Gniffelen

Hoop indd dat het toch nog gaat regenen, is ook wel even goed voor het weiland, en dan kan ik Nans vanavond nog even in beweging zetten want die ligt met dit weer voor pampus in de bak.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 08:44

Karin schreef:
Bij mij helpt hypotone sportdrank erg goed. Ik gebruik Maxim, je koopt het bij de fietswinkel. 't Is een poedertje waar water bij moet. Beter dan dropjes of chips. Knipoog

www.maxim.nl

Eens kijken of ik een fietswinkel van vinden hier in de buurt. Wat is dat precies voor drankje?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:47

Kijk ff op de website. Knipoog

Er zitten zowel suikers als mineralen in, bij mij helpt het erg goed om flauwtes te voorkomen. Na mijn eerste klasse 3 bij 30 graden ging ik net na de finish van mijn stokje (terwijl ik onder het rijden nergens last van had) maar daarna ben ik (op aanraden van een klasse 4-ruiter) aan de Maxim gegaan en als ik dat drink, kom ik kiplekker van mijn paard.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:48

Hmmm klinkt niet gek. Ik schrijf het ook even op, just in case.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:48

www.maxim.nl schreef:
Maxim Energy Drink is a powder product which gives a refreshing sports drink, when mixed with water. During exercise it is important to optimize your fluid balance and to ensure that the glycogen store in your muscles does not get depleted.
A fluid loss of 2% of your body weight, can reduce your performance by 20%. Other effects of dehydration are cramps, headache and overheating.

During exercise you lose, besides fluid, also glycogen (energy) and minerals. A depletion of your glycogen store, can reduce your performance right up to 50%. The best remedy is to drink a hypotonic sportsdrink during exercise. This contains the ingredients your body needs to restore the fluid balance, carbohydrate store (glycogen) and minerals.

Maxim Energy Drink has been particularly developed as a hypotonic thirst quencher. Its optimal composition of maltodextrin, sucrose, vitamins and minerals ensures a fast energy supply and an optimal hydration. It optimizes your performance and delays weariness. Feel fit and energetic!

Benefits:

Maxim Energy Drink is a hypotonic drink ensuring fast and optimal absorbtion.
Contains a carbohydrate quality of 48,5 to 74g per liter for optimal fluid and energy absorbtion. The drink can be composed to your taste (2 scoops = less sweet / 3 scoops = sweet).
Contains maltodextrin and fructose for fast and continuous energy.
Contains 9 vitamins to support carbohydrate and energy metabolism.
Contains 4 minerals to optimize fluid balance during exercise.
Has an osmalarity of max. 291 mOsm/l.
This product is vegetarian friendly.
This product does not contain ingredients which are on the doping list.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:50

Hmmm, ik heb met dit weer indd wel hoofdpijn als ik van Nanza afstap, dan drink ik ook rustig een halve liter water. Wist niet dat die hoofdpijn door vochttekort komt, dacht gewoon van de warmte.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 08:57

Karin schreef:
Kijk ff op de website. Knipoog

Er zitten zowel suikers als mineralen in, bij mij helpt het erg goed om flauwtes te voorkomen. Na mijn eerste klasse 3 bij 30 graden ging ik net na de finish van mijn stokje (terwijl ik onder het rijden nergens last van had) maar daarna ben ik (op aanraden van een klasse 4-ruiter) aan de Maxim gegaan en als ik dat drink, kom ik kiplekker van mijn paard.

Hmm dan toch eens hard gaan zoeken Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:16

Karin, ik zie verschillende soorten staan van Maxim. Welke heb jij precies? De energie drink of de sports drink?

Edit: gezien het feit dat alleen de energiedrink in poedervorm verkrijgbaar is vermoed ik die Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:25

Yup, idd de energy drink. Zo'n pot kost iets van 10 euro, maar je doet er behoorlijk lang mee. Dat red je met die sports drink niet.

Marieketje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:32

Ik rij ook 's avonds om een uur og half negen dan is het wel iets beter in een hempje Vingers aflikken
En geef haar wat extra vrij om de dag rijden ofzo maar moet nu wel weer even een paar dagen want heb zaterdag wel wedstrijd dus nog even oefenen Knipoog
xx Pling

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:00

Karin schreef:
Bij mij helpt hypotone sportdrank erg goed.

waarom drink je een hypotoon drankje? ik dacht dat sporters isotone drankjes namen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:08

Hypertone drankjes (die zoete dus zoals extran) zijn wel handig voor energievoorziening, maar je mag dan niet vergeten ook veel water daarbij te drinken. Anders droog je je lichaam uit omdat de concentratie voedingsbestandelen in de drank hoger is dan die in je bloed(cellen) en dus in eerste instantie vocht ontrokken wordt aan je lijf.
Bij isotone dranken is de concentratie ongeveer gelijk aan die in je bloed en dat kan dus meteen opgenomen worden (zowel het vocht als de voedingsstoffen).

Edit: even juiste termen neergezet Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:46

Djilan schreef:
Hypertone drankjes (die zoete dus zoals extran) zijn wel handig voor energievoorziening, maar je mag dan niet vergeten ook veel water daarbij te drinken. Anders droog je je lichaam uit omdat de concentratie voedingsbestandelen in de drank hoger is dan die in je bloed(cellen) en dus in eerste instantie vocht ontrokken wordt aan je lijf.
Bij isotone dranken is de concentratie ongeveer gelijk aan die in je bloed en dat kan dus meteen opgenomen worden (zowel het vocht als de voedingsstoffen).

He, dat wist ik niet.. dank Djilan OK dan!

Ik rijd trouwens ook gewoon nu met Cookie. Kies wel een andere route dan normaal omdat ik geen zin heb om zelf gestoomd de duinen uit te komen. De hitte kan daar zo vastlopen en dan in combinatie met het door de droogte supermulle duinzand is het niet leuk rijden.

Cookie schijnt ook geen last van de hitte te hebben. Ze is bijna nog drukker dan normaal Gestoord en is na een paar minuten stappen ook al weer bijna opgedroogd op haar hals etc.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:09

Djilan legt het goed uit. Lachen

Ik kan ook niet zo heel goed tegen isotone drankjes, ze zijn me vaak veel te zoet en ik krijg er vooral hoofdpijn van, wat ik van hypotone drankjes niet krijg.

Over dat zweten en snel opdrogen: vergis je niet, zweet verdampt met dit weer zo snel dat het bij sommige paarden zelfs lijkt of ze helemaal niet zweten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:02

Dat heb ik dus ook Karin, omdat ik dan te weinig dronk naast zo'n zoete. Dus nu aan de Aquarius en soms Gatorade (ook isotoon) en dat bevalt heel goed. Heb sinds ik dat drink (naast pakjes Wicky Haha! ) geen hoofdpijn meer gehad met het rijden van een wedstrijd. Nu nog proberen met groomen ook genoeg te drinken Clown

lijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:36

Djilan, sorry als ik even wijsneuzerig ben, maar:

Grofweg gaat het om de concentratie suikers en zouten.
hypertoon = meer dan de concentratie in je lijf (energydrink, bijv. AA, veel suiker)
isotoon = gelijk aan de concentratie in je lijf (sportdrank, bijv. isostar, zoutig)
hypotoon = minder dan de concentratie in je lijf (water (of thee natuurlijk Lachen ))

Hier is een zinnig artikel: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=3628
Laatst bijgewerkt door lijn_ op 05-07-06 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt