[WN] Bitloos en wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:51

Beantwoordt mijn laatste vraag dan eens? Hoe wil je dat die judge dat gaat doen bijvoorbeeld?

Die van het ademhalen vind ik niet alleen onzin, is zelfs FEITELIJK onzin. Of stop jij je bit in z'n neus? Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:53

Je hebt niet goed gelezen Sonja, want het is dus al lang FEITELIJK bewezen dat je met iets in je mond, ja, ook een paard, minder goed kan ademhalen omdat je klep[je automatisch je luchtwegen beschermt.

Hoe de judge dat moet gaan zien? Dat weet ik niet? De APHA even bellen en hun vragen hoe hun APHA judges dat doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:01

Volgens mij heb je dan teveel onrust/druk/oprichting.
Maar vooruit, jij bent voor, ik ben tegen. Hoewel, tegen niet eens hoor. Prima om eens een onderlinge bitloos uit te schrijven. Ik zou het dan persoonlijk nog het mooist vinden als het met halsring gedaan zou worden Tong uitsteken maar om de regels er op aan te willen laten passen, gaat mij een stap te ver.

Overigens, halsring is ook niet altijd zo vriendelijk als het lijkt. Er zit hier op Bokt iemand die er mee 'schermt' dat hij zo geweldig en zo paardvriendelijk is, maar ik heb er foto's van gezien dat die halsring toch echt flink in het vlees getrokken wordt. Volgens mij streef je dan ook je doel voorbij. Geen idee meer hoe hij heette, maar hij woont ook ergens richting Spanje of Portugal ofzo geloof ik.

Afijn, ik kan altijd erg genieten van die weinige ruiters die mooi op bosal kunnen rijden. Blijft prettig om te zien. Maar dat vind ik van goede ruiters die goed op shanks kunnen rijden ook Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:04

Ik ben ook niet anti bit Sonja, ik ben PRO CHOICE Haha! ! Daar gaat het me om, dat je de keuze hebt, ongeacht leeftijd paard. De een zal voor een bosal kiezen, de andeer voor een bit, net als nu bij Junior paarden al het geval is. Knipoog

Dus als we gewoon een Junior Western Pleasure all ages uitschrijven is het ook goed? Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:09

Sonja schreef:
Thuis kun je doen wat je wilt. Die 5 minuten echter dat je de ring in gaat, moet het paard in de meeste gevallen even een bit in. Net zoals 'ie dan even een zadel op moet (er zijn ook heeeeeel veel liefhebbers van zonder zadel rijden Knipoog ), zoals jij even een cap op moet (doen er ook heeeeeel veel thuis niet) en je even laarzen aan moet ipv je favo stalschoenen.
Als die 5 minuten al paardonvriendelijk zijn, moet je je echt even afvragen wat je in godsnaam met die teugels uitvreet...

Dus thuis trainen zonder bit en dan in de ring met een bit? Dat lijkt me toch niet echt handig.
En een cap op doen is toch wel ff heel anders dan een paard plots met een andere optoming te gaan rijden.

Voor de rest ben ik ook pro choice Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:16

Wat je natuurlijk wel gaat krijgen is dat je dan moet bepalen welke bitloze optomingen toegestaan worden en welke niet. Wedden dat veel mensen nou juist dié optoming willen die niet binnen de regels valt Knipoog ?

Bitloos toestaan op zich vind ik helemaal niet zo'n grote stap, vooral omdat je binnen de western al de bosal hebt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:25

Frayba schreef:
ElCid schreef:
... maar hij is al 9 en dan moet ik de rest van zijn leven beginners wedstrijden blijven rijden met de huidige regels.

Kijk, je probleem lost zich vanzelf op:
ElCid schreef:
Op een shank loop hij beter en veel rustiger, maar hij is daar eigenlijk nog niet klaar daarvoor en al zeker niet om op 1 hand gereden te worden.

Laat nou dat moment dat híj klaar is voor de stang samenvallen met het moment dat jíj klaar bent om op 1 hand te rijden, en met het moment dat je over mag/moet naar amateurs (of straks L2).

En, tja, als je daar niet voor klaar bent, dan ben je niet klaar voor de amateurs (of de L2), en mag je bitloos blijven rijden in de beginners (of de L3). En als dat "de rest van zijn leven" duurt, dan zijn de eisen van het amateurs-niveau blijkbaar te hoog voor jullie.

Groeten,

Chris.

Ik vroeg om tips, misschien na een nadere uitleg van mijn kant, niet om ongenuanceerd commentaar. Op 1 hand rijden is voor mij geen probleem, ik heb het hier over een paard wat op een verkeerde manier is ingereden, niet door mij, en daardoor een soort van bitten trauma heeft opgelopen!!!
Maar zoals hier duidelijk is kan een oplossing niet zomaar gegeven worden en zou ik je aanraden, Chris, om beter te lezen en niet meteen met een mening te komen.
Maar goed ik ga het zelf wel verder oplossen, ben al een heel eind gekomen, ik heb absoluut geen behoefte aan de zoveelste trainer die de oplossing wel "even" weet Boos! . ( zonder het paard/ ruiter in kwestie gezien te hebben!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:31

@Mac, waarom moet dat? Dat ís toch al bepaald?? Staat al in de regels van de Junior paarden.. Knipoog Gewoon hetzelfde laten, alleen leeftijd weghalen.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:33

ElCid schreef:
Ik vroeg om tips, misschien na een nadere uitleg van mijn kant, niet om ongenuanceerd commentaar.

Ohhh, ik dacht dat je een bijdrage leverde aan de discussie "Bitloos en wedstrijden".

Sorry hoor, Ach gut ik analyseerde slechts in het kader van de discussie je eigen, in mijn ogen toch wel wat tegenstrijdige opmerkingen.

In het kader van je vraag om tips komt dat misschien wat ongenuanceerd over, maar helaas kan ik je geen tips geven, want (zoals je zelf al treffend schrijft) wat ik niet wil worden, is
Citaat:
de zoveelste trainer die de oplossing wel "even" weet Boos! zonder het paard/ ruiter in kwestie gezien te hebben!

Bij dergelijk ingewikkelde problemen als waar jij mee zit, is de kans natuurlijk heel klein dat er ongezien een goede tip gegeven wordt. En dat zou ik niet op mijn geweten willen hebben.

Maar ik ben blij dat je zelf vind dat je op de goede weg bent.

Succes,

Chris.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:35

I rest my case!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:43

Maar het blijft toch wel een sport met bepaalde regels? Want waar houdt t op?

voor een onderlinge wedstrijd lijkt t me geen probleem, maar voor erkende wedstrijden kan je niet teveel gaan afwijken..
Anders kan je een heleboel andere voorschriften ook wel optioneel maken en dan is het einde zoek...

Sommige tradities zijn best okee, andere niet

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:57

Helemaal mee eens Cer, dat er regels moeten zijn en blijven! Alleen zie ik niet in wat de "big deal" is om ook senior paarden op bosal te mogen showen?? Het is niet alsof je heel de regels omgooit. De regels zijn er al, alleen t/m 5 jaar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:42

Volgens mij omdat je geacht wordt je paard op één hand te showen Jeddah. En daar is een bosal toch niet voor bedoeld?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:44

Oh.. op die tour... nou, daar is vast wat op de verzinnen... Knipoog En snaffle is er ook niet voor bedoeld en toch wordt het wel gedaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:14

Dat je met een snaffle op 1 hand mag rijden, vind ik ook een beeeetje typisch hoor...

Maar ik dacht altijd dat 1 hand een extra moeilijkheidsgraad was... Hoe moet je dan paarden gaan beoordelen waarvan de helft op 1 hand loopt, en de helft op bosal, bij de senioren? Of moet je dan die klasses weer gaan splitten? (er zijn al zoveel deelnemers maar niet heus)

Misschien,als je perse bitloos wilt rijden, moet je bij een tak blijven die dat toestaat... Endurance bijvoorbeeld, dacht ik?
Het is al heel wat dat het nu tot 5 jaar wel mag..

Voor de dresuur lijkt het me wel weer een toevoeging, om het optioneel te maken Knipoog Maar daar heb ik niet zoveel verstand van..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:29

jeddah schreef:
@Mac, waarom moet dat? Dat ís toch al bepaald?? Staat al in de regels van de Junior paarden.. Knipoog Gewoon hetzelfde laten, alleen leeftijd weghalen.

Oh sorry, ik sprak met voorkennis Knipoog. Ik weet nl. dat de TS het niet alleen over bosals heeft, maar (meer) over touwhalsters, Cook hoofdstellen, cross bridles ... afijn, allerhande bitloze optomingen dus.

Volgens mij kun je trouwens op elk bit/niet bit op 1 hand rijden (ook al zijn sommige bitten daar niet per se voor gemaakt).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:41

off-topic:
Ik had zelf het idee (maar ik kan me vergissen) dat met 1 hand op een gewone snaffle geen goed idee is omdat een gewone snaffle al neiging tot notenkraken heeft (pinch-effect).. Als je dan je teugels in 1 hand gaat nemen, dan versterk je het knijp effect. Als je breed zou rijden, hou je de ringen nog wat uit elkaar, maar als je je teugels dicht bij elkaar gaat brengen, vooral als je dan druk gaat uitoefenen (en welke ruiter rijdt er geheel drukloos?) krijg je extra het knijp effect.
Maar ik kan me vergissen hoor...

Een bosal is ook niet altijd even vriendelijk, heb ik ergens gelezen. Dus om dat toe te staan ipv een bit/trens? Dan zou je ook moeten voorschrijven dat alleen een vriendelijk bitloos hoofdstel mag. Of gaat het niet om vriendelijk? Puur om bitloos?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:18

Als je met een lekker los teugeltje rijdt heb je daar weinig last van Cer. Natuurlijk heb je af en toe iets druk, ja, dan heb je knijp effect. Dát is een snaffle. Net als je op een stang andere effecten hebt. Dát is paardrijden, druk geven (hulpen) en het paard reageerd.

Het gaat er niet zo zeer om, imo, hoe vriendelijk het is, want dat is erg persoonlijk, de een vind iets onzin, de andere vind dat gewoon erg belangrijk. Hhet gaat er om dat er veel mensen zijn die om wat voor reden ook geen bit kunnen/willen gebruiken. En die moeten dus maar gewoon Endurance gaan rijden? (wat voor lang niet elk paard en ruiter geschikt is, Endurance rijden is niet een "ritje door het bos" ofzo.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:26

Als je met een los teugeltje rijdt wel ja... maar hoeveel doen dat er?
Ik snap wel dat dát paardrijden is, maar dan kan je ook nog kijken welke hulpmiddelen bijv. niet dat knijpende effect hebben... je kan er een correctional inhangen of een ander mondstuk. Je hebt daar dus wel degelijk keus in... En ik zie niet in waarom je op een snaffle dan ook nog met 1 hand zou moeten willen rijden...
Maar dit is off-topic..

Als je om wat voor reden dan ook geen bit kunt gebruiken, moet je je afvragen of je wel wedstrijden moet willen rijden....
Zo kan ik nog wel meer bedenken.

En ik zetten niet voor niks endurance met een vraagteken. Misschien zijn er andere takken van paardensport die wel bitloos kunnen. En je hoort mij niet zeggen dat het 'een ritje door het bos' is....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:30

Ik begrijp welo dat jij niet ziet waarom wel, ik zie niet in waarom niet. Knipoog Ik rij dagelijks op 1 hand mete en snaffle. Moet ik dan elke keer als ik op 1 hand ga rijden een stang (een Correctional nog wel) inhangen??

Je zei het niet Cer, maar geef toe, zo "klonk" het wel.

Waarom zou je bitloos geen wedstrijden mogen willen rijden?? Dat is juist de opzetvan dit topic en de handtekeningen aktie uit het andere topic. Waarom niet??? Wat is er zo "mis" mee? Puur traditie?? Wat als ze AQHA het gebruik van een Australian Stock Sadlle gaat toestaan (stond in hun Rule Change Proposal) en iedereen starks met Cap rijdt?? Tijden veranderen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:40

@Jeddah: Als jij thuis rijdt, moet je helemaal niks... Dan mag je doen wat je zelf wilt...
Ik had het over een wedstrijdsituatie...

Ik geef niet toe dat het 'zo klonk' want zo bedoelde ik het niet. Ik geloof dat wel duidelijk is dat jij hard traint voor endurance, en een ieder die dat ook wil zal daar tijd in moeten steken... maar het is wel een leuke sport die iig bitloos mag. Wat verder de optomingsregels zijn, weet ik niet...

Verder hou ik me buiten deze discussie, ik rij geen wedstrijden meer, en ik heb geen problemen met een bit/trens, en ik heb al helemaal geen zin om hier ruzie over te maken...

Tijden veranderen inderdaad. T lijkt mij leuk om wedstrijden te zien met cap, bitloos, boomloos zonder hoorn, korte mouwen, andere broeken dan alleen spijkerbroek, beenbescherming bij alle onderdelen en niet meer zoveel verschillende kleuren (t liefst zwart/wit, dat leidt minder af) Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:42

Cer schreef:
T lijkt mij leuk om wedstrijden te zien met cap, bitloos, boomloos zonder hoorn, korte mouwen, andere broeken dan alleen spijkerbroek, beenbescherming bij alle onderdelen en niet meer zoveel verschillende kleuren (t liefst zwart/wit, dat leidt minder af) Knipoog

Joh, jij moet naar dressuurwedstrijden gaan kijken, die voldoen bijna volledig aan je beschrijving Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:43

Ja als ze daar nu bitloos gaan toestaan, en zadels met horn, kan ik in de omgeving gaan dressuren Ja

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:45

Je moet je idd op een geg moment wel af gaan vragen wat "western" is en wat niet (meer). Een bosal is wel typisch western, maar een bitloos hoofdstel dan weer niet. Vind ik persoonlijk.
Het is natuurlijk op rassenshows niet voor niets zo dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen "western" en "English" (nu geen discussie over de terminologie aub Knipoog ). Dan zou je dat ook af moeten schaffen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:48

Ben ik met je eens Mac. Een Bosal is toch ooki prima en geeft mensen die niet aan een bit willen dus de kans mee te doen. Tot hun 6e jaar.

@Cer, ik maak nooit ruzien, zo kwam het op mij over, als dat niet zo bedoeld was dan geloof ik je gelijk. Het klonk imo alleen zo en dat heeft niets te maken met hoe hard ik train, maar meer met dat veel mensen Endurance onderschatten.