Paard geschikt voor endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Paard geschikt voor endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:07

Ik gaf ook de suggestie 'een stukje van de route' te rijden. Niet de hele route, en ik zou ook niet starten vanaf het wedstrijdterrein. Maar gewoon gaan rijden, en dan halverwege het bos een stukje route oppikken, gewoon om te kijken wat-ie doet als er opeens een hele bende paarden op tempo aan het rondrijden zijn.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:22

Laui! schreef:
Heb je niet een trucje waarmee je hem nu terug krijgt? Ik neem toch aan dat je niet voor altijd rondscheurt?

Yup... But it ain't pretty Bloos Ik heb echt iedere mogelijke manier weleens geprobeerd, van heel lief tot echt de handrem flink aantrekken. One-rein stop is ook geprobeerd, is echt correct aangeleerd en werkt in niet-echt-paniek-situaties direct. Maar in geval van paniek krijg ik zijn hoofd niet zomaar opzij d.m.v. de teugels. Na een tijdje lukt dat wel (desnoods door het bakstuk van zijn hoofdstel te pakken) en dan kan ik remmen. Ergens tegenaan zetten heb ik ook weleens geprobeerd, maar dat is met hem nogal gevaarlijk, als ik al kan sturen springt hij net voor het 'obstakel' (boom of whatever) opzij of probeert tussen 2 bomen door te gaan. Helaas steken mijn knieën verder uit dan peerd zelf....
Laui! schreef:
Je mag overigens in de endurance gewoon naast je paard lopen, ook 30 km lang (is gedaan). Als je maar binnen de tijd binnenkomt en de start en finish rijdend over gaat. Misschien is dat tijdens 'spannende' dingen (als je die ziet aankomen) een idee? En als je een bere goeie conditie hebt er gewoon naast blijven rennen, maar dan moet je wel gewend zijn marathons te lopen denk ik Knipoog
Gewoon een keer voor spek en bonen er achteraan starten mag ongetwijfeld. Even bellen met een organisator en overleggen. Je hebt wel vaak dat er ook hogere klasses zijn die nog niet binnen zijn als klasse 1 al klaar is met starten, maar het is dan in ieder geval een heel stuk rustiger en het zijn meer ervaren mensen meestal.

Hoop dat je wat aan bovenstaande hebt Knipoog

Ik zou dan inderdaad wel gewoon na overleg (dat was ik sowieso al van plan, ook om te betalen, ik vind het een beetje aso anders Haha! ) starten vanaf de echte start, als ik halverwege een stuk route mee pak heb ik toch een beetje het idee 'in te breken' in de rit van andere mensen.
Dat ernaast lopen bij endurance is wel heel fijn. Als ik afstap is hij namelijk direct weer heel goed handelbaar, en als we dan een stuk lopen kalmeert hij waarschijnlijk ook wel weer een eind.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:16

Bedenk wel dat op een endurancewedstrijd er heel veel andere paarden rondlopen, je onderweg constent wordt ingehaald door andere paarden of tegenliggers. Paarden die thuis de makste zijn kunnnen dan heeeel anders worden. Dus als je twijfeld of je je paard in de hand hebt weet ik niet of een endurancewedstrijd wel de beste plek is om dit uit te proberen.
Kan je niet eens met anderen een buitenrit houden ofzoiets.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:26

Ik weet 99,9% zeker dat paarden die hem inhalen of tegenliggers hem niets uitmaken. Hij trekt zich namelijk nooit wat van andere paarden aan, al doen ze nog zo gek.
Ik heb het ook weleens meegemaakt tijdens het losrijden voor dressuur dat alle andere paarden in de (binnen)bak aan de kletter gingen, Jordy loopt gewoon door. En de rest ging echt alle kanten op Nagelbijten / Gniffelen Ook mogen we hier op het land rijden als het gewas eraf is, ik kan dan rustig blijven stappen met hem aan een los teugeltje, terwijl een ander paard een sprint trekt bij hem vandaan of hem zelfs in galop passeert.
Een buitenrit met andere paarden vanaf zijn eigen stal is geen probleem, ook niet als het een vreemde route is. Dan heb ik het ook meegemaakt dat de rest van de paarden aan de kletter ging en dat hij niet mee gaat. Andersom trekt hij zich er ook geen reet van aan als de rest niet met hem mee rent.....

Het is puur het 'nieuwe' waardoor hij aan de kletter gaat. Iedere nieuwe situatie levert dat probleem op. Je zou bijvoorbeeld zeggen dat als hij eenmaal een wedstrijdterrein heeft het over zou moeten zijn, dat is helaas niet het geval.
De eerste paar dressuurwedstrijden die hij liep was paniek, daarna geen probleem meer. Dan zou je denken dat de stress op wedstrijdterrein helemaal over is. Dat was ook het geval, wat de dressuur betrof. Een springwedstrijd leverde weer dezelfde angst op, want de situatie is anders. Nu gaat ook dat goed. Eerste wedstrijden in een binnenbak hetzelfde verhaal, en het was niet bepaald zo dat hij geen binnenbak gewend was. Het was puur dat het anders ging dan hij kende.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:14

het lijkt wel een autistisch paard.. Bestaat dat?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:40

Hmmm, je moet het toch een keer voor de eerste keer doen.

Ik neem in KWB ook mijn nieuwe paard mee en weet ook niet hoe hij gaat reageren. In buitenritten doet hij het super maar hij is soms nog wat onzeker en dan wil ie echt niet alleen achter blijven. Maar ik zal toch een keer moeten kijken hoe hij het oppakt? Hij is trouwens 1,76 en laat zich ook minder makkelijk remmen soms.

Mijn tip is (ga ik zelf ook doen) start samen iemand anders. Dan hebben de paarden in ieder geval de zekerheid van elkaar en vomen ze een mini kudde. De kans dat ze bij elkaar weg gaan is veel kleiner.