trucjes om de hartslag laag te houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kmvreter

Re: trucjes om de hartslag laag te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:35

De hartslag in draf kan ook aardig verschillen. Maar je moet die snelheid zien te vinden waarin je paard het beste loopt. Zijn steady state
Voorbeeld in Onstwedde draven we in een redelijk rustig tempo en met een hartslag van rond de 100.
Gaan we ietje sneller draven dan wordt de hartslag meteen 130 ofzo.
Wat nog prima is daarniet van.

Je kan een test doen om de maximale hartslag van je paard te bepalen en dan terugtekenen tussen welke hartslagen je paard kan lopen zonder te verzuren.

huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:09

Eerst trainen, kijken hoe je paard reageerd op de verschillende gangen en hoe snel de hartslag daalt bij rust.
Dan gedurende de training ook beginnen met koelen en kijken hoe het herstel verloopt.

Koelen op de hals, borst en met spons in de liezen doet wonderen, trouwens een plantenspuit ook, mits je paard daar niet op reageerd.

Laatste tip: natte spons net achter de oren, dat koelt heel goed!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:50

Als ik alleen een fles water over Anouar geen gooi loopt het er meteen weer af omdat z'n vacht heel vet is, hij wordt er niet eens nat van, daarom wrijf ik altijd even flink over z'n vacht als ik het water erop gooi zodat het tot op z'n huid komt, het water dat ik daar na erover heen gooi loopt er dan ook niet meteen af.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:54

Mijn paard heeft in stap meestal tussen de 60-80 draf 160-190 en galop 110-130.
koelen doe ik zoals er al mee hebben gezegt voor de p/a over de hals en indien je de mogelijkheid heb om onderweg te koelen ook aan de binnenkant van de achterbenen. Iig nooit op de billen van je paard koud water gooien!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:00

Trucje bij heet weer: neem ijs mee om je koelwater koud te houden. Afgelopen zaterdag op de Ginkelse Hei was 's middags het koelwater op lichaamstemperatuur aangekomen. Dan koelt het niet meer. Op warme dagen moet je er dus voor zorgen dat je koelwater voldoende koud kan blijven.

gerritje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:37

elkie schreef:
julietink schreef:
vorig jaar was zijn hartslag ook steeds hoog... dit jaar veel getraind, zijn hartslag is nu in draf 80-85 en in galop 105-110. dus trainen, heeft goed geholpen.

Begrijp ik dit goed dat met trainen de hartslag in stap, draf en galop ook kan dalen? Dus als ik nu in stap vb ongeveer 70 heb kan ik dat door te trainen verlagen zodat ik in stap met 60 binnenkom?
Ik dacht namelijk dat de hartslag in een bepaalde gang hetzelfde bleef en dat door trainen alleen de hartslag wanneer je stopt sneller gaat dalen?

De hf kan dalen. Je paard krijgt meer conditie nml. Mijn oudje (fjord is klasse 4 geworden) had na 2 endurance seizoenen ook lagere HF overall. Maar altijd nog velen malen hoger dan mijn arabiertje. Die trouwens in de wedstrijd ook een daling in de hf laat zien. Op de 90 km, na 60 km ging je hf in draf zo'n 20 slagen lager dan normaal. Waarop hij in dat tempo met een lagere hf gewoon verder door kachelde.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:38

wat trouwens ook wil helpen om de hf te laten dalen is de oren masseren. Van onderaan de oorschelp naar boven. wel eerst thuis oefenen en kijken of het inderdaad werkt bij je paard.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 01:30

Vorig weekend 3 rondes gereden met in totaal een 98km in de Ardennen. Over de eindstreep in draf en zelfs de laatste ronde in galop binnen op 3 à 5 min bij de vetgate waarden ts 48 en 54hs. Bwp merrie van 11 jaar. Wanneer ze in topconditie is gaat de hs op trainingen zelfs in galop niet over de 100 hs enkel wanneer ze zich opwind kan ik wel eens hogere waarden meten. Daar kan ik aan merken bij haar wanneer ze op topniveau kan lopen na de winter wat rustiger gedaan te hebben liggen haar waarden hoger bij aanvang van de nieuwe trainingen.