Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
oestinja schreef:een Quarter is erop gebouwd.

Francis schreef:@ Margee, ben het helemaal met je eens, alleen.... dan hebben we het specifiek over reining... en wat ik met mijn opmerking bedoelde (gemiddeld westernpaard v.s. gemiddeld springpaard) gaat dus om gemiddelde huis tuin en keuken amateur paarden die normaal ingereden worden en normaal gebruikt worden. Want het ging er om of westernpaarden in z'n algemeenheid sneller slijten. En dat denk ik dus niet... als je een westernpaard normaal rijdt en gebruikt slijt'ie minder snel dan een springpaard wat normaal gereden en gebruikt wordt...
Helaas worden er binnen de western dan een hele groep paarden NIET normaal gereden en gebruikt en die slijten dan idd weer veel sneller. Een paard slijt dus niet harder van westernrijden in z'n algemeenheid, maar wel van op een bepaalde manier reining trainen.
Margee schreef:Ik heb ook het idee dat als men het woord western zegt, mensen alleen maar de sliding stops en de spin voor ogen hebben. Dat er nog zoveel meer is, weet men vaak niet. Het is ook het meest belastende gedeelte van de westernsport dus daar zal het idee van slijten wel van komen.

Adrienne schreef:Paarden benen slijten niet van reining proeven ook niet van pleasure proeven ook niet van dressuur proeven! Paarden benen slijten door onkundige ruiters van elk pluimage! De enige vorm van paarden sport waar bij benen het echt veel zwaarder te voorduren hebben is springen en eventing. Maar dan nog hoeft ,als het netjes uitgevoert wordt en met verstand gereden, een paard geen blessures op te lopen!
Quarters zijn wel degelijk iets anders gebouwd. Er zijn zelfs hele onderzoeken gedaan naar de verschillen in spier opbouw en energie omzetting in spieren bij Quarter en Volbloeden. Quarters hebben ook een extra spier in hun achterhand!

Francis schreef:... geef gewoon toe dat veel mensen hun paard naar de knoppen rijden voor kortstondige roem.. .. en neem je gewoon een nieuwe als de oude 't niet meer doet... peerden zat.

Citaat:Dat zijn echt geen smoezen.. ik denk dat de wersternsport in z'n algemeenheid en de reining in't bijzonder veel meer gebaat is met het stoppen met die struisvogelplolitiek en goedpraterij.
Pannenkoek schreef:Helemaal met Piggeljay en Rom eens; altijd foto's laten maken ongeacht de mooie praatjes; A Photo Never Lies!
Vraag even op welke leeftijd het paard is ingereden en wat-ie allemaal al kon op welke leeftijd. Er zijn helaas te veel paarden die heel jong al intensief worden getraind terwijl hun gestel nog niet volgroeid is.

Citaat:Maar vertel mij dan waarom de reining zo'n foute naam heeft... omdat iedereen maar verhaaltjes verzint?
Citaat:"is dat niet erg zwaar voor een paard die stops en spins enz?" "Slijt een paard daar niet veel meer van?" "ik hoor dat western veel belastender is dan andere vormen van paarensport"

.Citaat:Het gemiddelde dressuurpaard is een jaar of 8 tegen dat ze in de Z starten

Adrienne schreef:Gemiddeld zal het misschien kloppen bij de dressuur, maar gemiddeld loop een western paard ook niet zo jong op niveau reining, heb even een gemiddelde berekend bij zo maar een DRHA Rookie uitslag: 7 jaar! Dus die gemiddelden ontlopen elkaar niet veel.

Cer schreef:Adrienne schreef:Gemiddeld zal het misschien kloppen bij de dressuur, maar gemiddeld loop een western paard ook niet zo jong op niveau reining, heb even een gemiddelde berekend bij zo maar een DRHA Rookie uitslag: 7 jaar! Dus die gemiddelden ontlopen elkaar niet veel.
Rookie's zijn beginners toch? ja, daar zullen de driejarigen niet lopen.
Wat is de gemiddelde leeftijd van een nrha pro junior wedstrijd dan?