[WN] Benen sneller versleten met western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:21

Verder sluit ik me bij jou aan, Jolande.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:33

@ Margee, ben het helemaal met je eens, alleen.... dan hebben we het specifiek over reining... en wat ik met mijn opmerking bedoelde (gemiddeld westernpaard v.s. gemiddeld springpaard) gaat dus om gemiddelde huis tuin en keuken amateur paarden die normaal ingereden worden en normaal gebruikt worden. Want het ging er om of westernpaarden in z'n algemeenheid sneller slijten. En dat denk ik dus niet... als je een westernpaard normaal rijdt en gebruikt slijt'ie minder snel dan een springpaard wat normaal gereden en gebruikt wordt...
Helaas worden er binnen de western dan een hele groep paarden NIET normaal gereden en gebruikt en die slijten dan idd weer veel sneller. Een paard slijt dus niet harder van westernrijden in z'n algemeenheid, maar wel van op een bepaalde manier reining trainen.

oestinja schreef:
een Quarter is erop gebouwd.

Da's de grootste kolder en hardnekkigste fabel die er is, een Quarter is ook gewoon een paard, die net als ELK ander paard pas rond z'n 6e of 7e jaar uitgegroeid en volwassen is. Hij LIJKT volwassener op jonge leeftijd maar dat is maar schijn.

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:16

Francis schreef:
@ Margee, ben het helemaal met je eens, alleen.... dan hebben we het specifiek over reining... en wat ik met mijn opmerking bedoelde (gemiddeld westernpaard v.s. gemiddeld springpaard) gaat dus om gemiddelde huis tuin en keuken amateur paarden die normaal ingereden worden en normaal gebruikt worden. Want het ging er om of westernpaarden in z'n algemeenheid sneller slijten. En dat denk ik dus niet... als je een westernpaard normaal rijdt en gebruikt slijt'ie minder snel dan een springpaard wat normaal gereden en gebruikt wordt...
Helaas worden er binnen de western dan een hele groep paarden NIET normaal gereden en gebruikt en die slijten dan idd weer veel sneller. Een paard slijt dus niet harder van westernrijden in z'n algemeenheid, maar wel van op een bepaalde manier reining trainen.

Ik heb ook het idee dat als men het woord western zegt, mensen alleen maar de sliding stops en de spin voor ogen hebben. Dat er nog zoveel meer is, weet men vaak niet. Het is ook het meest belastende gedeelte van de westernsport dus daar zal het idee van slijten wel van komen.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:23

En dat is ook wat ze het meeste op TV laten zien slidding's en de spins

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:51

Margee schreef:
Ik heb ook het idee dat als men het woord western zegt, mensen alleen maar de sliding stops en de spin voor ogen hebben. Dat er nog zoveel meer is, weet men vaak niet. Het is ook het meest belastende gedeelte van de westernsport dus daar zal het idee van slijten wel van komen.

Dat is dus precies wat ik ook bedoelde met dat beeld wat met van western heeft

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:56

Is dat ook niet wat het meest gepromoot wordt door de 'sport' zelf? Vooralsnog is reining de enige sport die aansluiting vindt bij de OS, of niet?

Is dat dan het beeld wat de mensen hebben, of het beeld wat ze voorgeschoteld krijgen. Vind ik nl nogal een groot verschil.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:55

Ik denk dat het een wisselwerking is

Adrienne

Re: Benen sneller versleten met western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:44

Het is een fabel dat een paard harder slijt van Reining dan van andere vormen van paardensport.
Dat is nou juist het vooroordeel waar te pas en te onpas mee gegooit wordt.
Mensen kennen de sport niet zien een paard stoppen en hebben hun conclussie klaar zonder dat ze ook maar enig benul hebben waar ze het over hebben en hoe zo'n paard zo'n stop daadwerkelijk uitvoert!

Ipv gewoon vooroordeel te bestrijden roept men , vooral hier op Bokt, Nee de benen slijten niet harder bij western in het algemeen, dat is alleen bij reining zo. , flauwe KUL !

Paarden benen slijten niet van reining proeven ook niet van pleasure proeven ook niet van dressuur proeven! Paarden benen slijten door onkundige ruiters van elk pluimage! De enige vorm van paarden sport waar bij benen het echt veel zwaarder te voorduren hebben is springen en eventing. Maar dan nog hoeft ,als het netjes uitgevoert wordt en met verstand gereden, een paard geen blessures op te lopen!

Quarters zijn wel degelijk iets anders gebouwd. Er zijn zelfs hele onderzoeken gedaan naar de verschillen in spier opbouw en energie omzetting in spieren bij Quarter en Volbloeden. Quarters hebben ook een extra spier in hun achterhand!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:54

Slijten....slijten..... neem nou ook eens artrose....slijtage ja natuurlijk, maar er zijn ook gewone paarden die op hun 3e of 4e al artrose, hko, spat weet ik veel hebben... soms wordt het ook te snel op de sport geschoven en vergeet men het erfelijke gedeelte van "de slijtage" bij de paarden...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:18

Adrienne schreef:
Paarden benen slijten niet van reining proeven ook niet van pleasure proeven ook niet van dressuur proeven! Paarden benen slijten door onkundige ruiters van elk pluimage! De enige vorm van paarden sport waar bij benen het echt veel zwaarder te voorduren hebben is springen en eventing. Maar dan nog hoeft ,als het netjes uitgevoert wordt en met verstand gereden, een paard geen blessures op te lopen!

Quarters zijn wel degelijk iets anders gebouwd. Er zijn zelfs hele onderzoeken gedaan naar de verschillen in spier opbouw en energie omzetting in spieren bij Quarter en Volbloeden. Quarters hebben ook een extra spier in hun achterhand!

Adrienne, dat is dus wat ik ik ook al zei, 't is niet zozeer de reining, dan wel de foute manier van rijden/trainen die voor die slijtage zorgt. En dat komt idd óók bij pleasure ruiters enz enz. voor. Helaas is de groep 'fout getrainde' paarden bij de reining nou eenmaal groter. De feiten liegen er toch niet om dat vooral in die hoek het meeste 'uitval' is wat jonge paarden betreft. Dat wil idd niet zeggen dat dat aan het onderdeel ligt, maar misschien toch wel aan het gros van de mensen die zich daar mee bezig houdt.

Quarters zijn idd anders gebouwd qua spieren, maar daar had ik het dus niet over... we hadden het over botten en slijtage daarvan en een paarden skelet is een paardenskelet en dat is uitgehard en volgroeid op z'n vroegst met 5 jaar, ongeacht het ras...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:37

Ik denk dat het aantal fout gereden reining paarden niet groter is als het aantal fout gereden paarden in welke ander tak van sport dan ook.

Het is en blijft een fabel dat het in de reining vaker mis gaat! Of dat de ruiters daar minder netjes met hun paarden om gaan.
Het verzinnen van smoezen waarom er wordt gezegt dat de western sport slecht voor de benen is moet eens ophouden!
En dat gaat nooit weg als zelfs binnen de sport een bepaald onderdeel de zwarte piet krijgt toegeschoven.

Waarom?? Bang dat de sceptici je niet snappen ??? Bang dat ze je niet geloven? Bang om de stikker "slechte ruiter" opgeplakt te krijgen door personen die de ballen verstand hebben van waar ze over praten????!?!? Of is het gewoon gemakkelijker om een ander de schuld bij de been te duwen zodat je je niet meer hoeft te verdedigen!?

Ik denk nl dat het het laatste is!
Hoe moeilijk is het om iemand te vertellen dat western het niet schadelijker is dan dressuur dat het niet belastender is dan bv springen als het maar, net als bij de andere takken van sport, goed gebeurd???

Ik ben een reining ruiter, maar ik zal nooit en te nimmer als excuus aanvoeren, dat het niet de reining is waar het dan om gaat maar bv
dat pleasure veel meer belastend is en meer schade oplevert.
De pleasure paarden worden namelijk vaak, per defenitie, der mate slecht en op de voorhand gereden dat je inderdaad kunt wachten op been problemen die er dus ook in overvloed zijn! De paarden worden standaard behandelt om hun staart te verlammen en worden vast gebonden zodat ze laag blijven lopen!

Hoeveel pleasure ruiters heb ik nu op de kast????? Uitwassen heb je in elke discipline maar is het de regel??? Nee zeker niet!

Denk toch eens na voor je een oordeel klaar hebt! Ga de confrontatie met die naievelingen toch gewoon aan en niet uit de weg!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:59

Tja, misschien zit jij nu toch een beetje op de kast omdat het om reining gaat.. feit is dat ik héél wat meer reiningruiters zie rukken en plukken op shows en rustig een half uur aan't spinnen en stoppen (trainen op een show??) en dat soort dingen zie ik toch bij andere diciplines véél minder. Misschien moet je toch es nadenken hoe het komt dat reining zo'n negative naam heeft.. allemaal verzonnen? Allemaal fantasie? Waar rook is, is vuur denk ik dan maar... Sure, ook in adere diciplines vinden uitwassen plaats. Verschil is alleeen dat in die reining de geldbedragen ff iets groter zijn en daarmee dus ook de belangen en de bereidheid verder te gaan. Daarnaast vind dat alles op veel grotere schaal plaats dan de andere diciplines. 't Is toch niet voor niets dat alléén de reining een olympische sport is.
Hoewel ik zelf geen reinigruiter ben heb ik er genoeg voorbij zien komen en ook héél wat reiningpaarden de nederlandse revue zien passeren. En ik moet zeggen da'k er maar heel weinig zie die níet zuur en showmoe hun rondje draaien. En hoeveel van die toppers zien we na 2 seizoenen nog?
Dat zijn echt geen smoezen.. ik denk dat de wersternsport in z'n algemeenheid en de reining in't bijzonder veel meer gebaat is met het stoppen met die struisvogelplolitiek en goedpraterij.
Noem het bij z'n naam en geef gewoon toe dat veel mensen hun paard naar de knoppen rijden voor kortstondige roem. Toegeven dat je een probleem hebt is de eerste stap naar verbetering, zeg maar.
Door bij hoog en laag vol te houden dat er niks mis is met de reining of westernsport op hoger niveau algemeen, blijft de situatie het zelfde en zal het dus nooit verbeteren.
Maar goed.. .willen we dat wel... we spelen toch zo graag het spelletje 'zoals ze dat in Amerika doen?' Waar maken we ons dan druk om.. daar is een paard met een jaar of 7 'oud' (geen smoesje, kén ze die hun 7 jarige Paint 'the old man' noemen) en neem je gewoon een nieuwe als de oude 't niet meer doet... peerden zat. Is dat waar we heen willen? Nou, veel plezier maar dan haak ik af.

thorretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:13

Francis schreef:
... geef gewoon toe dat veel mensen hun paard naar de knoppen rijden voor kortstondige roem.. .. en neem je gewoon een nieuwe als de oude 't niet meer doet... peerden zat.

Goed punt Francis.. erg jammer dat deze manier van dierenmishandeling voorkomt, heel erg jammer.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:27

Citaat:
Dat zijn echt geen smoezen.. ik denk dat de wersternsport in z'n algemeenheid en de reining in't bijzonder veel meer gebaat is met het stoppen met die struisvogelplolitiek en goedpraterij.

Dat is het hem nou juist er wordt niks goed gepraat. Er hoeft ook niks goed gepraat. Er wordt alleen gedaan aan kwaad praterij.

Het gaat er om dat het erg makkelijk is om tegen een ander aan te schoppen en een vingertje te wijzen. Zij zijn het zij doen het allemaal stuk voor stuk verkeerd! Ik neee, ik niet ik ben zo niet!

Nou het gros van de reining ruiters is zo ook niet. Maar dat mag je niet zeggen, je mag ook niet zeggen dat de reining ruiter niet slechter met zijn paard om gaat dan iemand in een andere tak van paardensport. Want zo dra je dat doet, en lees het hier maar terug, dan steek je blijkbaar je kop in het zand en probeer je wat goed te praten. Dan moeten er hondert en een voorbelen aan de haren bij gesleept worden om toch maar te laten weten dat ze in die tak van sport zo enorm fout bezig zijn. Daar kan geen moetwilig verlamde staart, stroom in de grond, prikkedraad rond een balk of wat dan ook voor wan praktijk tegen op! Want ja dan probeer je het goed te praten, Duh!

Makkelijk om je er zo van af te maken.
Welterusten hoor, zo heb je ten minste een schoon geweten. Zo hoef je ten minste nooit een blik te werpen op wat er in de andere onderdelen van de paarden sport allemaal verkeerd gedaan wordt. Want dat bestaat toch gewoon niet??

Ik probeer alleen eindelijk eens door te laten dringen dat men die koppen eens uit het zand moet halen en ophouden te doen als of er maar 1 boosdoener is.
Inderdaad moet men ophouden met die koppen in het zand steken. Het zijn alleen niet de reiners die die kop in het zand hebben zitten. Het lijkt er op als of alleen die ruiters zien wat er overal gebeurd en de rest niet verder komt dan "zij zijn het wij niet zij zijn het zeker weten!"

Ben ik op mijn tenen getrapt, nee niet echt. Ik ben het alleen beu dat hier alleen maar vinger wijzers zitten met een heiliger dan heilig instelling die blijkbaar niet in staat zijn voorbij te gaan aan de vooroordelen. Die roepen het moet anders maar eigenlijk het wel goed vinden zo met zo'n zwart gemaakt schap in hun kudde

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:57

Ik baseer mijn mening niet op de mening en/of vooroordelen van een ander maar puur op de dingen die ik zie. Ik weet ook wel wat er in de halter, pleasure, springsport e.d. gebeurt, hoef je me echt niet te vertellen, ik heb meer gezien dan me lief is in de bijna 30 jaar dat ik in de paardensport zit.
Feit is dat wanneer ik 10 Nederlandse reiningruiters naast elkaar zet en daar 10 Nederlandse pleasure ruiters tegen over zet, er in de eerste groep meer foute/harde ruiters zitten dan in de tweede groep. Dat moet toch íets zeggen...

Als ik in een inrijbak op welke Nederlandse wedstrijd dan ook sta te kijken en m'n maag draait weer es om van wat ik zie, is dat nagenoeg altijd (nee, voor zover ik me zo voor de geest kan halen altijd) een reiningruiter... ik weet niet hoe jij dat vind, maar ik vind non-stop 40 spins achter elkaar maken (ja, heb ze geteld ja) écht niet normaal en zie daar ok écht het nut niet van in (hij gaat er eerder meer fouten van maken dan minder in mijn optiek, maar goed, ik heb er geen verstand van, ben geen reiner). Ik zie nooit pleasure ruiters die hun paard achter de adem trainen voor ze de bak in moeten, het zweet gutsend onder de pad vandaan, wel regelmatig reiningruiters die dat doen...
Moet jij me toch es uitleggen hoe dat dan kan... waarom zie ik wel achterlijk gespin en gerag van reiningruiters, maar in de stallen nergens een paard met een gefixte staart of een vastgeknupt hoofd ('t enige vastgezette paard wat ik op een wedstrijd ooit gezien heb was een reiner).
Je hebt mij niet horen zeggen dat reining een fout onderdeel is, zéker niet zelfs, mag graag een goeie proef zien, en je hebt mij ook niet horen zeggen dat er geen goeie reiningruiters zijn.. zéker zijn die er wel en die mag ik dan ook graag zien rijden. Maar vertel mij dan waarom de reining zo'n foute naam heeft... omdat iedereen maar verhaaltjes verzint?

Maar goed, dit blijft een welles nietus discussie... ik doe fijn m'n ding, train m'n paardje op een manier waarvan ik denk dat ze daar oud mee kan worden, ik draai m'n showtjes (tot nu toe niet geheel onverdienstelijk, dus blijkbaar kan het best op een paard-leuke manier), ik koop geen paard bij een in mijn ogen foute trainer en ga niet trainen bij zo iemand en op die manier probeer ik op mijn eigen kleine en onbelangrijke manier de westernsport eerlijk te houden. Schoon geweten? Ja, ik wel... ik ontken de misstanden niet, maar werk er in ieder geval zelf niet aan mee en als het om fokken gaat probeer ik er ook nog wat aan te doen ook (via m'n OLWS site... kan niet de hele wereld verbeteren, maar probeer wel dat te doen wat ik kan). Ben er nl. al lang achter dat het totaal geen zin heeft kritiek te spuien op een sport waar miljoenen in om gaat...
'k Heb mijn kijk er op gegeven en that's it..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 00:31

Pannenkoek schreef:
Helemaal met Piggeljay en Rom eens; altijd foto's laten maken ongeacht de mooie praatjes; A Photo Never Lies!
Vraag even op welke leeftijd het paard is ingereden en wat-ie allemaal al kon op welke leeftijd. Er zijn helaas te veel paarden die heel jong al intensief worden getraind terwijl hun gestel nog niet volgroeid is.

Uuhmmm soms vertellen de foto's ook niet alles.
ik ken een paard wat 100% gezond is op de fotos en scans..
En toc is het dier al geruim 3 maand kreupel, niks aan te zien.

Ik ken iemand die haar paard prok heeft laten keuren: uitslag 1 chip!
Komt ze bij een andere DA om hem daaraan te laten opereren zegt die DA na die zelfde foto's te hebben bekeken, hij heeft er 2!

Ik ken eimand die een paard kocht voor veel geld en het beest was goed op de foto's.
na een half jaar werd het dier steeds kreupel.. ze is bij meerdere DA geweest en die konden niks zien op die foto's
Na 2 jaar over en weer heeft ze besloten nieuwe foto's te maken en bleek het paard ernstige atroze te hebben..
Terwijl hij bij aankoop goed was was hij dus binnen een half jaar niet goed.
Waarsschijnlijk verkeerde foto's.

Dus foto's vertellen niet altijd alles.
En DA's zien niet altijd alles.
Nou typ ik hier wel een paar uitzonderlijke gevallen neer, maar het kan.
100% zekerheid heb je nooit!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:55

Citaat:
Maar vertel mij dan waarom de reining zo'n foute naam heeft... omdat iedereen maar verhaaltjes verzint?

Ik ga er nog 1 ding over zeggen

Ik ben blijkbaar niet goed in staat over te brengen wat ik bedoel, ik wil niks goed praten ik wil alleen dat eens ingezien wordt dat je overal rotte appels hebt en dat de ene niet rotter is dan de ander. En dat er een paar hier gaan in zien dat ze misschien toch zelf dit negatieve beeld staande houden door hun gefilterde kijk op de zaak!

Misschien een voorbeeld om duidelijk te krijgen wie hier voor de slechte naam van de sport zorgt.

Er komt een (we nemen voor het gemak een ) dressuur ruiter op je af, die staat even te kijken naar een western ruiter die een paar stops maakt een rollback wat spins. Niks overdrevens gewoon normaal zo als zo veel ruiters rijden. (ik heb het hier dus even niet over die uitwas!)

De vraag komt dat weet hier iedereen een vraag die voor een leek gewoon normaal en terecht is,
Citaat:
"is dat niet erg zwaar voor een paard die stops en spins enz?" "Slijt een paard daar niet veel meer van?" "ik hoor dat western veel belastender is dan andere vormen van paarensport"

Wat is dan blijkbaar de reactie van de meesten met commentaar op de reining hier?????
Nee de western sport is niet zwaarder voor de benen hoor, er is meer dan alleen reining want daar is dat alleen zo daar nemen ze het niet zo nou, die rijden er nog al wat paarden de vernieling in. Maar bij alle ander onderdelen gebeurd dat echt niet zo.

Wat is het commentaar van de mensen om mij heen die de reining beter kennen??

Nee, op zich is de western sport niet zwaarder voor een paard dan andere top sport.
Maar let wel reining is niet een wedstrijd onderdeel waar je zo aan kunt beginnen. Je paard moet groeien naar die oefeningen, ze worden vanuit een solide basis aangeleerd en langzaam opgebouwd in niveau. Je stapt tenslotte ook niet meteen van niks op ZZ wedstrijd niveau binnen.
Tja en ook voor dit geldt zeker "teveel" is niet goed, maar dat snapt iedereen met verstand eigenlijk wel.
Helaas is er altijd een goep die het niet zo nauw neemt maar die heb je overal.

Bij wie gaat de persoon met de vraag met een positief gevoel over de sport weg en bij wie is weer de slechte naam wat harder bestempeld??????

Waar komt dus die slechte naam vandaan????? Niet omdat men verhaaltjes verzint maar omdat men alleen altijd en eeuwig de rotte appels naar voren schuift.

Ik vind het vreemd dat alleen voor reiners geldt dat de uitzonderingen de regel zijn en moeten worden genoemd terwijl bij alle andere takken je meteen je kop er af gebeten krijgt als je er op wijst dat daar ook uitwassen zijn. Want daar zijn de uitzonderingen wel de uitzonderingen!

Nog vreemder, het lijkt ersterk op dat alleen Nederlanders dit soort vinger wijs praktijken tot een kunst verheven te hebben!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:49

Weet je Adrienne ik snap wel wat je wilt zeggen, maar juist bij je argument m.b.t. die opbouw naar zwaardere oefeningen gaat het mis. Het gemiddelde dressuurpaard is een jaar of 8 tegen dat ze in de Z starten. De gemiddelde reiner niet. Er is niet voor niets een goedgevulde klasse met jr. paarden. Dus hoe zit dat dan met die opbouw naar het zwaardere werk? Er ook nog eens vanuitgaand dat een paard rond het 6e jaar pas volgroeid is?

Het is niet zozeer dat ik misstanden in de spring/dressuursport wil goedpraten. Daar heb ik ook het een en ander van gezien. Maar juist de discipline reining trekt op een of ander manier in mijn optiek toch veel mensen die juist niet zo bezig zijn met die opbouw (de goeden niet te na gesproken). Die zijn bezig met stops en spins en rollbacks. En dat gebeurt echt met jonge paarden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:15

Even een gewetens vraag,
Wat hebben jullie hier liever, een groeiende groep mensen met een positief beeld van de sport en die weten hoe het wel moet en het kaf van het koren kunnen scheiden, of een groeiende groep die hun vooroordelen bevestigd zien worden en de hele sport daar op veroordelen?

Citaat:
Het gemiddelde dressuurpaard is een jaar of 8 tegen dat ze in de Z starten
.
Nou dan zie jij andere dingen dan ik. Want hoe oud zijn de T 's en de U's????????? Geen 8 als ik me niet vergis als die de 5 en 6 jaar halen is het ver op!

Gemiddeld zal het misschien kloppen bij de dressuur, maar gemiddeld loop een western paard ook niet zo jong op niveau reining, heb even een gemiddelde berekend bij zo maar een DRHA Rookie uitslag: 7 jaar! Dus die gemiddelden ontlopen elkaar niet veel.

Dit is niet als verwijt bedoelt maar ik wil aangeven dat mensen hier wel erg gekleurd kijken!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:45

Mijn W is nu ruim drie (en nog niet onder het zadel). Er staan vier W's in de wei (ook nog niet onder het zadel). De U's zijn dus ruim 4 nu en de T's ruim 5 jaar oud. Er zullen er wel zijn hoor, die Z lopen (wissels worden pas vanaf z gevraagd, keertwending (een heel langzame) vanaf de M). Maar die heel jonge paarden in de Z zijn voor zover ik heb meegemaakt de uitzonderingen. En die zijn dan altijd nog 5 of 6 jaar oud. Toch even wat anders als 3 of drie.

Zo staat er op Marktplaats op dit moment een paard te koop: 12.000 euro. Er staat trots bij dat dit paard al een jaar is getraind door een professionele trainer: een reiningbaby dus in mijn optiek. In een jaar de basis en de stops en spins erin gereden????? Daar zitten heel wat uren training in.

Natuurlijk heb ik liever een positief beeld van de sport. Daar doe ik zeker mijn best voor. Natuurlijk vinden er ook misstanden plaats in andere sportonderdelen. Maar eerlijk gezegd wel minder in mijn optiek.

Om een klein persoonlijk voorbeeld te noemen: ik heb van de KNHS een dispensatie (wegens beperking) om niet te hoeven lichtrijden als ik met een groen paard start in een lagere klasse. Maar wel met de restrictie dat het paard dat ik rij dan tenminste zes jaar oud moet zijn om te mogen doorzitten gedurende de hele proef (vanuit de KNHS opgelegd dus). Dat lijkt niet op de toegestane startleeftijd bij bijvoorbeeld de aqha.

Maar een positief beeld realiseer je ook door jezelf te realiseren wat er echt gebeurt en waar mensen die langs de kant staan van gruwen. Ik heb er ook gestaan: in die inrijbak en die enorme hoeveelheids spins aanschouwd van dat volkomen afgematte paard. En dat was niet één ruiter. Dat waren er meer. Gelukkig ook een paar heel mooi rijdende reiners. Daar heb ik de aandacht dan maar op gevestigd. Want ik had een paar engelse ruiters bij me die geinteresseerd waren in de westernsport. En dát dus als eerste zagen. En wat moet ik dan zeggen????? Dat het bijna niet voorkomt, terwijl er zeker drie op die wijze aan het inrijden zijn? Dat werkt dus niet. En dan helpt het niet zo Adrienne om maar met de vinger naar de andere disciplines te wijzen. Het heeft ook een beetje een calimero-effect. Want zij zijn met ca 150.000 - 250.000 ruiters in Nederland en wij met circa 2000. Dus dan is het echt meer een situatie van goed voorbeeld doet goed volgen. Hand in eigen boezem en dergelijke.

Ter illustratie nog de starts van onze plaatselijke rijvereniging (alleen de M en de Z):
Ring 4, Klasse M1, 1e proef (17) Jury: Mevr. G. Hindriks
ruiter/amazone paard vereniging Punten Plaats
Natasja Damhuis Pedro Dinkelruiters 188 1
Kirsten Dokman NN Berg en Dalruiters 184 2
Lotte Krijnsen Twinkle Twentse Ros 183 3
Mildred Stegerman Sunshine Bögelscamp 180
Clarissa van de Poel Staccato STV Twentse Ros 176
Kim Reerink Regina Grensruiters 176
Kim Verwerda Bovema's Ultimate Sterruiters 173
Maaike Schoo Pancho Twentse Ros 169
Stefanie Wiefferink Perfestemmen Dinkelruiters 169
Ellen Franke Pipi Twentse Ros 163

Jury: Mevr. De Geus
Ring 6, Klasse Z1/Z2 (handicap), 1e proef (25/33)
ruiter/amazone paard vereniging Punten Plaats
Joyce Bakker Roald Twentse Ros 204 1
Marjolein Stamsnijder DH's Sultan Dinkelruiters 204 1
Patricia Ansink Rintje Dinkelruiters 198
Nicole Niemeijer Goldy St. Hubertus 196
Brenda ter Mors Landadel Lonneker e.o. 195

En de eerste T zie ik pas verschijnen in de M1 (zie lijst hieronder).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:51

Adrienne schreef:
Gemiddeld zal het misschien kloppen bij de dressuur, maar gemiddeld loop een western paard ook niet zo jong op niveau reining, heb even een gemiddelde berekend bij zo maar een DRHA Rookie uitslag: 7 jaar! Dus die gemiddelden ontlopen elkaar niet veel.

Rookie's zijn beginners toch? ja, daar zullen de driejarigen niet lopen.

Wat is de gemiddelde leeftijd van een nrha pro junior wedstrijd dan?

daantjuhhh

Re:

hey das toeval ik ken er een in het M1..
(bijtoeval degene waar ik heb leren echt rijden)

Halloway

Ik geloof niet dat paardenbenen sneller slijten door er western mee te gaan rijden, als je je paard intensief gebruikt zal er altijd een vorm van slijtage zijn.

Randgroepdebielen die niet weten waar ze mee bezig zijn heb je in alle takken en lagen van de paardenwereld, of dit nu recreatief is of voor de sport.

Verder vraag ik mij af wie de TS is, en in welk ander forum ze nu weer hartelijk aan het meelachen zijn hoe meerdere westernliefhebbers elkaar weer in de haren vliegen met het allom bekende welles nietes spelletje.

Groetjes Ron

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:03

Cer schreef:
Adrienne schreef:

Rookie's zijn beginners toch? ja, daar zullen de driejarigen niet lopen.

Wat is de gemiddelde leeftijd van een nrha pro junior wedstrijd dan?

Hebbes! Jij vergelijkt dus ook Z paarden dressuur met een pro paarden reining????? Daar hebben we de appels en peren!

Als je die manier van denken door voert moet je ook het trianings niveau van Ankie gaan vergelijken met een gevorderde pleasure ruiter. Welk paard wordt dan het meest belast??????

Trouwens NRHA Rookies zijn geen beginners meer ze komen uit op EK niveau!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 20-06-06 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:10

hebbes wat nou?
Lopen er al paarden van net vier in het Z dan?

Gemiddelde leeftijd in schijndel was iets onder vier, bij de snafflebit hackamore, was geen PRO klasse, gewoon open.

De bewegingen blijven toch hetzelfde.

Doe mij es een lijstje met Prix St George paarden van onder de vier dan?