[WN] Gewoon wat video tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VincentS

Re: Gewoon wat video tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:19

He Blaze! Leuk man zo'n aantal filmpjes met tips and tricks.
Zal zeker wekelijks terug keren om de nwe tip v/d week te checken.
Keep up the good work!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:16

Ja, eindelijk gezien...

goeie reminder inderdaad ja Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 19:33

Ojee wat is het weer lang geleden Haha!
tja geen tijd(vakantie*werk en!!! keuken perikelen Knipoog )

We gaan het gewoon weer proberen(wie weet ,misschien zelfs regelmatig Cool )

Halfpass

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:07

ik heb al diverse mensen op jouw site gewezen,hij word steeds mooier.bridleless is geinigleve de tinker. Koe kom binnenkort ffkijken op de veca,met jetty mee,mischien tot ziens.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 23:16

Deze hoort erbij anders zou het verwarrend kunnen zijn Cool

Sidepass

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:40

Leuke filmpjes. Ik vind de ruiter bij de Halfpass wat scheef hangen overigens, maar dat kan te maken hebben met het duidelijk aangeven aan het paard in het begin van een (dan nog) moeilijke oefening.
Overigens zou ik het ook leuk vinden om op deze filmpjes eens het kommentaar van een 'engelse' ruiter te horen, wat nu daadwerkelijk de verschillen zijn in de manier van aangeven zoals nu getoond wordt en zoals zij het normaliter doen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 13:44

DubbelDun schreef:

Overigens zou ik het ook leuk vinden om op deze filmpjes eens het kommentaar van een 'engelse' ruiter te horen, wat nu daadwerkelijk de verschillen zijn in de manier van aangeven zoals nu getoond wordt en zoals zij het normaliter doen.

Of het leuk is dat weet ik niet Haha!
Maar het kan zeker interessant zijn Knipoog
Maar het liefs dan wel iemand die weet en snapt watgedaan wordt,waarom het gedaan wordt
en hoe het gedaan moet worden Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:53

Leuk was misschien niet het juiste woord en het is zeker niet de bedoeling dat dit weer zo'n engels/western topic gaat worden.
En ja idd iemand die weet waar ze het over hebben, maar ook die zitten op Bokt Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 13:58

Oja die zitten zeker op bokt,je hoort ze alleen te weinig.
Of de andere kant schreeuwd harder Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:05

DubbelDun schreef:

Voor de sidepass (wijken) en half-pass (travers) is het einige verschil met het filmpje en zoals ik het geleerd heb het ontbreken van hulp van het andere been.
Bij sidepass (wijken) wijken is het wakende buitenbeen de voorwaartse hulp.
Bij half-pass (travers) is het binnenbeen voor buiging van het lichaam.

Verder zie ik nog een verschil met wat over het algemeen gebruikelijk is bij engels.
Voor travers en wijken is gebruikelijker dat je in de richting van de beweging gaat zitten. Op het filmpje is het andersom.

Er wordt niets gezegd in het filmpje over het wakenden been, wat niet wil zeggen dat ie niet gebruikt wordt op de manier zoals ik het zeg. Ik zie namelijk wel degelijk een wakend been in de side- en halfpass.

Wat me wel opvalt is dat de reins wel degelijk gebrukt worden voor beheersing van de lichaamspositie en voorwaartse beweging. Dit is volgens aardig wat mensen niet "echt" western als ik me niet vergis.

[edit]Dat de achterhand eerst gaat is ook niet de bedoeling bij het wijken en dat zie ik zo nu en dan wel op het filmpje. Maar dit doet ze gewoon niet goed, gezien de latere tekeningen en uitleg[/edit]

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:54

ik ga mee met roomkabouter.

In engels en westerm zitten maar enige verschillen, veel oefeningen hier zie je ook trug in de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:32

Ik kom me op verzoek ook even in dit topic melden Lachen

Wat mij opvalt bij het promostukje voor wijken is dat ik het idee (het is niet zo duidelijk in beeld gebracht) heb dat daar de achterhand voor komt. Iets wat in de engelse dressuur heel hard wordt afgestraft.

De hulpen zoals uitgelegd voor het wijken zijn vrijwel identiek aan die in de Engelse dressuur. Je laat het paard van je binnenbeen af wijken, verplaatst je gewicht naar de buiten(voor)kant en begrenst de buitenschouder met je buitenteugel. Ik volg alleen de gewichtshulp in het filmpje niet helemaal. Begrijp ik het goed dat ze bij wijken voor het linkerbeen haar gewicht naar links verplaatst? Dat is dan dus tegengesteld aan de hulpen in de Engelse dressuur.

Bij de travers valt mij op dat wordt gezegd het gewicht naar links te verplaatsen bij travers rechts. Dat doe je in de Engelse dressuur niet. Je zit daar (net als in het wijken) mee in de richting van de beweging. Bij travers rechts draai ik mijn rechterheup licht naar voor en breng mijn gewicht iets over op mijn rechter zitbeenknobbel. Ook wil ik een paard in de travers niet teveel "op de plek moeten houden" door met mijn binnenteugel iets terug te werken. Dat gaat altijd ten koste van de beweging. Ik laat hem juist zoveel mogelijk van mijn buitenteugel "af" bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:35

En Rommie: een wakend been probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden. Eea heeft denk ik ook te maken met of je op signaalhulpen (western) rijdt of op ondersteunende hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:44

Afbeelding

Ik laat mijn binnenbeen er ook niet aan als het niet nodig is. Je kunt het binnenbeen ook goed gebruiken om het voorbeen er meer uit te rijden (mits je hem goed op het achterbeen hebt)

Afbeelding

Foto's zijn een beetje beroerd, zijn stills uit een filmpje maar de filmpjes ben ik kwijt helaas.

Travers in training: let op de variaties in hals/en lengtebuiging. In de Engelse dressuur streef je er naar de 4 sporen zo gelijkmatig mogelijk te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet ook dat mijn binnenhand nog meer naar binnen geplaatst wordt dan tegen de hals aan. Ook beetje afhankelijk van het spelen met hals/en lengtebuiging overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:46

Is er iemand die kan uitleggen waarom een westernruiter juist naar de andere kant gaat zitten in de zijgangen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:55

ik ken dus 2 manieren

gewicht op de buitenkant zodat het paard schoudervrijheid krijgt om te wijken
gewicht op de binnenkant zodat het paard zijn gewicht onder die van jou gaat zetten om niet om te vallen

met die laatste kan ik niets, maar misschien is dat wat ze bedoelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:06

Met dat laatste kan ik ook helemaal niets, imo gaat het altijd ten koste van de beweging (iets wat in de engelse dressuur een 'groot goed' is)

Je merkt wel bij bijv paarden die moeite hebben met de lengtebuiging dat je snel geneigd bent om de verkeerde kant uit te gaan zitten, maar dat werkt uiteindelijk alleen maar nog averechtser. Ik had daar op Kojack ook heel erg last van. Voor mijn gevoel moest ik naar binnen overhellen zowat in het begin, terwijl ik dan eigenlijk net recht zat.

Daarom vraag ik me af wat het idee erachter is om dat bij een westernpaard dan juist wel te doen.

Je hebt het natuurlijk wel over compleet anders gebouwde paarden en uiteindelijk een ander gebruiksdoel.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:11

Zep schreef:
Wat mij opvalt bij het promostukje voor wijken is dat ik het idee (het is niet zo duidelijk in beeld gebracht) heb dat daar de achterhand voor komt. Iets wat in de engelse dressuur heel hard wordt afgestraft

Ik denk dat de persoon in het filmpje van de sidepass dit gewoon zo nu en dan fout doet. In het filmpje van de halfpass wordt namelijk met een animatie getoond wat het veschil is. Daarbij is het duidelijk dat de achterhand _niet_ voor de voorhand gaat. In mijn eerdere bericht zei ik ook dat het voorgaan van de achterand me niet haar bedoeling leek, maar meer een foutje in combinatie met een vertekenend camera standpunt.

Zep schreef:
Ik volg alleen de gewichtshulp in het filmpje niet helemaal. Begrijp ik het goed dat ze bij wijken voor het linkerbeen haar gewicht naar links verplaatst? Dat is dan dus tegengesteld aan de hulpen in de Engelse dressuur.

De gewichtshulpen volgen de in westernwereld-leer "wijken voor druk". Je geeft druk op links en je paard zal dan rechts. Linkerbeen naar achteren+ gewicht op _links_ zal dan travers geven (teugelhulpen even daargelaten)
In de meest algemene engelse leer ga je er vanuit dat het paard altijd onder je gewicht wil treden.
Als je dan op rechts zit, gaat het paard ook rechts. Vandaar dat je dan voor travers uitkomt op linkerbeen naar achter+gewicht op _rechts_
De persoon in het filmpje overdrijft mijns inziens wel met de gewichtshulp, maar dit kan idd zoals aangegeven vanwege een voorbeeld zijn.

Zep schreef:
En Rommie: een wakend been probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden. Eea heeft denk ik ook te maken met of je op signaalhulpen (western) rijdt of op ondersteunende hulpen.

Een wakend been vind ik een been wat aanligt, maar geen druk geeft. Ik zal even proberen of ik idd mijn been aanleg of ook van het lichaam af plaats. Ik rij in engels en western zoveel mogelijk op signaalhulpen. Anders word ik moe Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:16

Zep schreef:
Daarom vraag ik me af wat het idee erachter is om dat bij een westernpaard dan juist wel te doen.

Het hele idee is "wijken voor druk". Doorgevoerd in alle facetten.
Als je wilt dat je paard nageeft op druk (bv door teugels aan te nemen of buigen voor binnenbeen), hoe kun je dat dan rijmen door op links te gaan zitten en dan verwachten dat je paard links gaat?

Het werkt wel, omdat je paard zijn gewciht onder de jouwe plaatst. Maar hij gaat dan wel tegen de druk van je lichaam in.

Vergelijk het met op een grote bal zitten. Geeft je meer druk op je linkerzitbeen, gaat de bal naar rechts. Terwijl als je met je hele lichaam naar links leunt, die bal ook naar links gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:18

Romkabouter schreef:
De gewichtshulpen volgen de in westernwereld-leer "wijken voor druk". Je geeft druk op links en je paard zal dan rechts. Linkerbeen naar achteren+ gewicht op _links_ zal dan travers geven
Maar wat is de beweegreden van western om dit zo te doen (wijken voor druk).
Het is toch zo dat het achterbeen van het paard (de motor) de vrijheid/ruimte moet hebben om zich te verplaatsen. Als je als ruiter daar dan op gaat zitten, zit je het paard zijn motie in de weg.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:19

@Zep: Het gaat dus niet alleen om zijgangen, maar ook in bv een wending Knipoog
Hele volksstammen westernruiters die om de "engelse" manier wendingen rijden hoor Knipoog
Het werkt allebei Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:21

Nou, als ik op mijn dressuupaard naar links ga hangen in het appuyement naar rechts komt hij niet meer weg uit de schouder.

Ik ga het nog eens uitproberen binnenkort, in het werk Haha!

Wel erg leuk zo'n beetje cross-training/filosofie Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:22

DubbelDun schreef:
Maar wat is de beweegreden van western om dit zo te doen (wijken voor druk).
Het is toch zo dat het achterbeen van het paard (de motor) de vrijheid/ruimte moet hebben om zich te verplaatsen. Als je als ruiter daar dan op gaat zitten, zit je het paard zijn motie in de weg.

De beweegreden is (correct me if I am wrong) dat een paard _altijd_ moet wijken voor druk.
Als je in een linkerwending op links zit, belast je het binnenschouder meer dan als je op rechts zit.
Dat komt het best tot uitdrukking als je een jong paard in de linkergalop aan wilt leren springen. Als je op links zit, gaat dat een stuk lastiger dan als je op rechts zit. Juist omdat de schouder meer of minder belast wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:25

Maar Rom aanspringen op links doet een paard (als het goed is) als eerste met zijn achterbeen en dat wil je dus niet verzwaren om hem die mogelijkheid te geven.
De motor zit achterin en daar moet je vanuit gaan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:26

Zep schreef:
Nou, als ik op mijn dressuupaard naar links ga hangen in het appuyement naar rechts komt hij niet meer weg uit de schouder.

Naar links hangen zoals in het filmpje vind ik idd wat overdreven Knipoog
Maar je linkerzitbeen meer gewicht geven zal ook werken. Probleem nu is dat je paard dat niet gewend is en waarschijnlijk in de war raakt.
Had je het hem van begin af aan zo geleerd, wist ie niet beter.
Wat nu de beste manier is, doet er wat mij betreft niet zo toe.

Zep schreef:
Ik ga het nog eens uitproberen binnenkort, in het werk Haha!

Wel erg leuk zo'n beetje cross-training/filosofie Haha!

Probeer het idd, heb ik ook gedaan. Voor beide systemen valt wat te zeggen.
Wat niet uitmaakt (vandaar ook altijd mijn stellig mening over engels vs. western) is dat het niet uitmaakt of het paard western of engels is. Hoe meer ik van dit soort filmpjes en discussies voer, hoe meer ik daarvan overtuigd raak. Merk even op dat ik niet zeg dat engels en western hetzelfde zijn Knipoog